ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیفون تا چه زمان در نبرد فروش تلفن های هوشمند پیروز خواهد ماند؟

بر روی کاغذ شاید به نظر می رسد اوضاع چندان شکوفا نباشد و اپل در حالی که چندین ماه تا ایجاد جار و جنجال با نسل بعدی آیفون فاصله دارد فصلی خاموش و سرد را ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۰

بر روی کاغذ شاید به نظر می رسد اوضاع چندان شکوفا نباشد و اپل در حالی که چندین ماه تا ایجاد جار و جنجال با نسل بعدی آیفون فاصله دارد فصلی خاموش و سرد را تجربه کند. در طی چند ماه گذشته چندین مدل از تلفن های هوشمند برجسته و پرچمدار وارد بازار شدند و رقابت در بازار فروش تلفن های هوشمند حتی در این روزهای کم تلاطم نیز نزدیک تر و پیچیده تر شده است. یکی از این تلفن های پرچمدار گلکسی S5 از سامسونگ بود که بسیاری آن را نا امید کننده می دانند و معتقدند به واقع چیز جدیدی با خود به همراه ندارد و همین عده بر این باورند که آیفون نسل بعد نیز ممکن است مانند S5 باشد و جز تعداد قابلیت های تبلیغاتی سطحی چیز جدیدی برای گفتن نداشته باشد.

تحلیل گران بازار و مجله ی فورچون (Fortune) بر این باور هستند که اپل با انتشار آمار فروش فصل سوم امسالش خبر از فروش ۳۹.۵ میلیون آیفون بدهد که این رقم نسبت به سال گذشته در همین بازه ی زمانی رشدی ۱۵ درصدی را به همراه داشت.

رشد فروش آیفون در حالی اتفاق می افتد که در حال حاضر بازار تلفن های همراه دوران بلوغ خودش را تجربه می کند و همین امر سبب شده در این بازار فقدان اخبار هیجان انگیز و نوآوری های بکر احساس شود. تحلیلی که این روزها شنیده می شود بر این مبنی است در بازاری که به بلوغ رسیده است اکثر کسانی که به تلفن های رده بالا و گرانقیمت تمایل دارند یک نمونه از این محصولات را اختیار کرده اند که به صورت کامل نیازشان را برطرف می کند و در چنین شرایطی این سئوال جدی مطرح می شود که آیا رشد فروش اپل می تواند ادامه داشته باشد و اپل کماکان پیروز نبرد خونین فروش تلفن های هوشمند باقی بماند؟ یا که خیر مرزهای بازار اپل را به عقب خواهند راند و این برند محبوب محدودیت های بازار را تجربه خواهد نمود.

اگر می خواهید بدانید اپل کماکان می تواند یکه تاز بازار فروش باشد و در صدر آمارها بایستد در ادامه با ما در دیجیاتو همراه شوید.

2

کتی هیوبرتی یکی از تحلیل گران مورگان استنلی که باور دارد اپل در سه ماه سوم سال ۳۹ میلیون تلفن آیفون فروخته است می گوید: دلیل فروش بالای کنونی آیفون داشتن علاقه مندان وفادار به این برند و البته حلقه ی اکوسیستم اپل است.

اخبار فروش رسمی اپل از سه ماهه ی یاد شده که در روز سه شنبه منتشر خواهند شد میزان صحت این پیش بینی ها را واضح تر خواهند نمود. جدای از اینکه که آیا آیفون در آینده کماکان نقشی کلیدی در آمار فروش برند بزرگی مانند اپل خواهد داشت یا خیر نمی توان کتمان کرد که به صورت سنتی و به احتمال قوی کماکان بخش بالایی از درآمد اصلی اپل به این محصول اختصاص دارد. در ماه آوریل اپل برای خودش فروشی بین ۳۶ الی ۳۸ میلیارد دلار را متصور شده بود و تحلیل ها حاکی از این است که اپل در پایان ژوئن درآمد کلی معادل ۳۷.۹ میلیارد دلار نصیبش شده است.

 

یک سه ماه ی قدرتمند دیگر

3

اگر اپل انتظارت و پیش بینی های سطح بالای فروش خود را به دست آورده باشد این دومین سه ماهه ی پی در پی است که این کمپانی چنین فروش شکوهمندی را تجربه نموده. آمار مالی سه ماهه ی دوم اپل تقریباً یکی از بهترین آمارهای مالی کل ادوار اپل بود و تحسین همگان را برانگیخت، به نظر می رسد این شرکت مجدداً رشد خود را از سر گرفته و بیشترین و بهترین درآمد ممکنه در شش سه ماهه ی گذشته را کسب نموده است. اپل فروش و درآمدی بیشتر از آنچه تحلیل گران برایش متصور بودند را به دست آورد. در حالی که پیش بینی شده بود اپل در سه ماهه ی یاد شده ۳۸ میلیون آیفون خواهد فروخت آنها توانستند فروش ۴۳.۷ میلیونی را تجربه کنند و از آنجایی که نمی توان کتمان کرد آیفون یکی از اصلی ترین ابزارهای پول ساز اپل است با انتشار اخبار رضایت دادن اپل به انتشار آیفون ۶ با صفحه نمایش بزرگتر سرمایه گذاران و سهام دارن این کمپانی تا حدی نفس راحتی کشیده و معتقدند اپل در میدان رقابت هنوز قدرتمند است.

حتی نکته ی جالب تری که در آمار فروش سه ماهه ی دوم سال جاری اپل رخ می نماید این است که خریداران با این ترس که به زودی آیفون با صفحه نمایش بزرگتر وارد بازار خواهد شد دست از خرید نکشیده و کماکان با اشتیاق اقدام به خرید آیفون های ۴ اینچی فعلی نموده اند، و البته ظاهراً اپل خودش نیز نگرانی از ضربه خوردن آمار فروشش ندارد و با جدیت قصد دارد دو مدل آیفون شش با سایز صفحه نمایش ۴.۷ و ۵.۵ اینچی وارد بازار کند و این در حالیست که احتمالاً تبلت خود یعنی آیپد را نیز به روز رسانی خواهد کرد.

 

پاشنه ی آشیل اپل: میزان فروش آیپد

4

تنها قسمت منفی در آمار درآمدی سه ماهه ی دوم اپل میزان فروش آیپد است که با پیش بینی ها فاصله داشت و کمپانی مذکور فقط توانسته بود ۱۶.۴ میلیون از تبلت خودش را بفروشد. تعداد موجودی آیپد اپل که بیانگر آیپدهای حاضر در انبار فروشگاه های آن و یا کامیون های حمل بوده نشان می دهد اپل به آنچه از فروش آیپد انتظار داشته دست پیدا کرده است، ولی علیرغم ارقام معقول انبار و تحلیل صحیح اپل این میزان فروش ۳ درصد نسبت به گذشته کاهش نشان می دهد.

تصور اپل از فروش آیپد در سه ماهه ی سوم سال نیز حدود ۱۲.۳ میلیون الی ۱۶ میلیون تبلت بوده است و فورچون می گوید حد وسط ۱۴.۴ میلیون فروش آیپد با توجه به اینکه اپل در سال گذشته ۱۴.۶ میلیون تبلت در همین بازه فروخته نشان می دهد باز هم میزان فروش در این بخش کاهش داشته است.

چندین فاکتور به خصوص در این زمینه موثر بوده اند که در آینده نیز می توانند بر فروش آیپد اثر گذار باشند، کاربران آیپد وقتی آیپد خود را ارتقا می دهند آیپد قدیمی را به دوست یا آشنایی که نیازمند تبلت است می دهند. در مورد موبایل ها خدمات دهندگان مخابراتی هر دو سال یکبار موظف به ارتقا تلفن مورد استفاده ی کاربرانشان هستند ولی در مورد آیپد چنین قانونی وجود ندارد و البته به باور عده ای اپل نتوانسته تغییری بزرگ را در این تبلت محبوب ایجاد کند که خریداران تمایل به ارتقای بلافاصله و مجدد پیدا کنند.

در عالم واقع اپل باید تبلت را در بازاری بفروشد که اکثر خریداران و طرفداران محصولات این کمپانی یکی از این محصول را قبلاً تهیه کرده اند و البته در کنار آن صد ها گزینه ی آلترناتیو و از زیر شاخه های اندروید گوگل وجود دارد که کار فروش تبلت محبوب این کمپانی را به مراتب سخت تر می نماید.

جن داوسن از تحقیقات آماری جک داو می گوید: این در اصل غیر قابل پیش بینی ترین خط تولید اپل است و تا زمانی که کاربران دلیلی جدی برای ارتقا پیدا نکنند احتمالاً بازهم فروش این محصول کاهش خواهد یافت.

 

اجتناب از سرنوشت سامسونگ

5

از دیدگاه میزان تعلق سهم از بازار، اپل نیز مانند دیگر پیشتاز دنیای تلفن های هوشمند یعنی سامسونگ از جانب فروشندگان و تولید کنندگان چینی مانند هوآوی، لنوو و ZTE تحت فشار بوده است و هر دو کمپانی در سه ماهه ی اول سال شاهد تنزل میزان سهمشان از بازار بوده اند.

سامسونگ در ابتدای ماه جاری اشاره داشت که سود عملیاتیش از رقم ۷.۲ میلیارد دچار ۲۴ درصد کاهش شده است که این آمار حکایت از بدترین شرایط سامسونگ در ۲ سال اخیر دارد و این سومین بار پی در پی است که سامسونگ کاهش سود را تجربه می کند. هر چند کمپانی کره ای افت در نتایج فروش را به گردن کند شدن رشد کلی بازار تلفن های هوشمند انداخته ولی امیدواری هایی وجود دارد که شاید بتواند شرایط بهتری را در سه ماهه ی سوم تجربه نماید.

برخلاف سامسونگ که ابزارهای متفاوت و گسترده یی را برای بازارهای متنوعی تولید می کند اپل تنها بر روی تولید چند ابزار خاص آنهم در رده های بالا و گرانقیمت تمرکز دارد. این کمپانی عادت به کاهش دادن قیمت محصولاتش ندارد و سنگ بنایش را بر روی برندی قدرتمند و خریدارانی مشتاق گذارده است.

تیم کوک در همین رابطه می گوید اپل هدف اصلیش همواره تولید بهترین است نه بیشترین، آماری که روز سه شنبه از فروش اپل منتشر می شوند بیانگر این خواهند بود که آیا تیم کوک توانسته است میراث جابز را در مسیر صحیح هدایت کند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • مجید
    مجید | ۲ مرداد ۱۳۹۳

    IOS سیستم عاملیه خوبیه البته فقط برای اون دسته از افرادی که به یکی دو ثانیه روونتر بودن نیاز ضروری دارن :-|
    نه برای افرادی مثله من که دیوانه ی گجت ها ی پر آپشنی مثله گلکسی نوت پرو ه باسه همین آیپد 3 مو بعد از یک و نیم سال فروختم .

  • مجید
    مجید | ۲ مرداد ۱۳۹۳

    بزرگ ترین مشکل iOS که باعث شد iPad 3 مو بفروشمو مهاجرت کنم به سمت اندروید و تا حالا سمتش نرفتم همین
    کمبود امکانات و آپشن هاست .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی