ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چالش سطل آب یخ چیست و چرا مدیران بزرگ دنیای تکنولوژی در آن حاضرند؟

این روزها اگر در سایت های خبری چرخی بزنید مشاهده می نمایید افراد مشهور و معروف بسیاری در زمینه های گوناگون، در چالش جدیدی با عنوان سطل یخ یا Ice Bucket مشارکت می نمایند. بر ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۷

این روزها اگر در سایت های خبری چرخی بزنید مشاهده می نمایید افراد مشهور و معروف بسیاری در زمینه های گوناگون، در چالش جدیدی با عنوان سطل یخ یا Ice Bucket مشارکت می نمایند. بر مبنای این چالش افراد دعوت شده به آن لازم است ظرف ۲۴ ساعت یک سطل آب یخ را بر روی سر خود خالی کنند یا اینکه به جای اینکار مبلغی پول - معمولاً ۱۰۰ دلار - را جهت مبارزه با بیماری موسوم به ALS اهدا نمایند. البته کماکان از اهدای پول توسط افرادی که چالش را با خالی کردن سطل آب نیز تکمیل نمایند استقبال می شود.

وقتی فردی چالش یاد شده را تکمیل کند، می تواند چندین نفر دیگر -معمولاً سه نفر- را به این چالش دعوت کند، که همین موضوع سبب گشته هر روز افراد بیشتری در آن شرکت نمایند حتی چهره های شاخصی مانند تیم کوک مدیر عامل اپل و ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه شوید تا اطلاعات بیشتری راجع به چالش سطل آب یخ، حاضرین مشهور در آن و بیماری ALS کسب کنید.

بیماری ALS چیست؟

3334

به نقل از ویکی پدیای فارسی بیماری Amyotrophic lateral sclerosis که به صورت مخفف ALS نیز گفته می شود و از آن با عنوان بیماری لو گهریگ نیز یاد می گردد، یک بیماری موتور نورون‌های حرکتی است، که موجب تباهی و تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم، در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی می‌شود.

این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات می‌گردد و با تضعیف ماهیچه‌ها بتدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود. به طوری که توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب خواهد شد.

معمولاً مبتلایان به این بیماری مدت زمان زیادی زنده نمی‌مانند.  استیون هاوکینگ یکی از شناخته ترین افراد مبتلا به این بیماری است که علی رغم همه ی مشکلات مرتبط به آن کماکان در قید حیات بوده و به زندگی پرتلاش علمی خود ادامه می دهد.

33

افراد مبتلا به این بیماری معمولاً دچار ناتوانی‌های حرکتی شده و ۳ تا ۵ سال پس از ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند. اگر چه ۲۰ درصد این بیماران تا ۵ سال و ۱۰ درصد آن‌ها تا ۱۰ سال زنده خواهند ماند. در این بیماری دستگاه عصبی مرکزی و ماهیچه‌ها بویژه ماهیچه‌های دست، پا، ساعد، سر و گردن به شدت صدمه می‌بینند. در فضای وب ایران نیز پیش از این تلاش هایی برای شناسندن این بیماری به عموم و جمع آوری کمک های خیریه صورت گرفته است که می توانید بخشی از این تلاش ها را در وب سایت های alsiran.com و helpals.ir مشاهده نمایید.

 

این چالش چگونه آغاز گردید؟

انجمن ALS می گوید چالش آب یخ توسط پیت فرتز (Pete Frates) که پیش از این به بازی برای تیم دانشگاه بوستون اشتغال داشته است آغاز گردیده. پیت ۲۹ ساله است و از سال ۲۰۱۲ به ALS مبتلا گردیده، البته مجله Slate‌ در یادداشتی اشاره می کند پیش از وی چندین نفر دیگر چالش سطل آب یخ را به اجرا در آوردند ولی در آن زمان هر فرد می توانست مبلغ مورد نظرش را به جای اهدا کردن به انجمن ALS به هر خیریه ی دلخواهی اهدا کند. اما از زمانی که فرتز وارد این چالش شد به نظر می رسد در همه گیر و عمومی شدن آن نقش بسیار موثری داشته است.

 

چه کسانی تا کنون این چالش را پذیرفته و به آن ورود کرده اند؟

افراد بسیاری تا کنون در این چالش حضور یافته اند و بسیاری از آنها چهره هایی شناخته شده و مشهور هستند. از بین این چهره های معروف می توان به مارک زوکربرگ (بنیانگذار و مدیر عامل فیس بوک)، ساتیا نادلا (مدیر عامل مایکروسافت)، فیل شیلر (نایب رییس بخش بازاریابی اپل)، جاستین تیمبرلیک (خواننده و هنرپیشه ی آمریکایی)، جیمی فالون (مجری برنامه Late Night show)،  مارتا استوارت (نویسنده و مجری) اشاره داشت.

Bu95fnFCEAAZ32g
فیل شیلر مدیر بازاریابی اپل در حال خالی کردن سطل آب یخ بر روی خود

البته لیست این افراد هر لحظه در حال بزرگتر شدن است و شاید جالب باشد بدانید اتل کندی، بیوه ی سناتور رابرت اف کندی، باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده را نیز به این چالش دعوت نموده ولی واشنگتن پست می گوید اوباما تمایلی به پذیرفتن چالش مورد بحث ندارد.

آیا خالی کردن سطل آب یخ بر روی خود در حالی که می توان بی دردسر پول اهدا کرد کار بیهوده یی نیست؟

در مورد بیماری مهلکی مانند ALS دو مسئله وجود دارد یکی فراهم کردن منابع لازم جهت پیدا کردن درمانی موثر برای این بیماری و البته کمک به افراد مبتلا و دیگری شناساندن این بیماری به عموم. چالش سطل آب یخ دقیقاً همین کار را انجام می دهد باعث می شود عموم مردم این بیماری بهتر بشناسند و ضرورت جمع آوری کمک های خیریه برای آن را نیز بهتر درک نمایند.

چالش مذکور موفقیتی در جمع آوری کمک های مالی داشته است؟

انجمن ALS‌ می گوید از ۲۹ جولای تا ۱۲ آگوست کمک مالی معادل ۴ میلیون دلار را دریافت نموده، که این رقم سه و نیم برابر کمک های دریافتی در بازه ی زمانی مشابه در سال گذشته است، و البته با رشد جنبه ی تبلیغاتی چالش مذکور انتظار می رود رقم کمک های دریافتی ظرف روزهای آینده به شدت نیز بیشتر شوند.

با کمک های دریافتی چه کاری انجام می شود؟

THE ALS ASSOCIATION

انجمن ALS یک نهاد غیر انتفاعی بوده و تلاش اصلی اش پیدا کردن راه حلی برای درمان بیماری یاد شده است، بخشی از رقم کمک های دریافتی به تسهیل زندگی افراد مبتلا به این بیماری تخصیص خواهد یافت و بخشی دیگر در زمینه ی تحقیق برای راه حل های درمانی هزینه خواهد گردید.

از افراد مشهور که چالش را پذیرفتند چه خبر؟

شاید بپرسید در کجا می توانم ویدئوها و یا تصاویر مربوط به خیس شدن افراد مشهوری که چالش سطل آب یخ را پذیرفته اند ببینم. سئوال و در خواست منصفانه ای است و به همین علت برخی از ویدئوهای مرتبط به افراد شناخته شده تر را برای شما در ادامه آورده ایم.

 

تیم کوک مدیر عامل اپل:

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/ib-tim.mp4"]

 

ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت:

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/ib-satya.mp4"]

 

مارک زوکربرگ بنیانگذار و مدیر عامل فیس بوک:

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/ib-mark.mp4"]

 

بیل گیتس:

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/ib-bill2.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (43 مورد)
  • ssmiladss
    ssmiladss | ۲ دی ۱۳۹۳

    دوستان ولی من هر روز دارم چلنج آب سرد رو انجام میدم!
    به جام خودم وقتی میرم دوش بگیرم هر دقیقه یک بار فشار آب که کم و زیاد میشه یدفه آب یخ یخ میشه و من با تمام وجود درک میکنم این دوستان چه حسی دارن بعد از آب یخ!!!!!

  • مهری
    مهری | ۱۸ شهریور ۱۳۹۳

    مسسسسسسسسسسخره

  • عرفان
    عرفان | ۷ شهریور ۱۳۹۳

    چرا اب سرد؟ چرا اب گرم نمیریزند؟

  • Nevercom
    Nevercom | ۴ شهریور ۱۳۹۳

    اینجا هم جادی عزیز این چالش رو قبول کرده و سطل آب رو ریخته رو سرش و البته خیریه ای رو هم معرفی کرده و بهش کمک کرده:
    http://jadi.net/2014/08/ice-bucket-challenge/

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی