ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماشین پختی که با اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ کنترل می شود

آیا پخت و پز همیشه نیاز به حضور فیزیکی دارد؟ یا اینکه میتوان آن را هم به نوعی اینترنتی کرد و از طریق سیستم عامل های دیجیتال و ماورای محدودیت های شناخته شده آماده کردن ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۱۰ تیر ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۵

آیا پخت و پز همیشه نیاز به حضور فیزیکی دارد؟ یا اینکه میتوان آن را هم به نوعی اینترنتی کرد و از طریق سیستم عامل های دیجیتال و ماورای محدودیت های شناخته شده آماده کردن غذا را تجربه کرد؟

این سوالی است که در وبسایت "آشپزی مشارکتی" پرسیده شده است، پروژه ای که توسط طراحان Christian Isberg  و  Petter Johansson Kukacka ، برنامه نویس Lasse Korsgaard و سرآشپز Carl Berglöf ساخته شده. این پروژه بر پایه ی یک پلتفرم دیجیتالی در تعامل با یک ماشین پخت فیزیکی تعریف شده است.

آشپزی مشارکتی یک ماشین پخت جالب است که شامل یک قابلمه بزرگ، یک دودکش در میانه دستگاه و 35 نگه دارنده مواد تشکیل دهنده غذا، که داخلشان گیاه های ادویه ای، فلفل و حتی گوشت هم وجود دارد. این ماشین می تواند غذاهای مختلفی آماده کند و پخت و پز به طور کامل از راه دور انجام می شود و قابلیت اجرای دستورات تا 5 سرآشپز به صورت همزمان را دارد. سرآشپز می تواند میزان حرارت، زمان بندی، هم خوردن غذا، و چاشنی ها را با گوشی هوشمند یا کامپیوترش کنترل کند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/cooking.mp4"]

 

این ماشین با استفاده از کانکشن اینترنتی که به یک پلت فرم دیجیتالی متصل شده است به 5 آشپز از هر جای دنیا اجازه می دهد که در آشپزی شرکت کنند. ویژگی جالب در مورد این پروژه ناشناس بودن شرکت کنندگان در آشپزی است و به این صورت این ماشین راه جدید و متفاوتی را برای مردم فراهم کرد که با آن می توانند در گفتگو های مربوط به غذا و هنر آشپزی مشارکت کنند یا مباحثی در شیوه ها یا مواد لازم پخت به وجود بیاورند. دستگاه از یک جهت دیگر نیز جالب است و آن دیدن عکس العمل مردم هنگام آشپزی مشارکتی آن هم دیجیتالی است. چه نوع گفتگو ها و بحث هایی در یک چنین تعاملی به وجود خواهد آمد؟ در فرهنگ ما که از قدیم می گویند آشپز که دوتا شد آش...؟

در ادامه تصاویر بیشتری از این دستگاه را ببینید و طرز کار آنرا بخوانید.

این پروژه ظاهرا از یک توستر از راه دور الهام گرفته شده و به این سوال که آیا پختن نیاز به حضور فیزیکی دارد یا از طریق پلتفرم دیجیتالی هم می تواند صورت بگیرد پاسخ داده است. سازندگان از یک سرآشپز مشهور در سوئد پرسیدند که ببینند آیا او حتما باید غذا را هنگام آماده شدن بچشد؟ و او پاسخ داده که در صورتی که آن غذا را قبلا هم پخته باشد، خیر. همکاران این پروژه برای یک سال در مورد چگونگی ساخت این دستگاه و عملکردش طرح ریزی کردند و نهایتا فهمیدند که با استفاده از 35 ماده غذایی می توانند طعم ها و غذاهای بسیار متفاوتی درست کنند.

این ماشین در هفته طراحی Clerkenwell در آشپزخانه Strange Beast House رو نمایی شد و در آکادمی هنر های زیبای سلطنتی سوئد نیز به نمایش در آمد. شاید چند سال دیگر پیشرفت های بهتری حاصل شود و ابعاد ماشین هم کوچکتر شود و مانند یک پرینتر آشپزی برای ما عمل کند، همانطور که در بعضی از عکس های مسابقه دیجیاتو هم دیدیم، ایده آنها ممکن است در آینده نزدیک به واقعیت بپیوندد.

تصاویر بیشتری از این ماشین را در زیر ببینید.

Collaborative_Cooking_machine2

Collaborative_Cooking_Ingredients1

Collaborative_Cooking_Ingredients-2 (1)

Collaborative_Cooking_machine4

Collaborative_Cooking_machine5

Collaborative_Cooking_meal

Collaborative_Cooking_prep_dish

Collaborative_Cooking_prepped

Collaborative_Cooking_spice_rack

b802ee23-f917-43c4-9b25-0f30ea92c294-625x418

1db633e8-7b41-400d-a21f-9c196424ac48-625x418

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • MeysaM
    MeysaM | ۱۰ تیر ۱۳۹۳

    یه نویسنده خانم و یه مطلب مرتبط با آشپزی! جالبه نه؟

  • peyman
    peyman | ۱۰ تیر ۱۳۹۳

    آقاي دادگستر تروخدا برگرد عالم ديگه اي داره قلمتون

    • WOLF
      WOLF | ۱۰ تیر ۱۳۹۳

      پیام، بقیه بچه ها، زیاد یه نفرو بزرگ نکنین در اینکه کار اقای دادگــستری خوب بود شکی نیست، ولی برنامه دیگه ایی داره و میخواد کارای دیگه ایی کنه و نمیشه یه نفرو وادار کرد به چیزی یا موندن، نویسندگان این سایت دارن همه زحمتاشونو میکشنن یکم نامردی هست ازشون یه تشکر نکنیم
      به نظر من بودن اقای دادگــــستری خوب بود ولی نبودنشم چیزی از این سایت کم نکرده دارن همه نویسندگان همه زحمتشونو دارن میکشن
      با همه مشکلات بازم دمتون گرم عالی هستید

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۱۰ تیر ۱۳۹۳

    خیلی دستگاه عجیب و خلاقانه ایی بود !!!
    مشکل پخت و پز هم حل شد !!! دیگه زن می خوای چی کار !!!؟

    • حامی اندروید
      حامی اندروید | ۱۰ تیر ۱۳۹۳

      من فکر میکنم که آقای دادگستر میخوان ازدواج کنه !!

      • siamak Gol
        siamak Gol | ۱۰ تیر ۱۳۹۳

        مگه فیلم هندیه..

        • reza
          reza | ۱۰ تیر ۱۳۹۳

          پس منم زن میخوام

      • mehrdad
        mehrdad | ۱۰ تیر ۱۳۹۳

        مبارکش باشه.به سلامتی.به پای هم پیر شن.واسه عروسی منم دعوت کن اقای دادگستر.بندرب برات میرقسم :-D

مطالب پیشنهادی