ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

حذف ویروس HIV از سلول های بدن انسان برای اولین بار توسط محققین

تا به امروز درمان ویروس HIV یک امر ناشدنی تلقی می شد. به این دلیل که این ویروس ژنوم های خود را به DNA انسان وارد می کرد تا درمان آن امکان پذیر نباشد. درمان ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۰

تا به امروز درمان ویروس HIV یک امر ناشدنی تلقی می شد. به این دلیل که این ویروس ژنوم های خود را به DNA انسان وارد می کرد تا درمان آن امکان پذیر نباشد. درمان های موجود تا حدی موثر هستند ولی به طور کامل باعث حذف اچ آی وی نمی شود و فقط از عود مجدد آن تا حدی جلوگیری می کند.

اما محققان دانشگاه تمپل راهی را یافته اند که ویروس اچ آی وی را به طور کامل از سلول های بدن حذف کنند. بدین صورت که: در ابتدا  تیم درمانی بخشی از سیستم امنیتی بدن که مسئول مبارزه با عفونت ها است را تجزیه و تحلیل می کنند. این قسمت از یک رشته RNA متشکل از ۲۰ نوکلئوتید ساخته شده. سپس این رشته سلولی تقویت شده را مانند سلول های تی شکل به سلول های آلوده به اچ آی وی تزریق و سپس آنها شروع به پالایش همه ۹۷۰۹ نوکلئوتید موجود در ژنوم می کنند. از آنجا که رشته های RNA هیچگونه توالی DNA را در خود ندارد در نهایت سلول میزبان بدون هیچ دست خوردگی ای باقی می ماند؛ ولی این بار بدون وجود اچ آی وی.

گرچه محققان توانستند ویروس اچ آی وی را از سلول های انسانی حذف کنند اما هنوز موانع زیادی تا انجام آزمایشات انسانی باقی مانده. طبیعت این ویروس بدین شکل است که جهش های بسیاری دارد و متعاقبا یعنی روش های بسیاری برای حذف کامل این ویروس نیازمند کشف شدن است. چالش دیگری که محققان گریبانگیر آن هستند، این است که برای درمان ایدز باید تمامی سلول های آلوده به اچ آی وی تحت درمان قرار بگیرند.

با این حال محقق دانشگاه تمپل، کامل حقیقی گفت : "ما در حال کار به روی استراتژی های بسیاری برای انتقال این ساختار به مطالعات بالینی هستیم. ما قصد داریم ویروس اچ آی وی را به طور کامل حذف کنیم تا در نهایت به درمان ایدز برسیم."

به نظر می رسد علم پزشکی روز به روز بیشتر به درمان این بیماری مهلک نزدیک می شود. به امید اینکه هرچه سریع تر خبر خوش درمان قطعی ایدز را در دیجیاتو منتشر کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • ارش
    ارش | ۱۵ فروردین ۱۳۹۵

    خدا کنه هیچ کس به این بیماری مبتلا نشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی