ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کیبوردها در آینده احساسات را خواهند فهمید

هرچقدر هم برای مخفی بودن احساسات تان تلاش کنید، نحوه تایپ شما سر درون تان را فاش می کند. این موضوع را محققان بنگلادشی متوجه شدند و بر مبنای آن یک نرم افزار طراحی کردند ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰

هرچقدر هم برای مخفی بودن احساسات تان تلاش کنید، نحوه تایپ شما سر درون تان را فاش می کند. این موضوع را محققان بنگلادشی متوجه شدند و بر مبنای آن یک نرم افزار طراحی کردند که نحوه تایپ کلمات و الگوی متن شما را آنالیز می کند تا به احساسات تان پی ببرد. البته پیش از این دو متد یاد شده به صورت جداگانه برای همین قصد آزمایش شده بود، ولی محققان این بار آنها را ترکیب کردند و در نهایت تعجب، نرم افزار طراحی شده در حدود ۸۷ درصد موارد حال روحی شخص را به درستی تشخیص می دهد.

نظم الحق ناحیل، یکی از اساتید دانشگاه اسلامی تکنولوژی واقع در بنگلادش، به همراه دانشجویانش به روی این تئوری کار می کنند. آنها معتقدند این کشف باعث توسعه سیستم های آگاه به احساسات با هزینه و تجهیزات کمتر خواهد شد. در حال حاضر این امر به وسیله آنالیز صدا، سنسور صورت، تصویربرداری حرارتی و ردیابی حرکتی انجام می شود.

دانشمندان این دانشگاه در گزارش خود چنین ذکر کرده اند:

ترکیب نحوه تایپ کلمات و آنالیز الگوی متن در تشخیص احساسات فرد نسبت به روش های دیگر بسیار موثرتر عمل می کند، هرچند که هنوز هیچ کاری به روی این موضوع انجام نشده. در عین حال این نوع آنالیز نیازی به هیچ سخت افزار یا ابزار اضافه ای ندارد.

تیم تحقیقاتی از داوطلبان خواستند که احساسات خود را قبل از شروع و حین آزمایش تایپ یادداشت کنند. آزمایش به دو صورت انجام می شد: تایپ کلمات و جملات از پیش تعیین شده و تایپ جملات و عبارات بداهه و عادی

سپس دانشمندان صفات خاص ضربه زدن به کیبورد با هفت احساس مختلف (شادی، ترس، عصبانیت، ناراحتی، نفرت، شرم و گناه) را جمع آوری کردند. برای دریافت نتایج بهتر آنها از کلمات و جملات یکسان برای تمام این هفت احساس مختلف استفاده کردند. در تحقیقات قبلی مواردی مثل سرعت تایپ و استفاده از دکمه Backspace را مد نظر قرار دادند، محققان بنگلادشی فاکتورهایی مثل تعداد کاراکترهای تایپ شده در هر ۵ ثانیه و مدت زمان تعلل حین تایپ را هم به موارد پیشین اضافه کردند.

اما اصلا دلیل این تحقیقات چیست؟ چرا باید رایانه شخصی شما از حس و حال درونی شما با خبر باشد؟

محققان این پروژه تحقیقاتی در رابطه با این موضوع گفتند: "کامپیوتری که بتواند احساسات فرد را درک کند، نسبت به رایانه های فعلی عملکرد بهتری در کارهایی مثل بازی، تدریس آنلاین، نویسندگی و کار به روی عکس و ویدیو خواهد داشت."

تصور کنید یک بازی بعد از درک احساسات بازیکن گرافیک، صدا و نوع موسیقی بازی را تغییر دهد. یا یک دوره درسی آنلاین رابط کاربری ساده ای برای افراد نا امید در نظر بگیرد. و شاید حتی یک روز، ما در دیجیاتو از طریق یک ابزار بتوانیم احساسات واقعی خوانندگان را حین ارسال نظر متوجه شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • amirftma (طرفدار هیچ برندی نیستم!!!)
    amirftma (طرفدار هیچ برندی نیستم!!!) | ۲ شهریور ۱۳۹۳

    دیجیاتو میخوای احاسات منو چیکار میخوای با من احساساتم بازی کنی!!!! خیلی نامردی فک نمیکردم بهم خیانت کنی!!!!
    نه باورم نمیشه خخخخخخخخخخخخخخخخخ :-D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی