ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همه ی آنچه که باید پیش از خرید یک مانیتور جدید بدانید – قسمت دوم (آخر)

در قسمت پیشین در رابطه با فاکتورهای مختلفی که لازم است پیش از خرید یک مانیتور به آنها دقت شود مانند اندازه و رزلوشن، ریسپانس تایم، ریفرش ریت و چندین مورد دیگر صحبت نمودیم و ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۴۵

در قسمت پیشین در رابطه با فاکتورهای مختلفی که لازم است پیش از خرید یک مانیتور به آنها دقت شود مانند اندازه و رزلوشن، ریسپانس تایم، ریفرش ریت و چندین مورد دیگر صحبت نمودیم و حال قصد داریم به سایر بحث های باقی مانده در زمینه ی خرید یک مانیتور بپردازیم.

تکنولوژی پانل

در حین خرید یک مانیتور جدید توجه به نوع پانل به کار رفته در آن یکی از نکات کلیدی محسوب می شود. نوع پانل عاملی است که میزان دقت مانیتور شما را در نمایش رنگ ها مشخص می نماید. همکنون در تولید مانیتورها چهار نوع پانل به کار گرفته می شوند که عبارتند از پانل های IPS، TN، VA و PLS.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا با مزایا و معایب انواع پانل های نام برده شده و سایر فاکتورهای موثر بر خرید یک مانیتور آشنا شوید.

TN: این پانل ها که نامشان از عبارت twisted nematic گرفته شده است دارای ریسپانس تایم بسیار سریعی بوده و به شدت نیز ارزان قیمت هستند. شاید این دو مزیت برای خرید مانیتورهای مجهز به این نوع از پانلها برای شما کفایت کند ولی باید بدانید در کنار موارد یاد شده عیب هایی نیز نهفته است.

پانل مذکور دارای زاویه ی دید نه چندان مطلوبی بوده، و در باز تولید رنگها به شدت ضعیف و دارای میزان روشنایی ناخوشایندی است. مانیتورهای دارای این نوع پانل برای انجام بازی های ویدئویی گزینه ی مناسبی به حساب می آیند.

ٰVA: نامشان مخفف عبارت vertical alignment است و ریسپانس تایم آنها به پای ریسپانس تایم پانل های TN نمی رسد ولی دقتشان در نمایش رنگ به نسبت بیشتر است. میزان روشنایی و تاریکی آنها نیز به شکل مطلوب تری بوده و زاویه ی دید بهتری فراهم می آورند. نباید فراموش کرد قیمت متوسط پانل های مذکور از پانل های TN به نسبت بیشتر است.

33

 IPS: این دسته از پانل ها برای کاربرانی که نیازمند مانیتوری با دقت بالا در نمایش رنگها هستند گزینه ی مناسبی محسوب می شوند. در اصل می توان گفت پانل های IPS برای کلیه ی نرم افزارها به غیر از بازی های کامپیوتری گزینه ی برتر به حساب می آیند، و زاویه ی دید مطلوبی را نیز فراهم می کنند. اما نمی توان این مسئله را فراموش کرد که این پانل ها تقریباً گران ترین نوع پانل به کار رفته در مانیتورهای امروزی محسوب می شوند. وقتی صحبت به ریسپانس تایم نیز می رسد پانل های IPS مانند نوع VA نمی توانند به پای پانل های TN برسند و در این مورد دارای ضعف هستند.

PLS: سامسونگ پانل های مذکور را ابتدا در خط تولید تبلت هایش به کار گرفت ولی حالا در بازار، مانیتورهای مجهز به این پانل ها نیز عرضه شده اند. روشنایی این پانل ها از پانل های IPS بیشتر بوده و زاویه ی دیدی مشابه همین نوع را ارائه می نمایند. نکته ی مهم در اینجاست که قیمت PLS به صورت متوسط از IPS پائین تر است.

به صورت کوتاه اگر بخواهیم آنچه گفته شد را جمع بندی کنیم می توان گفت، در صورتیکه شما یک گیمر هستید که ساعت های بسیاری را صرف بازی های کامپیوتری می کنید، بهتر است به سراغ مانیتوری مجهز به پانل های TN بروید. ولی اگر نیاز شما به کیفیت و دقت رنگ های نمایش داده شده در مانیتور خلاصه می شود PLSها گزینه ی مناسب تری خواهند بود.

 

استند یا پایه ی نگهدارنده

1

پایه ی بسیاری از مانیتورها اجازه می دهد ارتفاع آنها را تنظیم نمایید و یا کمی آنها را در جهات مختلف بچرخانید، اما پایه ی نگهدارنده ی برخی از مانیتورها از این نیز فراتر رفته و به شما امکان چرخاندن مانیتور به صورت افقی و عمودی را می دهند.

با توجه به این موارد قبل از خرید یک مانیتور لازم است نیاز خود را تعریف نمایید و سپس مانیتوری با استند مناسب را انتخاب کنید. مثلاً فردی که لازم است دائماً طرح پیاده سازی شده بر روی مانیتورش را به شخص دیگری در سمت مقابلش نمایش دهد، حتماً به مانیتوری مجهز شده به استندی با قابلیت چرخش نیاز دارد.

 

انواع ورودی ها

شاید قبل از خرید مانیتور بهتر باشد پورت های خروجی کارت گرافیک خود را مورد بررسی قرار دهید، چون کارت های گرافیک و مانیتورها هر کدام با خروجی ها و ورودی های متفاوتی ارائه می گردند. به صورت معمول در حال حاضر سه نوع پورت ورودی بر روی مانیتورها عرضه می شود که در ادامه به آنها می پردازیم.

پورت HDMI: در حال بدل شدن به یک فاکتور استاندارد غیر قابل حذف از نمایشگرهای HD هستند، سیگنال ویدئویی تحت پشتیبانی آنها با سیگنال ویدئوی مورد پشتیبانی کابل ها و پورت DVI یکسان است، اما کانکتور پورت مورد بحث بسیار کوچکتر از نسل پیشین خودش یعنی DVI طراحی شده و همچنین این پورت قابلیت انتقال صوت تا ۶ کانال را نیز داراست.

کاربرد آنها بسیار وسیع بوده و بر روی ابزارهای مختلفی مانند کنسول های بازی، پخش کننده های بلوری و... خروجی این نوع پورت ارائه شده است.

444

پورت DVI: این نوع از پورت دقیقاً مانند پورت HDMI از سیگنال های ویدئویی دیجیتال HD پشتیبانی به عمل می آورد، با این تفاوت که هیچ قابلیتی در عبور سیگنال های صوتی ندارد. پورت های مذکور رفته رفته در حال واگذاری جای خود به پورت های HDMI هستند.

555

Display Port: رفته رفته این پورت ها در حال پیدا کردن جایگاه خود در بازار مانیتورها و کارت های گرافیک هستند. هر چند پورت های مذکور از سیگنال های صوتی و تصویری مشابه پورت های HDMI پشتیبانی به عمل می آورند اما دارای مزایای خاص خودشان هستند. این پورت ها پیش نیاز های سخت افزاری مورد نیاز پورت های HDMI را ندارند و لذا دست تولید کنندگان را باز گذاشته اند تا مانیتورهای باریک تری را به بازار ارائه نمایند.

علاوه بر موراد یاد شده استاندارد دیزپلی پورت می تواند با کابل مناسب همزمان چهار مانیتور را پشتیبانی کند، در حالی که HDMI تنها می تواند یک سیگنال خروجی را ارائه نماید.

6666

VGA: اگر چه در ابتدای مطلب اشاره شده معمولاً سه نوع پورت بر روی مانیتورها ارائه می شود ولی پورت های VGA‌ هنوز بر روی مانیتورهای اقتصادی و برخی مانیتورهای خاص حضور دارند، هر چند به جد می توان گفت این نوع پورت ها در حال انقراض هستند.

777

 

قبل از خرید انتخاب خود را بررسی کنید

77777

تا کنون اطلاعات بسیاری را در مورد مانیتورها به شما ارائه نمودیم ولی پس از دانستن این اطلاعات و تحقیق در مورد مانیتوری که قصد دارید بخرید مهم ترین کاری که لازم است انجام دهید مشاهده ی مانیتور انتخابی از نزدیک است.

در بسیاری از فروشگاه ها می توانید مانیتوری که قصد تهیه ی آن را دارید از نزدیک مشاهده کنید و میزان شفافیت و دقت آن در نمایش رنگ ها را پیش از خرید بسنجید، توصیه ی ما به شما در این است که پیش از خرید ابداً این مرحله را حذف نکنید و گزینه ی مورد نظر خود را حداقل برای یکبار از نزدیک در بازار مورد بررسی قرار دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • Soheil
    Soheil | ۱۳ مهر ۱۳۹۴

    سلام خسته نباشيد
    من بين ٢ تا مانيتور موندم كدومو بخرم
    Asus vx229 كه 21.5 اينچه و قيمت ٧٤٠ داره يا
    Lg ٢٣ اينچ كه اونم همين قيمتو داره .... جفتشونم ips هستن

  • بهداد
    بهداد | ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

    آقای مقدری لطفا تصحیح بفرمائید

    دیسپلی پورت (به جای دیزپلی پورت)

    در ضمن نسخه های بالاتر hdmi توانایی 4k را دارند و با استفاده از اسپلیتر میتوان 4 خروجی فول اچ دی داشت.

    با تشکر

  • www.ratebook.ir
    www.ratebook.ir | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

    اول pls بعد ips

    مانیتور باید اول رنگ هارو دقیق نشون بده بعدشم زاویه دید معقولی داشته باشه

    پورت هارو هم که همه دارن

    سرعت تصویر هم مهمه

  • عیسی
    عیسی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

    مانیتور فقط LG به معنی واقعی کلمه خر کاره

  • عــــامـــــــر (به خاطره ها پیوست)
    عــــامـــــــر (به خاطره ها پیوست) | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

    از همه مقاله های سایت لذت بردم ممنون بابت همه چیز

    • سوتابایت
      سوتابایت | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

      عامر !! این بچه بازیی ها چیه!!؟

      • عــــامـــــــر (به خاطره ها پیوست)
        عــــامـــــــر (به خاطره ها پیوست) | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

        مشکلات شروع شده داش ، اینبار یا خودمو میکشم یا مشکلاتو ،برام دعا کن

        • AliReza Talebi
          AliReza Talebi | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

          رفيق نيمه راه!؟

        • ali.n
          ali.n | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

          داداش وجود مشکلات منحصر به تو نیست و همه کم و بیش داریم، امیدوارم همشون حل بشن، در واقع حل کنی و دعا هم میکنم، اما رفتن جایز نیست حتی جایز کفایی هم نیست، به نظرم حرامه، خواهش میکنم بمون.

        • ali.n
          ali.n | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

          فتوا صادر می کنم که رفتنت جایز نیست و حرامه؛-) مشکلاتت انشالله حل میکنی، بمون پیشمون.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی