ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

داستان G3؛ پشت صحنه ای از تلاش ال جی برای بهتر شدن

ال جی آخرین پرچمدارش G3 را با دوربین مجهز به لیزر عرضه کرده. قابلیتی که به دوربین اجازه می دهد زمان فوکوس را به حداقل برساند. قابلیتی که پیش از این بارها در دیجیاتو در ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۲۵ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۷

ال جی آخرین پرچمدارش G3 را با دوربین مجهز به لیزر عرضه کرده. قابلیتی که به دوربین اجازه می دهد زمان فوکوس را به حداقل برساند. قابلیتی که پیش از این بارها در دیجیاتو در مورد آن خوانده و دیده اید.

اما آیا این قابلیت واقعا قدرت رقابت را به G3 می دهد؟ رامچان وو -رئیس برنامه ریزی بخش موبایل ال جی در مصاحبه ای با سایت سی نت در این باره می گوید: «لیزر، یک امکان جذاب است. امکانی بسیار جدید و ناب در حوزه موبایل و افزایش توان عکسبرداری تلفن های همراه.»

موفقیت G3 بستگی به سرمایه گذاری بخش فروش ال جی روی آن دارد. مشتریان با برند ال جی آشنا هستند، اما این آشنایی در خصوص تلفن های هوشمند چندان زیاد نیست.

ال جی از تمام قدرتش برای به دست گرفتن بازار استفاده می کند. این شرکت از اینکه همیشه پس از رقیب هموطنش (سامسونگ) قرار گرفته راضی به نظر نمیرسد. ال جی می تواند با هدف جلب بازار، مانند سامسونگ اقدام به تولید مدل های متعدد و بی روح کند، با این حال این راه نه تنها شبیه راهی که اپل رفته نخواهد بود، بلکه مسیری پر دست انداز برای رسیدن به جایگاه سامسونگ است. ال جی اما با جنگجویی قدرتمند مانند G3 می تواند علاوه بر جلب دوستداران Nexus 5، جایگاه قابل توجهی را در میان سازندگان تلفن های هوشمند برای خود باز کند.

ال جی در سه ماه اول سال جاری در میان پنج تولید کننده برتر تلفن همراه باقی ماند، هر چند به نقل از IDC، سال گذشته جایگاه سوم را به شرکت های چینی هواوی و لنوو تقدیم کرد. با ۴٫۳ درصد از سهم بازار، ال جی فاصله زیادی با سامسونگ و اپل دارد که به ترتیب یک سوم و ۱۵٫۲ درصد سهم بازار را در اختیار دارند.

صبح امروز به صورت اختصاصی نگاهی نزدیک داشتیم به پرچمدار جدید ال جی و بیشتر با قابلیت های آن آشنا شدیم. حال ادامه مطلب را از دست ندهید تا با داستان ال جی و پشت صحنه ساخت جی ۳ بیشتر آشنا شویم.

ال جی در برندسازی مشکل دارد

lg-g3-product-2014-w600

ممکن است ال جی تصور کند که G3 گزینه خوبی برای بیرون کردن رقبا از بازار است. چرا که بر اساس گزارش های خبرگزاری ET کره جنوبی، از زمان عرضه G3 در این کشور در ماه ژوئن، فروش Galaxy S5 سامسونگ نسبت به هفته اول عرضه پرچمدارش، کاهش داشته است. همچنین ال جی، G3 را توسط AT&T از دوازدهم جولای، در آمریکا وارد بازار کرده و در روزهای آینده آن را از طریق تمام اپراتورها عرضه می نماید.

آلویْسیوس لو از دبیران سی نت درباره G3 گفته که این تلفن می تواند آشفتگی عظیمی را در فروش Galaxy S5 به بار آورد. بهبودهای متعدد در G3 در کنار خصوصیات سخت افزاری بهتر و صفحه نمایش بزرگتر، پرچمدار ال جی را به یک رقیب کاملا جدی تبدیل کرده است. در این میان قابلیت لیزر دوربین، برگ برنده ای است که تا به حال نمونه آن در بازار دیده نشده.

لیزر در آخرین لحظات

lg-g3-product-2014-21-w600

در دسامبر سال گذشته و زمانیکه اکثر شرکت ها بازه زمانی یک ساله ای را بین عرضه دو پرچمدارشان می گذراندند، ال جی در حال شتاب دادن به جدول زمانبندی خود بود. در حالیکه تنها دو ماه از زمان عرضه G2 گذشته بود، ال جی به دنبال عرضه محصول چشمگیر بعدی اش در هشت ماه آینده بود.

برنامه از سال ۲۰۱۲ ریخته شده بود و ال جی برای بهبود پردازنده چهار هسته ای اسنپدراگون ۸۰۱ از ماه می ۲۰۱۳ با کوالکام مشغول کار بود. طراحی بدنه بیرونی و بخش های داخلی G3 هم تقریبا مرحله آخر را می گذراند.

اما همه اهداف و نشانه ها به جز یک فاکتور اختصاصی برای متفاوت بودن در G3 وجود داشت. تفاوتی که به آن قدرتی بدهد که در جایگاهی بالاتر از رقبا قرار گیرد. و تنها مورد دوربین بود. در مقایسه با G2 تقریبا هیچ بهبود چشمگیری در دوربین پیش بینی نشده بود.

lgg2drwoo01-w600

رامچان وو، مدیر پلتفرم موبایل ال جی، پاسخ را در در بی شباهت ترین محصول ال جی یافت. ربات جاروبرقی!

مدیر موبایل ال جی خیلی اتفاقی و در حین نوشیدن قهوه متوجه وجود تکنولوژی لیزر در شرکتش می شود.

او به طور اتفاقی زمانی که برای صرف قهوه نزد مهندسان مرکز تحقیق و توسعه ال جی بود، متوجه شد آنها درباره سنسوری لیزری برای ربات جاروبرقی صحبت می کنند. سنسوری که قابلیت شناسایی اجسام بزرگ را از راه دور به ربات میدهد. تیم مربوط به ربات جاروبرقی نهایتا بر روی یک سنسور دیگر کار کردند اما وو در ذهنش توطئه ای داشت و با مهندسان مربوطه جلسه ای در خارج از محیط کار ترتیب داد.

او سرانجام موفق شد. یک چیز جالب برای محصول تیمش داشت. سنسور لیزری! اما وو با یک مشکل بزرگ مواجه بود. اضافه کردن مورد خاصی مانند لیزر، نیازمند تغییر در طراحی های انجام شده در G3 بود. طراحی قالب بیرونی و جای قطعات داخلی تثبیت شده بودند و رسیدن به یک طرح جدید بر اساس جدول زمانی تعیین شده شرکت ممکن نبود. اما وو مجبور به جا دادن لیزر به هر نحو ممکن بود. به این منظور با جانگ سئوک پارک -مدیر بخش موبایل ال جی- صحبت و سعی کرد او را متقاعد کند که این شانس را به G3 بدهد. و آقای پارک موافقت کرد. او به بخش تولید اجازه داد که سنسور لیزر را به محصول اضافه کنند.

به هر حال وو تیم سخت افزار را در جهت طراحی جدید گوشی مدیریت کرد و تا ژانویه کار را به انجام رساند.

سلاح محرمانه ال جی

lg-g3-product-2014-12-w600

وو رامچان احساس می کرد که راهنمای لیزری نقطه قوت G3 خواهد بود و به همین دلیل تیم بازاریابی و فروش را از این قابلیت آگاه نکرد. او در این باره گفته: «سنسور لیزری بسیار جدید و خاص بود. به همین دلیل این قابلیت باید یک راز باقی می ماند.»

در زمان نمایش نسخه اولیه از گوشی در ماه فوریه و مارس، بخشی که باید سنسور لیزری در آن قرار می گرفت به طرز ماهرانه ای از دیده ها پنهان شد. با این توضیح دروغین که قرار است در آن بخش سنسور اینفرارد نصب شود. اما در واقع لیزر باید در پشت دستگاه و در نقطه متقارن فلاش دوربین -در سمت چپ- قرار می گرفت.

در زمان نمایش نسخه اولیه از گوشی در ماه فوریه و مارس، بخشی که باید سنسور لیزری در آن قرار می گرفت به طرز ماهرانه ای از دیده ها پنهان شد.

در آن سو و در بخش توسعه، کار روی بخش های دیگر بی وقفه ادامه داشت. ال جی یک دفتر اختصاصی برای کوالکام در سانتیاگو آماده کرد و کار به صورت مداوم بین دفتر ال جی و کوالکام در جریان بود.

به گفته کِیت کرِسین -از مدیران کوالکام- دو کمپانی ماه ها بر روی وفق دادن دوربین، الگوریتم های ثبت تصویر و ترکیب منابع، به صورت مداوم کار کردند.

کوالکام به تضمین کارکرد G3 با اپراتورهای مختلف دنیا، افزایش بازدهی باتری، و کیفیت صفحه نمایش کمک می کرد. همچنین کار بر روی دوربین برای عکسبرداری سریع تر و افزایش کیفیت تصاویر در نور کم نیز ادامه داشت.

الکس کوتازیان -از مدیران کوالکام و از جمله کسانی که در کار روی G3 همکاری داشتند- میگوید: «تلاش بر روی این محصول تاریخی بود. آنها (ال جی) عاشق این محصولشان بودند.»

کشف جذابیت

lg-g3-product-2014-9-w600

ال جی با اضافه کردن لیزر بیشترین فشار برای موفقیت محصول را روی خرده فروشان گذاشته بود. اما این تنها بهبود و قابلیت خاص در G3 نبود.

پس از عرضه G2 در سپتامبر ۲۰۱۳، ال جی به شدت به دنبال دریافت بازخوردهای محصولش بود. کارشناسان می گفتند قابلیت های بی مصرف زیادی در G2 وجود دارد. به نظر آنها، امکانات و نرم افزارهای اضافی به دستگاه تحمیل شده اند که موجب تاسف و زمختی رابط کاربری دستگاه شده است. همچنین عدم امکان اضافه کردن کارت حافظه و عدم امکان تعویض باتری نیز از خصوصیات منفی به شمار می رفت.

در مقابل، وو سه هدف را با شانس ۳۰ درصدی برای G3 در نظر گرفت. ۳۰ درصد برای کاهش کدها، اپلیکیشن ها و آپشن های نرم افزاری اضافی بود. نتیجه کاهش مطلوب اپلیکیشن های بی مصرف و یک رابط کاربری تمیز و بی تملق شد. به علاوه حدود ۲ گیگابایت فضای اضافی از فضای پیش فرض خالی شد. ضمن اینکه امکان تعویض باتری و اضافه کردن کارت حافظه نیز به G3 اضافه شد.

jpeg-4

دومین هدف ۳۰ درصدی بر روی کیفیت تصویر تمرکز داشت. ال جی G3 از نمایشگری با امکان نمایش تصاویری ۴ برابر با کیفیت تر از HD بهره می برد. این اولین تلفن هوشمند با چنین صفحه نمایش خاصی است که چهاربرابر از نمایشگر های اچ دی معمول در سایر موبایل های هوشمند با کیفیت تر است. ضمن اینکه تراکم پیکسل در G3 تا ۶۵ درصد بیشتر از نمایشگر رتینای iPhone 5S است.

در حالیکه بسیاری از کاربران بر روی خصوصیات سخت افزاری تکیه دارند، ال جی می دانست که G3 به زیبایی بیشتری نیاز دارد. ال جی مدت ها قصد داشت مانند اپل و اچ تی سی از فلز در محصولاتش استفاده کند که از نقدهایی که ظاهر پلاستیکی و ارزان قیمت محصولاتش را نشان می کردند، بکاهد.

با این حال شرکت متوجه شد که یک بدنه فلزی برای یک موبایل ۵٫۵ اینچی می تواند آن را به طرز غیرقابل قبولی سنگین کند.

jpeg-5

وو: «ما به راه هایی که بتوانیم ظاهر فلزی را بدون اضافه کردن فلز به محصول بدهیم فکر کردیم.»

ال جی به آزمایشگاه ابداعات خود مراجعه کرد. جایی که بهترین و باکیفیت ترین مواد را برای تولید محصولات ال جی که زمینه های بسیاری را از تلویزیون تا یخچال در بر می گیرند، پیشنهاد میدهد. و خواستند که برای پوسته پرچمدار جدید شرکت فکری کنند. اولین نمونه ها چندان جذاب نبودند. هنگامی که وو در اواخر ماه مِه نسخه ساختگی را به شرکای تجاری نشان داد، آنها درخواست یک بدنه واقعا فلزی کردند. اما وو شرکای شرکت را مجاب کرد که مواد استفاده شده باید بسیار سبک باشند.

در نمونه دوم که در ماه نوامبر ارائه شد، طراحان، مهندسان مواد را برای یک کار بهتر به چالش کشیدند. وو در این باره می گوید که تا ماه آوریل -یک ماه پیش از معرفی گوشی- از تمام نمونه ها ناراضی بود. اما نهایتا رضایتش جلب شد.

•••

IMG_5264-w600

نهایتا، به نظر می آید اگر ال جی بر روی بخش فروش خود سرمایه گذاری کافی را نداشته باشد، میزان جذابیت G3 اهمیت چندانی نخواهد داشت و تاثیری روی فروش موثر آن نخواهد گذاشت. در حالی که برند ال جی در آسیا شناخته شده و مشتریانی برای خود دست و پا کرده، عملکرد ضعیف در بخش فروش می تواند منجر به تاخیر در رسیدن ال جی به کورس رقابت با اپل و سامسونگ شود. این شرایط برای سایر شرکت های این حوزه مانند سونی و اچ تی سی هم برقرار است.

مشخص است که ال جی انرژی و هزینه زیادی برای ساخت G3 صرف کرده و دلخواه این شرکت، فروش مناسب و اعتماد بیشتر مصرف کنندگان به برند ال جی در عرصه تلفن هوشمند است. همانطور که لوازم خانگی، صوتی و تصویری آن نیز به قدر کافی شناخته شده و قابل اعتماد هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • چسب زخم
    چسب زخم | ۲۹ تیر ۱۳۹۳

    به شدت منتظر بررسی این گوشی بر روی ان میز قشنگ هستم :)

  • ImYou
    ImYou | ۲۶ تیر ۱۳۹۳

    جدا از سخت افزارو نرمافزار
    امیدوارم مثل G2 عکس و واقعیت خیلی فرق نداشته باشن
    آخه G2 تو عکس خیلی جذابتره تا اینکه تو دست بگیری
    برعکس گلکسی اس 5 که تو عکس خیلی داغونه اما از نزدیک به نظرم از اس 4 قشنگتره

  • amirftma
    amirftma | ۲۶ تیر ۱۳۹۳

    من ار این گوشی خوشم اومده اگه پول دستم بیاد به احتمال زیاد اول انتخابم همینه G2 هم اومده بود مبخواستم بخرم پول نداشتم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی