ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ژاپن به دنبال ساخت قطار هایی معلق با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت

یکی از عناصری که به عنوان سمبل پیشرفت ژاپن در بعد از جنگ جهانی به شمار می رود، قطار سریع السیری است که از داخل کوه فوجی می گذارد و از سال ۱۹۶۴ و همزمان ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۶ تیر ۱۳۹۳ | ۱۰:۲۸

یکی از عناصری که به عنوان سمبل پیشرفت ژاپن در بعد از جنگ جهانی به شمار می رود، قطار سریع السیری است که از داخل کوه فوجی می گذارد و از سال ۱۹۶۴ و همزمان با المپیک توکیو مشغول به فعالیت است.

اکنون نزدیک به نیم قرن از زمان راه اندازی آن قطار می گذارد و نخست وزیر شینزو آبه قصد دارد تا بار دیگر به جهانیان نشان دهد که حتی پس از پشت سر گذاشتن بحران ها اقتصادی، ژاپن همچنان بزرگ فکر می کند و قادر به پیاده سازی ابداعات بی نظیری است.

طی یک پروژه ۹۰ میلیارد دلاری، ژاپن قصد دارد اولین خط راه آهن جهان را با استفاده از تکنولوژی تعلیق مغناطیسی (MagLev) راه اندازی نماید. با استفاده از این تکنیک قطار ها چندین اینچ از سطح ریل بلند می شوند و به صورت معلق بر روی هوا حرکت می کنند. پیش بینی می شود سرعت قطار های معلق به ۵۰۰ کیلومتر در ساعت رسد. با توجه به اینکه قطار سریع السیر کنونی ژاپن سرعتی برابر با ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دارد، تکنولوژی جدید می تواند زمان سفر بین دو شهر توکیو و اوساکا را به نصف کاهش دهد.

نخست وزیر ژاپن در کنار سفیر آمریکا
نخست وزیر ژاپن در کنار سفیر آمریکا، در حال سفر با نمونه آزمایشی قطار های معلق

آقای هیرو ایچیکاوا، استاد دانشگاه میجی در توکیو و نگارنده کتاب «چرا تعلیق مغناطیسی می تواند باعث حرکت ژاپن شود»، معتقد است در شرایطی که کشور های زیادی همچون چین به تکنولوژی قطار های سریع السیر دست یافته اند، راه اندازی سیستم جدید راه آهن می تواند نشان دهنده رهبری ژاپن در این عرصه باشد.

انتظار می رود دولت آقای آبه امسال رای نهایی را در رابطه با پیاده سازی این پروژه صادر کند و مقدمات شروع آن را از اوایل سال ۲۰۱۵ فراهم نماید. آبه معتقد است که تعلیق مغناطیسی می تواند تبدیل به بزرگترین کالای صادراتی ژاپن در آینده شود. او حتی این موضوع را با باراک اوباما نیز مطرح کرده و به او نشان داده که چگونه آمریکایی ها می توانند زمان سفر بین نیویورک تا واشینگتن را به تنها ۱ ساعت کاهش دهند.

ژاپن در حال حاضر جمعیتی ۱۲۷ میلیونی دارد و پیش بینی می شود که طی سال های آینده به ۱۰۰ میلیون نیز کاهش پیدا کند. با چنین روندی بسیاری از کارشناسان نگران هستند تا این پروژه گران قیمت چیزی به جز صندلی های خالی را از خود بر جای نگذارد. با این حال شرکت Central Japan Railway به عنوان مجری پروژه پیش بینی می کند که راه آهن جدید سالانه ۸۸ میلیون مسافر را جذب خواهد کرد. در حال حاضر قطار سریع السیر قدیمی توکیو-اوساکا سالانه پذیرای ۱۴۳ میلیون مسافر است که به احتمال زیاد ۷۲ میلیون از آن ها جذب قطار های معلق جدید خواهند شد.

شرکت سازنده در نظر دارد تا پروژه را در دو فاز تحویل دهد و اگر همه چیز مطابق با محاسبات پیش رود فاز اول در سال ۲۰۲۷ و فاز دوم در سال ۲۰۴۵ تحویل دولت ژاپن خواهد گردید.

wsj
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • محمدرضا
    محمدرضا | ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

    تو ساخت این مترو ها از ابر رسانا ها استفاده می کنن؟
    چه طوری معلقش می کنن؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی