ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برای شروع استارت آپ تنها به این شش شخصیت نیاز دارید

هنگامی که خواستید یک کسب و کار حسابی برای خودتان راه بیندازید، از این اشخاص در تیم موسستان استفاده کنید. آقای برنارد شونر می گوید شاید شما ایده ی فوق العاده ای برای کسب و ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۱۴ تیر ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۰

هنگامی که خواستید یک کسب و کار حسابی برای خودتان راه بیندازید، از این اشخاص در تیم موسستان استفاده کنید.

آقای برنارد شونر می گوید شاید شما ایده ی فوق العاده ای برای کسب و کار و یک ساپورت مالی خوب و تحقیقات بازار خوش بینانه ای هم داشته باشید، اما اگر در شخصیت اعضای تیم موسس، تعادل درستی را رعایت نکنید، باید خیلی زود کاسبی تان را تخته کنید.در ادامه بخشی از گفته های آقای برنارد شونر نویسنده کتاب راهنمای بقای انجمن کار آفرین (مک گیل – هیل، می 2014) را بخوانید.

ما قبلا هم با یکدیگر کار کرده بودیم و اطمینان داشتیم که یکدیگر را خوب می شناسیم. اما هنگامی که پای تاسیس یک شرکت در میان است فشار های موجود باعث می شود که مردم هم متفاوت عمل کنند.

انتخاب درست و آگاهانه یک تیم مسیر را تعیین می کند و سرمایه گذاری است که بیشتر از هر تصمیم دیگری در طول عمر یک شرکت نتیجه می دهد. او از تجربه اش صحبت می کند—در سال 2002 شونر یکی از بنیانگذاران شرکت تکنولوژی تشخیص رادیو فرکانس ThingMagic بود که به همراه 4 نفر ازاعضای Media Lab فارغ التحصیل از موسسه تکنولوژی ماساچوست آن را پایه گذاری کردند و به این ترتیب بود که سالی سرشار از آشفتگی مطلق را تجربه کرد.

او می گوید: "ما قبلا هم با یکدیگر کار کرده بودیم و اطمینان داشتیم که یکدیگر را خوب می شناسیم. اما هنگامی که پای تاسیس یک شرکت در میان است فشار های موجود باعث می شود که مردم هم متفاوت عمل کنند. و این برای من یکی از تجربیات تلخ سالهای اخیر بود. یک محیط کاملا متفاوت مردم و نوع عکس العمل هایشان را تغییر می دهد."

داشتن یک تیم خوب از همان ابتدا یک سرمایه بزرگ است و اضافه کردن هر عضوی در مراحل بعدی مشکل

مهارت ها و خصیصه های یک بنیانگذار قابل تغییر نیست و این موضوع اهمیت انتخاب درست در ابتدای کار را نشان می دهد. اینها بخشی از گفته های شونر است که استارت آپش را در طول فراز و فرود هایش رهبری کرده و نهایتا آن را به Trimble Navigation فروخته است.

"اعضای تیم بنیانگذار نمی توانند تغییر کنند، وکسی هم نمی تواند با سرمایه گذاران و یا مشتریان با اقتدار و اختیارات یک بنیانگذار صحبت کند... داشتن یک تیم خوب از همان ابتدا یک سرمایه بزرگ است و اضافه کردن هر عضوی در مراحل بعدی مشکل."

شونر که حالا نایب رییس توسعه کسب و کار برای ThingMagic است برای ما توضیح می دهد که هر استارت آپی برای موفق بودن به 6 شخصیت نیاز دارد. شاید یک نفر بیش از یکی از این ویژگی ها را داشته باشد، مهم این است که این 6 شخصیت یا ویژگی در تیم وجود داشته باشند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم یک استارت آپ وجود چه شخصیت هایی را نیاز دارد تا یک استارت آپ موفق طولانی مدت باقی بماند.

1- سرکرده نابغه

شونر می گوید تخصص مهارتی است که یک تیم بنیانگذار نمی تواند بدون آن کار کند. هر استارت آپی به حداقل 1 نابغه برای اوج گرفتن نیاز دارد.

اغلب سرکرده نابغه بقیه تیم را به چالش می کشد و از آن ها چیزهایی را می خواهد که بقیه از چگونه انجام دادنش مطمئن نیستند. این شخص سرشار از اشتیاق است و اغلب به عنوان یکی از پر ریسک ترین اعضای گروه شناخته می شود.

2- سوپر استار

سوپر استار شخصی است که از پس کارهای بیزینس و انجام وظایف بر می آید. از سفارش ملزومات برای دفتر کار گرفته تا سر پا نگه داشتن خطوط اینترنت شرکت. این شخص ترکیبی از غیر قابل پیش بینی بودن، علاقمندی و کاریزما است.

شونر می گوید: "سرکرده نابغه و سوپراستار اغلب یک نفر هستند." به علاوه آنکه اضافه کردن این شخصیت در مراحل بعدی تقریبا غیر ممکن است.

3- رهبر

شونر می گوید اداره یک شرکت با بیش از یک بنیانگذار یک روند دموکراتیک را می طلبد. اما گاهی هم لازم است تصمیمات سختی که زندگی هر شخصی را تحت تاثیر قرار می دهد، گرفته شود.

"هر استارت آپی به یک رهبر مشخص نیاز دارد. رهبر نه به این معنی که دستمزد بیشتری بگیرد یا برتری خاصی نسبت به بقیه داشته باشد. و البته نیازی هم نیست که یکی از موسسین باشد. تنها به این معنی که کسی باشد که دیگران به او نگاه کنند و بخواهند که از او پیروی کنند؛ در مواقعی که کشمکش پیش می آید و نیاز است که تصمیمات جنجالی گرفته شود."

4- کهنه کار صنعت

از آنجایی که استارت آپ ها اکثرا به دنبال ایده های جدید شکل می گیرند، اگر کسی را داشته باشید که در مورد چگونگی انجام کارها در صنعت بداند بسیار کمک خواهد کرد.

"مدت زیادی از ارتباط عمیق شما با صنعت باید گذشته باشد تا بتوانید خود را یک انسان کار بلد و وارد در صنعت بدانید؛ برای درک پیچیدگی های محیط  رقابتی، به رسمیت شناختن مردم به عنوان سرمایه های واقعی و نگاه کردن از دریچه تبلیغات رقبا و کمپین های روابط عمومی...یک کهنه کار صنعت همه این موارد را دیده و میداند که هر کس دیگری چگونه این کار ها را انجام می دهد."

شونر می گوید که رهبر و کهنه کار صنعت می توانند یک نفر باشند. اگر استارت آپ در ابتدا رهبر شاخصی نداشته باشد شرکت می تواند این شخصیت را بعد ها استخدام کند. فقط مراقب باشید این کار را خیلی زود انجام ندهید. "ممکن است منافعی برای شرکت داشته باشد، اما اغلب شرکت همان شرکت قبلی باقی نخواهد ماند."

 Bernd Schoner-The Tech Entrepreneur’s Survival Guide
جلد کتاب آقای برنارد شونر (Bernd Schoner) "راهنمای بقای انجمن کار آفرین"

5- فروشنده

او می گوید استارت آپ هایی با ایده های درخشان اغلب فراموش می کنند که به کسی برای فروش محصولاتشان نیاز دارند. یک فروشنده قوی در تیم تاسیس کننده کمک می کند تا خطرات و ریسک ها را به حداقل برسانید.

"ترکیبی از بینش فنی، اقتدار بنیانگذاری و تجربه فروش در بازار رقابتی مزیتی است که به سختی رقبا می توانند بر آن فائق بیایند."

6- قسمت مالی

شونر می گوید استارت آپ به یک استعداد مالی هم نیاز دارد. از آنجاییکه این نوع شخصیت راحت ترین موردی است که می تواند در آینده به شرکت بپیوندد، کنترل کننده های حرفه ای و سرپرستان ریسک اغلب استخدام این شخص را در دستور کار خود دارند.

قابل درک است که وقتی اعضای موسس سرمایه گذاری شما آماده کناره گیری می شوند، سعی می کنند یک کاسبی راه بیندازند تا سریعا پول حاصل کنند و تا جایی که ممکن است سهام بیشتری در آن داشته باشند. اگر شما بتوانید یکی از موسسین ماهر را مسئول نظارت بر عملکرد مالی قرار دهید، ممکن است کمی از آرامش خاطری که خواهید داشت لذت ببرید.

 

نکته پایانی: شونر می گوید اگر چه مهارت ها مهم هستند، اما نگرش ها همیشه برتری دارند.

"مهارت های خوب مانند یک بیمه در شرایط سخت یک شرکت عمل می کنند... اما وقتی در انتخاب شریک شک کردید، آنهایی را انتخاب کنید که ارزش های یکسانی دارند. تعریفشان از موفقیت در استارت آپ چیست؟ پول؟ کمک های جهانی؟ داشتن اعتقادات مشابه درباره ی اینکه چگونه زندگی خود را می گردانید می تواند یک تیم با طول عمر زیاد به وجود بیاورد."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • farhad
    farhad | ۱۴ تیر ۱۳۹۳

    ما یک تیم رباتیک داریم ولی دو ساله هیچ کاری نکردیم چون همه می خواهند همه کاره باشند!!

  • میلانـــــو
    میلانـــــو | ۱۴ تیر ۱۳۹۳

    مطلب بسيار مفيد و خوبى بود!
    تجربه شخصى: اگر به هردليلى اين ٦ نفر اطرافتان پيدا نشدند، حداقل خداكنه هيچوقت گير آدم زبون نفهم و بى انصاف نيافتيد!

  • siamak Gol
    siamak Gol | ۱۴ تیر ۱۳۹۳

    آقا یه سوال: شما ه چطور با اینطور مسایل(تکنولوژی و...) آشنا شدین؟ اولش با چه سایتی؟ اصا جرقش چطور بود؟ ـــــــــــــــــ من خودم با گوشی خریدن یکی از فملا با تکنولوژی آشنا شدم. اولش با سایت جی ااس ام و جمع کردن برسی های سایتش و خوندن اخبرارو بعدش با سایت پی سی وار و بعد با نارنجی و ..... شما چطور؟؟

  • jabj
    jabj | ۱۴ تیر ۱۳۹۳

    بسیار عالی بود.....
    ولی کار گروهی تو ایران به سختی انجام میشه!!!!!!!!! نمیدونم چرا!!! همه میخوان مدیر باشن یا همه میخوان همه کاره باشن....

    • Moho Sheba
      Moho Sheba | ۱۴ تیر ۱۳۹۳

      آره والا!
      به قول آقا، نبود روحیه کار گروهی، یکی از نقص هاییه که ما به عنوان یک ملت داریم و باید یکجوری برطرفش کنیم.

      من احساس میکنم باید از خودم شروع کنم. یعنی همه ایده های نابی که دارم (!) به کنار، ولی وقتی سرگروه میگه یه کاری بکنیم، منم دقیقا همون کار رو میکنم ...

    • amirftma
      amirftma | ۱۶ تیر ۱۳۹۳

      چونهمه اینجا مغروریم از هم طلب داریم میخوایم حال همدیگرو بگیریم انگار جنگه

    • محمد
      محمد | ۳۱ شهریور ۱۳۹۴

      ببین خودت چرا نمی تونی با دیگران کار تیمی کنی ...
      مشکل خودتی
      تا وقتی خودت کار تیمی بلد نباشی، بهترین گروه را هم داشته باشی، نمی توانی کار تیمی کنی ...

  • afsanshifteh
    afsanshifteh | ۱۴ تیر ۱۳۹۳

    موضوع بسیار خوبی مطرح شد که بدرد جوانان جویای کار میخورد

مطالب پیشنهادی