ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساتیا نادلا در تلاش برای جمع کردن خرابکاری های استیو بالمر

همانطوری که پیش از این در دیجیاتو خواندید، مایکروسافت به زودی ۱۸ هزار نفر از کارمندان خود را اخراج خواهد کرد. تعدیل نیرو در کمپانی هایی مانند مایکروسافت امری طبیعی به حساب می آید، اما ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۲۶ تیر ۱۳۹۳ | ۲۱:۴۲

همانطوری که پیش از این در دیجیاتو خواندید، مایکروسافت به زودی ۱۸ هزار نفر از کارمندان خود را اخراج خواهد کرد. تعدیل نیرو در کمپانی هایی مانند مایکروسافت امری طبیعی به حساب می آید، اما حذف این میزان فرصت شغلی در تاریخ کم سابقه است.

بیشتر افرادی که در لیست اخراج قرار دارند، پیش از این کارمند نوکیا بوده اند و اکنون باید پا سوز فروش کمپانی خود به مایکروسافت شوند. این موضوع پیغامی شفاف را در دل خود دارد؛ ساتیا نادلا، مدیر عامل کنونی مایکروسافت، خرید نوکیا توسط استیو بالمر را یک اشتباه بزرگ می داند.

مایکروسافت سال گذشته و در حالی که استیو بالمر همچنان عنوان مدیر عاملی این شرکت را به دنبال اسم خود یدک می کشید، خبر خرید نوکیا را اعلام کرد. طبق گزارشی که Businessweek در آن زمان منتشر کرد، هیئت مدیره مایکروسافت به شدت با این اقدام مخالف بود، اما سرانجام بالمر توانست با کلنجار های بسیار حرف خود را به کرسی نشانده و یکی از با سابقه ترین سازندگان موبایل را به مجموعه مایکروسافت اضافه کند. پس از این اقدام رابطه میان بالمر و هیئت مدیره به شدت شکرآب شد تا اینکه سرانجام مدیرعامل اسبق مایکروسافت مجبور شد اعلام بازنشستگی کند و جای خود به نادلا جوان بسپارد.

از زمانی که نادلا مسئولیت را در مایکروسافت برعهده گرفته، از هر فرصتی استفاده نموده تا نشان دهد تفکراتش با خطی مشی سابق بالمر مبنی بر تبدیل مایکروسافت به شرکت تولید کننده سخت افزار، چندان همخوانی ندارد. بالمر در آن زمان معتقد بود که مایکروسافت باید سیاست اپل را در پیش گیرد و از قدرت نرم افزاری برای افزایش فروش سخت افزار هایی که خودشان تولید کرده اند، بهره جوید. و در آن زمان، این بزرگترین علتی بود که نوکیا را به مالکیت مایکروسافت درآورد.

از سوی دیگر، نادلا در طول ماه های اخیر تلاش کرده عبارت «محصولات سخت افزاری و سرویس های مربوط به آن» را از دایره لغات شرکت متبوعش حذف نماید و در عوض تمرکز خود را بر روی سرویس های ابری و موبایل متمرکز کند. سیاستی که نادلا دنبال می کند به معنی این است که مایکروسافت باید ابزار ها، اپلیکیشن ها و سرویس هایی را تولید کند که به بهره وری کاربران کمک می کنند و باعث می شوند آن ها فارغ از اینکه چه گجتی را در اختیار دارند، از محصولات مایکروسافت بهره مند گردند. همین تفکر باعث شد تا نادلا سرانجام نسخه آفیس را برای کاربران آیپد عرضه کند.

اخراج هزاران کارمند نوکیا، نشان می دهد که نادلا معتقد است خرید شرکت فنلاندی از همان اول نیز اشتباه بوده. او بر این باور است تمرکزی که بر روی همکاری ویندوز فون و نوکیا قرار گرفته به ثمر ننشسته و تنها منجر به از دست رفتن زمان و سرمایه شده است.

به نظر می رسد نادلا واقعیتی را می بیند که بالمر از پذیرش آن عاجز بود.

اخراج کارمندان نوکیا مانند از دست دادن وزن اضافه و آماده شدن برای حرکتی چابک تر است. این اقدام بی شک برای نادلا دشوار بوده، اما او به خوبی ضرورت آن را تشخیص داده و تصمیم بر اجرایش گرفته است. تصمیمی که در راستای جمع کردن خرابکاری های بالمر است و صد البته زندگی هزاران نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • شروین
    شروین | ۲۷ تیر ۱۳۹۳

    "و در عوض تمرکز خود را بر روی سرویس های ابری و موبایل متمرکز کند"
    در متن مقاله نکته ای که وجود دارد تمرکز بر موبایل هست. به نظر من ماکروسافت با اینکار می خواهد فقط کارمندان نخبه و ماهر نوکیا را حفظ کند. مشخصا خیلی از افرادی که کارخود را از دست می دهند وجودشان برای ماکروسافت ضروری نبوده چون ماکروسافت نیروهای مشابه درون سیستم دارد. ماکروسافت با اینکار دارد قسمت نوکیا را از یک غول بی تحرک به یک قسمت چالاک در جهت منافع شرکت تبدیل می نماید. به نظر من با دو سیستم عامل موبایل بزرگ، ماکروسافت صرفا نمی توانست در موبایل با نرم افزار پیشرفت کند و ناچار بود به سخت افزار هم بیندیشد. به مرور زمان مصرف کننده کمتر حاضر می باشد به سیستم عامل پول بدهد ولی به سخت افزار و سرویس ها پول پرداخت می نماید پس اگر ماکرو دنبال سخت افزار موبایل نباشد باید سیستم عامل موبایل خود را یا بی خیال می شد یا مجانی به شرکت های دیگر می داد.

  • Arshia.Sh
    Arshia.Sh | ۲۷ تیر ۱۳۹۳

    مايكروسافت زمان مي بره تا درست بشه.زماني كه بيل گيتس بود خيلي مايكروسافت بهتر بود.پشت نادلا همه لوميا ١٠٢٠ دارند!(توي عكس)

  • AmerKhan
    AmerKhan | ۲۷ تیر ۱۳۹۳

    دوستانی که،میگن آقا مانی داره از اخراج اینا حمایت میکنه بهتره بدونید این خبر یه ترجمه از سایت منبع هستش و آقا مانی چیزی رو از خودش در نیاورده ک بخواد طرفدار کسی باشه

  • محمدرضا
    محمدرضا | ۲۷ تیر ۱۳۹۳

    الان تکلیف نوکیا چی میشه؟
    ی حرکت ناشیانه باعث شد شرکت به این بزرگی نابود بشه!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی