ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاوشگر Curiosity تولد مریخی خود را با یک عکس سلفی جشن گرفت

کاوشگر Curiosity در مرداد ۹۲ یک سالگی خود را بر روی کره مریخ جشن گرفت. این ربات دوست داشتنی دیروز توانست رکورد دیگری را از خود بر جای گذارد و شمع های تولد یک سالگی ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۴ تیر ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۹

کاوشگر Curiosity در مرداد ۹۲ یک سالگی خود را بر روی کره مریخ جشن گرفت. این ربات دوست داشتنی دیروز توانست رکورد دیگری را از خود بر جای گذارد و شمع های تولد یک سالگی خود بر اساس سال مریخی را فوت نماید. شایان ذکر است که سال مریخی برابر با ۶۸۷ روز زمینی است. حال این کاوشگر به مناسبت جشن تولدش، یک سلفی را از خود تهیه کرده و به زمین ارسال نموده است.

ناسا برای اولین بار در مرداد ۹۱ این دستگاه را به سطح مریخ فرستاد و در طول مدت زمانی که Curiosity بر روی این سیاره حضور داشت توانست تا اطلاعات بسیاری را در رابطه با مریخ به دست آورد.

یکی از ماموریت های اصلی Curiosity جستجوی علائم حیات بر روی سطح مریخ بوده است. این دستگاه در فروردین سال گذشته توانست با ارسال نمونه هایی از یک رودخانه خشک شده به این هدف دست پیدا کند. سولفور، نیتروژن، هیدروژن، اکسیژن، فسفر و کربن از جمله عنصر های یافت شده در نمونه ارسالی Curiosity بودند که همگی آنها از موارد لازم جهت حیات میکروبی به شمار می روند.

دانشمندان همواره می دانستند که بر روی سطح مریخ آب وجود داشته، اما Curiosity به آن ها کمک کرد تا نحوه جریان داشتن آن را نیز متوجه گردند. این مریخ نورد با نمونه برداری از سنگ ریزه ها و خاک سیاره، نشان داد که روزگاری جریان آبی عمیق بر روی مریخ برقرار بوده است. اطلاعاتی که Curiosity در ادامه ارسال کرد ثابت کرد که انسان ها در صورت تمایل می توانند با حفاری در مریخ به آب دست پیدا کنند.

این کاوشگر تا کنون ۷.۸ کیلومتر از سطح مریخ را در نوردیده و برای رسیدن به اهدافش باید ۳.۸ کیومتر دیگر را نیز طی کند. به علت ناهمواری های موجود در سطح مریخ، چرخ های Curiosity با آسیب هایی مواجه شده که کند شدن سرعت حرکت دستگاه را به همراه داشته است.

در ادامه می توانید ویدیویی که ناسا در رابطه با Curiosity ساخته را مشاهده نمایید. در این ویدیو مهندسین ناسا در رابطه با موفقیت های این کاوشگر و چالش هایی که پیش روی آن است توضیحات جذابی را ارائه می دهند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Curiosity.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • RAyan
    RAyan | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    سلام دوستان راستی اینم بگم که مدیر یه قسمتی از این پروژه Curiosity بابک فردوسی بوده که پدرش ایرانی هستش و مادرش امریکایی پسر خلاقی هم هستش ناسا خیلی روش حساب میکنه

  • Sadodah
    Sadodah | ۵ تیر ۱۳۹۳

    در قسمت برچسب ها Curiosity به اشتباه cuiosity نوشته شده.
    ممنون از زحمات زیادتون.

    (کاربر خیلی قدیمی پرتقالی)

  • borna_talebi
    borna_talebi | ۴ تیر ۱۳۹۳

    اقا کنفرانس امروز رو پوشش میدید یا مثل سایت همسایه بهونه میارید؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی