ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برنامه آینده چین برای ساخت بلندترین، بزرگترین و صورتی ترین برج های دنیا

شرکت های طرف قرارداد با چینی ها در حال طرح ریزی برای ساخت یک جفت برج فوق العاده مرتفع هستند، آن هم برج هایی که قرار است به رنگ صورتی تند باشند. دو ماه بعد از ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۳:۴۵

شرکت های طرف قرارداد با چینی ها در حال طرح ریزی برای ساخت یک جفت برج فوق العاده مرتفع هستند، آن هم برج هایی که قرار است به رنگ صورتی تند باشند. دو ماه بعد از اینکه عربستان سعودی برنامه اش را برای ساخت برج کینگدام -برجی به ارتفاع یک کیلومتر مشرف به دریای سرخ- اعلام کرد، حالا چین می خواهد روی دست عربستان بلند شود.

آنها هم اکنون می خواهند در شهر ووهان -بزرگترین شهر در مرکز چین- نه یکی آن هم دو آسمان خراش بسازند، که هر دوی آنها رقیب خاورمیانه ای شان را پشت سر می گذارند. از امتیازات دیگر اینکه برج ها روی یک جزیره ساخته می شوند و با انرژی های تجدید پذیر قدرت می گیرند.

شرکت معماران چت وود، ساکن لندن، این پروژه 1.2 میلیارد پوندی به نام برج های Phoenix (ققنوس) را طراحی کرده. نتیجه مصاحبه با معماران این مجموعه جالب را در ادامه مطلب در دیجیاتو بخوانید تا در مورد فلسفه ساخت آن بیشتر بدانیم.

 

در چین رقابت زیادی برای چشمگیر تر کردن هر شهر در میان بقیه آن ها وجود دارد

صاحب این شرکت آقای لوری چت وود در مصاحبه ای تلفنی می گوید: "در چین رقابت های زیادی بین شهر ها هست که سعی در چشمگیر ساختن خود در مقابل دیگر شهر دارند،" قرار شده چت وود و تیمش طراحی یک سازه بزرگ را در دستور کارشان قرار دهند که از نمادهای بازمانده از فرهنگ چینی در کنار آرمان های آیندگان صحبت کند. او می گوید: "آنها به دنبال بزرگ کردن ووهان روی نقشه بودند،" و طرح اصلی چند منظوره تجاری و مرکز توریستی، از نظرشان "به اندازه کافی چشمگیر نبود."

چیت وودی ها که برای طراحی های پایدار و در عین حال تخیلی شان -از جمله پل لندن که از انرژی خورشیدی قدرت می گیرد- مورد تحسین هستند، برای این پروژه انتخاب شدند.

LondonBridge-chetwood-digiato
طراحی تخیلی و پایدار پل لندن توسط معماران چت وود انجام شده.
LondonBridge-chetwood-digiato-دیجیاتو
این پل لندن یا London Bridge است که از انرژی خورشیدی قدرت می گیرد و مورد تحسین همگان است.

بقیه شرکت های غربی که در چین فعالیت می کنند یک رویکرد طراحی غیر تخیلی در جهت یکپارچه سازی تاریخ و فرهنگ این کشور داشته اند. برج Jin Mao در شانگهای که زمانی بلندترین ساختمان چین بود، بازتابی از معماری پاگودا های سنتی (بت کده ها) است که در تناسبات و طبقات آن از عدد خوش شانسی یعنی 8 الهام گرفته شده. در همسایگی آن، مرکز مالی جهانی شانگهای که از سال 2007 تا 2013 به عنوان بلند ترین ساختمان چین شناخته می شد، موفقیت کمتری در استفاده از سمبل های چینی داشت.

طراحی اصلی دارای پنجره گردی در نوک برج بود که وظیفه ی کاهش فشار باد را بر عهده داشت اما انتقاداتی که بر علیه بازتاب های ناخواسته این طراحی به خاطر شبیه بودن به خورشید -در حال طلوع- روی پرچم ژاپن صورت گرفت، معماران را مجبور کرد تا جای دایره را با یک ذوزنقه عوض کنند. حالا برای ساکنین شانگهای این ساختمان یک نماد ناخواسته (و ظاهرا جهانی) دیگر را یاد آوری می کند: در باز کن بطری.

مرکز-مالی-جهانی-شانگهای-دیجیاتو
مرکز مالی جهانی در شانگهای، فرم آن از دایره به ذوزنقه تبدیل شد تا شبیه پرچم ژاپن نباشد، اما حالا بیشتر شبیه در باز کن شده.

سخت است که تصور کنیم برج های Phoenix نیز به سرنوشت مشابهی دچار خواهند شد. در نمادین سازی آنها مفهومی تر عمل شده، و برای طراحی آنها از طیف وسیعی الهام گرفته شده (چت وود به رقص باله و تپه موریانه اشاره می کند) که همگی در این دو منار مخروطی مکمل، یکی شده اند. آسمانخراش ها خطوط مدرن مخصوص به خودشان را دارند و ریشه هایی به سبک دیوار حائل که تا بالا برج را فرا گرفته تا  تیرهای باریک فولادی بنفش رنگ شبکه ای را فرم ببخشد. معماران این طرح می گویند رنگ صورتی تند بازتابی از غروب دیدنی و زیبای منطقه است، به علاوه اینکه گل های گوشواره (یا فوشیا که رنگ بنفش صورتی دارند) بسیار مورد علاقه لوری چت وود هستند.

-دیجیاتو-chetwoods-phoenix-towers-فونیکس-برج-digiato
برج های دوقلو و صورتی رنگ فینکس

با الهام از سبک دوتایی مثل یین و یانگ یا زن و مرد که در فرهنگ کهن چین وجود داشت، این برج ها را به شکل زن و مرد طراحی کردند که برج مرد انرژی مورد نیاز برای برج زن را تامین می کند.

چت وود هنوز هم مفتخر است که "خواسته ی مشتری برای طراحی و توسعه سبک جدیدی از معماری که بر هویت چینی تاکید دارد" را برآورده ساخته. همانطوری که هنگام نمایش رندر های برج در ماه اخیر در سایت شان نوشته اند: "استفاده از یک جفت برج نشان دهنده عناصر دوگانه در فرهنگ چینی× در تضاد است با فرم های تکی که بیشتر از عناصر غربی محسوب می شوند." از این رو در نظر گرفتن سبک طراحی یین و یانگ، مرد و زن در کل مجموعه بهتر از در نظر گرفتن آن در تک تک قسمت ها است. از نقطه نظر چت وود در اکثر بخش ها این معانی بیشتر از اینکه در فرم نمایان باشند، زیر سطوح برج و در عملکرد ساختمان لحاظ شده اند. فنگ (Feng) برجی که کمی بلندتر از آن یکی است، نقش مرد را در برجهای Phoenix دارد. این برج از توربین بادی، سلول های سوخت هیدروژنی و استراتژی های دیگری استفاده می کند تا بتواند هوانگ (Huang) -برج زن- را با انرژی های تجدید پذیر، به طور کامل تامین کند.

علاوه بر این، برج فنگ در تقریبا 100 قسمت شامل واحد های اداری، مسکونی و فروشگاه های کوچک طرح ریزی شده است در حالی که یک کیلومتر از فضای داخلی برج هوانگ کلا به پرورش بلند ترین باغ جهان اختصاص یافته. (در اینجا قابلیت استفاده نگرانی ثانویه است، چرا که پروژه بیشتر یک برج ایفل امروزی است تا یک سرمایه گذاری ملکی). بسته به لطف شهردار ووهان، توسعه دهندگان پیش بینی می کنند کلنگ زمین تا پایان امسال زده شود و ساختمان تا پایان سال 2018 به پایان برسد.

چت وود پیش بینی می کند هنگامی که برج های فینکس (Phoenix) کامل شوند، بر چشم انداز این مرکز استان 10 میلیون نفری تسلط خواهند داشت. این استان در نزدیکی تقاطع  رودخانه های یانگ تسه و هان قرار دارد. او می گوید: "یکی از مراکز کنفرانسی که در این پروژه وجود دارد دارای چشم انداز طولانی سه کیلومتری است. داشتن چنین دید وسیعی در یک شهر بزرگ کاملا غیر معمولی است. آنها چیزی می خواستند که از نظر بصری بسیار جذاب باشد." و این طرح به این خواسته پاسخ داده.

3031871-slide-chetwoods-phoenix-towers-section
عملکرد های طبیعت دوست در برج های فینکس در نمایی از مقطع برج ها قابل مشاهده است. برج بلند تر مرد و برج کوتاه تر حکم زن را بازی می کند. مرد و زن در فرهنگ چینی مکمل یکدیگر هستند.
digiato-دیجیاتو-chetwoods-phoenix-towers-air-and-water-purifying
با یک باغ یک کیلومتری در آسمان ها هوای آسمان شهر هم بهاری می شود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • LG Forever
    LG Forever | ۲۱ مهر ۱۳۹۳

    یاد پینوکیو 3000 افتادم

  • حمید
    حمید | ۳۱ مرداد ۱۳۹۳

    عالیه،این چینیا خیلی پیشرفته شدن،زدن رو دست یو اس آ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی