ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقایسه اندروید ۴.۴، iOS 7 و ویندوز فون ۸؛ کدام سیستم عامل برتر است؟

تصور کنید که شما برای اولین بار قصد خرید یک تلفن هوشمند دارید؛ وارد فروشگاه می شوید و با دنیایی از تلفن های همراه روبرو می شوید که هر کدام ویژگی های خاص خود را ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

تصور کنید که شما برای اولین بار قصد خرید یک تلفن هوشمند دارید؛ وارد فروشگاه می شوید و با دنیایی از تلفن های همراه روبرو می شوید که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. اما فروشنده (احتمالا) از شما سیستم عامل مورد علاقه تان را می پرسد.

اندروید، iOS یا ویندوز فون؟

اما اگر آشنایت کافی با آنها نداشته باشید، چطور باید بدانید کدام یک برای شما مناسب تر است؟ در ایران متاسفانه برای تجربه کافی هر ۳ سیستم عامل باید هزینه زیادی پرداخت کرد، پس عملا باید از راهنمایی های فروشندگان، دوستان و مطالب موجود در اینترنت استفاده کنید تا در نهایت سیستم عامل مورد علاقه خود را پیدا کنید.

در این مطلب قصد داریم یک مقایسه کامل بین سه سیستم عامل اندروید ۴.۴، iOS 7 و ویندوز فون ۸ انجام دهیم تا برتری ها و ضعف های آنها را نسبت به یکدیگر شناسایی کنیم و در نهایت، یک راهنمای جامع برای نا آشنایان به این سیستم عامل ها تهیه کرده باشیم.

البته ذکر این نکته لازم است که اندروید ال، iOS 8 و ویندوز فون 8.1 هنوز به طور رسمی عرضه نشده اند، به همین دلیل در این مقایسه قرار نگرفتند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

قیمت

فاکتور اصلی اکثر خریداران تلفن همراه در ایران اول قیمت و بعد کارایی است. بنابراین خیلی از فاکتورها مثل دوربین، سخت افزار و غیره طبیعتا فدای این موضوع خواهد شد. بنابراین تلفن های با قیمت کم و سخت افزار قوی بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت تا یک تلفن گران قیمت و سخت افزار فوق العاده.

اپل هنوز هیچ تلفن میان رده ای ندارد و آخرین آیفونی که عرضه کرده بدون قرار داد با ۶۵۰ دلار به فروش می رسد که از اکثر تلفن های حال حاضر گران تر است. حتی iPhone 5C که ۱۰۰ دلار هم ارزان تر است همچنان جزو تلفن های گران محسوب می شود.

شریک اصلی سخت افزاری مایکروسافت فعلا نوکیا است و همیشه در ساخت تلفن های با کیفیت و ارزان قیمت موفق عمل کرده. در حال حاضر تلفن های مبتنی بر ویندوز فون قیمت های متنوعی دارند. لازم است بگویم که شرکت هایی مثل سامسونگ، ZTE، الجی، لنوو و هواوی هم برای مشارکت در این سیستم عامل مشغول مذاکره با مایکروسافت هستند و احتمال دارد به زودی شاهد تلفن های ویندوز فونی ارزان تر هم باشیم.

اما از نظر قیمت کم و سخت افزار قوی فعلا هیچ سیستم عاملی قادر به رقابت با اندروید نیست. انتخاب های بسیار بسیار زیادی وجود دارد که شما قیمت کمی برای یک سخت افزار نسبتا قوی پرداخت کنید. موتورولا، الجی، سامسونگ، هواوی، ZTE از جمله شرکت هایی هستند که محصولات با کیفیت و ارزان قیمتی دارند.

برنده: اندروید

رابط کاربری

android-vs-ios-windows-interface

به لطف ویندوز فون، تمام سیستم عامل های موبایل به سمت سادگی، سرعت، رنگ بندی و طراحی تخت سوق پیدا کرده اند. بزرگترین تفاوت این است که سازندگان تلفن های همراه مبتنی بر اندروید، رابط کاربری خاص خود را به روی اندروید خالص سوار کرده اند. اما ساختار کلی این سیستم عامل های موبایل این است که شما می توانید صفحه خانگی و بخش اپلیکیشن ها را شخصی سازی کنید و نوتیفیکیشن ها را با سوایپ از بالا به پایین ببینید. اما در اندروید تنوع بیشتری در رابط کاربری نسبت به دیگر سیستم عامل ها دیده می شود.

اندروید ال دارای یک زبان طراحی جدید به نام "دیزاین متریال" است که یک ظاهر و انیمیشن های ساده را به ارمغان آورده. هنوز مشخص نیست این نسخه در نهایت به چه شکل در خواهد آمد و باید هنوز صبر کنیم تا بتوانیم آن را با دیگر سیستم عامل ها مقایسه کنیم.

بعد از باز طراحی iOS 7 ما شاهد یک پلتفرم روشن تر و مدرن تر از اپل هستیم. انیمیشن های روان و عمق داشتن تصاویر پشت زمینه از خصوصیت های ظاهری آن هستند. ضمن اینکه به طور کلی iOS 7 را به سادگی می توان فرا گرفت. امکان متوقف کردن انیمیشن ها هم در قسمت Settings وجود دارد.

ظاهر ویندوز فون هم بر پایه "کاشی های زنده" نهادینه شده و شما می توانید هر کدام را به دلخواه تغییر اندازه دهید و جابجا کنید. می توان گفت ویندوز فون شباهت بسیاری به سیستم عامل ویندوز ۸ در رایانه ها و تبلت های ویندوزی دارد. در مقایسه با iOS و اندروید، ویندوز فون بیش از حد شیک و تنبل است!

برنده: مساوی

اپلیکیشن ها

در این زمینه به راحتی می توان ویندوز فون را بازنده نامید چرا که اختلاف بسیار زیادی در تعداد اپلیکیشن ها بین این سیستم عامل و اندروید و iOS وجود دارد.

  • اپلیکیشن های اندروید: ۱.۲ میلیون عدد
  • اپلیکیشن های آی او اس: ۱.۲ میلیون عدد
  • اپلیکیشن های ویندوز فون: ۲۴۵ هزار عدد

بنا به نظرسنجی های انجام شده، توسعه دهندگان ترجیح می دهند اپلیکیشن هایشان را در پلتفرم iOS عرضه کنند تا اندروید. دقت داشته باشید اکثر اپلیکیشن ها اول برای iOS منتشر می شود و سپس اندروید. اپل در انتشار اپلیکیشن های iOS از نظر کیفیت بسیار بیشتر از اندروید و گوگل حساسیت به خرج می دهد ولی گوگل پلی هم از نظر تعداد اپلیکیشن های رایگان رتبه بالاتری دارد.

برنده: iOS

به یاد داشته باشید که طبق تحقیقات موسسه نیلسن، هر کاربر تلفن همراه هوشمند به طور ماهانه فقط از ۲۹ اپلیکیشن استفاده می کند. بنابراین منطقی نیست تعداد اپلیکیشن ها یک معیار سفت و سخت برای خرید تلفن همراه باشد.

کاربرد پذیری فروشگاه های اپلیکیشن

هیچ کدام از فروشگاه های اپلیکیشن حال حاضر نمی توانند یک تجربه عالی را به کاربر منتقل کنند. شما در بین هزاران هزار اپلیکیشن باید بگردید تا اپلیکیشن مورد علاقه خود را پیدا کنید. اما از جهتی به دلیل ساختار خاص، توصیه ها و نمودارهای پیشنهادی می توان اپ استور را بالاتر از گوگل پلی و مایکروسافت دانست.

برنده: iOS

مارکت های جانبی و روال نصب اپلیکیشن

بدون هیچ شکی اندروید در زمینه نصب اپلیکیشن و وجود مارکت های جانبی بسیار بالاتر از اپل و مایکروسافت قرار دارد. هرچند این آزادی ریسک نصب بدافزار را هم بالاتر می برد اما با کمی احتیاط و رعایت نکات ایمنی می توان از بروز چنین مشکلی جلو گیری کرد. مایکروسافت و اپل هر دو اجازه فعالیت مارکت های جانبی را نداده اند. اگر راحتی نصب اپلیکیشن برای شما یک ملاک بسیار مهم است بدون شک باید اندروید را انتخاب کنید.

برنده: اندروید

عمر باتری و مدیریت آن

android-vs-ios-windows-battery

یکی از بزرگترین دلایل شکایت کاربران از تلفن های هوشمند، مصرف باتری بالای آنها است. انجام این مقایسه کمی سخت است چرا که با سخت افزارهای یکسانی روبرو نیستیم. اگر بگوییم iOS توانایی مدیریت باتری بهتری دارد در جواب می توان گفت گجت های اندرویدی با ظرفیت باتری بالاتر هم وجود دارد که به راحتی آیفون را کنار بزند. اما موضوعی که وجود دارد این است که شما به راحتی می توانید در اندروید مقدار مصرف باتری را با جزئی ترین اطلاعات زیر نظر داشته باشید و حتی ببینید چه اپلیکیشنی بیشترین مصرف را دارد و فعالیت آن را محدود کنید. این قابلیتی نیست که iOS و ویندوز فون داشته باشند.

برنده: اندروید

به روز رسانی سیستم عامل

هر سه پلتفرم به روز رسانی های منظمی دارند. آپدیت های بزرگ که شامل تغییرات ظاهری و اضافه شدن امکانات جدید است که هر چند ماه یک بار انجام می شود و آپدیت های کوچک که در بازه زمانی کمتری به رفع ایرادات جزئی می پردازد. مایکروسافت و اپل تمرکز بیشتری به روی نرم افزار دارند و به همین دلیل، به روزرسانی تلفن های مبتنی بر این دو سیستم عامل راحت تر و بیشتر انجام می شود.

اپل با هر به روزرسانی بزرگ اش، تعدادی از دستگاه های خود را از رده خارج می کند ولی با این حال، عملکرد بهتری نسبت به مایکروسافت و گوگل دارد. به طور مثال دستگاه های با سیستم عامل ویندوز فون ۷ نمی توانند به نسخه بعدی به روز رسانی کنند. در اندروید هم اگر یک گجت نکسوسی داشته باشید به سرعت آپدیت را دریافت می کنید در غیر این صورت باید صبر کنید شرکت سازنده تلفن همراه شما بنا به سیاست هایش آپدیت را منتشر کند.

برنده: iOS

قابلیت شخصی سازی

android-vs-ios-windows-customize

عناصر زیادی برای تعریف شخصی سازی وجود دارد ولی به جرات می توان گفت این موضوع در اندروید یکی از بهترین نقاط قوت آن است. چرا که:

  • به سادگی می توانید به شکل های مختلف اندروید را تجربه کنید.
  • می توانید لانچرهای گوناگون نصب کنید.
  • این امکان را دارید که پشت زمینه صفحه خانگی و قفل را عوض کنید یا با ویجت ها و میان بر ها پر کنید. iOS و ویندوز فون در این زمینه محدود هستند.

در ویندوز فون ۸ شما می توانید نهایتا سایز کاشی ها و رنگ کلی را تغییر دهید. البته در نسخه ۸.۱ امکان تغییر پشت زمینه کاشی ها به صورت مجزا اضافه شده. در iOS 8 هم استفاده از ویجت ها در قسمت نوتیفیکیشن ها اضافه شده. گوگل امکان انتخاب کیبورد دلخواه را به شما می دهد. مایکروسافت هم کیبورد ویندوز فون را بهبود بخشیده اما با این حال شما فقط از همان کیبورد می توانید استفاده کنید. البته در iOS 8 هم امکان انتخاب کیبورد دلخواه اضافه خواهد شد.

برنده: اندروید

روت، باز کردن بوت لودر و جیلبرک

اگر با مفاهیم بالا آشنا نیستید نگران نباشید؛ دانستن این موضوع متعلق به همه نیست. اما اگر بخواهیم مختصرا توضیح دهیم باید بگوییم عمل روت و جیلبرک سطح دسترسی به فایل ها و تنظیمات سیستمی دستگاه را باز می کند. بنابراین شما می توانید تغییراتی در ساختار آنها بدهید. این کار به شما امکان نصب اپلیکیشن های بیشتر که نیاز به آن سطح دسترسی دارند را می دهد. در iOS هم می توانید ظاهر را به طور کلی عوض کنید. و البته این امر در پایداری iOS تاثیر منفی می گذارد.

بوت لودر هم به باز کردن قفل بوت دستگاه می گویند که بعد از انجام آن می توان تغییرات بیشتری را به روی آن اعمال کرد. به طور مثال اقدام به نصب اندروید غیر رسمی کنید. مایکروسافت و اپل به کل با این موضوع مخالف هستند. روت و باز کردن بوت لودر در برخی دستگاه های ویندوز فونی انجام می شود. جیلبرک هم منحصرا مربوط به دستگاه های اپلی است و پس از آن می توانید اپلیکیشن های خارج از اپ استور را هم نصب کنید. اما امر روت و باز کردن بوت لودر تقریبا در تمام دستگاه های اندرویدی به سادگی انجام می پذیرد.

برنده: اندروید

تماس گرفتن و ارسال پیامک

android-vs-ios-windows-messaging

تماس گرفتن و ارسال پیامک در هر سه پلتفرم به خوبی انجام می پذیرد. گوگل به سمت استفاده از هنگ اوت سوق پیدا کرده و شما می توانید پیام های نوشتاری خود را به وسیله وای فای یا پیامک ارسال کنید. اپل هم فیس تایم و آی مسیج را در اختیار دارد که در بین دارندگان محصولات اپل به نسبت پر طرفدار هم هست. مایکروسافت هم اسکایپ را برای تماس های اینترنتی در نظر گرفته و همچنین برای پیامک اپلیکیشن استاندارد آن را قرار داده است. اسکایپ در هر ۳ سیستم عامل به خوبی پشتیبانی می شود. اما آی مسیج و فیس تایم فقط محدود به آی‌دیوایس ها و مکینتاش ها هستند.

برنده: مساوی

ایمیل

اپلیکیشن ایمیل هر سه سیستم عامل هم به سادگی و با قدرت نسبتا خوبی عمل می کند. شما می توانید در هر سه پلتفرم حساب های کاربری خود را اضافه کنید تا در لحظه به ایمیل های خود دسترسی داشته باشید. منتها در اندروید و iOS شما می توانید اپلیکیشن های مجزای دیگری هم برای رسیدگی به ایمیل های تان نصب کنید.

برنده: مساوی

سرویس های ابری و بک آپ گیری تصاویر

android-vs-ios-windows-cloud

اپل با داشتن سرویس پردازش ابری موسوم به iCloud اقدام به بک آپ گیری هزار عدد از تصاویر ۳۰ روز گذشته می کند و در مجموع ۵ گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما می گذارد. سرویس آی کلاود تنها در iOS، ویندور و مکینتاش پشتیبانی می شود. سرویس های ابری مایکروسافت و گوگل، یعنی اسکای درایو و گوگل درایو هر دو ۱۵ گیگابایت در اختیار شما قرار می دهند که هر دو تقریبا در تمام سیستم عامل ها موجود هستند. بر خلاف آی کلاود، دو محصول دیگر به شما امکان بک آب گرفتن هر گونه فایلی را به شما می دهد و محدودیتی از این نظر وجود ندارد. ضمن اینکه اگر شما از اپلیکیشن گوگل پلاس در گجت خود استفاده کنید، می توانید از قابلیت بک آپ گرفتن خودکار تصاویر آن هم بهره ببرید. نکته جالب توجه این است که تصاویر با سایز استاندارد (و نه با کیفیت بسیار بالا) به صورت نامحدود در این فضا انجام می گیرد.

اگر نیاز به فضای بیشتر داشته باشید گوگل درایو با ۲ دلار در ماه (۲۴ دلار در سال) ۱۰۰ گیگابایت فضا در اختیار شما قرار می دهد. اپل هم سالانه ۱۰۰ دلار برای ۵۰ گیگابایت و مایکروسافت ۵۰ دلار برای ۱۰۰ گیگابایت از شما دریافت می کنند.

برنده: اندروید

دستیاران صوتی

Siri-vs.-Google-Now-vs.-Cortana

هر سه پلتفرم دستیار صوتی خاص خود را دارند: کورتانا، سیری و گوگل ناو. مقایسه این سه در این مطلب نمی گنجد و نیازمند یک بررسی دقیق تر است. اما باید بگوییم هر سه مجموعه زیادی از دستورات را به خوبی درک می کنند. سیری بیشتر شبیه به یک دستیار ساده است که اعمالی مثل اضافه کردن قرار ملاقات در تقویم، مرور در اینترنت یا تماس گرفتن را انجام می دهد. گوگل ناو علاوه بر دستورات سیری، در مسیر یابی و گردآوری اطلاعات از اینترنت عملکرد بسیار خوبی دارد.

اما مایکروسافت با عرضه کورتانا قصد دارد یک باور تازه به کانسپت "دستیار صوتی" ببخشد. هوش مصنوعی پشت کورتانا گاهی با شما شوخی های ریز می کند، در عملکرد هم بسیار قدرتمند ظاهر می شود. اجرای اپلیکیشن ها، ایجاد یادآوری های مرتبط با مخاطبین دفترچه تلفن شما و بسیاری امکانات دیگر کورتانا را به یک دستیار صوتی واقعی تبدیل کرده است. به جرات می توان گفت مایکروسافت مسیر خوبی را پیش گرفته و کورتانا می تواند برگ برنده پلتفرم ویندوز فون باشد.

در انتها پیشنهاد می کنم مصاحبه طراح ایرانی کورتانا را مطالعه کنید.

برنده: ویندوز فون

ارتباطات بی سیم

امروزه تمام پلتفرم های موبایل از ارتباطات بلوتوث و وای-فای پشتیبانی می کنند. تفاوت این ۳ پلتفرم تنها در پشتیبانی در NFC (ارتباط از راه نزدیک) است که فعلا در تلفن های اندرویدی و ویندوز فونی به وجود دارد. اما قابلیت های آن در اندروید بسیار بیشتر است و شما به سادگی می توانید هرگونه فایلی را بین ۲ دستگاه اندرویدی منتقل کنید.

برنده: اندروید

امنیت

همانطور که در بخش "مارکت های جانبی و روال نصب اپلیکیشن" گفتیم، اندروید به دلیل ساختاری که دارد بیشتر در معرض بدافزار قرار می گیرد. چرا که افراد به راحتی می توانند هر گونه اپلیکیشنی را در تلفن همراه خود نصب کنند. متاسفانه اکثرا به مسائل امنیتی هم توجهی ندارند و اپلیکیشن ها را از هر جایی به غیر از گوگل پلی نصب می کنند.

اما اپل به شدت در این مورد سخت گیر است. شما تقریبا نمی توانید به راحتی هر اپلیکیشنی را در آیفون نصب کنید و تنها راه دریافت اپلیکیشن ها از طریق اپ استور اپل است. در آیفون 5اس وجود سنسور اثر انگشت موسوم به تاچ آی دی ضریب امنیت دستگاه را بیش از پیش بالا برده.

اما ویندوز فون هنوز آنطور که باید نسبت به دو پلتفرم دیگر استفاده نشده ولی مایکروسافت در حال بهبود وضعیت امنیتی این سیستم عامل است.

برنده: iOS

نقشه

android-vs-ios-windows-maps

هر سه پلتفرم از اپلیکیشن نقشه بومی خود بهره می برند. تمام امکانات آنها یکسان هستند؛ شما می توانید نقشه را برای استفاده آفلاین دانلود کنید، ترافیک را زیر نظر داشته باشید و یا مسیر یابی کنید.

اما هنوز، عظمت و کیفیت نقشه گوگل را هیچ کدام ندارند. امکانات بیشتر و جزئیات بیشتری که در این محصول گوگل وجود دارد، در نقشه اپل و بینگ مایکروسافت دیده نمی شود.

برنده: اندروید

دوربین

دوربین یکی دیگر از سخت افزارهایی است که اپل بالاترین کیفیت آن را در دستگاه های جدید خود پیاده می کند. دوربین ۸ مگاپیکسلی آیفون ۵ اس در عدد از دوربین های گلکسی اس ۵ و لومیا ۱۰۲۰ عقب مانده اما کیفیت به بالا رفتن مگاپیکسل نیست. دوربین اپل جزئیات و رنگها را به خوبی ثبت می کند و همچنین در تاریکی شب هم عملکرد بسیار خوبی دارد.

اپلیکیشن دوربین هر سه پلتفرم قابلیت های خیلی خوبی دارند و تصاویر را به سرعت ثبت می کنند. اما در این بین اپلیکیشن های شخصی سازی شده توسط سازندگان در اندروید شاید بعضا قابلیت های بیشتری داشته باشند. اما در کل می توان گفت دوربین اپل از هر نظر بهتر از دیگر دستگاه ها عمل می کند.

برنده: iOS

سادگی

هر سه پلتفرم از سادگی و قابلیت های بصری خوبی برخوردارند. اگر شما به دنبال یک تلفن همراه هوشمند برای یکی از خویشاوندان مسن خود هستید، انتخاب شما بهتر از اندروید باشد. چرا که برخی سازندگان مثل سامسونگ گزینه ای به نام حالت ساده را در محصولاتش قرار داده که کار کردن با دستگاه را بیش از پیش ساده می کند.

برخی می گویند درک iOS کمی سخت تر از دیگر سیستم عامل ها است. اما این واقعیت ندارد. همواره یکی از اصول اپل در سادگی به همراه زیبایی بوده. به همین دلیل امکان شخصی سازی در آن وجود ندارد چرا که زیبایی را به کمال می رسانند و به مشتری تحویل می دهند.

هر سه سیستم عامل امکانات و ویژگی های بسیار خوبی را در عین سادگی به کاربران ارائه می کنند و انتخاب در این زمینه فقط به سلیقه کاربر مربوط می شود.

برنده: مساوی

compare

جمع بندی

امتیازهای کسب شده توسط این سه پلتفرم اینگونه است: اندروید ۸ امتیاز، آی او اس ۶ امتیاز و ویندوز فون ۱ امتیاز. در چهار مورد هم برابر بودند. اما این بدین معنی نیست که اندروید بهتر از دیگر سیستم عامل ها است یا ویندوز فون از همه بدتر عمل می کند. بلکه سلایق و ملاک های افراد مشخص کننده برتری این سیستم عامل ها نسبت به یکدیگر هستند. شاید بهتر باشد به جای دعوا و انگشت اتهام به علایق دیگران زدن، ملاک های خود را بسنجیم و به این درک برسیم که اگر سیستم عاملی را دوست داریم دلیل بر آن نیست که دیگر پلتفرم ها "کپی کار" یا "افتضاح" هستند. هر سه پلتفرم فقط در صورتی که نیاز های خود را بشناسید، برای شما سیستم عامل های بسیار خوبی خواهند بود.

با هم مرور کوتاهی به این سه پلتفرم داشته باشیم.

اندروید: یک سیستم عامل بسیار عالی. با کمک پشتیبانی شرکت هایی مثل الجی و سامسونگ در بازه قیمت های متفاوت محصولاتی با این سیستم عامل وجود دارد و انتخاب های شما به هیچ عنوان محدود نیستند. به لطف باز بودن این سیستم عامل امکان شخصی سازی بسیاری در آن وجود دارد. اپلیکیشن های گوگل به خوبی با اندروید سازگار هستند و اگر از کاربران گوگل هستید، مطمئنا از کار کردن با اندروید لذت خواهید برد.

iOS: یک پلتفرم بسیار جذاب که به خوبی بالغ شده و یک تجربه کاربری خاص و یکنواخت به شما می بخشد. مجموعه ای از بهترین اپلیکیشن ها برای این پلتفرم ساخته شده. دوربینی که اپل در آیفون ۵ اس قرار داده یکی از بهترین های بازار تلفن های همراه است و تمرکز آن مانند مابقی محصولات اپل، به سادگی و قدرت است. به طور کلی محصولات اپل بهتر از سایرین به روز رسانی می شوند و امنیت در آنها حرف اول را می زند.

نقاط منفی محصولات اپل قیمت بالای آنها، عدم امکان شخصی سازی و سرویس های ابری ناقص آن است.

ویندوز فون: محصول مایکروسافت که روز به روز سعی دارد جای خود را در دل کاربران بیشتر باز کند. مایکروسافت قصد دارد به سرعت خود را به اپل و گوگل برساند و در این راستا می توان گفت خوب عمل کرده و با به روز رسانی ویندوز فون ۸.۱ ثابت کرد توانایی و لیاقت آن را دارد. بهترین برتری فعلی ویندوز فون را می توان کورتانا دانست. اما به هر حال فعلا از فقدان اپلیکیشن های زیاد و پشتیبانی نرم افزاری مناسب رنج می برد. در رابطه با قابلیت های کلی می توان گفت با نیاز های افراد زیادی هم تراز است.

در این مطلب سعی کردیم نقاط قوت و ضعف این سه سیستم عامل مطرح را با یکدیگر مقایسه کنیم و در انتها یک سوال تکراری: سیستم عامل مورد علاقه شما چیست و چرا؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (110 مورد)
  • پدرام
    پدرام | ۹ دی ۱۳۹۴

    سلام. اندروید نمی تونه با دو تا سیستم دیگه ارتباط برقرا و برنامه هاشونو اجرا کنه و چون با برندها و سخت افزار مختلف ( با کیفیت و بی کیفیت) عرضه میشه و جزء کم ارزش ترین سیستم هاست. ویندوز یک سیستم پایه هست و کار اندروید بر اساس برنامه های ویندوزیه و تنها شکل پیش نمایشاش فرق میکنه و خلاقیتی توش نمیشه کرد (اندروید تا حالا ابتکار خاصی نداشته و داره به بن بست میرسه). ویندوز سیستم کامل، پرکاربرد، کاربرد آسان، خلاقانه و دارای توانایی ارتباط و اجرای برنامه های سایر سیستم ها ست و در چند سال مطمئنا به جایگاه درخور خودش میرسه. در مورد ios باید بگم که یک سیستم منحصر به مبتکرشه و تقریبا سیستمی جداست که کشورهایی مثل ایران امتیاز کار باهاش رو کمتر دارن و چون برای تکنولوژی امروز کارآیی کافی رو داره نمیشه ایرادی بهش گرفت. ۱- آ یو اس ۲- ویندوزون ۳- اگه باشه .... ۱۰- اندروید۶ .

  • فرهاد
    فرهاد | ۱۰ آذر ۱۳۹۴

    ویندوز فون در حد سیمبین هم نیست چه به برسه به اندروید و ای او اس سیستم عاملی که به طور پیش فرض برنامه مدیریت فایل نداره و یا مثلا اطلاعات فایل رو نشون نمیده نمیشه بهش گفت سیستم عامل تازه از 15 سال پیش تا حالا شده این .من فکر میکنم کارکنان مایکروسافت هم اینقدر نسبت به وینفون تعصب نداشته باشند که بعضی از این دوستان دارند.

  • فرشاد
    فرشاد | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    آخه داداش من عزیز من .... شما که ویندوز فون دستت نگرفتی چرا چرت مینویسی!!؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی