ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همه ی آنچه که باید پیش از خرید یک مانیتور جدید بدانید – قسمت اول

برای بسیاری افراد داشتن یک کامپیوتر شخصی قدرتمند با مشخصات فنی رده بالا لذت خاصی دارد، و بسیاری برای این لذت از نظر مالی هزینه ی بسیاری می نمایند. اما بدون انتخاب یک مانیتور مناسب ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۴۵

برای بسیاری افراد داشتن یک کامپیوتر شخصی قدرتمند با مشخصات فنی رده بالا لذت خاصی دارد، و بسیاری برای این لذت از نظر مالی هزینه ی بسیاری می نمایند. اما بدون انتخاب یک مانیتور مناسب در کنار چنین کامپیوتری می توان گفت بخشی از بودجه یی که صرف خرید آن شده است هدر رفته.

اگر فرض را بر این بگذاریم که کامپیوتری گرانقیمت تهیه کرده اید و به منظور صرفه جویی در هزینه ها ترجیح داده اید از مانیتور قدیمی خود که مشخصاتی نه چندان مطلوب دارد بهره بگیرید باید بگویم عملاً به خودتان ضرر رسانده اید.

در یک کامپیوتر شخصی قدرتمند بخشی از هزینه متعلق به یک کارت گرافیکی قوی و گراقمیت است، هدف از خرید چنین کارتی پخش ویدئوها با کیفیت بالا و همینطور انجام بازی ها با حداکثر رزلوشن و تعداد فریم ممکن است که بخش عمده یی از این مسائل به مانیتور شما بستگی دارد. به زبان بسیار ساده یک مانیتور ضعیف قسمتی از توان پردازشی و گرافیکی کامپیوترتان را به هدر خواهد داد.

در خرید یک مانیتور مانند سایر قطعات سخت افزاری مشخصات، نکات و عوامل متفاوتی بر حسب نیاز کاربر لازم است مدنظر قرار داده شوند. در اصل خرید این قطعه نیز مانند سایر قطعات یک کامپیوتر دارای پیچیدگی های خاص خودش است، و خرید تنها از روی ظاهر می تواند نتایج بسیار ناخوشایندی داشته باشد.

در ادامه ی مطلب از شما دعوت می کنیم با دیجیاتو همراه شوید، تا با نکات و شاخصه هایی که در حین خرید یک مانیتور جدید لازم است مورد توجه باشند آشنا گردید.

اندازه و رزلوشن

4

قانونی وجود دارد که می گوید همواره بزرگ تر بهتر است، ولی مانیتورها در مورد این قانون یک مثال نقص محسوب می شوند. بر حسب فضایی که با کامپیوتر خود کار می کنید ممکن است یک مانیتور ۲۷ اینچی بسیار بزرگ محسوب شود و البته از طرف دیگر خرید یک مانیتور بسیار کوچک نیز چندان انتخاب منطقی نیست.

در حال حاضر و با توجه به محصولات موجود در بازار کوچک ترین سایز معقول برای خرید یک مانیتور ۲۰ الی ۲۱ اینچ محسوب می گردد، و تا زمانی که اندازه های میز شما محدودیتی برایتان پدید نمی آورند بهتر است حتی دنبال مانیتوری با اندازه ی بالاتر نیز باشید. رزلوشن متناسب برای مانیتوری با ابعاد بین ۲۰ الی ۲۱ اینج رقمی بین ۱۶۰۰ در ۹۰۰ پیکسل الی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل محسوب می گردد.

مانیتورهای ۲۳ الی ۲۴ اینچی از نظر اندازه در رده یی محسوب می شوند که نه چندان بزرگ بوده و نه چندان کوچک، و برای افرادی که با فاصله ی تقریباً ۴۰ الی ۵۰ سانتی متری از مانیتور می نشینند بسیار مناسب اند. رزلوشن قطعی برای مانیتوری با ابعاد یاد شده ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است و اگر مانیتوری با ابعاد ۲۴ اینچ و با رزلوشنی کمتر از مقدار یاد شده تهیه نمایید تصاویری بسیار بی کیفیت را شاهد خواهید بود.

112

اگر قصد تهیه ی مانیتورهای بالاتر از سایز ۲۴ اینج را دارید باید بدانید، لازم است برای آنها واقعاً هزینه کنید. معمولاً بعد از سایز ۲۴ اینچ مانیتورها با سایز ۲۷ اینچی تولید می شوند. در بازار مدل های فراوانی با سایز مذکور وجود دارند که تحت رزلوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ ارائه شده اند. معمولاً کاربران در مواجه با این مدل ها دچار وسوسه ی بسیاری برای خرید می شوند زیرا در قیاس با اندازه ی ۲۷ اینچی قیمتشان بسیار مطلوب است ولی کیفیت تصویر یک مانیتور در این سایز با رزلوشن ۱۰۸۰P کیفیت مطلوبی نخواهد بود.

رزلوشن مناسب برای مانیتورهای ۲۷ اینچی ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است و مانیتورهای دارای این رزلوشن به شدت از نظر قیمت گران هستند، ولی نباید فراموش کرد تصویری که بر روی یک مانیتور ۱۴۴۰P مشاهده خواهید نمود به مراتب با کیفیت تر و جذاب تر از تصویر یک مانیتور ۱۰۸۰P خواهد بود.

 

پس 4K چه می شود؟

2

وقتی افراد در مورد مانیتورها یا تلویزیون های 4K صحبت می نمایند اشاره ی آنها به نمایشگرهایی با کیفیت UHD یا ultra-high-definition است، که از رزلوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۵۰ پشتیبانی به عمل می آورند. همانطوری که از نام UHD بر می آید وضوح تصویر این نمایشگرها بسیار بالا بوده و می توان جزئیات بسیار دقیقی را بر روی آنها مشاهده کرد. ولی آوردن چنین رزلوشنی بر روی یک مانیتور ۲۴ الی ۲۷ اینچی اثری برعکس دارد و به نظر می رسد کیفیت تصویر کاسته شده است.

سخت افزاری که برای رندر کردن بازی ها با چنین رزلوشنی نیاز است نیز برای اکثر افراد از نظر قیمت به شدت گران محسوب می شود، و با توجه به اینکه اکثر کاربران فضای لازم و نیازی برای یک مانیتور با ابعاد بیش از ۲۷ اینچ ندارند و رزلوشن مطلوب برای این سایز نیز ۱۴۴۰P است خرید مانیتور 4K به احتمال زیاد خرید منطقی نخواهد بود.

اگر قصد خرید تلویزیونی با ابعاد ۴۰ اینچ به بالا دارید می توانید گزینه های دارای رزلوشن 4K را نیز بررسی کنید، زیرا در این ابعاد تفاوت بین رزلوشن های 2K یعنی ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ و ۱۰۸۰P یا همان تمام HD که برابر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ است به وضوح مشخص خواهد بود. اگر خیلی ساده بخواهیم به رزلوشن 4K بپردازیم می توان گفت شاید این رزلوشن متعلق به چند سال آینده است زمانی که بازی های بیشتری با این کیفیت عرضه شده باشند، سخت افزارهای مرتبط ارازن تر شده و ابعاد مانیتورها نیز بزرگتر.

 

Refresh Rate و Response Time

3

در دنیای بازی های کامپیوتری نرخ بازسازی تصویر یا Refresh Rate‌ و زمان پاسخدهی یا Response Time دو فاکتور بسیار مهم محسوب می شوند و در حین خرید مانیتور باید به آنها توجه ویژه یی شود. ریفرش ریت را می توان مشابه واحد اندازه گیری تعداد فریم بر ثانیه یا همان fps در بازی های کامپیوتری دانست، و در اصل بیانگر تعداد تصاویر جدیدی است که در طول یک ثانیه مانیتور می تواند به شما نمایش دهد. ساده تر اگر بگوییم مانیتوری با ریفرش ریت ۶۰ هرتز می تواند ۶۰ فریم را در یک ثانیه به شما نشان دهد.

برای اکثر بازی های کامپیوتری امروزی داشتن مانیتوری با ریفرش ریت ۶۰ هرتز کفایت می کند، چون عمده ی این بازی ها در بالاترین تنظیمات گرافیکی خود به تولید ۶۰ فریم بر ثانیه محدود شده اند. نباید فراموش کرد در بازار مانیتورهای گرانقمیتی بار ریفرش ریت ۱۴۴ هرتز نیز وجود دارند و اگر شما یک گیمر واقعی با سیستمی قدرتمند هستید که می توانید حداکثر تنظیمات گرافیکی را تجربه کنید خرید چنین مانیتورهایی توصیه می شود. عمده ی مانیتورهای مذکور از قابلیت سه بعدی نیز پشتیبانی به عمل می آورند.

1113

زمان پاسخگویی یا ریسپانس تایم یک مانیتور بیانگر مدت زمان لازم برای تغییر میزان روشنایی یک پیکسل از سیاه به سفید است. اگر مانیتوری دارای ریسپانس تایمی معال ۱۶ میلی ثانیه باشد در حین نمایش تصاویری که در آنها جابه جایی هایی سریع رخ می دهد تصویر تا حد زیادی تار و نامطلوب به نظر می رسد.

اکثر مانیتورهای امروزی دارای ریسپانس تایمی بین ۲ الی ۵ میلی ثانیه هستند که برای انجام بازی های کامپیوتری و مشاهده ی فیلم های دارای اکشن های سریع بسیار مطلوبند، در زمان خرید بهتر است به رقم ریسپانس تایم توجه ویژه یی داشته باشید و اگر مانیتوری با رقمی بالای ۵ میلی ثانیه به تولید رسیده است از خریدش صرف نظر کنید.

هر چند برخی از مانیتورها با زمان پاسخگویی پایین نیز دارای مشکل تار شدن تصویر هستند که علت اصلی این امر بکارگیری پانل های بی کیفیت در ساخت مانیتورهای مذکور است، ولی برندهای معتبر معمولاً از انجام چنین کاری پرهیز می نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (61 مورد)
  • Alireza
    Alireza | ۲۰ دی ۱۳۹۹

    بسیار کمک کننده بود

  • شاهین اسکندری
    شاهین اسکندری | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    چه جوری میشه فرق بین فول اچ دی بودن و ..... تشخیص داد دادیم طرف تعمیر کرده جز سخت افزاری نمیشه کاری کرد؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی