ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تکنولوژی ضد موشکی که می تواند به نبرد مالاریا برود

در ژوئن ۱۹۹۶ یک اسلحه ی ضد تانک جدید با نام جاولین (Javelin) در ارتش ایالات متحده آمریکا توسعه داده شد که در واقع یک پرتاب کننده ی موشک محسوب می گردید و می توانست ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۳۱ تیر ۱۳۹۳ | ۲۰:۵۷

در ژوئن ۱۹۹۶ یک اسلحه ی ضد تانک جدید با نام جاولین (Javelin) در ارتش ایالات متحده آمریکا توسعه داده شد که در واقع یک پرتاب کننده ی موشک محسوب می گردید و می توانست با قرار گرفتن بر روی شانه ی پیاده نظام و یا با سوار شدن بر بالای یک خودروی نظامی مورد استفاده قرار گیرد. اولین استفاده ی وسیع از جاولین در مارس و آوریل ۲۰۰۳ و در جریان عملیات آزادی عراقی یا Iraqi Freedom بود و در حال حاضر نیز از آن در افغانستان استفاده می شود.

اما اکنون به نظر می رسد تکنولوژی به کار رفته در جاولین به منظور دنبال کردن خط حرارتی موشک ها، تحت توسعه قرار گرفته تا در نبردی کاملاً متفاوت مفید واقع شود. نبرد بر علیه مالاریا! پس در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا از جزئیات بیشتر در زمینه ی این نبرد حساس و مهم که می تواند جان انسان های بی شماری را نجات دهد آگاه شوید.

محقیقن طی تحقیقاتی در دانشگاه ملبورن و موناش از یک ردیاب با عنوان آرایه ی پانل کانونی یا Focal Panel Array (که به اختصار از آن با عنوان FPA‌ نیز یاد می شود) استفاده نموده اند تا به شناسایی مالاریا در مراحل بسیار اولیه در نمونه ای به اندازه ی یک سلول خونی بپردازند. این ردیاب که در اصل برای استفاده در سیستم جاولین طراحی شده بوده است به یک میکروسکوپ تصویری اینفرارد متصل بوده که از اسیدهای چرب درون انگل مالاریا سیگنال اینفرارد را انتقال می داده است.

بر مبنای این تحقیقات محققان قادر شده اند انگل مالاریا را در مراحل بسیار اولیه تشخیص داده و حتی چندین گام از متدهای پیشین در تشخیص این انگل جلوتر بروند. زمان کافی برای بدست آمدن نتیجه توسط این شیوه تنها حدود چهار دقیقه است و تشخیص می تواند در مرحله یی صورت بپذیرد که حتی بدن انسان آلوده به انگل هنوز شروع به نشان دادن علائم اولیه نیز نکرده است که همه ی اینها در کنار هم سبب شده حاصل این مجموعه تحقیقات بدل به یک ابزار تشخیصی ارزشمند گردد.

2

بایدن وود (Bayden Wood) یکی از پروفسورهای دانشگاه مانوش و حاضر در این تحقیقات در بیانه یی اعلام داشت، در حال حاضر آزمایش های بسیار عالی برای تشخیص مالاریا وجود دارند ولی میزان حساسیت این آزمایش ها محدود بوده و در بهترین روش ها ساعت ها زمان نیاز است تا بتوان نتیجه ی قطعی را از یک مایکروسکوپیست حرفه ای دریافت کرد که این خود مشکل و محدودیت بزرگی برای کشورهای در حال توسعه ای که با مالاریا دست به گریبان هستند محسوب می شود.

دستیار تحقیقاتی وی می افزاید: در بسیاری از کشورها تنها مردمی که دچار علائم مالاریا شده اند مورد درمان واقع می شوند ولی مشکل اساسی در این است که برخی از افراد علائم آنفولانزا مانند اولیه ی مالاریا را از خود نشان نمی دهند که می توانند سبب عدم درمان و انتقال سریع بیماری در بین یک جامعه شوند.

3

همه ی اینها بدین معنی است که تکنولوژی که تا پیش از این می توانست برای نابودی اهداف دفاعی نظامی و بعضاً تخریب به کار گرفته شود حالا به ابزاری کلیدی و حیاتی برای درمان و مبارزه با بیماری بدل شده که یکی از سه بیماری کشنده ی کودکان در جهان محسوب می شود. بر مبنای اظهارت بنیاد غیر انتفائی مبارزه با مالاریا در صورتیکه پزشکان قادر باشند انگل مالاریا را در مراحل بسیار اولیه در خون تشخیص بدهد درمان آن را به شکل موثرتر و قطعی تری صورت خواهند داد.

این موفقیت در اصل ادامه ی تحقیقات موفقیت آمیزی است که پیش از این در آن از پالس های لیزر برای تشخیص صدای ترکیدن سلول هایی که در زنجیره ی غذایی انگل مالاریا قرار دارند استفاده شده بود. تکنولوژی مذکور در اصل مشابه تکنولوژی است که در امور نظامی برای تشخیص زیر دریایی ها و از بین بردن آنها به کار گرفته می شود و باز هم برهانی است قاطع بر اینکه تکنولوژی های مخرب نظامی می توانند در استفاده هایی متفاوت جان تعداد بی شماری انسان را نجات دهند.

حاصل این تحقیقات اخیراً در ژورنال شیمی تحلیلی منتشر شده است. گام بعدی در این زمینه مورد آزمایش قرار گرفتن این تکنیک تشخیصی توسط محقیقن دانشگاه تایلند در بیمارستان ها و کلینک های این کشور است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱ مرداد ۱۳۹۳

    تکنولوژی های نظامی امریکا و کشورهای بزرگ اینقدر پیشرفتند که
    15 سال با زمان ما جلو تره متاسفانه (روال کار همینه )این تکنولوژی ها انحصاریند حق اختراع اینا تا 20 سال برای اختراعی که تو صنایع نظامی کار برد داره محفوضه
    gps که در اختیار ارتش امریکا کجا gps رو اسمارت فون داریم کجا
    اگه روزی گوشه اینا به بازار ازاد راه پیدا کنه تراشه ها از لحاض قدرت
    باطری ها از لحاظ حفظ نیرو زمین تا اسمون فرق خوهند کرد

  • زینب صادقی
    زینب صادقی | ۱ مرداد ۱۳۹۳

    ایران هم جزو نقشه مالاریاست!!!

  • Moho Sheba
    Moho Sheba | ۱ مرداد ۱۳۹۳

    من از طرف دوستان دیجیاتو همین جا جنایات اسرائیل علیه انسانیت رو محکوم می کنم.
    به امید روزی که سلاح های ممنوعه فعلی هم برای کمک به بشریت استفاده بشه نه نابودی بشریت!

  • Moho Sheba
    Moho Sheba | ۳۱ تیر ۱۳۹۳

    بنیاد غیر "انتفاعی" مبارزه ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی