ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به راه حل های ردیابی گوشی های اندرویدی پس از سرقت

در آیفون امکانی با عنوان سوئیچ مرگ یا Kill Switch در نظر گرفته شده است. چنانچه به هر دلیلی گوشی خود را از دست دادید یا آن را گم کردید با فرض بر اینکه قابلیت ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۲ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

در آیفون امکانی با عنوان سوئیچ مرگ یا Kill Switch در نظر گرفته شده است. چنانچه به هر دلیلی گوشی خود را از دست دادید یا آن را گم کردید با فرض بر اینکه قابلیت Find My iPhone را قبلاً فعال کرده باشید می‌توانید به وب سایت آیفون من را بیاب یا همان Find My iPhone رجوع کرده، لاگین نمایید و سپس گوشی خود را ردیابی کنید. با فعال کردن وضعیت گمشده یا Lost Mode گوشی شما  قفل شده و بلا استفاده می گردد و بر روی نمایشگر آن پیغام دلخواه شما نمایش داده می شود.

نکته ی مهم در اینجاست که اگر کسی گوشی آیفون شما را به سرقت برده باشد و بعد از انجام عمل سرقت اقدام به برگرداندن تنظیمات گوشی به وضعیت کارخانه، که در اصطلاح با عنوان Factory Reset شناخته می شود، نماید کماکان قابلیت های Lost Mode و Find My iPhone برای کاربر در دسترس بوده و گوشی تا زمانی که وضعیت سوئیچ مرگ برای آن غیر فعال نشود قابل استفاده نخواهد شد، لذا سارق قادر به فروش گوشی نخواهد بود و در سناریویی دیگر شاید گوشی را اوراق نماید.

گوشی های اندرویدی نیز قابل ردیابی، پاکسازی و قفل شدن از راه دور هستند اما راه حلی که گوگل برای آنها ارائه نموده است در مقابل عمل فکتوری ریست موثر نیست. یک دزد با سرقت یک گوشی اندرویدی می تواند آن را ریست کرده و از آن همانند یک گوشی نو استفاده کند. شما نمی توانید به صورت دائمی یک گوشی اندرویدی را از راه دور غیر فعال کنید ولی حداقل فرصت خواهید داشت اطلاعات خود را از راه دور پاکسازی نمایید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Android Device Manager:

2-w600

در حال حاضر همه ابزارهای اندرویدی به قابلیت Android Device Manager دسترسی دارند. بر خلاف راه حل های جانبی ارائه شده توسط توسعه دهندگان متفرقه این راه حل کاملاً رایگان است و به صورت پیش فرض بر روی گوشی شما نصب بوده و شما می توانید از اشتراک گوگل خود برای استفاده از آن بهره بگیرید و نیازی به ثبت نام و ایجاد یک اشتراک جدید نیست.

برای استفاده از آن به سراغ فهرست اپلیکیشن های گوشی خود رفته و سپس اپلیکیشن Google Settings را اجرا کنید، بعد بر روی Android Device Manager اشاره کرده و گزینه های Remotely locate this device و Allow remote lock and factory reset را علامت بزنید تا این قابلیت ها فعال شوند. از این لحظه به بعد هر کسی به اشتراک گوگل شما دسترسی داشته باشد می تواند از راه دور گوشی شما را ردیابی، قفل و یا ریست کند. 

اگر گوشی اندرویدی شما دزدیده شد می توانید از این به بعد به سراغ وب سایت فروشگاه گوگل پلی رفته و بر روی دکمه چرخ دنده مانند تنظیمات کلیک نموده و سپس گزینه ی Android Device Manager‌ را انتخاب کنید. همچنین این امکان وجود دارد تا به صورت مستقیم به سراغ وب سایت Android Device Manager بروید. اگر قصد دارید گوشی خود را از طریق یک گوشی اندرویدی دیگر نیز ردیابی کنید کافیست اپلیکیشن Android Device Manager را نصب نمایید.

4-w600

گوگل تاریخچه یی از محل استقرار فیزیکی گوشی شما ذخیره سازی نمی کند و تنها زمانی که به این سرویس لاگین می شوید یک تقاضا برای مشخص کردن محل استقرار فیزیکی گوشی شما ایجاد نموده و با خروج شما از سرویس این تقاضا لغو می گردد. اگر گوشی شما به هر دلیلی خاموش بوده یا ریست گردیده باشد یا به یک ارتباط Wi-Fi یا سلولار دسترسی نداشته باشد شما قادر به ردیابی آن نخواهید بود. در سایر موارد قادر هستید کاری کنید گوشی شما با حداکثر صدای ممکن برای مدت ۵ دقیقه زنگ بخورد تا در صورتیکه در نزدیکی شماست آن را بیابید، می توانید گوشی را با یک پسورد جدید قفل کرده و یا کل گوشی و اطلاعات موجود بر روی آن را پاکسازی کنید.

قابلیت های یاد شده مفید و کاربردی هستند، اما حتی بعد از انجام و به کارگیری جدی ترین قابلیت ممکنه یعنی پاکسازی به صورت ریموت باز هم سارق با یک گوشی همانند گوشی نو و تازه مواجه خواهد بود که می تواند از آن استفاده کرده یا آن را به فروش برساند. قسمت بسیار بد ماجرا در این است که یک سارق می تواند حتی با ندانستن پسورد یک گوشی قفل شده نیز آن گوشی را پاکسازی و ریست نماید و سپس از آن استفاده کند.

گوشی خود را با روت کردن از فکتوری ریست شدن توسط سارقان نجات دهید

5-w600

برخی از راه حل های ردیابی گوشی های اندرویدی توان این را دارندتا در مقابل عملیات فکتوری ریست یا همان بازگشت به تنظیمات کارخانه نجات یابند و اینکار را با بهره گیری از دسترسی روت و سپس نصب کردن خودشان بر روی پارتیشن سیستمی گوشی به سرانجام می رسانند و لذا حتی بعد از فکتوری ریست و پاک شدن کلیه اطلاعات کاربر این ابزارها در سر جای خود باقی مانده و به کار خودشان ادامه می دهند صد البته چنین ابزارهای بر روی گوشی که روت نشده باشد قابل استفاده نخواهند بود.

Avast! Anti-Theft دقیقاً چنین قابلیتی را داراست و البته رایگان است. شما باید اپلیکیشن Anti-Theft (rooted) را دریافت و سپس مراحل ویزارد نصب را نیز طی نمایید. بعد از آن می توانید به صورت ریموت و از راه دور گوشی خود را قفل کرده و بر روی نمایشگر آن پیغامی نشان دهید که از دیگران بخواهد تا گوشی را به شما برگردانند. سارق یک گوشی بی مصرف خواهد داشت که به همه در مورد سرقتی بودن خودش اطلاع رسانی می کند و البته عملکرد این اپلیکیشن را تا حدی می توان شبیه سوئیچ مرگ در iOS دانست.

اما قسمت بد ماجرا در این است اگر سارق گوشی شما کمی دانش فنی داشته باشد می تواند گوشی را فلش کرده و سیستم عامل را مجدداً بر روی آن نصب کند و یا یک رام سفارشی شده را بر روی گوشی سوار کند که در این شرایط راه حل مذکور نیز کاراییش را از دست می دهد ولی خوب دسته بزرگی از سارقان معمولاً تا این حد توانایی را ندارند.

به واقع و به جرات می گویم هیچ یک از راه حل های یاد شده به خوبی Kill Switch کمپانی اپل نیستند، شما می توانید با کمک آنها محل استقرار فیزیکی گوشی خود را پیدا کنید و جلوی دسترسی سارق به اطلاعات شخصی خود را بگیرید ولی در نهایت راهی برای جلوگیری سارق از پاکسازی گوشی شما و به فروش رساندن آن به عنوان یک گوشی نو پیدا نخواهید کرد و ظاهراً تنها راه حل در این است که صبور باشیم تا روزی راه حلی مشابه سوئیچ کشنده یا مرگ را بر روی اندروید مشاهده کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (80 مورد)
  • تینا
    تینا | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

    منم دقیقا همین مشکل رو داشتم زنگ زدم اِف یک ،کارشناساشون راهنماییم کردن مشکلم حل شد. شمارشون این بود :9099071112

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی