ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جمع بندی: مهمترین مورادی که گوگل در کنفرانس I/O معرفی کرد

دیروز کنفرانس توسعه دهندگان گوگل موسوم به I/O برگزار شد و غول دوست داشتنی دنیای تکنولوژی از آخرین نوآوری های خود پرده برداری نمود. در دیجیاتو تلاش کردیم با لایو بلاگ مراسم، شما را لحظه ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۵ تیر ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۱

دیروز کنفرانس توسعه دهندگان گوگل موسوم به I/O برگزار شد و غول دوست داشتنی دنیای تکنولوژی از آخرین نوآوری های خود پرده برداری نمود.

در دیجیاتو تلاش کردیم با لایو بلاگ مراسم، شما را لحظه به لحظه در جریان اتفاقات قرار دهیم و بعد از آن نیز کلیه اخبار مراسم را پوشش دادیم. اما اگر فرصت نکردید این موارد را دنبال کنید، نگران نباشید، در این مطلب طی یک جمع بندی جامع به مهم ترین مواردی خواهیم پرداخت که گوگل در I/O معرفی نمود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

موبایلی ارزان قیمت برای توسعه دهندگان

DSC_3242-w600

ساندار پیچای، مدیر بخش اندروید، مراسم را با اعلام آماری جالب از دنیای موبایل آغاز کرد. به گفته پیچای، در حال حاضر ۱ میلیارد کاربر فعال اندروید وجود دارد، و روزانه ۲۰ میلیارد پیام و ۹۳ میلیون سلفی به ثبت می رسد. اما این آمار، تنها بخش محدودی از جمعیت جهان را شامل می شود و گوگل قصد دارد تا تکنولوژی خود را به دست افراد بیشتری برساند.

برای این منظور گوگل تلفن اقتصادی Android One را تولید نموده است. این دستگاه مجهز به اندروید خالص است و با قیمت مناسبی که دارد، به طور مشخص بازارهای در حال توسعه را هدف خواهد گرفت. Android One نمایشگری ۴.۵ اینچی دارد و ضمن پشتیبانی از دو سیم کارت، از گیرنده رادیویی نیز بهره می برد. پروژه Android One از پاییز امسال در هند کلید می خورد و پیش بینی می شود که با قیمت کمتر از ۱۰۰ دلار در اختیار کاربران قرار گیرد.

 

Material Design : ظاهری جدید برای تمام محصولات گوگل

Bq_Toa7IYAED-7k-w600

محصولات تحت وب گوگل و سایر بخش های آن مانند اندروید، هرگز از لحاظ ظاهری همخوانی چندانی با یکدیگر نداشته اند. اما اکنون گوگل قصد دارد تا با استفاده از زبان طراحی جدید Material Design ، ظاهری یکپارچه را میان کلیه سرویس هایش برقرار نماید.

متریال دیزاین از محیطی رنگارنگ و مینیمال برخوردار است و با ایجاد فضاهای باز، تلاش می کند تا فرصت نفس کشیدن بیشتری را برای متون فراهم کند. البته گوگل چندان به ساختار فلت وفادار نموده و با ایجاد انیمیشن هایی هیجان انگیز در عملیات های مختلف، تلاش کرده روح شادابی را در متریال دیزاین حفظ نماید. در صورتی که تمایل دارید بیشتر با زبان طراحی جدید گوگل آشنا شوید، می توانید به وبسایت ویژه آن مراجعه نمایید.

 

Android L : سیستم عاملی جدید برای موبایل، تبلت، خودرو و تلویزیون

DSC_3364-w600

زیاد خوشحال نشوید، Android L به این زودی ها قرار نیست به بازار عرضه شود، اما ساندار پیچای، مدیر اندروید، دوست دارد تا شما زودتر با این سیستم عامل و قابلیت های جدیدش آشنا شوید.

Android L بر اساس زبان طراحی متریال دیزاین به وجود آمده و از زمان نسخه بستنی حصیری، بزرگترین تغییر گرافیکی است که تا به حال بر روی اندروید اعمال شده. گوگل در این نسخه بر روی Notification ها تمرکز بسیاری کرده و تلاش نموده تا حد امکان آن ها را تعاملی نماید. در لاک اسکرین کلیه اعلان ها به صورت کارتی به نمایش در می آیند و به کاربر این امکان را می دهند تا دستورات مختلفی را بر روی آن ها اجرا نمایند. با مراجعه به این مطلب می توانید بیشتر با رابط کاربری نسخه جدید اندروید آشنا شوید.

جدا از بحث طراحی، Android L قابلیت های دیگیری نیز دارد. برای مثال هنگامی که ساعت هوشمند اندرویدی خود را بر دست داشته باشید، دیگر نیازی نیست تا رمز عبور دستگاه را وارد نمایید. این ویژگی که Personal Unlock نام دارد، می تواند بر اساس صدا و یا مکان های مورد اعتماد نیز شما را از وارد نمودن رمز دستگاه بی نیاز نماید.

نکته جالب دیگر در مورد اندروید L، بهبود فرآیند جستجو در آن است. در این نسخه از اندروید کاربر می تواند نتایج جستجو را در اپلیکیشن های دستگاهش باز کند. برای مثال تصور کنید که مکانی را در گوگل جستجو می کنید و سپس می تواند اطلاعات مربوط به آن را در اپلیکیشن Foursquare مشاهده نمایید.

DSC_3407-w600

Android L همچنین از قابلیتی به نام Recents بهره می برد که تب هایی که اخیرا در مرورگر کروم باز کرده اید را به نمایش در می آورد و به شما این امکان را می دهد تا مولتی تسکنیگ بهتری را میان دستگاه های خود شاهد باشید.

DSC_3489-w600

گوگل بحث باتری را نیز فراموش نکرده و در Android L تلاش نموده تا با پیاده سازی پروژه ای به نام Volta ، شارژ بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد. این سیستم در واقع یک حالت Power Saving است که با استفاده از تکنیک های مانند کاهش نرخ به روز رسانی نمایشگر، می تواند تا ۹۰ دقیقه شارژ بیشتری را برای کاربر فراهم کند.

 

Android Wear : آینده ابزار های پوشیدنی

DSC_3612-w600

پس از فراگیر شدن ساعت های هوشمند، گوگل سرانجام تصمیم گرفت تا نسخه ای ویژه از اندروید را برای این ابزار ها ایجاد کند. رابط کاربری Android Wear مناسب نمایشگرهای کوچک طراحی شده و با فرمان های حرکتی مختلف، آزادی عمل بسیاری را برای کاربر به همراه می آورد.

شما برای مثال می تواند با کشیدن انگشت به بالا و پایین در میان قابلیت هایی همچون پیام ها، اعلان ها، کنترل موزیک، یاد داشت ها و ... جا به جا شوید. با یکبار ضربه زدن بر روی ساعت مجهز به Android Wear فرمان صوتی آن نیز فعال می شود و به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از اپلیکیشن های مختلف، خواسته های خود را برآورده سازید. برای مثال می توانید با استفاده از اپلیکیشن Lyft تاکسی سفارش دهید و یا با برنامه ای دیگر ترتیبی دهید تا پیتزا درب منزلتان تحویل داده شود.

DSC_3661-w600

در کنار Android Wear گوگل از اولین ساعت های مجهز به این سیستم عامل نیز رونمایی به عمل آورد. LG G Watch ، Sasmsung Gear Live و Moto 360 سه ساعتی بودند که برای اولین بار در کنفرانس گوگل به کاربران معرفی شدند.

موتو ۳۶۰ صفحه ای گرد دارد و در مقایسه با نمایشگر مستطیلی دو دستگاه دیگر، ظاهر متفاوتی را با خود به همراه می آورد. چی واچ و گیر لایو از ۷ جولای با قیمت ۱۹۹ دلار قابل سفارش داد هستند، اما موتو ۳۶۰ به احتمال زیاد در اواخر تابستان و با قیمت ۲۴۹ دلار عرضه خواهد شد. در اینجا می توانید ویدیو کار با گیر لایو و جی واچ را مشاهده کنید و در این مطلب نیز می توانید بیشتر با موتو ۳۶۰ آشنا شوید.

 

Android Auto : گوگل در خودرو شما

DSC_3694-w600

بعد از موبایل، تبلت و ساعت هوشمند، قلمرو بعدی اندروید در خودرو ها خلاصه می شود. Android Auto به کمک ۴۰ خودرو ساز برتر، قرار است قابلیت های سیستم عامل موبایل گوگل را به ماشین شما بیاورد تا بدین طریق تجربه ای متفاوت از رانندگی را به شما اهدا کند.

Android Auto بر روی ارتباطات، حمل و نقل و موسیقی تمرکز دارد و با کنترل های صوتی پیشرفته خود قادر است تا امن ترین شرایط ممکن را برای راننده رقم زند. شما می توانید با استفاده از این فرمان ها، پیام ارسال کنید، موسیقی را تغییر دهید و حتی مقصد مورد نظر بر روی نقشه را تعیین نمایید.

 

Android TV : خانه ای دوست داشتنی با کمک گوگل

DSC_3773-w600

Android TV نرم افزاری است که می تواند بر روی تلویزیون و یا Set-top Box های جانبی نصب شود و قابلیت های گوناگونی را با خود به همراه آورد. شاید بهترین مثال برای تعریف Android TV ترکیب کروم کست گوگل با اپل تی وی باشد. به کمک این سیستم شما قادر هستید بازی، برنامه و محتوهای سینمایی را پخش نمایید و حتی با فرمان های صوتی در گوگل به جستجو بپردازید.

سونی و شارپ در حال حاضر مشغول ساختن تلویزیون ها و Set-Top Box هایی بر پایه Android TV هستند و به احتمال زیاد تا سال ۲۰۱۵ شاهد حضور این محصولات در بازار خواهیم بود. گوگل نیز برای توسعه دهندگان SDK مخصوص این سیستم عامل را عرضه کرده و بستر مناسبی را برای گسترش اپلیکیشن های اندروید تی وی فراهم نموده است.

اندروید تی وی، اولین تجربه گوگل برای ورود به دنیای تلویزیون ها به حساب نمی آید. این شرکت قبلا دانگل کوچکی به نام ChromeCast را معرفی کرده بود که با قیمت ۳۵ دلار، قابلیت های مختلفی را با خود به همراه می آورد. در مراسم I/O گوگل اعلام کرد قابلیت های جدیدی از جمله پخش تصویر موبایل اندرویدی بر روی تلویزیون، امکان پخش گالری تصاویر و ... قرار است برای کروم کست عرضه گردند. در این مطلب میتوانید شرح کامل این قابلیت ها را مطالعه نمایید.

 

سایر موارد

DSC_3942-w600

قابلیت هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم از جمله مهمترین مواردی بودند که گوگل در کنفرانس دیروز خود معرفی نمود. در کنار این ویژگی ها موارد ریز و درشت دیگری بودند که به صورت خلاصه به آن ها می پردازیم.

طبق اعلام گوگل، اپلیکیشن های اندروید به زودی بر روی سیستم عامل کروم نیز در دسترس خواهند بود تا بدین وسیله کاربران کروم بوک ها بتوانند از امکانات برنامه هایی مثل واین، فلیپبرد و .. بر روی کامپیوتر خود بهره مند گردند.

DSC_3932-w600

گوگل درایو نیز یکی از دیگر سرویس های گوگل بود که قابلیت های جدیدی برای آن معرفی شد. اکنون فرآیند تبدیل فرمت فایل های آفیس در این سرویس حدف شده است و کاربران می توانند با سرعت بیشتری فایل ها را به این منتقل نموده و به ویرایش آن ها بپردازند. همچنین برای پروژه هایی که چند نفر بر روی آن ها کار می کنند، گوگل درایو امکان ویرایش همزمان را فراهم آورده است. در چنین مواردی تغییرات هر نویسنده ثبت می شود و کاربران می توانند نظرات خود را در بخشی جداگانه با یکدیگر به اشتراک گذارند.

DSC_4166-w600

گوگل همچنین برای پاسخ دادن به سیستم سلامت اپل موسوم به HealthKit، از سرویس Google Fit خود پرده برداری نمود. این سرویس در واقع به ابزار ها و اپلیکیشن های حوزه سلامت اجازه می دهد تا اطلاعات خود را در محیطی متمرکز جمع آوری نمایند.

در نهایت مراسم گوگل با معرفی هدست واقعت مجازی Cardboard به پایان رسید. این هدست از جنس کارتن مقوایی است و به کاربران اجازه میدهد تا حتی خودشان نمونه ای مشابه با آن را تولید نمایند. نکته ای که کاربرد را ویژه می کند، اپلیکیشن مخصوص آن است که قادر است فضایی مجازی را به اپلیکیشن های گوناگون بیاورد. در صورتی که تمایل دارید در مورد این هدست بیشتر بدانید می توانید به این مطلب مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • mehran
    mehran | ۵ تیر ۱۳۹۳

    گوگل اینده درخشانی داره .

  • علی
    علی | ۵ تیر ۱۳۹۳

    سلام
    یه درخواست از دیجیاتو:
    لطفا هر وقت خبری از بروزرسانی شرکت های سونی دریافت کردید به سرعت قرار دهید
    البته می دونم منم نمی گفتم شما این کارو انجام می دادید :)

  • R3D R4N9ER
    R3D R4N9ER | ۵ تیر ۱۳۹۳

    كنفرانس خوبي بود منكه از گوگل اصلاً خوشم نمي يومد الان ازش خوشم اومده.
    ولي يه حقيقتي رو درباره چند تا از محصولات كه معرفي شد بگم:رابط طراحي مينيماليستي (تخت)رو كه اول مايكروسافت اوورد و بعد اپل هم ازش استفاده كرد و الان گوگل.
    اندرويد تي وي كه اينترفيس اش كپي پيست كه چه عرض كنم اصلاً همون اينترفيس بخش تي وي اكس باكس وان ه يعني مو نميزنه.
    ولي حالا خوبي هاش:
    اندرويد وير كه عاليه،موتو ٣٦٠ فوق العادس است يعني تا حالا اينقدر مجذوب يه ساعت نشده بودم ، يكپارچگي اي كه داره درست ميكنه هم قابل تحسينه.
    فقط من مشكلم اينجاست كه انصافاً چه طور اپل دم از يك پارچه بودن ميزنه؟وقتي كه خودش داره سخت افزار هاشو توليد ميكنه و خدمات اش رو محدود به ديوايس هاي خودش كرده؟
    اونايي كه واقعاً بايد دم از اين حرف بزنن مايكروسافت و گوگل ان كه سيستم عامل ها و خدماتشون روي سخت افزار هايي به طيف وسيع قرار گرفتن نه محدود به چند تا سخت افزار.
    يه مثالي كه خودم در حال استفادشم ميزنم: Xbox Misic:
    من چند ماهي اي كه موزيك پس سرويس اكس باكس موزيك رو گرفتم و روي تمام دستگاه هايي كه دارم از يك اكانت و يه سري پلي ليست استفاده ميكنم،همون پلي ليستي كه توي ويندوز و ويندوز فون و اكس باكس دارم روي iOS هم دارم تازه با يه برنامه ي با كيفيت و بدون باگ نه يه برنامه ي مضخرف كه فقط براي رفع تكليف از سوي مايكروسافت باشه.اينترفيس جذاب و ... در كل هيچ كمبودي از اين سرويس نسبت به ويندوز و ويندوز فون و ... روي iOS احساس نميكنين.
    البته ميدونم كه الان منفي بارون و ترول بارون ميشم ولي بعضي چيزا حقيقت داره چه بخواهين چه نخواهين.

    • hesamgto
      hesamgto | ۵ تیر ۱۳۹۳

      داداش این که نمیشه یه کسی یه کاری کرد تا ابد هر کسی اون کار رو کرد بگن تقلید کرده و کپی. شما هم بهتره که به این فکر کنی که هر کدوم که به من نوعی بیشتر خدمت کرد بهتره حالا به هر شکلی.

      • R3D R4N9ER
        R3D R4N9ER | ۵ تیر ۱۳۹۳

        اتفاقاً من اينو قبول دارم و گرنه به غير از فورد كسي ديگع نبايد كاشين ميساخت.اگه اين نباشه اصلاً رقابتي نيست.
        ولي خيلي از اپلي ها مثل طوطي اينو ميگن.

    • m0hammad_01
      m0hammad_01 | ۵ تیر ۱۳۹۳

      "فقط من مشکلم اینجاست که انصافاً چه طور اپل دم از یک پارچه بودن میزنه؟وقتی که خودش داره سخت افزار هاشو تولید میکنه و خدمات اش رو محدود به دیوایس های خودش کرده؟" --->
      دوست عزیز، اگه کمی با روح سیاست های اپل آشنایی داشته باشید، این رو خواهید دید که اپل اولا به این دلیل این محدودیت رو ایجاد کرده که تضمین کنه، سخت افزار و نرم افزارهاش با بهترین هماهنگی و کارایی به مشتری عرضه بشه.وگرنه واسش خیلی راحتتره که مثل خیلی شرکت های دیگه این محدودیت رو اعمال نکنه! دلیل دومش هم مساله از لحاظ اقتصادی و ... هست. در ضمن این رو هم بگم که بعضی اوقات شرکت های دیگه توانایی هماهنگی بسیار بالا و با کیفیت رو ندارن، پس میرن دنبال نا محدود سازی! نمی خوام انگ فقط به فکر سود بودن رو بزنم، اما اکثر اوقات وقتی خروجی این سیاست های نا محدود شده! رو میبینیم، می فهمیم که هدفی جز سود شرکت نداشتن و عملا احترام چندانی واسه مصرف کننده قائل نیستن!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی