ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نانو لوله کربن جدید؛ سیاه ترین چیزی که در این سیاره وجود دارد

همه ما می دانیم که تاریکی و سیاهی در غیاب نور به وجود می آید. وجود رنگ ها روی سطوح و اشیا در حقیقت به خاطر نور هفت رنگی است که به آن ها تابیده ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۲۴ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۰

همه ما می دانیم که تاریکی و سیاهی در غیاب نور به وجود می آید. وجود رنگ ها روی سطوح و اشیا در حقیقت به خاطر نور هفت رنگی است که به آن ها تابیده و سپس بر اساس طول موج آن هایی که جذب نشده اند، بازتاب می شوند و در حقیقت رنگی که ما میبینیم همین بازتابش ها هستند. به همین دلیل است که وقتی نوری وجود ندارد همه چیز سیاه دیده می شود. مثل نیمه های شب، در بیابانی بدون نور، اگر مهتابی وجود نداشته باشد.

وانتا بلک تنها 0.04% از نور دریافتی را بازتابش می کند.

اما این که در روز روشن چیزی را به عنوان سیاه مطلق ببینید باید جالب باشد. در حقیقت این ماده باید به گونه ای باشد که همه ی نور را جذب کرده و هیچ طول موجی از نور را بازتاب نکند. تصویر بالا متعلق به ماده ای است که در آزمایشگاه سوری نانو سیستم، داخل فویل آلومینیومی ریخته شده و «وانتا بلک» نام دارد. وانتا بلک ماده نانو لوله کربن دمای پایین است که 99.96% نور دریافتی را جذب کرده و تنها 0.04% را بازتابش می کند.

وانتا بلک با این ارقام می خواهد به ما ثابت کند که سیاه ترین ماده ی روی زمین است. هرچیزی به این ماده آغشته شود بازتابشی نخواهد داشت و به همین خاطر همه جزئیات سطحی جسم مورد نظر در مقابل چشمان ما از بین خواهد رفت. خوب، حالا فایده اش چیست؟ این ماده جدید بی نهایت سیاه از فرآیند کم دما استفاده می کند، به همین دلیل می توان از آن برای ساخت وسیله های جنگی و یا تلسکوپ استفاده کرد. وسیله ساخته شده با این مواد از راه دور قابل تشخیص نیست.

شرکت سازنده گفته است که این ماده برای ساخت محصولاتی در صنایع فضایی و دفاعی قابل استفاده و هم اکنون اولین سری سفارش در حال آماده سازی است. گویا آن ها به همین وانتابلک هم قناعت نکرده اند و در حال کار روی وانتابلک تیره تری هم هستند. این طور که به نظر می رسد، در حال نزدیک شدن به آینده ای پر از تیرگی هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • madboy
    madboy | ۲۵ تیر ۱۳۹۳

    فکر کردم دوست من سیاه ترین تو این سیارست!!!

  • dani
    dani | ۲۴ تیر ۱۳۹۳

    چه سیاه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی