ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا مغز آدم ها عاشق انحنا و اشیای خمیده است؟

تبلیغات این روزها را حتما دیده اید. از تلویزیون های خمیده و تلفن های هوشمندی مثل الجی جی فلکس گرفته تا و مچ بند هایی مثل گیر فیت [بررسی دیجیاتو]. در وهله اول می گویید ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۲ تیر ۱۳۹۳ | ۱۰:۳۳

تبلیغات این روزها را حتما دیده اید. از تلویزیون های خمیده و تلفن های هوشمندی مثل الجی جی فلکس گرفته تا و مچ بند هایی مثل گیر فیت [بررسی دیجیاتو]. در وهله اول می گویید با یک نوآوری ساده طرف هستیم، آن هم از نوع بدیهی اش. اما چرا این محصولات این همه سال ما را معطل طلوع خودشان در بازار کردند؟

محققین رفتاری از چندی پیش این خصیصه انسان ها را شناخته اند؛ نوع بشر همیشه خمیدگی ها و انحناها را به خطوط مستقیم و زوایای تیز ترجیح داده. آن شی می خواهد یک ساعت مچی باشد یا یک مبل، یک ساختمان با دیزاین چشم گیر یا یک خودرو، یک لیوان یا یک خودکار، همیشه انحناها توجه و علاقه ما را به خود جلب می کنند.

دانشمندان علوم اعصاب نیز در پی محققین علوم رفتاری مدت ها است در جستجو برای دلیل علمی این علاقه به انحناها هستند و کاشف به عمل آمده که فقط دیدن عناصر بصری صاف باعث ایجاد حس تنش می شود؛ مثلا یک میز ناهار خوری که کاملا چهارگوش است می تواند اثر بدی روی غذا خوردن شما بگذارد.

در آن سود خمیدگی در محصولات نمایشگر-محور امروزی تنها دلیل زیبایی شناسانه ندارد، هر چند اثر آرامش بخشی دارد. در اصل انحنای رو به داخل تلویزیون ها باعث کم شدن انعکاس نور می شود، تجربه بصری آسان تری را رقم می زند و همزمان توهم احاطه شدن توسط تصویر را به وجود می آورد که حسی فراگیر است.

اما جدای از این ها، تحقیقات نشان داده که دیدن خمیدگی ها باعث می شود در مغز انسان احساس رفع نگرانی شکل بگیرد و به اصطلاح گارد آدم بشکند؛ زیرا خمیدگی ها طبیعی تر هستند. در مقابل، خطوط راست و زاویه ها حس استحکام و استواری را منتقل می کنند ولی در کنار آن، با ابهت و غیر طبیعی هستند و در نتیجه سیستم اعلام خطر را در درون ما فعال می کنند.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که هر آنچه جزو دکوراسیون منزل است، از جمله تلویزیون، چنانچه دارای انحنا و خم باشد، باعث شکل گیری فعالیت بیشتر در مرکز لذت مغز می شود و تنش های سیستم عصبی را می شکند. وقتی به هم افزایی تاثیر بصری اشیای شکل دهنده محیط کار یا منزل مان نگاه می کنیم، تازه مشخص می شود آن چیزهایی که "معمولی" خطاب شان می کنیم، آنقدرها هم معمولی نیستند و اثری پیوسته بر آرامش و روان ما دارند.

وجود انحناها در محیط اطراف و به خصوص دکوراسیون، کیمیایی برای مغزهای برآشفته از شلختگی های دنیای شلوغ امروز هستند و روند گرایش به دیزاین انحنادار احتمالا در آینده نزدیک بیش از امروز شتاب خواهد گرفت. البته در مورد گجت های منحنی، شاید ظاهر این محصولات آرامش بخش باشد، ولی قیمت شان فعلا باعث حمله عصبی می شود!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • نیما
    نیما | ۱۱ تیر ۱۳۹۳

    کلا انسانها انحنا و خمیدگی رو دوست دارن، خصوصا مردان انحنای زنان رو بیشتر از هر چیزی دوست دارن :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی