ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تکنولوژی چگونه نیروهای هوایی را در ۳۰ سال آینده تغییر خواهد داد؟

نیروی هوایی آمریکا به تازگی چشم انداز استراتژی های ۳۰ سال آینده خود را در قالب گزارشی منتشر کرده است. در آن مواردی در رابطه با آینده‌ی نیروی هوایی در ارتش آمریکا و تاثیر تکنولوژی ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

نیروی هوایی آمریکا به تازگی چشم انداز استراتژی های ۳۰ سال آینده خود را در قالب گزارشی منتشر کرده است. در آن مواردی در رابطه با آینده‌ی نیروی هوایی در ارتش آمریکا و تاثیر تکنولوژی در نوآوری های آتی در آنها نشان داده شده است. در برنامه جدید، نیروی هوایی استفاده از تکنولوژی های تازه را برای دهه های آینده هدف گذاری کرده است. پیشرفت در این حوزه بر روی استفاده از تکنولوژی در افزایش سرعت، انعطاف بیشتر و دقت بیشتر در حملات هوایی تمرکز کرده است.

در این گزارش آمده که: «پیش از این به هواپیما در جایگاه یک جنگ افزار مهم در جنگ توجه میشد و متعاقبا در آینده، تکنولوژی های تازه در نیروهای هوایی هستند که بازی را به نفع دولت ها تغییر می دهند.»

در این گزارش بر پنج فناوری مورد مهم و تاثیرگذار اشاره شده که احتمالا در تکنولوژی نیروهای هوایی ۳۰ سال آینده بسیار مهم خواهند بود.

در ادامه با ما باشید تا این پنج مورد را شناخته و در مورد آنها بیشتر بدانید.

سرعت های مافوق صوت

defense-2

سرعت به طور مشخص یکی از جذاب ترین موارد مدنظر نیروهای هوایی خواهد بود. فاکتوری که قدرت حمله و دفاع را در نبردها به شدت افزایش خواهد داد.

در این خصوص در گزارش آمده: «ما همواره به دنبال افزایش سرعت در عملکرد ابزارها خواهیم بود؛ چرا که این قابلیتی تاثیرگذار است.»

به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردیم، زمانی که در آزمایشات، هواپیمای بوئینگ X-51A به سرعت ۵٫۱ ماخ رسید و ۲۳۰ مایل دریایی را تنها در شش دقیقه طی کرد. بدین ترتیب رکورد بیشترین مسافت طی شده با سرعت مافوق صوت شکسته شد.

در حال حاضر نیز نیروی هوایی آمریکا در حال کار بر روی تکنولوژی ای تحت عنوان boost-glide است که نوید از افزایش سرعت هواپیماها تا سال ۲۰۲۰ میدهد. تکنولوژی مربوطه امکان افزایش سرعت هواپیماها تا سرعت های مافوق صوت را در داخل جو به هواپیماها میدهد. چیزی که امکان افزایش سرعت تا ۸ ماخ (یعنی بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر در ساعت) را ممکن می کند.

نانوتکنولوژی

defense-3

به اعتقاد نیروی هوایی آمریکا نانوتکنولوژی می تواند به بهبود پرواز در جو و فضا کمک کند. در این رابطه در بخشی از گزارش اشاره شده که: «با دستکاری مواد مصرفی در لایه مولکولی امکان ساخت سازه هایی سبک تر و در عین حال بسیار مقاوم تر وجود خواهد داشت که در مواردی مثل افزایش سرعت تاثیر مثبت خواهد داشت.»

با سیستم های مینیاتوری، که با کمک نانوتکنولوژی ساخته می شوند، امکان مانورهای بهتر در حین عملیات فراهم می گردد و هواپیماها در نبردها عملکرد مفیدتری را از خود به نمایش می گذارند.

سلاح لیزری

defense-4

نیروی دریایی مدت هاست مشغول کار بر روی تکنولوژی سلاح لیزری است. سیستمی که از شش لیزر برای پوشش دهی و هدف گیری استفاده می کند. سال گذشته سیستم نصب شده بر روی یک ناو جنگی روی یک پهپاد نصب و آزمایش شد. به گزارش مجله National Defence با همگرایی لیزری، قدرت آتش پهپاد به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافت.

سیستم های هدایتی بدون سرنشین

defense-5

مدتی از حضور پهپادها در آسمان ها می گذرد، اما نیروی هوایی آمریکا به دنبال پهپادهایی پیشرو با تکنولوژی های مجزا است.

بر اساس گزارش مذکور، نیروی هوایی آمریکا در حال کار بر روی گسترش تکنولوژی پهپادهاست. نیروی هوایی می خواهد از پهپادها برای حملات گروهی، سرکوب، یا نابودی اهداف استفاده کند.

به زبان ساده تر به جای استفاده صِرف از پهپادها برای تحت نظر گرفتن یک منطقه از آسمان یا حمله هوایی، هدف نیروی هوایی از کار بیشتر روی پهپادها، ایجاد نسل جدیدی از آنها برای استفاده در حملات هوایی است.

سیستم های خودکار مستقل

defense-6

در بخشی از این گزارش آمده که: «در آینده سیستم هایی که قابلیت واکنش سریع بر اساس شرایط محیط و سنجش موقعیت داشته باشند جایگزین می شوند که به سیستم های خودکار شناخته خواهند شد.» به زبان ساده منظور استفاده از ربات ها است.

نیروی هوایی قصد استفاده از ربات های جنگنده را دارد که قابلیت تصمیم گیری داشته باشند. البته فراموش نکنید که این برنامه ۳۰ سال آینده است.

پیش از این Boston Dynamics نمونه هایی اولیه از این ربات ها را برای ارتش ساخته است. مانند ربات اطلس (که در تصویر مشخص است). اطلس در حال حاضر امکان دویدن و بالا رفتن از صخره را دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • منوچهر
    منوچهر | ۱۸ مهر ۱۳۹۳

    سلام این شرکت داره روی جنگده های خود سیستم دفاع لیزری به کار میذاره برای دفاع از هواپیما در برابر موشک هوا به هوا وزمین به هوا

  • omid3963
    omid3963 | ۲۸ مرداد ۱۳۹۳

    مرگ بر آمریکا !

  • amirftma
    amirftma | ۲۸ مرداد ۱۳۹۳

    نه اصلا تکنولوژی های نظامی دوس ندارم. اصلا خوشم نمیاد مخصوصا اون رباته که کلا رو مخمه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی