ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همه آنچه که لازم است در مورد ویروس مرگبار ابولا بدانید

روز گذشته کشور لیبریا در پی یکی از بدترین شیوع های ویروس ابولا، مرگبارترین ویروسی که تا کنون بشر تجربه کرده است وارد وضعیت قرنطینه شد. مرزهای این کشور آفریقای غربی بر روی کلیه ی ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

روز گذشته کشور لیبریا در پی یکی از بدترین شیوع های ویروس ابولا، مرگبارترین ویروسی که تا کنون بشر تجربه کرده است وارد وضعیت قرنطینه شد. مرزهای این کشور آفریقای غربی بر روی کلیه ی ترددها به غیر از برخی از موارد خاص زمینی و ترددهای امدادی هوایی به فرودگاه اصلی این کشور بسته شده اند.

این اقدامات در کشور همسایه ی لیبریا که شیوع ویروس از آنجا آغاز شده است یعنی گینه و همینطور سیرالئون نیز به اجرا درآمده. بر مبنای آمار ارائه شده توسط سازمان سلامت جهانی  تا کنون این سه کشور مجموعاً ۶۲۷ مورد مرگ در اثر ابتلا به ویروس ابولا را به ثبت رسانده اند. فردی که به ویروس آلوده شود به احتمال ۹۰ درصد فوت خواهد کرد و همین امر سبب شده است از آن بعد از هاری به عنوان دومین عامل کشنده ی قطعی انسان یاد شود.

سیدی یایاح تونس (Sidie Yayah Tunis) وزیر بهداشت سیرالئون می گوید در فرودگاه شهر فری تاون (Freetown) پایتخت این کشور سطل های کلر جهت ضدعفونی دستها در نظر گرفته شده است. ولی متخصصین بین الملل می گویند چنین اقداماتی ابداً موثر نیستند. تشخیص بیماری در مراحل اولیه ی آلودگی انسان به آن بسیار دشوار است و وقتی آثار اولیه ی آن مانند گرفتگی عضلانی، حالت تهوع و تب ظاهر می شوند بسیاری از پزشکان ممکن است علائم یاد شده را به اشتباه مرتبط به بیماری های آنفولانزا و مالاریا تشخیص دهند.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر با این ویروس کشنده و مرگبار آشنا شوید.

شرایط زمانی بدتر می شود که فرد آلوده به ویروس ممکن است تا سه هفته قبل از ظاهر شدن علائم مذکور ناقل آن باشد، و ویروس را با خود حمل کند بدون اینکه کسی متوجه بشود. و البته مردانی که بعد از ابتلا به ویروس از آن جان سالم به در برده اند ممکن است تا دو ماه بعد از این مسئله در صورت ارتباط جنسی ویروس را به فرد دیگر انتقال دهند.

پزشکان و پرستاران نیز تحت ریسک بالایی به کار خود ادامه می دهند و در بیمارستان هایی که کمترین شرایط ایزوله و ضدعفونی را دارند، خطر ابتلای آنها به این ویروس بیشتر و بیشتر می شود. ابولا شامل پنچ گونه ی متفاوت بوده و همه ی آنها از خانواده ی با نام فیلوویریده (Filoviridae) محسوب می شوند و گمان می رود میزبان طبیعی اولیه ی آنها خفاش میوه خوار باشد.

2

در انسان این ویروس سبب تب بسیار بالا و خونریزی داخلی می شود و به صورت معمول فرد آلوده در اثر از کار افتادن اعضای حیاتی داخلی بدنش فوت می کند. در حال حاضر برای ابولا نه واکسن و نه راه درمانی خاصی وجود دارد، ولی گفته می شود تحقیقات در حال ختم شدن به کشف یک داروی جدید برای درمانش است.

آخرین ردپای گسترش ویروس در کشور نیجریه رویت شده است، که طی آن یکی از مقامات دولتی لیبریا که به شهر لاگوس در این کشور رفته بود پس چند روز اقامت و در اثر ابتلا به ابولا در گذشت. شیوع بیماری تا حدی، مورد توجه برخی از کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است. ولی اگر شیوع آن در کشورهای غربی رخ بدهد احتمالاً توجه عمومی به مراتب بیشتر به آن جلب شده و روند کشف راه حل های درمانی تسریع خواهند شد.

یکی از مدیران بخش سلامت عمومی در انگلستان می گوید خوشبختانه خطر شیوع بیماری در حال حاضر برای کشوری مانند انگلستان بسیار پایین است، هر چند ما به صورت دائمی در حال بررسی وضعیت شیوع بیماری هستیم و سعی می کنیم خودمان را برای هر شرایطی آماده نگه داریم. همچنین ایالات متحده به شهرواندن خود که به کشورهای محل شیوع بیماری سفر کرده اند توصیه جدی نموده تا از تماس با اجساد حاصل از بیماری و افراد آلوده به ابولا خود داری نمایند.

3

ویروس می تواند از طریق خون و سایر مایعات موجود در بدن خوک، بز کوهی، جوجه تیغی، خفاش و برخی دیگر از پستاندارن به انسان انتقال یابد. شیوع فعلی بیماری بسیار بدتر از زمان شناسایی آن در سال ۱۹۷۶ در کشورهای کنگو و سودان محسوب می شود.

در حال حاضر از شیوه های خوراندن و تزریق وریدی مایعات برای کاهش شدت بیماری استفاده می شود، ولی هیچکدام از این موارد نمی توانند از اثر نهایی ویروس که سبب از کار افتادن اعضای حیاتی بیمار می شوند جلوگیری نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • اقیال
    اقیال | ۲ مهر ۱۳۹۳

    بعد میگن چرا خدا خوک رو حرام کرده. آدم به گفته های خداوند اعتقاد قلبی داشته باشه احتمال گرفتن این جور بیماری ها خیلی کمتره براش.
    همون طور که شاید بدونید عامل اصلی انتقال آن خوردن گوشت خوک آلوده هست.
    با تشکر

  • Amirkasra
    Amirkasra | ۲ مهر ۱۳۹۳

    خدا خودش رحم کنه

  • محمد جواد
    محمد جواد | ۱۳ مرداد ۱۳۹۳

    دقت کردین بعد از معرفی بازی plague inc چقدر بیماری های خطرناک بیشتر شده :|

  • kayba
    kayba | ۱۲ مرداد ۱۳۹۳

    یه بازیه بود باید ویروس میساختی پخش میکردی تو دنیا یه نفر اومده واقعیشو ساخته

  • AGHASINAAAAAA
    AGHASINAAAAAA | ۱۲ مرداد ۱۳۹۳

    وقتی هر کوفتی رو میخورن اینطوری هم میشه .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی