ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تشخیص طوفان و سیل به وسیله ضعیف شدن سیگنال تلفن همراه

امروزه با وجود تمام امکانات تلفن های همراه مدرن، هنوز هم تماس گرفتن توسط آنها با سایرین در برخی مواقع امریست آزار دهنده. اما شاید برای شما عجیب باشد که بگوییم همین موضوع آزار دهنده یعنی تماس ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۰:۳۰

امروزه با وجود تمام امکانات تلفن های همراه مدرن، هنوز هم تماس گرفتن توسط آنها با سایرین در برخی مواقع امریست آزار دهنده. اما شاید برای شما عجیب باشد که بگوییم همین موضوع آزار دهنده یعنی تماس هایی که با موفقیت انجام نمی شوند، می توانند نشانه ای از طوفانی غریب الوقوع باشند!

این موضوع وارونه یعنی اینکه بالاخره تماس های ناموفق هم ممکن است به درد حل مسئله ی خاصی بخورند حقیقت دارد، چرا که با زیر نظر داشتن کاهش کیفیت مکالمه و سیگنال تلفن همراه می توان بارش باران های شدید و وقوع سیل را پیش بینی کرد و چنین عملی در مناطقی مانند افریقای جنوبی که فاقد تجهیزات باران سنج هستند بسیار کارآمد خواهد بود.

قضیه از این قرار است که یک تیم از محققان طی تحقیقی در بورکینافاسو کیفیت مکالمات تلفن همراه در شهر اواگادوگو را زیر نظر گرفتند. با مقایسه ی مقدار بارش باران و ضعیف شدن سیگنال های مخابراتی، توانستند متوجه شوند که رابطه مستقیمی بین این دو موضوع وجود دارد: در این تحقیق ده برج مخابراتی تلفن همراه در یک منطقه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد بارش باران باعث پخش شدن و ضعف سیگنال های مایکروویو رد و بدل شده بین برج ها می گردد و در هر نقطه تقریباً بر مبنای میزان کاهش سیگنال مقدار معینی بارش صورت می پذیرفت لذا بر همین اساس امکان محاسبه ی میزان بارش بر مبنای کاهش سیگنال برای محققین فراهم گردید.

این موضوع و نتایج این تحقیقات می تواند برای مناطقی که ابزار تشخیص میزان بارش باران را ندارند، کمک بسیار خوبی باشد. یکی از محققان در آفریقا بعد از انجام مطالعات و آزمایشات در وبلاگ خود نوشت که به خوبی توانست بارندگی های شدید را به وسیله همین تحقیقات پیش بینی کند و همچنین قادر است وقوع سیل را هشدار دهد.

این محققان امیدوار هستند با آزمایشات بیشتر و ثبت این تحقیقات، از این فن آوری در کشورهای محروم و سیل خیز استفاده شود. شرکت های مخابراتی عموماً در حوزه اطلاعات هواشناسی فعالیتی ندارند، بنابراین دریافت اینگونه اطلاعات ممکن است کمی به سختی انجام شود. اما از آنجا که زیرساخت این تحقیقات تقریبا در همه جا وجود دارد، با استفاده از این فن آوری می توان صدمات ناشی از باران های سیل آسا را تا حد بسیاری کاهش داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Ali
    Ali | ۵ مرداد ۱۳۹۳

    حالا خوبه هواشناسی اعلام کرد به خاطر پارازیت ها نتونستن این طوفان تهران رو پیشبینی کنن

  • AGHASINAAAAAA
    AGHASINAAAAAA | ۵ مرداد ۱۳۹۳

    طوفان تو بعضي از مناطق كشور يه چيز عادي و روزمره محسوب ميشه !!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی