ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

گیمزکام ۲۰۱۴؛ تقابل مایکروسافت و سونی در زمین آلمان ها

گیمزکام پس از E3 لس آنجلس قطعا مهم ترین همایش های دنیای گیم به حساب می آید که در شهر کلن آلمان برگزار می شود و هر ساله میلیون ها مخاطب را به سوی خود ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۵

گیمزکام پس از E3 لس آنجلس قطعا مهم ترین همایش های دنیای گیم به حساب می آید که در شهر کلن آلمان برگزار می شود و هر ساله میلیون ها مخاطب را به سوی خود می کشاند، چه از لحاظ حضور فیزیکی در نمایشگاه و تست بازی ها و چه چشم هایی که کنفرانس های خبری را دنبال می کنند.

کنفرانس مایکروسافت و سونی شب گذشته برگزار شد و به همراه بازی های قدیمی، نمایش های جدیدی هم صورت گرفت. تمرکز کنفرانس مایکروسافت بیشتر روی نمایش گیم پلی از بازی های محبوب کنسول اکس باکس وان بود و در ادامه هم جریان به سوی بازی های انحصاری رفت تا دارندگان کنسول اکس باکس وان از هر زمان دیگری بیشتر به داشتن چنین کنسولی افتخار کنند.

در سوی دیگر، سونی پیروزی خودش را با اعلام خبر فروش، و نه عرضه به بازار، 10 میلیون نسخه ای پلی استیشن 4 جشن گرفت.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا این دو کنفرانس 90 دقیقه ای را به صورت خلاصه مرور کنیم و تحلیلی کلی داشته باشیم روی هر دو کنفرانس.

کنفرانس خبری مایکروسافت

assassins_creed_unity_e3_2014_2

کنفرانس مایکروسافت با نمایش بازی Assassin's Creed: Unity آغاز شد. نمایشی جذاب با موزیکی دوست داشتنی به ما می گوید که 28 اکتبر زمانی است که می توانیم منتظر این عنوان برای پی سی و کنسول های اکس باکس وان و پلی استیشن 4 باشیم. اگر هنوز روی کنسول های نسل قبل مانده اید، یوبی سافت یک بازی دیگر از این سری با پسوند Rouge برای شما دارد.

گرگور بیلر، مدیر اکس باکس آلمان به زبان رسمی کشور خوشامدگویی کرد و البته موفقیت تیم ملی فوتبال کشورش را هم به همه تبریک گفت و صحنه را به فیل اسپنسر بزرگ سپرد تا از اینجا به بعد وی سکان دار کشتی مایکروسافت شود. کشتی ای که زمانی به گل نشسته بود و با تدبیر اسپنسر به جایگاه کنونی اش رسید و هنوز هم راه زیادی تا موفقیت دارد.

1407845127443793

اکس باکس وان در سپتامبر امسال به 29 بازار جدید عرضه می شود و در پاییز امسال هم مایکروسافت با بازی های بزرگی آماده پذیرایی از دارندگان کنسول اکس باکس وان می شود. اسپنسر می گوید هیچ زمانی بهتر از الان نیست که صاحب یک اکس باکس وان باشید.

تعطیلات زمستانی امسال میزبان بازی های بزرگی خواهد بود. از Call of Duty جدید گرفته تا Grand Theft Auto V برای پی سی و کنسول های نسل هشتم همگی عناوینی هستند که روی اکس باکس وان هم حضور دارند و فیل اسپنسر به آن ها افتخار می کند.

باندل های جدیدی برای اکس باکس وان در نظر گرفته شده که تا پایان امسال عرضه می شوند. یکی از آن ها مربوط می شود به بازی فیفا 15. بحث فوتبال شد و مراسم هم در آلمان جریان دارد؟ چه کسی بهتر از پیتر اشمایکل برای اینکه روی استیج این مراسم حضور داشته باشد تا باندل جدید اکس باکس وان و فیفا 15 که با قیمت 400 یورو در اروپا به فروش می رسد را معرفی کند.

1407845388684395

مثل همیشه فیفا 15 برای اکس باکس وان محتوای انحصاری در بخش آلتیمیت تیم خواهد داشت. قرار است ستاره هایی چون روبرتو کارلوس، روی کین و سر بابی مور در این بخش حضور داشته باشند تا فیفا 15 برای قدیمی ها جذابیت دو چندان داشته باشد.

ID@Xbox تیمی بود که سال گذشته مایکروسافت برای رسیدگی به امور بازی سازان مستقل تشکیل داد. سونی کم کم داشت مالکیت این بازار را در حوزه کنسول ها به دست می آورد که این تیم تشکیل شد و تعداد زیادی از بازی سازها به آن ملحق شدند.

1407845678350790

کریس کارلا، مدیر این گروه روی استیج می آید تا در مورد آینده عناوین ID@Xbox صحبت کند و اندک اطلاعاتی هم در اختیارمان بگذارد. بزرگ ترین خبری که وی اعلام کرد، عرضه شبیه ساز بز روی کنسول اکس باکس وان بود.

Smite یک بازی در سبک MOBA مثل DOTA 2 است، سبکی که استفاده از موس و کیبورد را به حد نهایی رسانده و قرار است برای کنسول ها هم منتشر شود (البته اولین نسخه کنسولی برای اکس باکس وان خواهد بود). تورچلایت قبلا ثابت کرده که می توان چنین مدل بازی هایی را هم روی کنسول و کنترلر پیاده کرد اما در مورد سبک MOBA اندکی تردید جایز است.

asa

عنوان بزرگ بعدی که تعطیلات امسال بازار را به خاک و خون خواهد کشید Call of Duty: Advanced Warfare نام دارد که البته به نظر می رسد با ورژن دیگری از بازی تایتان فال روبرو هستیم. اما به هر ترتیب همین که اکتیویژن به توسعه دهندگان اجازه داده از فرمول تکراری و نخ نمای نسخه های قبلی فاصله بگیرند جای شکر دارد.

مرحله ای جدید روی پل گلدن، نماد شهر سانفرانسیسکو که به نظر قرار است منهدم شود نمایش داده می شود و پس از آن تاریخ عرضه بازی 4 نوامبر اعلام شد. اما این همه چیز نیست، مایکروسافت و اکتیویژن طی قراردادی که دارند قرار است باندلی مخصوص این بازی عرضه کنند.

1407846895332577

باندل مخصوص اکس باکس وان بازی Call of Duty: Advanced Warfare با هارد یک ترابایتی همزمان با عرضه بازی در سراسر جهان و با قیمت 500 دلار منتشر می شود. در حالت عادی، کنسول های اکس باکس وان حافظه داخلی 500 گیگابایتی دارند.

1407847257864075

Rise of the Tomb Raider در نمایشگاه E3 امسال حین برگزاری کنفرانس مایکروسافت معرفی شد ولی هیچ خبر اضافه ای از آن منتشر نشد تا دیروز که مایکروسافت اعلام کرد این عنوان به صورت انحصاری برای کنسول اکس باکس وان عرضه می شود آن هم در تعطیلات زمستانی سال آینده، یعنی تقریبا دوشادوش آنچارتد بعدی.

طرفداران رمدی و کوانتوم بریک چندین ماه است که منتظر نمایش گیم پلی بازی در کنفرانس گیمزکام هستند و حالا موعد فرا رسیده. مایکروسافت 8 دقیقه از گیم پلی کوانتوم بریک را به نمایش گذاشت و جز فک های افتاده و چشم های خیره کلمات دیگری نمی توان در مورد این نمایش به کار برد.

1407848528414377

فورتزا موتوراسپرت 5 و فورتزا هورایزن 2، ستاره های ماشین سواری شب گذشته بودند. یک سری ویژگی جدید برای FMS5 معرفی شد و دن گرینوالت، مدیر استودیو Turn 10 در مورد Horizon 2 توضیحات بیشتری ارائه کرد.

هورایزن 2 ضمن اینکه روی هر دو کنسول اکس باکس وان و اکس باکس 360 منتشر می شود، اما روی وان گرافیک بهتر، وضوح تصویر 1080 پی و نرخ فریم 60 دارد. سپتامبر امسال این بازی منتشر می شود و فکر می کنم دیگر زمان خرید یک اکس باکس وان فرا رسیده باشد.

1407848654582259

اگر به یاد داشته باشید، Ori and the Blind Forest در نمایشگاه E3 برای اکس باکس وان و پی سی معرفی شد و نمایشی مبهوت کننده داشت. این اتفاق شب گذشته هم دوباره تکرار شد. یکی دیگر از مراحل بازی که گویا مرحله محبوب کارگردان بازی هم بود روی استیج به صورت زنده اجرا شد و جز "فوق العاده" چیزی به ذهن نمی رسد تا این بازی را توصیف کند.

1407849082647083

تد پرایس از استودیو اینسومنیاک روی استیج می آید تا سومین باندل اکس باکس وان را هم معرفی کند. باندلی سفید رنگ که 400 دلار قیمت دارد. البته قسمت مهم ماجرا همان رنگ کنسول بود که اشاره شد: سفید. پس از گذشت تقریبا 9 ماه، این ها اولین کنسول های سفیدی هستند که مایکروسافت در اختیار عموم قرار می دهد. البته نسخه های سفید رنگی همان ابتدا در اختیار تیم توسعه اکس باکس به عنوان هدیه قرار گرفته بودند که روی آن ها نوشته شده بود: "من این را ساختم".

1407849257855786

باقی مراسم به عهده بانی راس و هیلو بود. ویژگی های مهم The Master Chief Collection مرور و کانال هیلو معرفی شد. مستر چیف کالکشن شامل 4 نسخه شماره دار این سری است، در واقع 4 خط داستانی و مالتی پلیری با بیش از 100 نقشه. پیشنهاد 60 دلاری وسوسه کننده ای برای دارندگان اکس باکس وان خواهد بود.

1407849937960535
لیستی کامل از برجسته ترین عناوینی که تا پایان سال قرار است برای اکس باکس وان منتشر شوند.

 

کنفرانس خبری سونی

Sony-Livestream-GC13

کنفرانس سونی با حضور جیم رایان، مدیر بخش اروپای پلی استیشن شروع شد. اعلام فروش 10 میلیون واحدی پلی استیشن 4 در کمتر از 9 ماه می تواند موفقیت بزرگی باشد که تیم پلی استیشن این موفقیت را قطعا مدیون اندرو هاوس است. مدیر با تجربه ای که در چند ماه ابتدایی از غفلت مایکروسافت استفاده تمام برد و برند پلی استیشن را دوباره به روزهای اوجش باز گرداند.

استودیو ژاپنی Q Games یک بازی جدید به نام The Tomorrow Children معرفی کرد که بازگشتش به دنیای بازی های 3 بعدی را اعلام می کند. تعداد زیادی الف در حال کند و کاو هستند و دنیایی بی روح در جریان است و این کودکان فردا هستند.

1407863932891786

بازی Thomas Was Alone یکی از بازی های برجسته ای بود که با توجه به عرضه روی چندین پلتفرم اما به اندازه کافی دیده نشد. مایکل بیتهل، سازنده این بازی به سراغ پروژه بعدی خودش، Volume رفته تا ثابت کند ایده های نابی دارد و در عین حال می تواند روایت گر خوبی بر یک مشت پیکسل بی جان باشد.

پارادوکس در E3 امسال عنوان کرده بود که 3 عنوان به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 در نظر دارد که یکی از آن ها را در همان کنفرانس نمایش داده بود اما حالا نوبت به دو بازی بعدی می رسد. HollowPoint و RuneMaster عناوین آرکید بعدی هستند که پارادوکس برای PS4 می سازد.

1407864288637424
دین هال، سازنده ماد DayZ و مدیر پروژه DayZ Standalone

بازی بعدی که برای پلی استیشن 4 معرفی می شود چیزی نیست جز DayZ؛ عنوان محبوبی که ماه ها است در صدر جدول فروش استیم قرار دارد و در کمتر از یک ماه، یک میلیون نسخه فروخت. البته این اعداد و ارقام زمانی جادویی می شوند که بدانید این بازی در فاز بتا قرار دارد و تقریبا تا کامل شدن 2 سال زمان نیاز دارد. اما به هر حال DayZ برای مدت زمان زیادی در انحصار پی سی بود و دین هال و بوهیما قبلا هم اعلام کرده بودند که هر وقت بازی کامل شود برای کنسول ها هم منتشر می شود اما به نظر می رسد در این یک مورد سونی پیش دستی کرده.

بازی جدید نینجا تئوری عنوان بعدی است که معرفی می شود. Ninja Theory قبلا برای سونی بازی Heavenly Sword را به صورت انحصاری ساخته بود و این دفعه هم HellBlade (که به نظر متضاد بازی قبلی است) قرار است ابتدا برای پلی استیشن 4 منتشر شود. به غیر از عنوان نام برده، این استودیو بازی های قابل تحسینی چون DmC: Devil May Cry و Enslaved را هم ساخته.

1407864397799783

اولین چیزی که بعد از دیدن بازی جدید تکیلا ورکز به ذهن می رسد، تشابه ظاهر گرافیکی بازی به The Legend of Zelda: Wind Waker HD است. شاید گیم پلی این بازی شباهتی به افسانه زلدا نداشته باشد اما گرافیک دقیقا همان است. بازی Rime نام دارد و همانند The Tomorrow Children در انحصار پلی استیشن 4 خواهد بود.

دستینی، اریک هرشبرگ و اکتیویژن ستاره های بعدی کنفرانس سونی هستند. هرشبرگ از اکتیویژن رسما اعلام کرد که طبق آمار گیم استاپ، Destiny رکورد پیش فروش بازی های ویدیویی در طول تاریخ را جا به جا کرده. 4 هفته تا عرضه بازی باقی مانده و این رقم تا یک ماه آینده قطعا بیشتر هم خواهد شد.

1407865324320733

فار کرای 4 برای پلی استیشن 4 قابلیت های جالبی خواهد داشت. برای مثال هر بازیکنی که این عنوان را خریداری کند، 10 رمز دریافت خواهد کرد و با این 10 رمزی که در اختیار دارد می تواند 10 نفر از دوستانش را به رایگان به بخش مالتی پلیر بازی دعوت کند.

هیدئو کوجیما برای اولین بار به گیمزکام آمده تا عنوان جدیدی معرفی کند، چیزی به غیر از Metal Gear Solid. البته اینکه وی در حال ساخت نسخه بعدی Silent Hill است بعدا مشخص می شود ولی روی استیج یکی دیگر از قابلیت های MGSV The Phantom Pain را نمایش می دهد و نمایش را ترک می کند تا تیزری تعاملی با نام P.T پخش شود.

1407865378647381
هیدئو کوجیما

پلی استیشن تی وی برای غرب هم منتشر می شود آن هم با قیمت 99 یورویی. به نظر وقتی که این دستگاه کوچک به ایران برسد تقریبا 300 هزار تومان قیمت خواهد داشت در حالی که می تواند واقعا کاربردی باشد.

1407865867881606

انحصاری های بیشتری برای پلی استیشن 4 در راه هستند و Until Dawn اولین آن هاست. چند روز قبل از شروع گیمزکام سونی روی این عنوان سرمایه گذاری زیادی کرده بود اما در حقیقت چیز خاصی از آن نشان داده نشد، تنها متوجه شدیم این عنوان هنوز زنده است و برای پلی استیشن 4 هم منتشر می شود.

پس از Until Dawn عناوین دیگری به ترتیب نمایش داده شدند. درایوکلاب که قرار بود 9 ماه پیش دوشادوش پلی استیشن 4 منتشر شود 1-2 ماه دیگر وارد بازار می شود و این احتمالا آخرین کنفرانس بزرگی است که در آن حضور دارد. نمایش بازی واقعا امیدوار کننده به نظر می رسد و گاها پیش خودتان فکر می کنید که هیچ چیز از Gran Turismo کم ندارد.

1407866050766195

مدیا مولکول برای نوامبر امسال، LittleBigPlanet 3 را آماده می کند ولی چند ماه پیش عنوانی به اسم Tearaway برای کنسول پلی استیشن ویتا منتشر کرد که فروش بسیار خوبی در همان بازار کوچک داشت: 500 هزار نسخه. اما این تعداد برای یک بازی فوق العاده نا امید کننده هستند پس چه چیزی بهتر از اینکه بازی برای پلی استیشن 4 هم منتشر شود؟

Tearaway جزو اولین بازی های انحصاری سونی خواهد بود که از قابلیت تاچ پد کنترلر پلی استیشن 4 استفاده می کند

1407866848856873
میشل انسل

میشل انسل فرانسوی، خالق سری Rayman بازی جدیدی در استودیوی Wild Sheep در حال ساخت دارد با نام Wild. گویا این بازی هم در انحصار پلی استیشن 4 قرار دارد و بسیار هم عجیب و غریب به نظر می رسد اما وقتی نام میشل انسل می آید تنها باید منتظر یک عنوان خلاقانه و شاهکار بود.

 

تحلیل نهایی

در کنفرانس 90 دقیقه ای مایکروسافت حتی یک بازی هم برای کینکت نمایش داده نشد و این موضوع حامل پیام واضحی است: مایکروسافت جدید از کینکت دل خوشی ندارد و به آن اهمیتی نمی دهد. استودیوهای زیادی در حال حاضر برای این وسیله که حالا جانبی شده بازی نمی سازند. تنها 5 الی 7 میلیون کنسول اجبارا با کینکت به مردم فروخته شده اند و از 2 ماه پیش تاکنون گزینه خرید کنسول بدون دوربین هم مهیا شده.

شب گذشته 3 باندل معرفی شد که حتی در این 3 باندل هم کینکت باز حضور نداشت. استودیوهای داخلی مایکروسافت سخت مشغول بالا کشیدن اکس باکس وان با بازی های درجه یک هستند و بعید به نظر می رسد فیل اسپنسر توجهی به مخاطبینی داشته باشد که منتظر چند بازی برای دوربین کنسول شان هستند. این موضوع در عین اینکه خوشحال کننده است، می تواند در ادامه این نسل مشکل ساز شود. همه منتظر بودند مایکروسافت کینکت را از کنسول جدا کند اما بی توجهی تا به این حد قابل پیش بینی نبود.

توم رایدر بعدی قرار است انحصارا برای اکس باکس وان منتشر شود اما چند چیز این وسط با هم جور در نمی آیند. Tomb Raider که سال گذشته منتشر شد عنوان پرفروشی نبود و همان اوایل نتوانست انتظارات اسکوئر انیکس را برآورده کند، از سوی دیگر مایکروسافت نیاز به یک عنوان انحصاری دهن پرکن در برابر آنچارتد و در سبک آنچارتد دارد، پس چه چیزی بهتر از یک توم ریدر؟ اما، برنده این معامله کیست؟ مایکروسافت یا اسکوئر انیکس؟ شاید هم سونی.

در این میان اسکوئر انیکس قطعا باید مبلغ گزافی دریافت کرده باشد تا راضی به امضای چنین قراردادی شود، در غیر این صورت چرا باید به مایکروسافت اجازه دهد یکی از بزرگ ترین عناوینش را تصاحب کند و حتی ناشر آن شود؟ در سمت دیگر، آیا مایکروسافت متوجه فروش این عنوان بوده؟ نسخه ای که برای اکس باکس وان و پلی استیشن 4 عرضه شدند فروش خوبی داشتند اما از مجموع این فروش، تنها 30 درصد از آن اکس باکس وان بود و 70 درصد بقیه متعلق به سونی و کنسولش است. اینکه پشت سر قرارداد چه ماجرایی نهفته است را فعلا هیچ کس نمی داند.

Quantum_Wallpaper_Jack

کوانتوم بریک نمایشی خارق العاده داشت. گرافیکی که در نمایش 8 دقیقه ای این بازی دیدیم قطعا ستایش برانگیز بود اما به نظر می رسد همان مشکلی که در آلن ویک مطرح بود اینجا هم خودش را نشان می دهد. گیم پلی بازی گرچه سریع، خشن و متفاوت طراحی شده اما هیچ تنوعی در آن دیده نمی شود. مشکل آلن ویک نیز دقیقا همین بود، طراحی گیم پلی بازی بسیار عالی بود و به طور کل مکانیزم جدیدی معرفی می کرد اما در طول بازی به شدت خسته کننده و تکراری می شد. آیا کوانتوم بریک هم درگیر این مسئله خواهد شد؟ باید بیشتر صبر کنیم.

معرفی کانال هیلو و به طور کل اختصاص نزدیک به 1/3 کل کنفرانس به سری هیلو می تواند نشان از اهمیت بالای این سری برای مایکروسافت باشد. در حقیقت هیچ چیز مهم تر از نام هیلو برای اکس باکس وان نیست و مایکروسافت به خوبی واقف است که نباید پتانسیل سری را نادیده بگیرد. از بازی گرفته تا فیلم و سریال و کامیک؛ هیلو باید همه جا باشد آن هم در بالاترین سطح کیفی.

خوشمزگی های کوجیما پایان ندارد. وی سال 2012 پروژه بعدی اش را به شکلی اسرار آمیز معرفی کرد و چندین ماه در برابر اینکه The Phantom Pain بازی بعدی اش است مقاومت نمود تا اینکه دست آخر از رازش پرده برداشت. درباره پروژه سایلنت هیل هم این موضوع باز در جریان بود که خوش بختانه این یکی سریعا معرفی شد. تپه های خاموش با همکاری گیمو دل تورو، کارگردان معروف هالیوودی و هیدئو کوجیما می تواند فوق العاده باشد اما به شرطی که از اصول خود پا پس نکشد.

مایکروسافت تنها شرکتی نبود که پاره تن اش، کینکت، را قربانی کرد تا کنسول خانگی ای که تولید کرده موفق تر باشد. سونی نه تنها ویتا را در این نمایشگاه نادیده گرفت، بلکه تیر خلاص را هم به آن زد. Tearaway یکی از مهم ترین دلایل خرید ویتا برای هر شخصی بود و حالا این بازی هم برای پلی استیشن 4 منتشر می شود. واقعا به جز ژاپنی ها که به بازی های خودشان علاقه نشان می دهند، چه دلیلی وجود دارد که روی ویتا سرمایه گذاری کنیم؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • ali
    ali | ۲۸ آذر ۱۳۹۳

    خداییش فقط ps و انحصاری هاش ولی one هم کنسول خیلی خوب و عالیه هستش

  • sackboy
    sackboy | ۲۹ مرداد ۱۳۹۳

    لطفا جو ندین! Tomb Raider انحصاری زمانیه و کمی بعد برای بفیه ی کنسول ها هم عرضه می شه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی