ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یکی از مدیران سابق اپل آشکار کرد؛ چگونه اپل به خواسته های توسعه دهندگان پاسخ مثبت می دهد

مطمئنا به عنوان یک توسعه دهنده اپلیکیشن، درخواست یک ویژگی از شرکتی که لقب یکی از بزرگترین شرکت های دنیا را به دوش می کشد، چندان کار ساده ای نیست. اما اپل برای پیشرفت بیشتر، شرایطی ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۲۱ تیر ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۳

مطمئنا به عنوان یک توسعه دهنده اپلیکیشن، درخواست یک ویژگی از شرکتی که لقب یکی از بزرگترین شرکت های دنیا را به دوش می کشد، چندان کار ساده ای نیست. اما اپل برای پیشرفت بیشتر، شرایطی را محیا کرده که توسعه دهندگان بتوانند خواسته هایی خاص از این شرکت داشته باشند.

اپل روزانه با هزاران نفر توسعه دهنده اپلیکیشن سر و کله می زند و روندی را برای درخواست های این افراد مانند ایجاد یک ویژگی یا اعطای دسترسی خاص، ایجاد کرده و نام آن را "وقایع پشتیبانی فنی" (TSI مخفف Technical Support Incidents) نامیده است.

این درخواست ها بیشتر از یک رفع اشکال معمولی هستند و به توسعه دهنده این امکان را می دهد برای پیاده سازی یک ویژگی جدید، تحت اجازه اپل به دستکاری سرویس های موجود بپردازند. البته اعطای این اجازه بی هزینه نیست. زمانی که شما به عنوان یک توسعه دهنده در اپل مشغول به فعالیت می شوید، در سال ۲ بار اجازه ثبت TSI دارید و بعد از آن به ازای هر بار درخواست ۵۰ دلار باید هزینه کنید.

بنا به گفته نیتین گاناترا، مدیر سابق اپلیکیشن های iOS اپل، در مصاحبه Debug شما باید درخواست خود را شخصا به اپل در ساده ترین شکل ممکن ارسال کنید تا مورد موافقت مدیران قرار گیرد.

او در این رابطه می گوید:

"من برای مدت طولانی در اپل مشغول به کار بودم بنابراین نسبت به اینگونه مسائل اطلاعات زیادی کسب کردم. گاهی پیش می آمد که توسعه دهندگان -مخصوصا در زمان برگزاری WWDC- درخواستی را با جمله "تمام آنچه شما باید انجام دهید این است که..." آغاز می کردند و در ادامه به شرح آنچه که لازم میدانستند می پرداختند. عموما اگه این نوع درخواست های خاص موضوعات کوچکی بودند و اپل هم در اکثر مواقع با آنها موافقت و درخواست آنها را اجابت می کرد. فقط نسبت به اعطای برخی مجوزهای سوم شخص امنتاع می کردند."

اپل تلاش بسیاری دارد که به وسیله بهبود رابط برنامه نویسی (API) و ارائه ویژگی های جدید به آنها، توسعه دهندگان را راضی و خوشحال نگه دارد. از طرف دیگر گاناترا به این نکته اشاره می کند که اپل هراسی از نه گفتن به توسعه دهندگان ندارد و در مواقعی که لزومی نمی دید پاسخ منفی به درخواست TSI توسعه دهندگان می داد.

گاناترا در ادامه می گوید: "زمانی که شما سالها گرفتار API بسته اپل شده باشید، حتی تفکر به این درخواست های کوچک که امکان رد شدن توسط شرکت را دارند، ممکن است هراس انگیز باشند و با خود تصور کنید اپل هیچ اهمیتی به شما نمی دهد."

در حالی که برخلاف این تصور، اپل اهمیت بالایی برای توسعه دهندگان خود قائل است و با پاسخگویی مثبت به درخواست های TSI توسعه دهندگان، شرایط بهتری را برای پیشبرد اهداف خود محیا می کند.

پس اگر احیانا از توسعه دهندگان iOS هستید، شانس خود را از دست ندهید و با شجاعت خواسته خود را مطرح کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • jj
    jj | ۳ آذر ۱۳۹۳

    اپل با بسته نگه داشتن سورسهاش خیلی ریسک کرد ولی با این توجه به برنامه نویساش بسته بودن سورسشو به یک مزیت تبدیل کرد
    نمونه بارز یک شرکت اینده گرا

  • سامان
    سامان | ۲۲ تیر ۱۳۹۳

    تا اونجا كه من به عنوان يك Developer اپل مي دونم، اين فقط يك درخواست براي پشتيباني و راهنمايي كامل هست. مثلا اپليكيشن شما يك باگ عجيب و غريب داره و يا يك كدي را مي خواهيد بنويسيد كه بلد نيستيد. در اين صورت مي تونيد درخواست بكنيد و اونقدر كارشناسان اپل شما رو راهنمايي مي كنن تا حتما به نتيجه برسيد. اين كار در هر دوره عضويت يكساله، فقط دو بار قابل انجام هست. و بيشتر از اون مستلزم پرداخت به اپل هست. راهنمايي ها معمولا در حوزه روش هاي استاندارد كد نويسي انجام مي شود. اما بعيد نيست كه يك خورده دسترسي به سطوح بالاتر رو هم آموزش بدهند، مثلا ياد بدهند كه چطور SubView هاي يك پنجره باز شده توسط سيستم عامل در كد خودت رو تغيير رنگ يا ابعاد يا تغيير فرمت بدي يا مخفي بكني يا يك SubView به اونها اضافه بكني و نظاير آنها. ولي آموزش دسترسي هاي بيشتر، بعيد به نظر مي رسد چون هر دسترسي Undocumented ممكن است در نسخه هاي بعدي سيستم عامل، مشكل ايجاد بكند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی