ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با ماهواره Worldview-3، دولت امریکا و گوگل چهره شما را از فضا می‌بینند

تاکنون راهکارهای مختلفی پیشنهاد می‌ شد تا از کمند ابزارهای مختلف جاسوسی در امان باشید و یا از حریم خصوصی خود محافظت کنید؛ اما با ماهواره Worldview-3 دیگر این تدابیر جوابگو نیست و یک چشم تیزبین از ...

آرمان حسینی
نوشته شده توسط آرمان حسینی | ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

تاکنون راهکارهای مختلفی پیشنهاد می‌ شد تا از کمند ابزارهای مختلف جاسوسی در امان باشید و یا از حریم خصوصی خود محافظت کنید؛ اما با ماهواره Worldview-3 دیگر این تدابیر جوابگو نیست و یک چشم تیزبین از بالا نظاره گر شما خواهد بود. این ماهواره چند روز پیش توسط گوگل در شهر کالیفرنیا و محل نیروی هوایی وندنبرگ (Vandenberg) بر روی یک راکت اطلس 5 توسط شرکت لاک‌هد مارتین (Lockheed Martin) به فضا پرتاب شد.

چشمان دیجیتالی در فضا

ماهواره Worldview-3 توسط شرکت امریکایی دیجیتال گلوب (DigitalGlobe) توسعه داده شد که در زمینه تهیه تصاویر هوایی با رزلوشن بالا فعال است و اکثر نقشه‌ های آنلاین دولت امریکا و ناسا توسط این شرکت تهیه می‌ شود.

اجزای تشکیل دهنده این ماهواره عبارتند از:

- تلسکوپ Exelis-built با دیافراگم 1.1 متری

- سنسور اولیه visible/SWIR

- Ball Aerospace: این ابزار جو اتمسفر را مانیتور می کند و در هنگامی که شرایط جوی نامناسب سبب دشواری در ملاحظه اشیای روی زمین گردد، اطلاعات موثر و مفیدی تری را جمع آوری و ارسال می کند. 

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه شوید تا اطلاعات بیشتری را در مورد این ماهواره و جزئیات مرتبطش کسب نمایید.

بالاترین رزلوشن در عکس‌ برداری هوایی

دو ماه پیش، دولت امریکا محدودیت‌ هایی را برای ثبت تصاویر هوایی با کیفیت از طریق ماهواره ها اعمال کرد، هر چند که این محدودیت شامل ماهواره‌ های نظامی نمی‌ شد، اما شرکت‌ هایی مثل دیجیتال گلوب اجازه نداشتند که عکس‌ هایی با کیفیت و رزلوشن پایین‌تر از 50 سانتی‌متر مربع از سطح فضا بر پیکسل را ثبت کنند اما حال این محدودیت به نصف کاهش پیدا کرده و به 25 سانتی‌متر مربع رسیده است.

حالا با وجود این ماهواره، مشتریان شرکت دیجیتال گلوب می‌توانند تصاویر را با چهار برابر کیفیت رزلوشن ماهواره‌ های فعلی داشته باشند. در این بین یک سنسور مادون قرمز با موج کوتاه وجود دارد که توانایی عکس برداری به ماهواره را صرف نظر از وجود دود و ابر در اطراف کره زمین می‌ دهد. همچنین این ماهواره می‌تواند روزی 68000 متر مربع عکس برداری داشته باشد.

1111

چه شرکتی مجاز به انجام چنین کاری است؟

مشتریان سرشناس این شرکت یعنی گوگل، مایکروسافت، ناسا و نمایندگان مختلف دولت امریکا که اتفاقا وجود همین ماهواره‌ها در دستگیری بن لادن به آنها کمک کرد، به تصاویر این ماهواره دسترسی خواهند داشت.

نسل بعدی ماهواره‌ها

شرکت دیجیتال گلوب در حال حاضر 5 ماهواره در مدار زمین دارد و در تلاش است تا با انجام لابی‌‌، محدودیت‌ها را کمتر کند و دقت تصاویر را به 10 سانتی‌متر در هر پیکسل برساند. طبق گزارش‌ها با دقت 25 سانتی‌متری، امکان تشخیص یک خودرو در خیابان وجود دارد اما اگر این عدد به 10 سانتی‌متر برسد، چهره افراد به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

گوگل چهره واضح‌ شما را می‌خواهد

گوگل که به تازگی شرکت ماهواره‌ای SkyBox را به ارزش 500 میلیون دلار خرید، برای جمع آوری تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت برنامه ی ویژه‌ ای دارد. این شرکت در حال کار بر روی 24 ماهواره‌ است که در سال 2018 در مدار قرار خواهند گرفت و در طول یک روز از کل کره زمین 3 بار عکس می‌گیرند و تصاویر با وضوح فاصله یک متری ثبت می‌شوند. یکی از نکات جالب نیز در اینجاست که گوگل تا به حال دو ماهواره خود را با راکت‌های روسی به فضا فرستاده است.

در ویدئویی که در ادمه آورده شده است می توانید اطلاعات بیشتری را در مورد ماهواره ی مورد بحث کسب نمایید.

[videojs mp4="http://cdndigia@cdn.digiato.com/world-view.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • محمدحمزه
    محمدحمزه | ۱۰ آذر ۱۳۹۴

    حتی اگه تصویر عمود بر چهره هم گرفته بشه با تصویری که قدرت تفکیک مکانیش 30 سانتی متره نمیشه چهره رو نمیشه تشخیص داد!
    واقعاً جای تاسف داره که یه همچین خذعبلات غیر کارشناسی رو منتشر می کنید.

  • حسين
    حسين | ۲۸ فروردین ۱۳۹۴

    دوزدي تو روز روشن

  • حامد
    حامد | ۲۶ مرداد ۱۳۹۳

    دیگه وقتشه ورود گوشی دوربین دار به پادگان آزاد بشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی