ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تاریخچه تصویری وسایل ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوترها

امروزه ما اندازه های مگابایت و حتی گیگابایت را برای ذخیره سازی اطلاعات در موبایل ها و کامپیوترهای خود در اختیار داریم. حتی یک ام پی تری پلیر کوچک هم حداقل چند گیگابایت فضای ذخیره ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۹ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۱

امروزه ما اندازه های مگابایت و حتی گیگابایت را برای ذخیره سازی اطلاعات در موبایل ها و کامپیوترهای خود در اختیار داریم. حتی یک ام پی تری پلیر کوچک هم حداقل چند گیگابایت فضای ذخیره سازی دارد، در حالی که چنین حجم های حافظه ای برای چند دهه پیش، تنها در حد فیلم های علمی و تخیلی بود. برای مثال، اولین هارد دیسکی که فضای ذخیره سازی در حد گیگابایت داشت، چیزی در حد و اندازه های یک فریزر بود و در سال ۱۹۸۰ ساخته شد.

در ادامه این مطلب از ابزارها و وسایلی که برای ذخیره سازی اطلاعات در گذشته استفاده می شدند یاد شده است. اگر این مساله برای شما هم جذابیت دارد، در ادامه با این مطلب همراه باشید.

لامپ های سلکترونی

2397460107_bb174c2334_o

این لامپ ها حافظه ای بین ۲۵۶ تا ۴۰۹۶ بیت (۳۲ تا ۵۱۲ بایت) داشتند. یک لامپ سلکترونی با حافظه ۵۱۲ بایت حدود ۲۵ سانتیمتر طول و ۸ سانتیمتر عرض داشت. در سال ۱۹۴۶ که این لامپ ها ساخته شدند با وجود مشکلات بسیارشان بسیار گران قیمت بودند. به همین خاطر هیچگاه به موفقیت خاصی دست نیافتند. در تصویر فوق یک نمونه ۱۰۲۴ بیتی را می بینید.

کارت های پانچ

2398292022_d3e8a53bf3_o

یکی از چیزهایی که برای خواندن داده ها و برنامه ها در کامپیوترهای اولیه مورد استفاده قرار می گرفت، کارت های پانچ بود. این کارت ها تا اواسط دهه هفتاد میلادی رایج بودند.

2397460077_f3cfface77_o

جالب است بدانید این کارت ها قبل از ظهور کامپیوتر هم مورد استفاده داشتند. در سال ۱۷۲۵ از آنها در صنعت نساجی استفاده می شد تا دستگاه های بافندگی را کنترل کنند.

نوارهای پانچ

2397460141_585d99eb80_o

همانند کارت های پانچ، نوارهای پانچ هم مورد استفاده صنایع نساجی بوده است. برای کامپیوترها کارت های پانچ برای ورود اطلاعات به کامپیوتر مورد استفاده قرار می گرفت اما نوارهای پانچ، خروجی نیز بودند. در تصویر فوق یک نمونه از این نوارها مشخص است که به 8-level شناخته می شود چرا که در هر ردیفش ۸ حفره داشت.

درام مغناطیسی

2398291956_323bfb5f4e_o

اختراع این درام به سال ۱۹۳۲ در اتریش برمیگردد و در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی به عنوان رسانه ذخیره سازی کامپیوترها بسیار مورد استفاده داشتند. در میانه دهه ۵۰ این درام های مغناطیسی می توانستند تا ۱۰ کیلوبایت اطلاعات را ذخیره کنند.

هارد دیسک
اولین هارد دیسک توسط IBM در کامپیوتر IBM 305 مورد استفاده قرار گرفت که در سال ۱۹۵۶ و با نام IBM 350 معرفی شد. این هارد دیسک یک تنی کمتر از ۵ مگابایت حافظه داشت و اطلاعات را بر روی ۵۰ دیسک ۲۴ اینچی ذخیره می کرد.

2398292066_5bdce51007_o

پس از آن، اولین هارد دیسک در حجم گیگابایت با نام IBM 3380 در سال ۱۹۸۰ ساخته شد که در واقع توان ذخیره سازی ۲٫۵۲ گیگابایت داده را داشت. آن هم به اندازه یک فریزر اندازه و ۲۵۰ کیلوگرم وزن داشت و قیمتش ۸۱ تا ۱۴۲ هزار دلار بود. نمونه سمت راست در عکس زیر، تصویر همین هارد دیسک است و در سمت چپ یک نمونه ۲۵۰ مگابایتی را می بینید که یک سال قبل از‌ آن ساخته شد.

2398291986_8ac48b17f4_o

بر خلاف اغلب موارد ذکر شده در این مطلب، هارد دیسک ها پیشرفت های بسیاری کرده و کماکان به عنوان گزینه هایی ارزان قیمت برای ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند.

دیسک لیزری

2398292036_66a9379773_o

بسیاری از ما این یکی را به خوبی به خاطر داریم. اولین نمونه تجاری از این دیسک های نوری در سال ۱۹۷۸ به بازار آمدند که ۳۰ سانتیمتر قطر داشتند که در تصویر سمت راست یک نمونه از آن را می بینید. بر روی هر یک از آنها تا ۶۰ دقیقه صدا و تصویر بر روی هر سمتش قابل ضبط بود. اولین دیسک لیزری کاملا آنالوگ بود. بد نیست بدانید که تکنولوژی این دیسک ها اولین بار در سال ۱۹۵۸ اختراع شده بود. کماکان برخی شرکت ها نمونه های جدیدی از انواع این دیسک ها را با حجم های بسیار بالا تولید و عرضه می کنند.

فلاپی دیسک

2397460125_2764a1f8a6_o

دیسکت یا فلاپی دیسک را IBM اختراع کرد. نام آن به این خاطر FloppyDisk شد که خود دیسک Flexible (قابل انعطاف) بود. فلاپی دیسک ها از اواسط دهه ۷۰ تا اواخر دهه ۹۰ بسیار رایج بودند. اولین نمونه آنها ۲۰ سانتیمتر قطر داشت که به دیسکت 8 اینچی معروف بود و تنها ۷۹٫۷ کیلوبایت فضای ذخیره سازی داشت. بعدها نمونه های ۵٫۲۵ و ۳٫۵ اینچی جایگزین نمونه اولیه شدند. دیسکت های ۳٫۵ اینچی تا چند سال پیش هم مورد استفاده داشتند، اما اکنون دیگر تقریبا منقرض شده اند.

نوار مغناطیسی

2397460039_93bc235866_o

نوارهای مغناطیسی از اولین رسانه های ذخیره سازی در سال ۱۹۵۱ بودند. ابزاری که برای خواندن این نوارها استفاده می شد UNISERVO نام داشت که برای خواندن و نوشتن اطلاعات از و بر روی نوارهای مغناطیسی در UNIVAC I مورد استفاده قرار گرفت. سرعت موثر UNISERVO حدود ۷۲۰۰ کارکتر در ثانیه بود. نوارهای مغناطیسی حاوی اطلاعات از جنس فلز بودند و تا ۳۶۵ متر طول داشتند که به همین واسطه بسیار سنگین بودند.

2397460065_c85ae7b8b5_o

بعدها نوارهای مغناظیسی در نوارهای VHS و کاست ظهور کردند. نوارهای کاست برای مدت ها از محبوبترین ابزارهای ذخیره موزیک به حساب می آمدند که در هر لبه آن می شد ۶۰ تا ۹۰ دقیقه صدا ضبط و پخش کرد.

•••

تکنولوژی های مرتبط با این حوزه کماکان در حال پیشرفت هستند و حافظه های گیگابایتی و حتی ترابایتی در حال تبدیل شدن به نمونه هایی معمولی‌اند. شاید چند سال دیگر به همین هارد ها و فلش دیسک های چند گیگابایتی هم برای ما کافی نبوده و حتی برایمان خنده دار باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • تیتان
    تیتان | ۱۰ مرداد ۱۳۹۳

    با سلام خدمت دوستان ونویسندگان سایت من تازه به این سایت اومدم وخوشحالم که باز هم میتونم با نویسندگانی خلاق که قبلا در نارنجی فعالیت داشته اند همراه باشم.

  • ali
    ali | ۹ مرداد ۱۳۹۳

    یاد این عکس افتادم ...!

  • mohammad hosein malali
    mohammad hosein malali | ۹ مرداد ۱۳۹۳

    خیلی جالبو جذاب بود مخصوصا اون لامپ سلکترونی...

  • scarface
    scarface | ۹ مرداد ۱۳۹۳

    حالا کجاییم قبلنا کجا بودیم با این پستایی که فلش بک به پیشینه کامپیوترا زده میشه یه وقتایی فکر میکنم ناشکر شدم و یجورایی خندم هم میگیره که اون وقتا چطور با اینا کار میکردن:-)البته میدونم نوه ها و نتیجه هامون هم همین فکرو در مورد ما میکنن:-):-)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی