ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپلیکیشنی مانند Yo میلیون ها دلار می ارزد؟

هر روز در دنیای اپلیکیشن ها چیزهای جالبی می بینیم. و اتفاقات عجیب این حوزه نیز به تعداد اپلیکیشن هایی که ساخته می شوند، متنوع و شگفت آور است. احتمالاً در روزهای قبل، مقاله ای که ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۹ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۳

هر روز در دنیای اپلیکیشن ها چیزهای جالبی می بینیم. و اتفاقات عجیب این حوزه نیز به تعداد اپلیکیشن هایی که ساخته می شوند، متنوع و شگفت آور است. احتمالاً در روزهای قبل، مقاله ای که در رابطه با درصد توفیق توسعه دهندگان اپلیکیشن در دیجیاتو منتشر شد مطالعه کرده اید و می دانید در این عرصه چقدر شانس پیروزی یا شکست وجود دارد. شاید نرم افزارهای موبایلی زیادی باشند که با وجود زحمت بسیاری که برایشان کشیده شده و میزان کاربردی که می توانند داشته باشند، موفقیت چندانی کسب نکنند و در مقابل نمونه هایی ساده و پیش پا افتاده و حتی شاید در مواردی مسخره، در این بازار به موفقیت های باورنکردنی برسند.

اپلیکیشن Yo یکی از این نمونه هاست. اگر با آن آشنا باشید می دانید که نوعی مسنجر ساده است که تنها یک کار می کند: واژه Yo را برای دوستان تان می فرستند و از آنها دریافت می کند. همین!
اما این ایده به ظاهر مزخرف واقعا تبدیل به یک اپلیکیشن شده و به شدت هم مورد توجه کاربران و سرمایه گذاران قرار گرفته است. تا جایی که ارزش آن در حال حاضر ۱۰ میلیون دلار تخمین زده می شود!

اما آیا واقعا این اپلیکیشن ساده به تنهایی ۱۰ میلیون دلار می ارزد؟ البته که نه. آیا بیش از این می ارزد؟ مسلما نمی توان گفت! پس چه پتانسیل و عواملی باعث می شود چنین برنامه ساده ای -که با استفاده از آن تنها می توان واژه نسبتا بی معنی Yo را برای این و آن فرستاد،- به ناگاه چنین سرمایه های عجیبی جذب کند و تا این حد ارزشمند شود؟

در ادامه با ما باشید تا پاسخ این پرسش را دریابید.

رقابت در حوزه تجربه کاربری موبایل

پلتفرم های آیفون و اندروید به طور مشخص برای کاربری ای کلی تحت عنوان تلفن هوشمند ساخته شده اند. کاربری ای که قرار بوده و هست که بیشتر خصوصیات مورد نیاز کاربران در این حوزه را در محیطی که تا حد ممکن یکپارچه باشد، رفع کنند. و در این محیط، بازی ها و اپلیکیشن هایی مثل انگری برد یا پینترست نیز بر پایه همین کاربری ساخته شده اند. اما در واقع این نمونه های عمومی، چیز خاصی را در این ابزارها توسعه ندادند و فقط کاربری تلفن های هوشمند با کمک آنها بسط داده شده است.

با این حال گاهی خلاقیت هایی نیز در حوزه تجربه کاربری در لایه اپلیکیشن بروز کرده است. خلاقیت هایی که هسته کاربری را تغییر داده اند. مواردی که گاها حتی جانشین پیش فرض های سازندگان این پلتفرم ها شده اند. برای مثال، Evernote در آیفون جانشین نرم افزار Note شد، یا دراپ باکس به عنوان ابزاری کارا برای همگام سازی داده ها جایگزین نمونه های پیشفرض و رقبا شد.

اما برخی از این نمونه ها حتی پا را از مبحث توسعه و جایگزینی با یک ابزار دیگر فراتر گذاشته و به دنیا و تجارب واقعی ما پا گذاشته اند. برای مثال اینستاگرام از امکان عکسبرداری دوربین موبایل استفاده کرد تا نیاز ما را در به اشتراک گذاری تصاویر با دیگران مرتفع کند و موفق هم بود. یا واتزاپ که تلفن را به ابزاری برای برقراری ارتباط بی درنگ با همه تبدیل کرد و واقعا هم چیزی بسیار بهتر از مسنجرهای موجود در زمان ظهورش بود. این موارد اصلا در کاربری اولیه موبایل های هوشمند از قبل پیش بینی نشده بودند.

اما قدرت جانشینی، تا زمانی که امکان بروز خلاقیت های تازه وجود دارد، پیشتاز خواهد بود. تا زمانیکه خلاقیت هایی خارج از محدوده دیکته شده در کاربری موبایل ها وجود دارد که بتواند در لایه اپلیکیشن ظهور کند، توفیق هم در این زمینه وجود خواهد داشت. باید گزینه هایی که قابل تعبیه و جاسازی در این ابزارها باشند را در سطحی جدید پیاده کرد. و به نظر میرسد که Yo پتانسیل بqازی در این شاخه را دارد.

اپلیکیشن YO

استانداردهای تازه

در جایگاه یک اپلیکیشن، احتمالا همه بر سر این مساله توافق داریم که Yo به شدت خنگ است! و خُب، احتمالا بخاطر این صفت نبوده که هم اکنون چنین ارزشی دارد. اما در جایگاه یک پلتفرم، Yo به شدت ناب است.

اخطارها و نوتیفیکیشن ها، بخشی از هسته کاربری یک تلفن هوشمند هستند. هر اپلیکیشنی می تواند به این لایه، دستی داشته باشد. اما نکته جالب همینجاست: Yo در واقع صرفا یک مسنجر نیست که در جایگاه یک مسنجر از نوتیفیکیشن ها استفاده کند. Yo در واقع پلتفرمی برای استفاده از خود نوتیفیکیشن هاست! Yo پتانسیل آن را دارد که چیزی بیش از یک اپلیکیشن باشد و همین هم آن را ارزشمند کرده.

نوتیفیکیشن ها -بخاطر تعددشان- احتمالا برای اکثر کاربرها، نفرت انگیز و بی اساسند. اخطارهای بی وقفه و اغلب بی اهمیتی که روی صفحه ظاهر می شوند و معمولا هم غیرضروری اند. با این حال، در بازه ای چند هفته ای، میلیون ها نفر اپلیکیشنی را دانلود کردند که کارش تنها اخطار دادن و تولید نوتیفیکیشن های بیشتر است! در واقع این اخطارها -که هیچ معنی خاصی ندارند،- بیشتر و بیشتر رشد کردند.

اگر در تاریخ استانداردهای هر حوزه ای جستجو کنید، خواهید دید که استانداردها هیچگاه قرار نبوده عامل رشد باشند، بلکه همیشه فقط چارچوب هایی برای پذیرفته شدن بوده اند تا همه چیز یکدست و در یک مسیر مشخص پیش رود.

Yo برای افزایش شانس در جهت تبدیل شدن به یک پلتفرم میلیارد دلاری راه سخت و پر پیچ و خمی در پیش دارد. همانند تمام پلتفرم های توسعه یافته، Yo هم باید به طور همزمان توسعه دهندگان و کاربران را دریابد.

هم اکنون Yo به طور جدی در حال تبدیل شدن به یک پلتفرم است و اثرات آن هم بیشتر و بیشتر مشخص خواهد شد. چیزی که Yo انتظارش را داشت، جذابیت برای کاربران بود. شاید این میزان جذابیت برای بسیاری از ما زودگذر باشد. اما اگر این مساله ادامه پیدا کند و Yo هم بتواند به پلتفرمی مناسب برای توسعه دهندگان در حوزه نوتیفیکیشن تبدیل شود، پتانسیل واقعی اش آشکار می شود.

با وجودی که شاید اغلب اوقات اصلا به نظر نرسد، اما تقریبا همیشه کارهای بزرگ از دل ایده ها و چیزهای به ظاهر احمقانه در می آیند. برای مثال حرفه ای ها همیشه به اشکالاتی که در ویکیپدیا وجود دارد می خندند، هیچکس از پشت پرده فیلترهای اینستاگرام آگاه نیست، اریک اشمیت (رئیس سابق گوگل) توئیتر را مسخره می کرد و خیلی‌ها Airbnb را به واسطه ایده اش در اجاره دادن خانه های مردم مورد تمسخر قرار می دادند.

اما جدای از این بحث، آیا Yo -در صورت رسیدن به جایگاه واقعی اش- نظم نسبی نوتیفیکیشن ها را بر هم خواهد زد؟ در این نقطه نمی توان نظری در این باره داد. اما در صورتی Yo بتواند توان بالقوه اش را بالفعل کند، جانشینی واقعی برای نوتیفیکیشن ها خواهد بود.

در حالی که Yo در حرکت به سوی جذب تعداد بیشتری کاربر است، می تواند جایگزینی مناسب برای نوتیفیکیشن هایی شود که به سوی ناکجاآباد می روند. این باعث می شود که توسعه دهندگان بیشتری نیز به Yo روی آورند. با این حال، فعلا هر سرمایه گذاری ای که روی Yo انجام شده یا بشود به شدت برای سرمایه گذارش مخاطره آمیز است. هر چند که تا این لحظه حدود ۱٫۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

در نهایت Yo چه به موفقیت برسد چه شکست بخورد، به ما نشان داده که نیاز به یک پلتفرم که جایگزین نوتیفیکیشن ها شود ضروری است. Yo چیزی بیش از Poke در فیسبوک است چرا که علاوه بر ایجاد ارتباطات، می تواند جانشینی مناسب برای هر اپلیکیشنی باشد که به نوعی به نوتیفیکیشن ها وابسته است. و به همین خاطر برای سرمایه گذاران ارزشمند است.

YO

YO

سازنده: Life Before Us قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید - iOS - ویندوز فون حجم: 1 مگابایت زبان:

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • Omid
    Omid | ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

    مقاله چقد بد نوشته شد
    سر درد گرفتم تا اخر خوندم
    هيچي هم نفهميدم
    همش موضوع هاي بي ربط رو گفتين و اخر هم به دليل اينكه چرا خوبه اشراه نشد

  • agha saman
    agha saman | ۱۰ مرداد ۱۳۹۳

    بچه ها منم یه مسنجر ساختم که میتونید باهاش فقط این کلمه رو واسه دوستاتون بفرستین...قد قد (یعنی سلام)...

  • مسیح م
    مسیح م | ۹ مرداد ۱۳۹۳

    لطفاً یکی زحمت مسنجر "چه خبر دادا" رو بکشه.

  • ممل
    ممل | ۹ مرداد ۱۳۹۳

    این خارجیا خیلی خنگن همیشه چیزای احمقانه واسشون کلی ارزش داره

  • amir
    amir | ۹ مرداد ۱۳۹۳

    یکی از حماقتهای انسان در قرن 21

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی