ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

DOOM پشت درهای بسته نمایش داده شد؛ بازگشت سلطان خشونت

سال 1993، یک سال پس از اینکه جان کارمک، پدر سبک اول شخص برای اولین بار تعریف جدیدی از این سبک ارائه داد و حالت گرافیک 3 بعدی را وارد بازی های ویدیویی کرد، استودیو ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ تیر ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰

سال 1993، یک سال پس از اینکه جان کارمک، پدر سبک اول شخص برای اولین بار تعریف جدیدی از این سبک ارائه داد و حالت گرافیک 3 بعدی را وارد بازی های ویدیویی کرد، استودیو id Software دست به خلق شاهکاری جاودانه زد به نام DOOM. قطعا همان نسخه اول DOOM هنوز هم مورد ستایش بسیاری از گیمرهای قدیمی است.

بسیاری اولین تجربه شان از بازی های ویدیویی، بازی DOOM روی پلتفرم داس بوده و بسیاری هم به طور کل نماد بازی های کامپیوتری (نه بازی های ویدیویی) را سری بازی DOOM می دانند. بله، سری DOOM آنقدر بزرگ است که بتوان در مورد اش ساعت ها سخن گفت و آن را ستود اما بگذارید به آخرین عنوانی که قرار است تحت عنوان «DOOM» ساخته شود نگاهی نزدیک تر داشته باشیم.

روز گذشته، id Software و Bethesda، در کواکان 2014، پشت درهای بسته DOOM جدید را به معرض نمایش گذاشتند. هیچ عکس و حتی چند ثانیه تیزر نامفهوم هم از این ارائه در دست نیست اما خبرنگاران و منتقدین بسیاری این نمایش 20 دقیقه ای را دیده اند و زبان به وصف آن گشوده اند.

آنچه در ادامه مطلب می خوانید، از زبان افرادی نقل شده که در مراسم معرفی بازی حضور داشته اند و البته فراموش نکنید، DOOM یک عنوان سابقه دار و خاطره انگیز است که حتی شنیدن «صدای باز کردن در» یا «دیدن یک دشمن قدیمی» در نسخه جدید برای چنین گیمرهای مشتاقی می تواند قسمتی شور انگیز از این رونمایی بزرگ باشد.

با دیجیاتو همراه باشید.

DOOM4_teaser_01

DOOM 4 از سال ها پیش در دست ساخت قرار دارد، عنوانی که تحت نظارت جان کارمک در حال تولید بود اما به سرنوشتی ناگوار دچار شد و از اواسط راه پروژه دوباره از اول کلید خورد. اولین بار، کارمک در کواکان 2007، رسما اعلام کرد که کار روی DOOM 4 آغاز شده اما از 2007 تا 2014، تقریبا سکوت محض بود.

هیچ خبری از DOOM نبود تا اینکه به یک باره در روز اول نمایشگاه E3 این بازی را معرفی شد و جماعتی را در شوک فرو برد. DOOM بعدی معرفی شد اما ساخت و توسعه آن بدون جان کارمک ادامه پیدا می کند، کارمکی که در حال حاضر کارمند Facebook و Oculus به شمار می آید.

مارتی استراتون، تهیه کننده اجرایی بازی DOOM پیش از نمایش روی استیج حضور پیدا می کند تا در مورد فلسفه این عنوان توضیحاتی ارائه دهد. چیزهایی از قبیل اینکه چقدر سعی شده بازی به ریشه هایش متصل باشد. گرچه با همه این توضیحات، DOOM قرار نیست در گذشته گیر کند، اما به گونه ای طراحی شده که تمام المان هایی که موفقیت سری را باعث شده بودند در این عنوان هم حضوری موثر داشته باشند.

DOOM 3 به اندازه ای که نسخه های قدیمی این سری محبوب بودند، مورد پسند مخاطبین نبود. تیم id Software برای ساخت نسخه سوم این سری راه متفاوتی را پیش گرفت که موفقیتی برای شان کسب نکرد. البته در زمینه گرافیکی این بازی در زمان خودش شاهکار به حساب می آمد اما یک حقیقت را نمی شد در مورد آن انکار کرد: DOOM 3 شباهت آنچنانی به DOOM های قبلی نداشت.

927361-doom_3

آنچه تیم توسعه این عنوان در حال حاضر تاکید بسیاری روی آن دارند این است که نمی خواهند چیزی همانند DOOM 3 بسازند، بلکه قصدشان بازگشت به ریشه های این سری است. سرعت عمل بالا، روبرو شدن با تعداد بسیاری از دشمنان در یک منطقه، خون و خونریزی فراوان و بسیاری موارد دیگر، از جمله تاکیدهای ارائه دهندگان بود.

استراتون خیلی واضح اشتباه های گذشته id Software را مورد سرزنش قرار می دهد و می گوید: "پناه گرفتن در DOOM جایگاهی ندارد." و کاملا حق با اوست. تا آنجا که ذهن و خاطرات در هم آمیخته می شوند و تصاویر دلچسبی از DOOM به یاد می آورند، پناه گرفتن در این سری معنایی نداشته. دشمنان هوشمند تر و شجاع تر از آن هستند که منتظر بمانند شما از کاور بیرون بیایید تا به سمت شما حمله کنند، آن ها مستقیم به سراغ تان می آیند تا نابودتان کنند. DOOM یعنی این، یعنی جرات روبرویی با خطر و گذر از آن.

سایبردیمون ها، هل نایت ها، روننت ها (Revenant) و Mancubii ها و بسیاری دیگر از دشمنان کلاسیک در این ویدیوی 20 دقیقه ای رخ نمایی کردند. دشمنان قدیمی در لباسی جدید با گرافیکی به روز. چه چیزی بهتر از این می تواند دل یک طرفدار قدیمی سری DOOM را به دست آورد؟

HellKnight یکی از محبوب ترین دشمن های بازی که در این نسخه هم حضور دارد.
HellKnight یکی از محبوب ترین دشمن های بازی که در این نسخه هم حضور دارد.

دشمن های قدیمی را تنها باید با اسلحه های کلاسیک کشت. همان اسلحه هایی که روزگاری با آن ها شب را به صبح رساندیم و از تکه تکه کردن دشمنان شیطانی با آن ها لذت فراوان بردیم. شاتگان دو لول، تفنگ پلاسمایی، راکت انداز و از همه مهم تر اره برقی؛ بوی حمام خون می آید.

قتل عام به شیوه های متعدد و خشونت آمیز، مثل پرش از بالای سر روی دشمن برای بازی در نظر گرفته شده تا ریتم تیراندازی بازی هم اندکی تفاوت داشته باشد. می بینید، همه چیز در مورد خشونت و قتل عام نیروهای شیطانی است، درست همان چیزی که مردم از یک DOOM انتظار دارند.

روننت های خبیث به جت پک مجهز شده اند و می توانند بالای سر بازیکن به پرواز در آیند و موشک روی سرتان شلیک کنند. به نظر خطرناک می رسد اما برای یک گیمر حقیقی، هیچ خطر قابل دفعی وجود نخواهد داشت، حتی روی آخرین درجه سختی.

حتی صحنه های مرگ بازیکن اصلی هم به طرز غیر قابل تحملی بی رحمانه طراحی شده. بسته به آنکه چه هیولایی شما را بکشد، صحنه مرگ تان هم متفاوت خواهد بود. روننت ها بازوان پلیر را از جای می کنند و مستقیم به کلاهخود می کوبند تا اطمینان حاصل کنند حتی یک درصد هم احتمال بازگشت وجود نداشته باشد.

شاتگان دو لول؛ قطعا یکی از محبوب ترین اسلحه های بازی.
شاتگان دو لول؛ یکی از محبوب ترین اسلحه های بازی.

یک خبر خارق العاده دیگر که احتمالا پس از مطرح شدن، سالن همایش منفجر شده: هر چقدر که می خواهید سلاح حمل کنید، ریلود اسلحه ها به حالت اول بازگشته و البته پک های خون در بازی وجود دارد که این یعنی خون بازیکن به مرور زمان احیا نمی شود. یعنی به اندازه تک تک HP هایی که از دست می دهید، یک قدم به مرگ نزدیک تر می شوید. دابل جامپ، یا دو پرش پشت هم از ویژگی های جالبی است که در این نسخه وجود دارد.

حداقل یکی از اسلحه های درون بازی، کامبت شاتگان، دو حالته است. یعنی علاوه بر شلیک معمولی، می توان با نگه داشتن دکمه شلیک، آن را شارژ کرد و پس از چند ثانیه چندین گلوله با هم شلیک کرد تا اثرگذاری سلاح را شدت بخشید.

اما در مورد داستان، بدون تعارف باید گفت که سری DOOM هیچگاه داستان جذابی نداشته و احتمالا این نسخه هم استثنا نباشد. اما به صورت کلی، DOOM بعدی روی کره مریخ رخ می دهد، جایی خارج از مرکز تحقیقاتی UAC که تحت تهاجم نیروهای شیطانی قرار گرفته و DOOM Guy (کاراکتر بی نام و نشان بازی) هدفی جز نابودی همه شان ندارد.

دشمنان قدیمی در یک نگاه؛ هنوز حضور برخی از آن ها، مثل اسپایدر مسترمایند در DOOM جدید تائید نشده.
دشمنان قدیمی در یک نگاه؛ هنوز حضور برخی از آن ها، مثل اسپایدر مسترمایند در DOOM جدید تائید نشده.

هیچ خبر جدیدی هم از زمان عرضه بازی و حتی زمان عرضه نسخه بتا اعلام نشد. تمام کسانی که Wolfenstein: The New Order را خریداری کرده باشند، به بتای DOOM، که در تاریخ نامعلومی عرضه می شود، دسترسی پیدا می کنند.

در مجموع، ارائه ای که استودیو id Software از DOOM داشت کاملا راضی کننده بود. نمایش بازی حاوی این پیام بود که DOOM با گذر زمان تغییر نمی کند بلکه به ریشه هایش باز می گردد، چیزی که باعث شد ما عاشق این بازی در همان سال های دور شویم.

خبرنگارانی که بازی را مشاهده کرده اند می گویند نمایش DOOM آنقدر ذوق زده شان کرده که دیگر نمی توانند تصور کنند بهتر از این چگونه می توان یک DOOM جدید ساخت. باید چند روز دیگر صبر کرد و دید آیا بتسدا و اید (id) به این زودی مایل به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدیوهایی از این بازی هستند یا خیر.

با اره برقی دوست داشتنی که آشنا هستید؟
با اره برقی دوست داشتنی که آشنا هستید؟

DOOM بعدی احتمالا نه پسوندی خواهد داشت و نه پیشوندی. یعنی با همان نام DOOM قرار است ساخته شود؛ حداقل تا به اینجای کار و از صحبت های صورت گرفته چنین نتیجه ای می توان گرفت. معمولا زمانی که حرف از Reboot یا بازسازی دوباره یک فرنچایز به میان می آید، پسوند و پیشوند و شماره از کنار اسم حذف می شود؛ مانند Tomb Raider یا Thief.

این عنوان برای پی سی و کنسول های اکس باکس وان و پلی استیشن 4 با موتور id Tech 6 ساخته می شود و قرار است روی تمامی پلتفرم ها رزولوشن 1080p داشته باشد و نرخ فریم ثابت 60 ارئه دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • حمید
    حمید | ۱۴ بهمن ۱۳۹۳

    بعد از wolfenstein این بازی واقعا معرکه بود حدود 20 سال پیش بود که بازی میکردیم و از اون جالب تر اینکه شبکه این بازی را هم راه انداخته بودیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی