ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در مورد اولین ویروس تلفن های هوشمند و عملکردش چه می دانید؟

همانطور که می دانید تلفن های هوشمند هم مانند کامپیوترها ویروس ها و بد افزارهای مخصوص به خود را دارند. استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس و پیشگیری از اعمالی که می تواند منجر به ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰

همانطور که می دانید تلفن های هوشمند هم مانند کامپیوترها ویروس ها و بد افزارهای مخصوص به خود را دارند. استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس و پیشگیری از اعمالی که می تواند منجر به آلودگی دستگاه شما شود، می تواند تا حدود زیادی جلوی این ویروس ها و بدافزارها را بگیرد. آنها می توانند خرابکاری های متعددی انجام دهند.

برای مثال یک ویروس یا بد افزار می تواند اطلاعات حساس شما را پاک کرده یا برای افراد ناشناس ارسال کند. اخیرا بد افزاری به نام Smplocker با توقف دسترسی به اطلاعات کارت حافظه از کاربر می خواست که برای رفع مشکل پرداختی انجام دهد تا فایل ها از حالت قفل در آیند. اما این جریان از کجا شروع شد؟ اولین ویروس تلفن های هوشمند چه بود و چه می کرد؟

نام اولین ویروس تلفن های هوشمند Cabir بود که در سال ۲۰۰۴ شناسایی شد. این اولین بار بود که به صورت رسمی بد افزاری با هدف حمله به موبایل ها ساخته و شناسایی شده بود. البته پیش از آن کامپیوترهای جیبی Palm مشکلات امنیتی خودشان را داشتند، اما در آن زمان خبری از ویروس یا بد افزار در آنها نبود.

به طور ویژه، ویروس کبیر گوشی های مبتنی بر سیمبیان S60 را هدف قرار می داد. که شامل گوشی های نوکیا و به طور اختصاصی Nokia N-Gage و Nokia 6600 و Nokia 6630 میشد. آیا این گوشی ها را به یاد دارید؟

البته با وجود اینکه کبیر در دسته ویروس ها جای می گرفت، کد آن برای گوشی های مذکور تقریبا بی ضرر بود. پس از نصب بر روی گوشی، پیامی با عنوان Caribe نمایش داده می شود که سعی می کرد سایر گوشی هایی که در اطرافش با بلوتوث روشن وجود داشتند را اسکن کند. سپس خودش را از طریق بلوتوث و با نام Cabir.SIS -که فایلی قابل نصب در سیستم عامل Symbian بود- منتشر و نصب می کرد.

در بدترین حالت ممکن این ویروس می توانست به واسطه استفاده مکرر از بلوتوث عامل خالی شدن زودتر باتری شود و خبری از خراب شدن گوشی، دزدی اطلاعات یا هر مشکل دیگری نبود.

هر چند که کبیر -مثل بسیاری از ویروسها- ویروسی خرابکار نبود، اما ثابت کرد که تلفن های هوشمند آن زمان هم می توانند در برابر بدافزارها دچار مشکل شوند. بعدها ویروس Skulls به عرصه وارد شد که کمی خطرناک تر بود و باعث پیش آمدن مشکلاتی همچون عدم امکان برقراری تماس تلفنی و قفل شدن گوشی آلوده میشد.

skulls

حالا سالها از آن روزها گذشته است. تلفن های هوشمند و البته ویروس ها و بدافزارها بسیار پیشرفته تر شده اند. تجربه شما از ویروسها و بد افزارهای گذشته و امروز در تلفن های هوشمندتان چه بوده است؟ آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۱۶ شهریور ۱۳۹۴

    توی گوشی من یه تروجان نفوذ کرده. که دو تا پنجره به اسم time service و monky test باز میشه. این تروجان خود به خود برنامه نصب میکنه . برنامه ها رو قطع و وصل می کنه گوشی هنگ میکنه مشکل اساسی اینجاست که هیج جوری قابل حذف شدن نیست. ویروس اسکنها اون رو شناسایی می کنت ولی نمیتونن حذفش کتن و جالب اینجاست که حتی با رسیت فکتوری باز از بین نمیره چون توی رام گوشی سیو شده. انگار تنها راه خلاقی از این تروجان فلش کردن گوشیه

    • amir
      amir | ۱۳ آبان ۱۳۹۴

      دوست حتما گوشی شما روت شده است که همچین اپلیکیشنی تونسته ههچین کاری بکنه
      برای دوستانی که به همچین مشکلی برخوردن این راه رو پیشنهاد میکنم
      1.دانلود luckey patcher و safe system app remover و es file explorer
      2.خارج ساختن سیم کارت و رم گوشی
      3.قطع اتصال کامل از هرچی حتی گوشی رو حالت پرواز باشه و مودم وای فایتون خاموش
      4.سه برنامه بالا رو نصب کنید و تایید روتو براشون تایید کنید
      5.توسط lucey patcher نرم افزارو پیدا کنید و اونو freez کنید البته فریز شد یا نشد زیاد مهم نیست مهم اینه که فریزش کنید به بقیش کار نداشته باشد
      6.حالا با safe system app remover نرم افزارو پیدا کنید و پاکش کنید(اسمی که جلوش نوشته رو یاداشت کنید لازم میشه)
      7.وارد es file بشید به شاخه اصلی برید وارد system/app بشید برنامه رو پیدا کنید و حذف کنید ممکنه وجود داشته باشه یا نداشته باشه(با اسم یاداشت شده در مرحله قبل هم میشه راحت تر پیداش کرد)
      8.نرم افزار های جانبی رو پاک کنید
      گوشی شما از شر ویروس راحت شد یه بار گوشی رو ریست کنید اگه ویروس برگشت که اندروید شما الوده شده و باید فلش شه اگر نه با خیال راحت از گوشی استفاده کنید
      کاربردی بود دعایی در حق ما بکنید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی