ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شغل های تکنولوژیک آینده چه هستند و برای ورود به آنها باید در پی چه دانش هایی باشیم؟

دنیایی را در آینده تصور کنید که در آن بتوان همه چیز را با کمک تکنولوژی کنترل کرد. پیتزاها با Drone به دست مشتریان برسند، چربی های اضافه با نانوربات ها به طور مستقیم از ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۵

دنیایی را در آینده تصور کنید که در آن بتوان همه چیز را با کمک تکنولوژی کنترل کرد. پیتزاها با Drone به دست مشتریان برسند، چربی های اضافه با نانوربات ها به طور مستقیم از رگ های شما جمع آوری شوند و یا با فکر کردن به دمای خانه، آن را در حد مطلوب افزایش یا کاهش دهید.

یک دهه پیش این ایده ها فقط به درد فیلم های علمی تخیلی می خورد، اما حالا بخشی از واقعیت های علمی و عملی روزگار ما هستند.

در صورتی که شما هم اکنون دانش آموز یا دانشجو هستید و می خواهید آینده شغلی روشنی در حوزه تکنولوژی داشته باشید، لازم است مانند یک فیوچریست به سال های پیش رو نگاه کنید. داشتن درک صحیح از تکنولوژی و مسیری که در آن حرکت می کنید به شما کمک می کند که برای جایگاه شغلی موفقی که در آینده از خودتان انتظار دارید تصمیم بگیرید و تحصیلات یا مطالعات خود را به سمتی مناسب جهت دهی کنید.

کاربرد تکنولوژی در آینده حیطه های زیادی را در بر خواهد گرفت. واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، Droneها و حتی بیوتکنولوژی احتمالا در آینده بیشتر از بقیه مورد توجه قرار خواهند گرفت. در این صورت اگر بخواهید در یکی از آنها پیشرفت کنید، می دانید از کجا باید شروع کنید؟

در ادامه این مطلب مثال هایی از شغل های آینده -که بر پایه برخی از تکنولوژی های اشاره شده ممکن است به وجود آیند- آورده شده است. این موارد طی ۵ تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده تعداد زیادی مهندس و فرد ماهر را صاحب شغل خواهند کرد. بد نیست نگاهی به آنها بیندازید تا علاوه بر نیم نگاهی به آینده دنیا، برنامه ریزی برای آینده شغلی خود را هم بهتر جهت دهی کنید.

مداوای مغز و بیماری های مغزی

future-jobs1

به آینده نگاه کنید. ممکن است در آینده نه چندان دور مغز بیماران علاوه بر پزشکان تحت نظر متخصصان تکنولوژی نیز باشد. واقعیت این است که بیماری های مغزی تعداد زیادی از جمعیت انسان ها را درگیر خود کرده اند و وضع در برخی کشورها بدتر از بقیه است. متاسفانه در بیست سال اخیر بیشتر درمان های مرتبط با این بیماری ها به داروهایی وابسته است که اغلب شان اثرات جانبی منفی زیادی بر روی بیماران می گذارند و البته هرگز هم بیماری را به طور کامل دفع نمی کنند.

از طرفی عصب شناسان هم قدم به قدم به روش های ترسناک تری برای درمان بیماران کشف کرده و مورد استفاده قرار داده اند. یکی از این ابزارها، دستگاه تحریک الکتریکی است که بیشتر برای درمان بیماران مبتلا به صرع، افسردگی و پارکینسون استفاده می شود.

اما اولین نمونه های این دستگاه ها تصوری فجیع در ذهن ما ایجاد می کنند. اگر فیلم دیوانه از قفس پرید را دیده باشید حتما به یاد دارید که برای درمان یا حتی تنبیه بیماران چگونه از آن الکترودهای دردناک استفاده می شد. البته امروزه دیگر از آن روش های ترسناک استفاده نمی شود. بیماران در یک پروسه درمانی مشخص به آرامی روند بهبود را طی می کنند. هر چند که امروز هم دستگاه های محرک الکتریکی وجود دارند اما دانش ساخت آنها به جایی رسیده که می توانند دُز مشخصی از انرژی لازم برای هر بیمار را به آنها برسانند. انرژی ای بسیار متناسب با نیاز بیمار و فارغ از اثرات جانبی درمان توسط برق با ولتاژ بالا. فراموشی، از اثرات جانبی آن روش درمان مهیب بود.

مساله مهمتر اما اینجاست که دانشمندان نمی دانند چرا استفاده از جریان الکتریکی بر نتیجه درمان موثر است. عصب شناسان هنوز جواب قانع کننده مشخصی برای این مساله پیدا نکرده اند. اما در نتیجه تحقیقاتی که توسط مرکز تحقیقاتی فیلیپس منتشر شده در مقاله ای با عنوان «راه حل هایی برای آینده نوروتراپی» -که توسط پروفسور میشل دِکره نوشته شده- از امیدهایی نوید داده می شود که درمان های شفابخش را منتج خواهد شد.

در بخشی از آن مقاله آمده: «ما به آرامی در حال درک رابطه اعصاب و نحوه عملکرد دقیقا آنها هستیم. ما در حال کشف تکنیک های تحریک مغزی بیشتر و بهتری هستیم که روش درمان با الکتریسیته را راه حلی سیستماتیک و موثر تبدیل خواهد کرد.»

با این تکنولوژی، شما می توانید دستگاه هایی برای تحریک بخش های مختلف مغز بسازید. این جهشی فوق العاده در علم عصب شناسی، درمان بیماران و بهبود قابلیت های مغز است.

بر اساس این گفته ها، می توان پیش بینی کرد که در آینده ای نه چندان دور این مطالعات به توسعه و ساخت دستگاه هایی بیانجامد که توان تحریکات عمیق و دقیق مغزی را در فرکانس های منظم داشته باشد. دستگاه هایی که واقعا بتوانند بیماری هایی مانند پارکینسون، افسردگی حاد و موارد مشابه را درمان کنند و رقیب خوبی برای داروهای دیگر باشند.

زمانی که این تکنولوژی به بازار آید و روند شفای بیماران مغزی آغاز شود، جایگزین و راه درآمدی بسیار پولسازی برای شرکت های داروسازی تبدیل خواهد شد. و این دستگاه های الکترونیکی و درمان با کمک آنها نیاز به متخصصانی دارد که از نحوه عملکرد و کارکرد آنها آگاهی کامل داشته باشند. شما نمی خواهید یکی از آنها باشید؟
امنیت سایبری

future-jobs2

با افزایش تعداد سرویس های ابری و افراد و شرکت هایی که هر روز بیشتر به بانکداری و تجارت الکترونیک روی می آورند، تقاضا برای استخدام متخصصان امنیت در حوزه آنلاین رشد روز افزونی داشته است. و این روند افزایشی در سال های اخیر در مقولاتی همچون جنگ و جاسوسی سایبری حتی بیشتر هم بوده است.

در ماه فوریه امسال، کیت الکساندر، ژنرال ارتش آمریکا و فرمانده دفاع سایبری به واشنگتن پست گفت که به رغم رشد سریع حملات سایبری، هنوز هیچکس آمادگی مقابله به آنها را ندارد.

او در بخشی از صحبت هایش می گوید: «با وجود پیشرفت آمریکا در حوزه سایبری، من نگرانم که ما نتوانیم در این برهه از پس دفاع همه جانبه در این حوزه بر آییم. حملات سایبری به کشور ما بسیار زیاد هستند.»

به هر شکل اگر از سطح ملی و بین المللی به سطوح شرکتی و حتی شخصی باز گردیم، روش های حمله و هک به سیستم های کوچک و بزرگ هر روز متنوع تر و پیچیده تر می شوند و متقابلا نیاز به متخصصان امنیت در این حوزه بیشتر و بیشتر خواهد شد. اگر فکر می کنید به این حوزه علاقمندید، حوزه امنیت سایبری چیزی است که باید برای مطالعات و تحصیلات خود برگزینید.

برنامه نویس Drone

flying-drone

احتمالا شما هم تا به حال در مورد پروژه آمازون برای استفاده از Droneها جهت ارسال محصولات خریداری شده مشتریان شنیده اید. پروژه ای که آمازون حتی برای آن پتنت ثبت کرده و قرار است سفارشات مشتریان را ظرف ۳۰ دقیقه و از طریق هوا به دستشان برساند.

البته کار همینجا تمام نمی شود. Droneها در صنایع بسیاری کاربردهای فراوان دارند. برای مثال در کشاورزی،جستجو و نجات و حتی عکاسی و فیلم سازی.

واقعیت این است که همه این پرنده ها در همه صنایع نیاز به متخصصانی دارند که در برنامه نویسی برای آنها توانا باشد، آنها را به پرواز در آورد و در صورت لزوم تعمیرشان کند.

این روزها همه درباره Drone حرف می زنند. فیلم سازان به دنبال استفاده از آنها در کارهایشان هستند. مشاوران املاک از آنها برای عکاسی جهت تخمین اراضی و بازرسی سازه ها استفاده می کنند و روزنامه نگاران برای جستجوی اطلاعات می خواهند از این پرنده ها بهره ببرند.

شاید شما هم بخواهید یکی از افرادی باشید که یکی از این پرنده های کنترل از راه دور را مهندسی، کنترل و تعمیر کرده و یا تجارت خود را بر اساس کارکردی که از آنها می شناسید پایه گذاری کنید.

نانوتکنولوژی در طب

future-jobs3

اگر می خواهید در آینده یکی از حرفه های مرتبط با پزشکی را پیش گیرید، شاید بد نباشد نگاهی به نانوتکنولوژی بیاندازید. نانوربات ها قابلیت های عظیمی را در حوزه طب از خود نشان داده اند. فقط برای مثال، سال ۲۰۱۲ و وقتی که محققان دانشگاه هاروارد چیزی به اسم DNA Origami ساختند را یادآور می شویم. آنها در واقع نانوربات هایی بودند که می توانستند تغییر شکل دهند. آنها به سمت محل بیماری که در تحقیق مورد نظر غدد لنفاوی بود رفته و با سرعت به شکل استوانه هایی در آمده و DNA hinge ها را رها می کردند. بدین ترتیب سلول ها طی فرایندی که روشن شدن کلید خودکشی نام داشت خود را نابود می کردند که باعث نابودی سلول های سرطانی میشد.

ما نهایتا به ترکیب منطق کامپیوترها و ساختارهای نانو خواهیم رسید که موجب ساخت داروها و روش های درمانی هوشمند در این حوزه خواهد شد.

جرج چارچ از محققان این پروژه توضیح میدهد که در آینده با ادغام تکنولوژی هایی مثل برنامه نویسی، روباتیک و پزشکی، بستری فراهم می شود که امکان برنامه نویسی نانوربات ها با هدف رفع بیماری ها را نتیجه می دهد. نانوربات هایی که برای ماموریت هایی مانند کشتن ویروس ها و باکتری های بیماری زا و یا تغییر عملکرد بخشی از بدن به منظور بهبودی، به داخل بدن فرستاده می شوند.

در واقع هر کسی که بتواند به درک کافی از پزشکی، مهندسی کامپیوتر و برنامه نویسی برسد توان گرفتن جایگاه های شغلی در این حوزه را خواهد داشت.

طراحی واقعیت مجازی

future-jobs4

اگر فیلم Inception را دیده باشید، احتمالا به یاد دارید که ستارگان فیلم چگونه در دنیای رویا یک دنیای واقعی برای خود یا سایرین خلق می کردند تا بتوانند تجارب جدیدی را درک کنند. آینده Virtual Reality یا واقعیت مجازی نیز دقیقا چنین خواهد بود.

برخلاف تصور عام، واقعیت افزوده اصلا به بازی های کامپیوتری خلاصه نمی شود. این تکنولوژی در حال حاضر جنبه های زیادی را پوشش می دهد و در آینده میزان استفاده از آن در حوزه هایی مانند پزشکی، کشاورزی، علم و مهندسی بیشتر هم خواهد شد.

قابلیت طراحی و نوشتن برنامه هایی که به این منظور و به صورت بسیار واقعی و باورپذیر طراحی شوند، به خلاقیت و مهارت بسیاری نیاز دارد. اگر در خود چنین خلاقیت و مهارت هایی می بینید و به این حوزه علاقه دارید، شاید بتوانید در آینده موقعیت شغلی خوبی برای خود داشته باشید.

 

سایر شغل های آینده
نمونه های فوق تنها مثال هایی از نیازهای شغلی آینده حساب می شوند که بیشتر به دنیای تکنولوژی وابسته هستند و البته ممکن است پنج تا بیست سال زمان برای تبدیلشان به شغل هایی مورد نیاز جامعه لازم باشد. اما اگر کمی به افق تکنولوژی های رو به رشد دقت کنید، شاید موقعیت های بهتری نیز پیدا کنید.

برخی مثال های دیگر در زیر آورده شده اند:

برنامه نویسی خودرو: ماشین های آینده که احتمالا با انرژی الکتریکی حرکت می کنند به احتمال زیاد به طور کامل بدون راننده هستند. با اشراف به الگوریتم های مرتبط با این حوزه می توانید به عنوان یک تکنیسین ماهر با دانش کامپیوتر و برنامه نویسی در این حوزه موفق باشید.

برنامه نویسی خانه های هوشمند: همانند ماشین ها، خانه ها هم در آینده بسیار هوشمند خواهند شد. خانه هایی که به طور خودکار اموری همچون تنظیم نور یا دمای محیط تا موارد پیچیده تر را به صورت خودکار انجام خواهند داد. متخصصان این حوزه برای بهبود و تعمیرات زیرساختی این سیستم های هوشمند و خودکار، شغل های خوبی در آینده نزدیک خواهند داشت.

تخصص در خودکارسازی فرآیندها: در حال حاضر بسیاری از کارخانه ها بخش اعظمی از کارشان را به صورت خودکار و توسط ربات ها انجام می دهند. و البته در پشت صحنه تکنولوژی های بسیاری برای مدیریت و نظارت خودکار به این روند مشغول کار هستند. توسعه دهنده های این حوزه در آینده شغل های خوبی در راستای هوشمندسازی بیشتر و کنترل بهتر این ابزارها خواهند داشت.

برنامه نویسی هوش مصنوعی: شکی نیست که حوزه هوش مصنوعی یکی از پیشروترین مباحث در حوزه تکنولوژی هست و خواهد بود. برای مثال سیری اپل یا بهتر از آن کورتانای مایکروسافت نمونه هایی عالی و البته بسیار ساده از کاربرد و قدرت هوش مصنوعی در صنایع آینده هستند. هوش مصنوعی در تکنولوژی ها و توان ربات های هوشمند آینده تاثیری خواهد گذاشت که تکنولوژی امروز را برای ما مثل یک بازی کودکانه خواهد کرد. دانش برنامه نویسی و بسط این حوزه یکی از موفق ترین شغل های سال های آتی خواهد بود و هم اکنون نیز چنین است.

•••

اگر در پی رسیدن به شغلی وابسته به تکنولوژی در آینده هستید، بد نیست نگاهی دقیق به این حوزه ها داشته باشید. این موارد می توانند تا حدودی به شما کمک کنند که درک بهتری از آنچه پیش خواهد آمد پیدا کنید. در این صورت آینده روشنی انتظارتان را می کشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • شکوه
    شکوه | ۱ مرداد ۱۳۹۴

    دوستان من با رتبه ۱۶۶ تجربی منطقه ۳ میتونم پزشکیهایه تهران یا شیراز بیارم ؟؟؟؟؟؟?

  • محمد
    محمد | ۱۳ مرداد ۱۳۹۳

    یکی از شغلهایی که یادتون رفته دیتا ساینتیست data scientist هستش
    دهه دیگه دهه دیتاست . big data , data mining and ...

  • www.ratebook.ir
    www.ratebook.ir | ۱۳ مرداد ۱۳۹۳

    یه جایی خونده بودم که با گسترش هوش مصنوعی در آینده دیگه نیاز به برنامه نویسی برنامه های معمولی نیست و همون هوش مصنوعی برات برنامه هارو می نویسه

    ولی برنامه نویسی در مورد سیستم عامل ها و امنیت سر جای خودش می مونه

    نظر شما چیه؟؟؟

  • امیر
    امیر | ۱۳ مرداد ۱۳۹۳

    واقعا مطلب خوبی بود.ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی