ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه با تقویت سمت چپ مغز، استرس را کاهش دهیم و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شویم

عصب شناسان به تازگی دریافته اند که کلمات می توانند تأثیرات مخرب بسیاری را بر روی مغز بر جای گذارند. در نتیجه تحقیقات به عمل آمده، مشخص گشته است که کلماتی با بار معنایی منفی، موادی ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

عصب شناسان به تازگی دریافته اند که کلمات می توانند تأثیرات مخرب بسیاری را بر روی مغز بر جای گذارند. در نتیجه تحقیقات به عمل آمده، مشخص گشته است که کلماتی با بار معنایی منفی، موادی شیمیایی را در مغز تولید می کنند که در نهایت منجر به بروز استرس می شود.

اما این ماجرا ابعاد خطرناک تری نیز دارد. درست مانند فیلم های ترسناک که پرستار بچه ناگهان متوجه می شود که قاتل از داخل خانه با او تماس گرفته است، کلماتی که در ناخودآگاه ما رد و بدل می شوند، تاثیر مخرب تری را از خود بر جای می گذارند.

اعتماد به نفس هر کس بر پایه گفتگوهایی است که در ذهن او صورت می پذیرد.

یک کارشناس مغز و ارتباط ذهنی، توضیح می دهد که ذهن انسان مدام در حال صحبت کردن با خود و رد و بدل کردن کلمات مختلف است. سمت چپ مغز بسیار خوش بین است و بر روی حل کردن مشکلات و تصمیم گیری تمرکز دارد، اما سمت راست مدام در حال تولید ترس است و به همه چیز شک دارد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا با روش هایی که به ما اجازه می دهند کنترل مغز خود را در دست گیریم، بیشتر آشنا شویم.

استرس را از خود دور کنید

خبر خوب این است که شما می توانید ذهن خود را تربیت کنید. با حفظ آرامش و مثبت اندیشی، سمت چپ مغز تقویت می شود و پس از مدتی در ناخودآگاه به خوبی وظایف خود را ایفا می کند.

برای حفظ آرامش و Relaxation ، چهار راهکار ساده زیر پیشنهاد می شود:

  • به مدت ۶۰ ثانیه درجا بدوید. این دویدن های کوتاه مدت فشار و استرس را از بدن شما خارج می کنند.
  • چشمانتان را ببندید و گردنتان را ۳۶۰ درجه بچرخوانید. این کار را به مدت یک دقیقه ادامه دهید. (توصیه می کنیم قبل از خواندن ادامه مطلب همین حالا این کار را بکنید تا لذت و تاثیر آن را احساس کنید)
  • حتی اگر خوابتان نمی آید هم ۱۰ بار خمیازه بکشید.
  • بازو و یا دستان خود را به آرامی با نوک انگشتانتان ماساژ دهید.

تمام کارهایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، فعالیت سمت راست مغزتان را کم می کند. در واقع با این روش مغز به جای اینکه درگیر استرس و سایر افکار منفی شود، حواسش به اتفاقاتی معطوف می گردد که در حال رخ دادن برای بدن است.

 

سمت چپ مغز خود را تقویت کنید

پس از اینکه توانستید حس بدبینی را کاهش دهید و آرامش را بر خود حکم فرما کنید، نوبت به تقویت مثبت اندیشی می رسد. در این مرحله شما باید از خود سؤال کنید که با ارزش ترین حسی که درون خود احساس می کنید چیست؟ اولین لغتی که به ذهنتان می رسد را یاد داشت کنید. جواب می تواند واژه ای همچون فروتنی، صلح دوستی و یا مهربانی باشد. اکنون کافی است تا هر روز صبح به مدت یک دقیقه بر روی آن کلمه تمرکز کنید.

علاوه بر این تکنیک، شما احتیاج به زمان هایی دارید تا آرامش خود را حفظ کنید. برای این منظور توصیه می شود که در هر ساعت، سه استراحت ۱۰ ثانیه ای برای خود در نظر بگیرید. این استراحت های کوچک به شما کمک می کنند تا تمرکز خود را بالا برید و کار بهتری را به انجام رسانید.

•••

تمرین دادن ذهن برای مثبت اندیشی بیشتر، درست مانند تقویت عضلات بدن است. اگر هر روز چند دقیقه را به انجام موارد گفته شده در بالا اختصاص دهید، شک نکنید که پس از هشت هفته، فعالیت سمت راست مغز به شدت کاهش پیدا می کند و حس و حال منفی از شما دور می گردد.

با داشتن ذهنی مثبت اندیش، اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می کند و کیفیت زندگی بهبود می یابد. در صورتی که بتوانید کنترل مغز را در دست بگیرید، حتی اطرافیان نیز پس از مدتی از شما انرژی مثبت دریافت خواهند کرد و بدین طریق روابط اجتماعی بهتری نیز برایتان به ارمغان می آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • مسلم
    مسلم | ۴ اسفند ۱۳۹۴

    بچه ها دمتون گرم این نظریه های خنده دار بیشتر آدمو از استرس در میاره البته نوشته های بالا عامل این بود که به کمشدن استرس فکر کنیم

  • ali khasheh
    ali khasheh | ۱۳ شهریور ۱۳۹۴

    سلام
    دیگر نمیخوام بعد از این با خود حرف بزنم بلکه هر چه خواستم عمل میکنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی