ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت نورون های مغزی با استفاده از سلول های پوست موش

محققان مرکز داروهای بیولوژیک در لوگزامبورگ که در دانشگاه این شهر قرار دارد، موفق شده اند از سلول های پوست موش برای رشد و ایجاد نورون های مغزی استفاده کنند. این نخستین بار نیست که ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

محققان مرکز داروهای بیولوژیک در لوگزامبورگ که در دانشگاه این شهر قرار دارد، موفق شده اند از سلول های پوست موش برای رشد و ایجاد نورون های مغزی استفاده کنند. این نخستین بار نیست که چنین خبری در دنیای پزشکی منتشر می شود، اما این بار بر خلاف دفعات پیش، نورون ها پایداری بسیار بیشتری از خود نشان داده اند.

گروه تحقیقات مرکز بیولوژیک لوگزامبورگ با سرپرستی پروفسرو Jens Schwamborn و Kathrin Hemmer مشغول اجرای ایده جایگزینی سلولی برای درمان بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب هستند. در این روش نورون هایی سالم جایگزین نورون های از کار افتاده یا مشکل دار می شوند. البته تا رسیدن به نقطه ای که بتوان این روش را بر روی انسان آزمایش کرد راه زیادی باقی مانده است اما پروفسور شوارمبورن از محققان ارشد در این تحقیق در رابطه با این موفقیت گفته: «من اطمینان دارم که در آینده از روش جایگزینی سلولی برای درمان بیماران استفاده خواهد شد. نتیجه تحقیقات ما قدمی بلند در این وادی بوده است.»

در بازه زمانی شش ماهه که از نورون های تولیدی در مغز استفاده شد، نتیجه موفقیت آمیز بوده است. در این صورت، می توان گفت امکان درمان بیماران مبتلا به پارکینسون از طریق جایگزینی سلول ها ممکن خواهد شد.
در پارکینسون، نورون های مغزی که وظیفه انتقال دستورات را دارند، ناکارامد شده یا از کار می افتند.

در آزمایش های انجام شده بر روی موش ها هیچ اثر جانبی حتی تا شش ماه پس از جایگزینی سلولی نورون ها مشاهده نشده است. در واقع بر خلاف تصور با اینکه نورون های جایگزین شده وارد شبکه پیچیده مغز شده اند، به خوبی و به صورت نرمال وظایف خود را انجام داده، به بخش های مختلف مغز متصل شده اند و سیناپس های تازه ای که نقطه اتصال نورون ها با هم هستند را به وجود آورده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • scarface
    scarface | ۱۷ مرداد ۱۳۹۳

    به نظر من بدترین بیماری هایی که نورون ها رو درگیر میکنه هانگتینگتون و ام اس(مالتیپل اسکلروزیسس)هستش الهی نصیب کافر هم نکنه

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۱۷ مرداد ۱۳۹۳

    ایشالا این روش خیلی زود جواب بده و بتونن مشکلات بیماران ام اس رو باهاش حل کنند

  • mohammad
    mohammad | ۱۶ مرداد ۱۳۹۳

    اقا یه سوال ربطی هم به مطلب نداره .
    شما چرا از ویندوزفون هیچ خبری نمی زارید ؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی