ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا امسال ۳ تن از مدیران گوگل به شرکت های چینی مهاجرت کردند؟

به نظر می رسد مدیران گوگل شروع به نقل مکان به شرکت های مقیم چین کرده اند. این موج با مهاجرت هوگو بارا، معاون ارشد بخش اندروید گوگل آغاز شد. او در حال حاضر همین سمت ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

به نظر می رسد مدیران گوگل شروع به نقل مکان به شرکت های مقیم چین کرده اند.

این موج با مهاجرت هوگو بارا، معاون ارشد بخش اندروید گوگل آغاز شد. او در حال حاضر همین سمت را در بخش موبایل کمپانی سازنده تلفن های همراه، شیائومی دارد. سپس در ماه مه بایدو توانست اندرو ان جی، یکی از مدیران پروژه Brain را جذب کند. آخرین مورد هفته گذشته شرکت علی بابا مدیر بخش روابط سرمایه گذار گوگل، جین پنر را به استخدام خود درآورد. هر سه تن این مدیران در سال گذشته گوگل را به مقصد شرکت های رو به رشد چین ترک کردند.

اما چرا چنین اتفاقی افتاد؟ یک شایعه وجود دارد که گویا بارا ممکن است گوگل را به دلیل اختلافات اش با سرگی برین ترک کرده باشد. اما بارا گفت که از مدتها قبل برای ترک گوگل و ملحق شدن به شیائومی برنامه ریزی کرده بود و دلیل را پیش آمدن یک فرصت خارق العاده در زندگی اش عنوان کرد.

به طور کلی ۳ دلیل برای اینگونه مهاجرت ها وجود دارد: موقعیت مالی فوق العاده، قدرت سلطه جهانی و آزادی خلاقیت.

در این مطلب قصد داریم این دلایل را شرح دهیم.

با دیجیاتو همراه باشید.

پول

در حال حاضر سهام شرکت های چینی در امریکا با استقبال بسیاری روبرو شده و افراد زیادی به سرمایه گذاری در چین علاقه نشان داده اند. چرا که چین در حال حاضر بیش از ۱.۳۵ میلیارد نفر جمعیت دارد و یک پتانسیل بسیار بالا برای فروش خوب محصولات در این کشور وجود دارد.

همین موضوع باعث شد پول زیادی از طریق سرمایه گذاران روانه جیب شرکت های تکنولوژی چینی شود و از طرفی، چشم بادامی ها هم به جذب نیروهای با تجربه امریکایی پرداختند.

برای مثال بایدو را در نظر بگیرید. این شرکت به عنوان گوگل چینی شناخته می شود و یکی از قدرتمندترین موتورهای جستجوگر در چین است که ۶۳ درصد بازار این کشور را در اختیار دارد. نمودار درآمدی این شرکت چینی در فصل گذشته به ۵۸.۵ درصد رشد رسیده که در مقایسه با ۲۲ درصد گوگل یک رقم فوق العاده است.

همین اتفاق برای شیائومی هم رخ داده و این شرکت در سه ماهه دوم سال نسبت فروش سال های گذشته ۲۴۰ درصد رشد را تجربه کرده است. همین رشد باعث شد شیائومی ۱۴ درصد صنعت مخابراتی چین را در اختیار خود بگیرد.

سلطه جهانی

با چنین رشد پیاپی و افزارش سرمایه گذاری، پتانسیل حضور شرکت های چینی در دیگر کشورها روز به روز بیشتر از قبل می شود. با این روال برندهای چینی همانند دیگر برندها هم جهانی خواهد شد.

امکان بالقوه رشد در امریکا و دیگر کشورها برای سرمایه گذاران وال استریت بسیار فریبنده است و شرکت های چینی از هر نظر برای این موضوع آماده و امن هستند. بنابراین سرمایه گذاری در شرکت های فن آوری چینی یک بازی برد-برد است.

در حال حاضر بایدو که محبوب ترین موتور جستجوی چین است، به کشورهای تایلند، مصرد و اخیرا به برزیل هم راه یافته. شیائومی و علی بابا هنوز موفق به حضور بین المللی نشده اند اما برای این موضوع هم برنامه ریزی کرده اند.

نفوذ به جامعه امریکایی کمی سخت است ولی به هر حال از موفقیت در بازار چین ساده تر است. چرا که دولت چین به طور فزاینده ای شرکت های خارجی را محدود می کند. همانطور که در هفته ای که گذشت مقامات چینی آنتی ویروس سیمانتک را از لیست خرید دولت حذف کرده اند. این حساسیت در برابر شرکت های خارجی با افشاگری های ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی امریکا شدیدتر شده و چین با احتیاط فراوانی به شرکت های خارجی نگاه می کند.

اما دلیل ساده تر بودن نفوذ به بازار امریکا توسط شرکت های چینی تفاوت در نگاه دولت ها است. چرا که این بار دیگر از چنین حساسیت ها و نگرانی ها خبری نیست. ضمن اینکه چندین راه مختلف برای رشد در بازار امریکا وجود دارد. شرکت چینی علی بابا قصد دارد به زودی سهام خود را در مرکز بورس نیویورک عرضه کند و برای فروش ۱۶ میلیارد دلاری برنامه ریزی کرده.

آزادی خلاقیت

این احتمال وجود دارد که مدیران سابق گوگل از شغل پیشین خود خسته شده باشند.

بن جافی، یکی از شرکای شرکت سرمایه گذاری در بخش سخت افزار HAXLR8R در مصاحبه ای گفت: "هنوز که هنوزه بیشتر درآمدهای گوگل از جستجو و فروش تبلیغات حاصل می شود. من با مدیران رده بالای زیادی صحبت کردم که در گوگل مشغول به کار هستند. به جرات می توان گفت به سختی می توانید کسی را پیدا کنید که از شغل خود در آنجا راضی باشد."

ان جی، یکی از مدیران سابق گوگل شاغل در بایدو در مصاحبه ای با ونچربیت گفت: "بهترین مکان برای تجربه ماموریت های هیجان انگیز بایدو است."

به نظر می رسد شرکت های چینی استقلال بیشتری به مدیران خود می دهند. مثل آزادی عمل در استخدام نیرو، تولید سریع تر محصولات و بودجه بالاتر. از همین حیث یک تجربه هیجان انگیزتری کسب خواهند کرد. خیلی دور از ذهن نیست که بارا گوگل را به همین دلیل ترک کرده باشد تا با آزادی عمل بیشتر به پیشرفت شیائومی کمک کند. یا حتی امکان دارد رفتن پنر به علی بابا با هدف جهانی کردن این شرکت باشد.

در اینگونه نقل مکان ها ممکن است احتمال پیشرفت بسیار زیادی باشد اما از طرف دیگر ناشناخته ها و چالش های زیادی هم در سر راه مهاجران وجود دارد که این موضوع می تواند برای اینگونه مدیران رده بالا جذابیت خاصی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • amirftma
    amirftma | ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

    چین دنیا رو نگیره صلوات!!!!

  • ببعي
    ببعي | ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

    خوبه

  • سینا
    سینا | ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

    چین جنس های خوبی میزنه فقط تو ایران جنسایه درجه یکش نمیاد همه درجه 3 و2 هستند وگر نه درجه یکش عالیه.
    (نظر شخصیمه)

  • ALi.K
    ALi.K | ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

    ساعت ۳:۵۵ دقیقه بامداد.
    بنده مثل خیلیای دیگه دلم پست شبانه میخواد...
    :(

  • mohammadmj
    mohammadmj | ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

    چین با این جمعیت زیادش شرکت های بزرگ رو مجبور به سرمایه گذاری های وحشتناک کرده ...........................

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی