ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۴ دلیل برای اینکه هیچ کس به ساعت های هوشمند اهمیت نمی دهد‎

ورود ساعت های هوشمند به زندگی چندین سال است اتفاق افتاده و روز به روز هم با پیشرفت روبرو شد. دستگاهی که با اتصال به تلفن هوشمند، اطلاعات زیادی را به شما نشان می دهد. ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۲ تیر ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰

ورود ساعت های هوشمند به زندگی چندین سال است اتفاق افتاده و روز به روز هم با پیشرفت روبرو شد. دستگاهی که با اتصال به تلفن هوشمند، اطلاعات زیادی را به شما نشان می دهد. چندی پیش هم که گوگل با معرفی اندروید مخصوص دستگاه های پوشیدنی (از جمله ساعت) با نام Android Wear در تازه ای به این فناوری گشود.

اما جالب است بدانید، در نظرسنجی های انجام شده توسط شرکت تحقیقاتی FindTheBest کاربران به گجت های سلامتی چهل برابر به بیشتر از ساعت های هوشمند روی خوش نشان دادند. حتی هدست های بلوتوث بدترکیب هم از ساعت های هوشمند محبوب تر است!

اما چرا چنین اتفاقی افتاده و محصولی که انتظار می رفت بازخورد بسیار مثبتی داشته باشد، این چنین دچار بی مهری کاربران شده؟ در ادامه این مطلب به چهار دلیل این موضوع می پردازیم.

۱- ساعت های هوشمند خیلی ضخیم اند

به طور کلی ضخامت استاندارد ساعت های مچی بین ۸ تا ۱۲ میلیمتر است که البته در حال حاضر ساعت هایی با ضخامت ۶ تا ۸ میلیمتر هم وجود دارند. متاسفانه بیشتر ساعت های هوشمند ضخامتی بیش از ۱۰ میلیمتر دارند که باعث می شود، آنها به نظر زشت و از رده خارج به نظر برسند. شاید برای کاربران عاشق تکنولوژی این موضوع آنچنان اهمیت نداشته باشد، اما عامه مردم زیبایی و راحتی را به خصوصیات و امکانات ترجیح می دهند.

در حال حاضر سونی اسمات واچ ۲ (۹ میلیمتر)، سامسونگ گلکسی گیر لیو (۸.۹ میلیمتر) و الجی جی واچ (۹.۹) نازک ترین ساعت های هوشمند حاضر هستند که روند امیدوارانه ای برای این صنعت در این زمینه پیش گرفته اند. به هر حال لازم است حداقل ۳ تا ۵ میلیمتر دیگر از این ساعت ها کسر شود تا بتوانیم در مورد آنها صحبت کنیم.

۲- ساعت های هوشمند خیلی گران اند

برای یک ساعت مچی کلاسیک، قیمت ها از ۱۰ دلار (برند کاسیو) شروع می شود و حتی در برخی مدل ها تا ۲۰ هزار دلار (رولکس) ادامه می یابد. عامه مردم ترجیح می دهند ساعتی مابین این قیمت ها (و نه رولکس!) بخرند. اما سازندگان ساعت های هوشمند به طور هماهنگ یک دسته بندی قیمتی جدید ایجاد کرده اند. اکثر ساعت های هوشمند قیمتی مابین ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار دارند. البته این رقم شاید روی کاغذ به نظر منطقی برسد ولی متاسفانه، اکثر مردم نیازی به دریافت نوتیفیکیشن های توییتر یا صفحه نمایش دیجیتال در ساعت خود ندارند. شاید حتی نسبت به ساعت رولکس بیشتر نظر مثبت داشته باشند!

 

مسلما هیچ وقت یک ساعت هوشمند نمی تواند ۱۰ دلار قیمت داشته باشد ولی می توان انتظار قیمتی بین ۵۰ تا ۹۹ دلار را از آنها داشت. اگر شرکت های سازنده ساعت هوشمند اقدام به پایین آوردن قیمت این دستگاه ها کنند مطمئنا بازخورد خیلی بهتری هم خواهند داشت.

۳- ساعت های هوشمند مشکل عمر باتری را رفع نکرده اند

همانند مشکل قیمت استاندارد، ساعت های هوشمند با یک موضوع دیگر هم دست و پنجه نرم می کنند و آن، طول عمر باتری این ساعت ها است. البته در مواردی معدود (مانند سیتیزن اکو-درایو پراکسیمیتی و کانکت دیوایس کوکو) دستگاه با یک بار شارژ چندین ماه دوام می آورد. ولی در بیشتر ساعت های هوشمند این مدت زمان شاید حداکثر یک هفته باشد. این موضوع در صفحه نمایش های زیبا (مثل LCD در الجی جی واچ یا امولد در گلکسی گیر) عملکردی به مراتب بدتر دارد و عملا شما هر شب باید ساعت خود را به شارژ متصل کنید.

هرچقدر ساعت "هوشمند"تر باشد، این موضوع نمود بیشتری پیدا می کند. یکی از دلایلی که باتری ساعتی مثل سیتیزن اکو-درایو یک ماه دوام می آورد، این است که شاید به سختی بتوان اسم آن را ساعت هوشمند گذاشت. در اصل یک ساعت مچی معمولی است که نوتیفیکیشن های خاصی را به اطلاع شما می رساند. البته در مورد ساعت های پبل (با یک هفته دوام) وضع کمی بهتر است ولی با این حال اگر یک ساعت با امکانات کامل (مثل گلکسی گیر) می خواهید باید انتظار هر روز شارژ کردن آن را هم داشته باشید.

 

در نهایت، شرکت های سازنده ساعت هوشمند باید هرچه سریع تر چاره ای برای مشکل باتری بی اندیشند تا کاربر مجبور به شارژ هر شب ساعت خود نباشد. در غیر این صورت استفاده از اینگونه ساعت ها با این مشکل، به هیچ عنوان مقرون به صرفه نخواهد بود.

۴- هیچ دلیل قانع کننده ای برای وجود ساعت های هوشمند وجود ندارد!

به این سوال در چند کلمه به سرعت پاسخ دهید: برتری یک ساعت هوشمند در چیست؟ ارسال پیامک با صدا؟ پاسخگویی به تماس ها بدون استفاده از تلفن؟ یا سه ثانیه زودتر دیدن نوتیفیکیشن های فیسبوک؟!

به سوالات بالا کمی فکر کنید و متوجه خواهید شد واقعا [هنوز] هیچ دلیل واقعی و قانع کننده ای برای وجود اینگونه ساعت ها وجود ندارد و این، تبدیل به بزرگترین مشکل آنها شده. پخش کننده های MP3 به مردم امکان ذخیره هزاران موسیقی را یک جا می دهد. همه جا با تلفن های هوشمند می توان به اینترنت دسترسی داشت. حتی گجت های پوشیدنی سلامتی هم به خوبی وظیفه خود را انجام می دهند. حالا فسلفه وجودی ساعت هوشمند چیست؟ درست است که بالاخره فناوری گجت های پوشیدنی در مسیر پیشرفت قرار دارد و خواه ناخواه دنیا وجود ساعت های هوشمند را خواهد پذیرفت اما با وجود اینگونه مشکلات، مطمئنا فقط گیک ها و علاقه مندان افراطی تکنولوژی خریداران آنها خواهند بود.

راستی؛ دیدگاه شما در رابطه با ساعت های هوشمند چیست؟ دلایل خود در خرید یا نخریدن ساعت هوشمند را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • رسول
    رسول | ۱۴ تیر ۱۳۹۳

    اگه چیزی ساخته بشه مطمئن باشین با بازار یابی و حتی شاید دروغ توسط بازار یابان و فروشندگان حتما نیازی برای خریدارشم احساس خواهد شد

    مثلا خیلی چیزایی که امروزه برای ما یک نیاز اساسی شده قبلا اصلا توی زندگی ما نقشی نداشته مثل شبکه های اجتماعی مثلا فیس بوک به چه دردی می خوره واقعا
    یا برنامه هایی مثل لاین و وی چت و غیره به هیچ دردی نمی خورن تا 90 در صد مصرف کنندگانش در پی تفریح و وقت گذرانی و خندیدن و غیره هستن
    پس مطمئن باشین اگه این تجهیزات تولید بشن با روش های بازار یابی شما مجبور خواهید شد از آنها به عنوان یک وسیله خیلی ضروری در زندگی خود بهره بگیرید

    همین تلفن های هوشمند بدونه اینترنت پر سرعت مفتشون گرونه خوب حالا همین ها برای ما یک ضرورت شده و در خونه ها مون فقط با ای دی اس ال داریم ازشون استفاده می کنیم حال انکه هر جایی که ای دی اس ال باشه میتونه پی سی هم وجود داشته باشه پس واقعا ضرورتی نداره ما تا حدود یک میلیون هزینه کنیم برای اینکه به جای ثابت نشستن پشت پی سی خودمون را محدود کنیم به برد آنتن اینترنت مون

  • s.s.b
    s.s.b | ۱۳ تیر ۱۳۹۳

    مهم ترین مشکل و وحشتناک غیر قابل تحمله مشکل باتریه
    من ساعت معمولی که دوسال با یه باتری کار میکنه رو ترجه میدم به ساعت هوشمند
    با توجه به اینکه روند پیشرفت باتزی ها کلا لاک پشتیه
    تا دهه های اینده ساعت های هوشمند به پا ساعت معمولی نمیرسند

  • 7.62mm
    7.62mm | ۱۳ تیر ۱۳۹۳

    ۴- هیچ دلیل قانع کننده ای برای وجود ساعت های هوشمند وجود ندارد!

  • Ali
    Ali | ۱۳ تیر ۱۳۹۳

    علاوه بر اینکه در حال حاضر امکانات و کاربرد های خاصی ندارن به نظرم طراحی زیبایی هم ندارن!ساعت های معمولی بسیار طراحی زیباتر و کلاس بیشتری هم دارن!
    شاید همه موافق باشیم که موتو ۳۶۰ از همه ساعت های هوشمند حال حاضر زیباتره!ولی به نظرم باز هم طراحی ساعت های معمولی گرون قیمت و مطرح بازار رو نداره!
    باید منتظر بود برای ساعت هوشمند اپل
    انتظارات از آیواچ بسیار بالاست و امیدوارم امکانات خوبی رو براش بذاره و طراحی زیبایی رو داشته باشه(فکر میکنم با وجود جانی آیو این اتفاق بیفته)

  • روزبه هستم
    روزبه هستم | ۱۳ تیر ۱۳۹۳

    اپل بعضى ايپاد ها رو ميكشه تا اى واچ متولد شه ! پر تغيير ترين نسل ايپاد سرى نانو بوده كه دوربين دار شده چاق شده لاغر شده قدش بلند شده و.... فكر كنم حالا وقتشه بازم عوض شه هم اسمش هم شكلش ولى به قول تيم كنفرانس اپل "ولى با همون قيمت قبلى!" ولى من بين همه اين ها از يه عينك گوگلى كه به ايفونم وصل شه بيشتر از اين خوشم مياد تا يه دستگاه كه فقط چند ساعت از ساعت رو نشون بده دستم بندازم البته هنوز اپل معرفى نكرده و بايد ديد كه ساعت هوشمند واقعا كار هوشمندانه اى بوده يا خير :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی