ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مصاحبه با ساندار پیچای، مدیر بخش اندروید گوگل

مرد اول کنفرانس Google I/O بی شک کسی نبود به جز ساندار پیچای. این مرد ۴۲ ساله هندی، آنچنان به عنوان مدیر بخش اندروید و کروم در گوگل خوش درخشیده است، که اکنون به تنهایی ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۷ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

مرد اول کنفرانس Google I/O بی شک کسی نبود به جز ساندار پیچای. این مرد ۴۲ ساله هندی، آنچنان به عنوان مدیر بخش اندروید و کروم در گوگل خوش درخشیده است، که اکنون به تنهایی می تواند با تمام محصولاتی که خلق کرده است، کنفرانسی ۳ ساعته را به خود اختصاص دهد.

پیچای که در سال ۲۰۰۴ به گوگل پیوست، هم اکنون موفق شده تا یکپارچگی بی نظیری را میان سیستم های گوگل ایجاد نماید و با عرضه اندروید به محیط هایی همچون ساعت و تلویزیون، نفوذ گوگل را در زندگی کاربران چند برابر نماید.

پیچای با موفقیت های خود توانست بر روی جلد مجلات معتبری همچون بلومبرگ و بیزنس ویک قرار بگیرد و نام خود را به عنوان جانشین بعدی لری پیج در دهان ها بیندازد.

سایت Wired پس از Google I/O با این مدیر موفق مصاحبه ای خواندنی را انجام داده است که در ادامه مطلب می توانید آن را مطالعه نمایید.

sandar-pichai-2-w600

در مراسم Google I/O شاهد معرفی محصولات جدیدی بودیم. سیستم هایی برای موبایل، ساعت و حتی خودرو از جمله مواردی بودند که توسط شما معرفی شدند. چه موردی باعث می شود که تمام این موارد بتوانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مجموعه ای موفق را تشکیل دهند؟

از زمان PC تا کنون ما شاهد تحولات بسیاری در دنیای تکنولوژی بوده ایم. مردم در آن زمان تصور می کردند که داشتن تنها یک کامپیوتر برای یک خانواده کافی است و تمام افراد می توانند نیاز خود را با آن برآورده کنند. اما این موضوع به مرور تغییر یافت و اکنون ابزار های کامپیوتری حالت شخصی پیدا کرده اند و هر کس دوست دارد تا گجت مخصوص به خود را داشته باشد.

گسترش تکنولوژی ما را به فکر فرو برد که چگونه می توانیم پلتفرمی را ایجاد کنیم که پلی بی نقص را در بین محصولات مختلف ایجاد نماید و تجربه ای یکپارچه را برای کاربر فراهم سازد. ما نیاز داشتیم تا اندروید و کروم را بر روی تمام نمایشگر ها در دسترس قرار دهیم و در همین راستا علاوه بر موبایل، ساعت های هوشمند، لپتاپ، تلویزیون و خودرو را تحت پوشش خود درآوردیم.

برای اینکه بتوانیم این تجربه یکپارچه را به بهترین نحو ممکن ارائه کنیم، تصمیم گرفتیم تا همه چیز را به محوریت موبایل درآوریم. شما همواره تلفن هوشمند را به همراه خود دارید و اکنون به لطف فرمان های صوتی و قابلیت هایی مانند Google Now قادر خواهید بود تا دیگر ابزار ها را کنترل نمایید.

چند سال پیش به نظر می رسید که +Google هسته اصلی محصولات شرکت باشد، اما اکنون تمرکز بیشتر بر روی Google Now قرار گرفته است. 

اطلاع رسانی از همان ابتدا تشکیل دهنده هویت گوگل بوده است. پس با این تفسیر سرویسی که بتواند اطلاعات را در مکان درست و دقیقا در زمانی که به آن نیاز دارید عرضه کند، همان موردی است که به بهترین نحو می تواند بیانگر فلسفه اصلی شرکت باشد.

sandar-pichai-1-w600

یکپارچه سازی محصولات محدودیت هایی را نیز با خود به همراه می آورد. گوگل، مایکروسافت و اپل این روزها شبیه دار و دسته هایی شده اند که اگر وارد گروه شان شوید از شما حمایت می کنند، اما اگر کوچک ترین نگاهی به همسایه بیندازید برای شما مشکلاتی را به وجود می آورند. Android Wear بی شک با محصولات اپل کار نخواهد کرد و این موضوع محدودیت هایی را برای کاربران پیش می آورد. آیا موبایلی که انتخاب می کنیم تعیین کننده همه چیز است؟ آیا مجبوریم تلویزیون و حتی خودروی خود را نیز بر اساس موبایلمان برگزینیم؟

سوال خوبی پرسیدید. ما در مقایسه با سایرین دیدگاه بازتری در رابطه با این ماجرا داریم. برای مثال، شما می توانید کروم کست را به تلویزیون متصل نمایید و همچنان از آیپد و یا آیفون خود استفاده نمایید. ما رویکردی افقی را مد نظر داریم، و علاقه مند هستیم تا مصحولات هرچه بیشتری بتوانند با یکدیگر کار کنند. ما دنیایی را تصور می کنیم که در آن داشتن iOS و یا اندروید بر روی تصمیم شما برای خرید یک خودرو تاثیر گذار نباشد.

تلویزیون ها چطور؟

تلویزیون ها پورت های HDMI متفاوتی دارند و کاربر قطعا قادر خواهد بود تا سیستم های دیگری را نیز به آن متصل نماید. اما در مجموع باید بگویم حرف شما درست است، کاربران در بعضی مواقع قبل از خرید باید سیستم عامل محبوب خود را انتخاب نمایند.

شما وقتی داشتید جمله قبل را به زبان می آوردید، مچ دست خود را بالا آوردید. آیا منظورتان این است که در زمینه خرید پوشیدنی ها، انتخاب سیستم عامل حرف اول را می زند؟

در آن مورد، بله. اما در کل، ما نگاهی بازتر به این ماجرا داریم.

آیا به نظر شما Amazon Fire Phone یک دستگاه اندرویدی است؟

این محصول شاخه ای از اندروید است اما به هیچ وجه از یکپارچگی و همخوانی مورد نظر ما با دیگر سیستم ها، برخوردار نیست.

پس یک موبایلی اندرویدی نیست؟

از دیدگاه رابط کاربری، من آن را یک دستگاه اندرویدی نمی دانم.

از آنجایی که گوگل پولی بابت اندروید از سازندگان دریافت نمی کند، قاعدتا سود شما در این است که دستگاه های بیشتری را به سرویس های گوگل متصل نمایید. اما اگر کاربر موبایل اندرویدی داشته باشد و آنگاه سرویس های دیگری را انتخاب کند، چه ارزشی برای شما وجود دارد؟

ما اندروید را در قالب یک پروژه کاملا متن باز ارائه می کنیم. احساس ما این است که هرچه بیشتر در این قسمت سرمایه گذاری کنیم، در دراز مدت می توانیم سود بیشتری را به دست آوریم. گوگل پلی در حال حاضر یک مجموعه بسیار موفق و سود آور است که روزانه از کاربران بسیاری میزبانی می کند. سایر سرویس های گوگل بر روی اندروید نیز چنین شرایطی دارند و ما تا به حال از اوضاع راضی بوده ایم.

در چین موبایل های اندرویدی از موتور جستجوی گوگل و Google Now بی بهره هستند. به نظرتان این موضوع بازار بزرگی را از چنگ شما در نمی آورد؟

مقوله ای که مطرح کردید بحثی جداگانه را می طلبد. چینی ها از متن باز بودن اندروید به شیوه خودشان استفاده می کنند و تجربه اندرویدی کاربران شان با آنچه که بقیه ما به دست می آوریم، متفاوت است.

آیا چین یک شکست برای گوگل به حساب می آید؟

نه من اینطور فکر نمی کنم. کاربران زیادی در چین تمایل دارند تا اندروید بهتری را در اختیار داشته باشند. ما تلاش بسیاری برای برقراری امنیت و یکپارچه سازی در محصولات خود می کنیم و کاربران نیز بی شک ارزش این موارد را درک خواهند کرد. به هر حال اجازه دهید زمان همه موضوعات را روشن کند.

3000x2000xhresSundar-Pichai-SP-Kim.jpg.pagespeed.ic.zTzZ4LxXVm-w600

در سخنرانی خود چندان به سامسونگ اشاره ای نکردید.

من درباره ساعت هوشمند Gear Live آن ها صحبت کردم. صادقانه اگر بگویم سامسونگی ها از ابتدای ایجاد Android Wear همراه ما نبودند، اما به مرور به این نتیجه رسیدند که محصولی را بر پایه این سیستم عامل عرضه نمایند. آن ها همچنین بزرگترین همکار ما در بخش کروم بوک ها هستند.

در بخش تلویزیون چطور؟

نه، هنوز نه. تلویزیون اندروید به مرور راه خود را در میان تمام سازندگان باز خواهد کرد.

سامسونگ تا چه حد دوست شما و تا چه میزان دشمنتان به حساب می آید؟

ما و سامسونگ همکاری بسیار نزدیکی را در طول سالیان گذشته در کنار یکدیگر تجربه کرده ایم و تلاش نموده ایم با هم طعم موفقیت را مزه کنیم. شایعه های بسیاری در رابطه با ما و سامسونگ شنیده می شود،‌اما واقعیت این است که تیم های هر دو مجموعه هر روز در کنار یکدیگر به سختی کار می کنند تا تجربه کاربری بهتری را به دست مشتری برسانند.

آخرین باری که به کره رفتید کی بوده؟

ما مدام در حال سفر هستیم. برای مثال خود من در طول هفته های آینده قطعا سفری را به کره خواهم داشت.

آیا این بازدیدها نتایج مثبتی نیز دارند؟

بله. من هم اکنون رابطه بسیار خوبی با جی کی شین (مدیرعامل مشترک سامسونگ) دارم و از همنشینی با او لذت می برم. هنگامی که به آن جا می روم آنها نقشه راه خود را با من به اشتراک می گذارند و در نهایت نتایج خوبی را از جلسه به دست می آورند.

2013_Sundar_Pichai_Chromebook_Pixel_1_610x433-w600

شما در کنفرانس اشاره کردید که کروم بوک ها قادر خواهند بود اپلیکیشن های اندرویدی را بر روی خود اجرا نمیاند. حال سؤالی که مطرح می شود این است که اصلا چرا یک لپتاپ اندرویدی نمی سازید؟

کروم بوک ها بر اساس سادگی و امنیت طراحی شده است. اما ما میخواهیم اندروید نقش پر رنگ تری را در زندگی روزمره کاربران داشته باشد، پس تصمیم گرفتیم تا با استفاده از اپلیکیشن های آن، تجربه کار با کروم بوک را بهبود بخشیم.

در I/O هیچ صحبتی از سخت افزار های گوگلی نکردید. 

سخت افزار ما تقریبا همیشه در حول محور محصولات نکسوس می چرخیده که هیچ کدام از آنها برای این فصل برنامه ریزی نشده اند. من نحوه برگزاری I/O امسال را دوست داشتم. این مراسم برای توسعه دهندگان است و باید بر روی نرم افزار تمرکز کند.

بله من هم در میان جمع حاضر حضور داشتم. واقعا جریان مراسم برای توسعه دهندگان طراحی شده بود. 

بابت اینکه در حین کنفرانس بخش هایی را خیلی عمیق به برنامه نویسی و کد زدن اختصاص دادیم، پوزش می طلبم.

شنیده هایی به گوش می رسد که شما بحث سخت افزار را به کل بر عهده تونی فدل (مدیر عامل نست) قرار داده اید. 

نه. تونی و تیمش به صورت مستقل مشغول کار بر روی پروژه های نست هستند. ما این شرکت را خریدیم چرا که معتقد بودیم آن ها از نگاهی صحیحی درباره آینده خانه های هوشمند برخوردار بودند.

همانطور که خودتان اشاره کردید، شما می خواهید اندروید را در تمامی حوزه ها به کار گیرید. به نظرتان اندروید چه زمانی به خانه های هوشمند راه پیدا می کند تا یکپارچگی بیشتری را با سیستم گوگل از خود نشان دهد؟

ما به شدت متعهد هستیم تا پشتیبانی خانه های هوشمند توسط اندروید را محقق کنیم. هم اکنون به کمک نست با دقت در حال پیشبرد پروژه هستیم و امیدواریم تا سال آینده حرف های بیشتری را در این زمینه برای گفتن داشته باشیم.

سخنرانی شما با اعتراض چند فرد معترض با اخلال مواجه شد. شما قطعا معتقد هستید که در گوگل مشغول انجام کارهایی خوب و مفید هستید، اما وقتی میبینید که بعضی از افراد چنین نظری ندارند، چگونه واکنش نشان می دهید؟

مشکلی که در اینجا وجود دارد بسیار پیچیده است. تکنولوژی برای زندگی مردم بسیار مفید است. مشخصا برای بعضی با مزاحمت هایی نیز همراه است. ما در طول سالیان گذشته رشد و تغییرات بسیاری را به خود دیده ایم که این موضوع ممکن است روی مناطق اطراف ما تاثیر گذار باشد. سانفرانسیسکو در این میان بیشترین اعتراضات را در بر داشته است. ما همیشه در جلسات مدیریتی گوگل تلاش می کنیم تا با یافتن راه حل هایی، بیشتر به شهر های اطرافمان سود برسانیم.

شما این هفته به وضوح اعلام کردید که قصد ندارید روزی جایگزین لری پیج شوید. آیا این درست است؟

قطعا. لری یک مدیر متعهد و سخت کوش است.

Sundar-Pichai-microsoft-ceo-rumor-w600

پس بیایید راجع به دیگر شرکت ها صحبت کنیم. آیا شما تلاش کردید بعد از استیو بالمر مدیر عامل مایکروسافت شوید؟

ترجیح می دهم در این مورد اظهار نظری نکنم.

اگر شما مدیر عامل مایکروسافت بودید، چه اقداماتی را انجام می دادید؟

به نظرم من هم اکنون در جایگاهی نیستم که بخواهم در این مورد عقاید خود را مطرح کنم. مایکروسافت در حوزه کامپیوتر نقش بسیار برجسته ای را بر عهده دارد. آن ها برای حرکت رو به جلو نیاز دارند تا ابتدا پاسخ این سوال را مشخص کنند که آیا می خواهند یک تامین کننده سیستم عامل باشند و یا قصد دارند تا سرویس هایی یکپارچه را برای پلتفرم های مختلف تولید نمایند. برای مثال، آیا آنها سرانجام آفیس را به اندروید خواهند آورد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • IAtashi
    IAtashi | ۱۰ تیر ۱۳۹۳

    بسیجیه؟!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی