ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت سلول های خورشیدی که برای تولید انرژی بیشتر خود را خنک می کنند

سلول های خورشیدی برای بهره وری و طول عمر بیشتر باید نسبتا خنک بمانند. اما نمی توان از خنک کننده فعال (مثل تهویه) استفاده کرد. چرا که این گونه تهویه ها هم قیمت بالایی دارند و ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

سلول های خورشیدی برای بهره وری و طول عمر بیشتر باید نسبتا خنک بمانند. اما نمی توان از خنک کننده فعال (مثل تهویه) استفاده کرد. چرا که این گونه تهویه ها هم قیمت بالایی دارند و هم ممکن است جلوی ورود اشعه خورشید را بگیرند.

برای مقابله با این مشکل، دانشمندان دانشگاه استنفورد شکل جدیدی از سلول های خورشیدی را ساختند که خود را خنک می کنند. این تکنولوژی به شکل الگوهای مخروطی شکل بسیار کوچک درون سطح سیلیکای جمع آوری انرژی قرار می گیرد و طول موج مادون قرمز که باعث گرم شدن سلول ها می شود را مسدود می کنند و در عین حال به نور مرئی که حامل بیشترین انرژی است، اجازه عبور می دهند.

stanford-self-cooling-solar-cell

در نتیجه این پنل ها به شدت بهینه سازی شده اند و نه تنها انرژی بیشتری را جذب و تولید می کنند، بلکه از شدت گرما هم آسیب نخواهند دید که به گفته دانشمندان بسیار ایده آل است. تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد هنوز راه زیادی برای طی کردن دارند. چرا که این پنل ها هنوز برای استفاده خانگی آماده نشده اند و صرفا مصرف تجاری دارند.

تصور کنید این پنل ها برای استفاده خانگی آماده شوند؛ سلول های خورشیدی که به تنهایی تمام انرژی گجت های شما را تامین می کنند و همچنین در تابستان به سادگی جابجا می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • scarface
    scarface | ۹ مرداد ۱۳۹۳

    ایرانن+پنل خورشیدی=نمیدونم چی بگم

  • AGHASINAAAAAA
    AGHASINAAAAAA | ۶ مرداد ۱۳۹۳

    سلول خورشيدي تو قسمت هاي مركزي و جنوبي ايران بدجور جواب ميده.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی