ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از سخت افزار تلفن های هوشمند در انتهای سال ۲۰۱۴ و در طول ۲۰۱۵ چه انتظاری می رود – قسمت اول

ساعت های هوشمند، به روز رسانی های نرم افزاری و اندروید ال این روزها رئوس اخبار را به خود اختصاص داده اند، اما بد نیست بدانید سخت افزار تلفن های هوشمند نیز در کنار این ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۳۰ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۵

ساعت های هوشمند، به روز رسانی های نرم افزاری و اندروید ال این روزها رئوس اخبار را به خود اختصاص داده اند، اما بد نیست بدانید سخت افزار تلفن های هوشمند نیز در کنار این اتفاقات و اخبار در حال طی کردن حلقه ی تکامل و آماده شدن برای جهش هایی قابل توجه هستند.

تولید کنندگان تلفن های موبایل در طول یکی دو سال گذشته سعی نمودند رکود پیشرفت سخت افزاری خود را با ارائه قابلیت هایی مانند ضد آب بودن، ارائه ی بدنه هایی از مواد جدید و... لاپوشانی کنند ولی به نظر می آید در اواخر ۲۰۱۴ و در طول ۲۰۱۵ این رکود به اتمام خواهد رسید و دوباره رقابت سنتی در زمینه ی ارائه ی محصولاتی با سخت افزار قدرتمند تر آغاز خواهد شد.

پس در ادامه با دیجیاتو همراه گردید تا آگاه شوید چه تحولات بزرگ سخت افزاری در زمینه ی تلفن های هوشمند و در آینده یی نه چندان دور پیش روی شما خواهند بود.

اسنپدرگن ۸۰۸ و ۸۱۰ – ARMv8، پخش ویدئوهای 4K و انتقال سریعتر دیتا

یکی از گلایه های وارد بر موبایل های پرچمدار حال حاضر عدم پیشرفت قابل توجه در زمینه ی توانایی پردازش است.

اجازه بدهید به تحولی که قرار است بر مبنای تقویم زودتر از بقیه فرا برسد بپردازیم یعنی پردازنده های تلفن های هوشمند. یکی از گلایه های وارد بر موبایل های پرچمدار حال حاضر عدم پیشرفت قابل توجه در زمینه ی توانایی پردازش است. در رابطه با توان پردازش پردازنده ها پس از ارائه ی اسنپدرگن ۸۰۰ و ۸۰۱ و حتی ۸۰۵ که اخیراً بر روی چند مدل گرانقیمت و بسیار به روز عرضه شده است تحول چندانی رخ نداده و تنها توان پردازش گرافیکی اندکی ارتقا پیدا کرده است.

خوشبختانه ایام درجا زدن پردازنده ی تلفن های اندرویدی روزهای آخر خودش را می گذراند و به زودی با آمدن سری جدید پردازنده های کورتکس A50 (Cortext-A50) که از معماری ARMv8 بهره مند شده اند شرایط عوض خواهد شد. از جمله چیپ های مجتمع سیستمی که این پردازنده ها را بر روی خود جای خواهند داد می توان به اسنپدرگن ۸۰۸ و ۸۱۰ اشاره داشت که قرار است در انتهای سال روانه ی بازار شوند. انتظار می رود نسل بعدی تلفن های هوشمند پرچمدار به شکل وسیعی از این دو چیپ کوآلکام بهره گیری نموده تا تلفن های خود را نسبت به محصولات گذشته تا حد ممکن متمایز نمایند.

 

2

نسل جدید اسنپدرگن ها معماری بهینه شده کرایت (Krait) توسط کوآلکام را برای همیشه از رده خارج کرده تا راه را برای تکنولوژی big.LITTLE (تکنولوژی جهت عملکرد بهینه پردازنده و صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی حین پردازش در حالت های گوناگون) و معماری ARMv8 باز نمایند که البته به نظر می رسد ابتدا شاهد ظهور این نسل بر روی تبلت ها باشیم.

اگر می خواهید بدانید میزان تفاوت چیپ مجتمعی مانند اسنپدرگن ۸۰۸ با نسل گذشته در چه حد است شاید لازم باشد کمی بیشتر از جزئیات آن آگاه شوید. اسنپدرگن ۸۰۸ دارای ۶ هسته بوده، ۲ هستهء Cortex-A57 برای پردازش های سنگین و پیچیده و چهار هسته ی Cortex-A53 با مصرف انرژی پایین جهت پردازش های سبک تر و بهینه کردن طول عمر منبع انرژی. همچنین چیپ مذکور با پردازنده ی گرافیکی آدرنو ۴۱۸ (Adreno 418) ارائه می گردد که دقیقاً با فاصله ی یک گام در پشت سر پردازنده ی گرافیکی به کار گرفته شده در اسنپدرگن ۸۰۵ یعنی آدرنو ۴۲۰ قرار دارد.

اسنپدرگن ۸۱۰ همانطور که از نامش نیز مشخص است به وضوح قوی تر از ۸۰۸ خواهد بود و دارای ۴ هسته ی Cortex-A57 و چهار هسته ی Cortex-A53‌ بوده که با تکلنولوژی بیگ لیتل در کنار یکدیگر ترکیب شده اند.

اسنپدرگن ۸۱۰ همانطور که از نامش نیز مشخص است به وضوح قوی تر از ۸۰۸ خواهد بود و دارای ۴ هسته ی Cortex-A57 و چهار هسته ی Cortex-A53‌ بوده که با تکلنولوژی بیگ لیتل در کنار یکدیگر ترکیب شده اند و توان پردازش قابل توجه یی را در کنار مصرف به شدت بهینه ی انرژی فراهم می آورند. ۸۱۰ با خودش پردازنده ی گرافیکی آدرنو ۴۳۰ را به همراه دارد و خط تولید کوآلکام برای بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش بیشتر کارایی به سمت پردازنده های ۲۰ نانومتری رفته است در حالیکه چندین سال گذشته کلیه ی پردازنده های اسنپدرگن کوآلکام ۲۸ نانومتری بوده اند.

ارائه راه حل های بهینه و مدرن در زمینه ی پردازش سیگنال یکی دیگر از علل شهرت کوآلکام است و در اسنپدرگن ۸۰۸ و ۸۱۰ برای اولین بار راه حل مدرنCAT 6 LTE-A  ارائه خواهد گردید که به صورت تئوری دسترسی به دیتا با سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم می آورد. این تکنولوژی در حال حاضر راه خودش را به اسنپدرگن ۸۰۵ که بر روی سامسونگ گلکسی S5 LTE-A ارائه شده باز نموده است و به یقین در مورد آن پس از حضورش بر روی پرچمدارن نسل آتی تلفن های هوشمند بیشتر خواهید شنید.

 

3

حالا که صحبت از سرعت دیتا به میان آمد، کوآلکام بر روی اسنپدرگن ۸۱۰ به دنبال ارائه ی دسترسی وایرلس بسیار سریع و با سرعت گیگا بیتی در فواصل ارتباطی کوتاه است که قبلاً در دیجیاتو به آن پرداخته بودیم، این امر ظاهراً با تکنولوژی وایرلس ۶۰ گیگاهرتزی WiGig امکان پذیر خواهد شد.

در یک قیاس با نسل فعلی، اسنپدرگن ۸۱۰ و ۸۰۸ پشتیبانی از محتوای نمایشی با رزلوشن بالاتر را فراهم خواهند آورد. پخش محتوای ویدئویی با رزلوشن بسیار بالا و با فرمت های H.264(AVC) و H.265(HEVC) و تصویربرداری با رزلوشن 4k و فرمت H.264 دیگری امری دور از دسترس نیست. این چیپ های مجتمع می توانند به سادگی محتوای UHD را بر روی تلویزیون های 4K نیز انتقال داده و به نمایش در بیاورند.

ضمن تشکر از اولین پردازنده ی دوبل ۱۴ بیتی سیگنال تصاویر پشتیبانی از دوربین ها با کیفیت ۵۵ مگاپیکسل در تلفن های هوشمند آتی میسر خواهد شد که دستاوردی بزرگ نسبت به دوربین های ۲۱ مگاپیکسلی است که سونی در حال حاضر با تبلیغات فراوان بر مبنای اسنپدرگن ۸۰۱ بر روی محصولات خود ارائه می کند.

4

اسنپدرگن ۸۰۸ و ۸۱۰ در یک کلام نه تنها امیدها را برای ارتقا توان پردازشی به شدت افزایش داده اند بلکه تولید کنندگان را قادر خواهند ساخت تا امکان دسترسی به دیتا با سرعتی بسیار بیشتر را به کاربران خود ارائه نمایند و در محصولات آتی شان از سنسورهای تصویر برداری با رزلوشن به مراتب بالاتر بهره گرفته و امکان نمایش محتوا با کیفیت و رزلوشنی غیر قابل تصور را فراهم کنند تا در آینده ی نزدیک شاهد تلفن های هوشمند پرچم داری با تفاوت های بسیار نسبت به گذشته باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • NARENJI
    NARENJI | ۳۱ تیر ۱۳۹۳

    واقعا گوشی های موبایل دارند از PC عبور میکنند

  • amirftma
    amirftma | ۳۱ تیر ۱۳۹۳

    من کار ندارم تو سال 2015 سخت افزار چه پیشرفتی میکنه من اینو میفهمم الان 3G میخوام

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی