ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پیش بینی آینده تا چه حد می تواند دقیق باشد؛ بررسی نقاشی های ۱۰۰ سال قبل در مورد هم اکنون

انسان ها همیشه دوست دارند در مورد اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد پیش بینی کنند. اما این پیش بینی ها تا چه حد درست است؟ هیچ کس نمی داند. شاید امروزه با بررسی علمی ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۸ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰

انسان ها همیشه دوست دارند در مورد اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد پیش بینی کنند. اما این پیش بینی ها تا چه حد درست است؟ هیچ کس نمی داند. شاید امروزه با بررسی علمی و دقیق شواهد موجود بتوان پیش بینی های دقیقی از آینده داشت، مثل این پیش بینی اتفاق هایی که در سال ۲۰۲۵ اتفاق خواهد افتاد. یا اینکه پیش بینی ها بیشتر کانسپت و مفهومی باشد، مثل غذاهایی که در آینده خواهیم خورد. تصویر بالا متعلق به حوالی سال ۱۸۸۲ است که نقاش، زمان خروج مردم از اپرا را پیش بینی کرده.

اما مطمئنا ۱۰۰ سال پیش، علم آنچنان پیشرفتی نکرده بود که بتوانند روی پیش بینی های علمی حساب باز کنند. علاوه بر آن پیش بینی هایی در مورد ۲۰، یا ۵۰ سال بعد آسان تر و عملی تر است تا پیش بینی هایی در مورد ۱۰۰ سال بعد. شما در مورد ۱۰۰ سال بعد چه فکر می کنید؟ احتمالا از هرکسی بپرسید جوابهایی مثل این خواهد داد: ربات ها همه ی دنیا را فرا خواهند گرفت و کامپیوتر ها با ایجاد دنیای مجازی گسترده ای سعی در آرام نگاه داشتن زندگی ما خواهند داشت. یا احتمالا آن هایی که مادی تر فکر می کنند، پیش بینی هایی از این قبیل خواهند داشت: ماشین ها خیلی خیلی سریع تر خواهند بود با سوخت هایی کارآمد تر و به هیچ وجه شبیه ماشین های امروزی نخواهند بود.

بین سال های ۱۸۹۹ تا ۱۹۱۰، یک هنرمند فرانسوی به نام Jean-Marc Côté با چند هنرمند دیگر، سعی کردند اتفاقات آینده را پیش بینی کنند و با کمک تخیل شان، نقاشی هایی از سال ۲۰۰۰ را به تصویر بکشد. این کارت های نقاشی خارق العاده در سایت publicdomainreview به نمایش گذارده شده اند. چیزی که خیلی جالب است، برخی از این نقاشی ها کاملا درست پیش بینی کرده اند.

اجازه بدهید در ادامه مطلب این نقاشی ها را با هم ببینیم و تکنولوژی های پیش بینی شده در ۱۰۰ سال پیش را با تکنولوژی امروز مقایسه کنیم.

اگر از مردم امروزی بپرسید سال ۲۱۱۴ چگونه خواهد بود، پیش بینی ماشین های پرنده جزء جدایی ناپذیری از تصوراتشان است. یکی از رویاهای بشریت است که سوار بر ماشین های شخصی خودشان در هوا حرکت کنند. البته کافیست نگاهی به آمار تصادفات جاده ای داشته باشید و خسارات ناشی از سقوط را هم به آن اضافه کنید، آن هم سقوط از هزاران متر بالاتر از سطح زمین، شاید ایده پرواز با ماشین های شخصی را فراموش کنید. مگر اینکه نرم افزار هایی وجود داشته باشند که خودشان راه را برای شما پیدا کنند. اما اگر هم قرار باشد همچین اتفاقی بیفتد، با این تصویر چه قدر تفاوت خواهد داشت؟

800px-France_in_XXI_Century._Flying_police
پلیس حمل و نقل هوایی به همراه کسانی که روی ماشین های شخصی پرنده شان در آسمان ها سواری می کنند.

علاوه بر پرواز در آسمان، به نظر می رسد ایده ی گذران ساعات طولانی از زندگی مان در زیر آب نیز یکی از آرزوهای بشر بوده است. برگزاری مسابقات اسب دریایی دوانی، شکار مرغ دریایی به شکل وارونه، و سوار شدن به اتوبوس های نهنگ دریایی. این حدس های نسبتا نادرست به گونه ای با دنیای امروز صحبت می کنند، درست است که اقیانوس ها هنوز به طور کامل کشف و بهره برداری نشده اند، (البته به غیر از ماهی هایی که به علت صید زیاد نسلشان رو به انقراض است)، ولی احتمالا در فکر هنرمند چیزی شبیه به اتمام منابع و زمین های روی خشکی بوده که باعث شده او چنین حدس هایی بزند. دریا منطقی ترین انتخاب بعد از خشکی برای زندگی است.

800px-France_in_XXI_Century._Fishing
شکار مرغ های دریایی از داخل آب
800px-France_in_XXI_Century._Whale_bus (1)
اتوبوس نهنگی
France_in_XXI_Century._Water_croquet
بازی کروکت در زیر آب
800px-France_in_XXI_Century._Divers
اسب آبی سواری!
800px-France_in_XXI_Century._Race_in_Pacific (1)
مسابقات اقیانوسی

مسابقات و سواری های دریایی یکی از جالب ترین پیش بینی های آنان است که نشان می دهد تصورات در مورد آینده تا چه حد می تواند عجیب و غریب باشد. تصویر بعدی نشان می دهد که چگونه 100 سال قبل یک نفر به فکرش رسیده وسیله ای مثل این جاروبرقی های خودکار وجود خواهد داشت. البته مدلی که ما ساخته ایم، بسیار بهتر از چیزی است که تصور می شده.

800px-France_in_XXI_Century._Electric_scrubbing
کف ساب الکتریکی
irobot-roomba-630-robotic-vacuum
جاروبرقی های اتوماتیک امروزی

آن ها می دانستند که کشت و کار و دامداری برای جمعیت زیاد 100 سال آینده کار بسیار مشکل و فشرده ای می تواند باشد. چه قدر فوق العاده می شد اگر ماشین ها به کمک انسان ها بیایند.

800px-France_in_XXI_Century._Intencive_breeding
پرورش مرغ به صورت ویژه
France_in_XXI_Century._Farmer
یک کشاورز خیلی مشغول

کلاس درسی هم هست که در آن دانش آموزان توسط نیروی برق به یکدیگر وصل شده اند و درس یاد می گیرند. کلاه فلزی البته خیلی شبیه به آیپد نیست، اما مفهوم ایده، شبیه به واقعیت است.

800px-France_in_XXI_Century._School

قابل دسترس ترین ایده ی آنها، ایده ی خانه های متحرک است. در آن زمان مردم بسیار انتظار می کشیدند تا کسی یک RV اختراع کند.

800px-France_in_XXI_Century._Rolling_house
خانه ای به سمت حومه شهر در حرکت است. احتمالا برای تعطیلات یا پیک نیک؟
rv1
RV بسیار مجلل و مجهز
rv2
نمایی از داخل این RV - منبع تصویر sonnyradio

ما درباره ی 100 سال بعد چگونه پیش بینی می کنیم؟ آیا پیش بینی های ما برای آیندگان به همین دقت و بامزگی خواهند بود؟ هیچ کس نمی تواند تکنولوژی های نوآورانه را پیش بینی کند، آن ها ناگهانی اتفاق می افتند و دنیا را تغییر می دهند. پیشگویان کمی توانسته اند حدس بزنند که ما ساعت های زیادی را صرف خیره شدن به یک صفحه روشن می کنیم. اما می توان حدس های غیر دقیقی با توجه به مسائلی که آزارمان می دهند یا کارآمد نیستند زد، (مثل استفاده بی رویه بنزین به عنوان سوخت ماشین ها) و فکر کرد که احتمالا بشر تا 100 سال آینده راه حلی برای این موضوعات آزار دهنده پیدا خواهد کرد.

بقیه تصاویر را در ادامه مشاهده کنید:

800px-France_in_XXI_Century._Air_postman
پستچی روستایی
France_in_XXI_Century._Air_firefighters
آتش نشان های هوایی
800px-France_in_XXI_Century._Air_cab
ایستگاه ماشین های هوایی
800px-France_in_XXI_Century._Air_battle
نبردهای هوایی
800px-France_in_XXI_Century._Barber
آرایشگاه های جدید و مد روز
800px-France_in_XXI_Century._Helicopter
نگهبان پیشرفته هوایی
France_in_XXI_Century._Latest_fashion
خیاط لباس های آخرین مدل
800px-France_in_XXI_Century._War_plane
هواپیمای جنگی
800px-France_in_XXI_Century._War_cars
ماشین های جنگی
800px-France_in_XXI_Century._Robot_orchestra
ارکستر حرفه ای
800px-France_in_XXI_Century._Little_robbers
دزدان کوچک آشیانه عقاب

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • HASSAN
    HASSAN | ۲۷ آبان ۱۳۹۳

    بسیار زیباست اینده اومدیم

  • atrin_salehi
    atrin_salehi | ۹ مرداد ۱۳۹۳

    این شد یه مطلب جالب دیگه مردیم انقدر شایعه در مورد ایفون وسامسونگ خوندیم ، مرسی از مطلب زیباتون

  • كاوه
    كاوه | ۹ مرداد ۱۳۹۳

    اونها پيشبينى شون ابزارهاى مكانيكىِ پيشرفته بوده و ما حالا مابه نانوتكنولوژى و رباتيك و فضا رسيديم ،
    با جهشى كه پيش اومده و احياناً باز هم اتفاق خواهد افتاد آينده فراتر از تصور خواهد بود .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی