ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا پزشکان در مورد HEALTHKIT اپل ابراز نگرانی می کنند؟

همانطور که مطلع هستید، چند هفته ای بیشتر به معرفی آیفون بعدی ( احتمالا آیفون 6 ) نمانده است. اما قطعا در آن مراسم چیز های بیشتری از یک یا 2 گوشی موبایل معرفی خواهد ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

همانطور که مطلع هستید، چند هفته ای بیشتر به معرفی آیفون بعدی ( احتمالا آیفون 6 ) نمانده است. اما قطعا در آن مراسم چیز های بیشتری از یک یا 2 گوشی موبایل معرفی خواهد شد. یکی از مهم ترین چیز هایی که کاربران آیفون و آیپد منتظرش هستند IOS 8 است. اپل به سختی بر روی این سیستم عامل کار کرده و شاید بزرگترین تغییر در آن معرفی بخش سلامت باشد، بخشی که نگرانی پزشکان را به شدت برانگیخته است.

مختصری در مورد HEALTHKIT اپل

بخش سلامت سیستم عامل اپل HEALTHKIT یا کیت سلامتی نام دارد. این بخش به سنسور های موبایل (مثلا ژیروسکوپ) متصل است. همچنین می تواند به ابزار های جانبی مثل NIKE، FITBIT، WAHOO و WITHING متصل گردد. HEALTHKIT تمام اطلاعات به دست آمده را یکجا در یک وسیله به شما نشان می دهد. شرکت اپل اعلام کرده است که این سیستم با کلینیکMAYO  در آمریکا و CAMBRIDGE TRUST در انگلیس کار می کند تا اطلاعات شما را به دست پزشکتان و یا حتی متخصیص بیمارستانی برساند.

HEALTHKIT با آیفون 4S، پنجمین نسل از IPOD TOUCH، IPAD 2 و مدل های جدید تر این دستگاه ها کار خواهد کرد (مدل های قدیمی تر IOS 8 را دریافت نمی کنند) اما آیفون 6 شاید اصلی ترین نقش را در به ثمر رساندن این نرم افزار جدید بازی کند، زیرا تعدادی سنسور جدید خواهد داشت که مختص HEALTHKIT خواهند بود و در نتیجه انتظار می رود اطلاعات بسیار بیشتری را در زمینه ی سلامت در اختیار کاربران قرار دهد.

در نگاه کلی، HEALTHKIT چیز بسیار جالبی به نظر می رسد. اما اگر اینطور است پس چرا عده ای از از جامعه ی پزشکی در مورد آن ابراز نگرانی می نمایند؟ برای پاسخ گویی به این سوال نظرات ۲ متخصص در این زمینه را بررسی می کنیم.

نفر اول دکتر راکش کاپیلا (RAKESH KAPILA) یک پزشک عمومی در شهر لندن است. او تحصیلات خود را در زمینه علوم پزشکی در MAYO CLINIC در آمریکا به اتمام رسانده است.

دیگری دکتر DUSHAN GUNASEKERA است. او نیز فارغ التحصیل رشته ی پزشکی بوده، و بعدا این حرفه را رها کرده تا بدل به یک مشاور مالی در زمینه ی خدمات مرتبط به این شاخه گردد. وی دفتر خود را در کلینیک MY HEALTHCARE در لندن دارد و با کلینیک قلب REGENT’S PARK هم همکاری نزدیکی دارد.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه شوید تا اطلاعات بیشتری را در مورد نکات مثبت و منفی کیت سلامتی اپل کسب نمایید.

دقت و قابلیت تعمیم

دکتر GUNASEKERA می گوید: "یک مشکل این سیستم این است که معلوم نیست اطلاعات چه قدر دقت دارند. در حالی که پزشکان می توانند از این اطلاعات استفاده کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که مثلا فشار خون یا قند خون بیمار صحیح و درست باشد. به همین دلیل شاید هیچ وقت شاهد آن نباشیم که یک پزشک به موبایل شما نگاه کند و در مورد سلامتی تان نظرش را اعلام دارد."

2

دکتر کاپیلا هم نظر مشابهی دارد و می گوید: "نرم افزار HEALTHKIT باید قابل برنامه ریزی اختصاصی باشد. بطوری که هر بیمار یا فرد را جداگانه مورد بررسی قرار دهد. نمی توان از همه توقع داشت به نتایجی در دامنه نرمال سلامتی دست پیدا کنند. مثلا یک ورزشکار در هنگام استراحت ضربان قلبی برابر 40 خواهد داشت. در حالی که این مقدار برای بقیه ی مردم، بصورتی غیر عادی پایین است. خب در این صورت دکترها تنها از روی اطلاعات به دست آمده از طریق این نرم افزار نمی توانند در مورد وضعیت فرد نظر بدهند."

خوشنودی ها و نگرانی ها

" این سیستم قطعا تاثیراتی ذهنی بر بیماران خواهد داشت، اگرچه هنوز به درستی معلوم نیست که آنها نگرانی شان افزایش خواهد یافت، یا دلگرم تر می شوند." این ها صحبت های دکتر GUNASEKERA است. دکتر KAPILA هم در این رابطه می گوید: " کلید مفید بودن نرم افزار سلامت جدید اپل این است که اطلاعات تولید شده، تفسیر درستی از وضعیت بیمار باشند. احتمال این قضیه وجود دارد که مردم در یکی از نمودار های HEALTHKIT یک جهش مشاهده کنند و آن را یک مشکل بزرگ در نظر بگیرند. در حالی که شاید به واقع همه چیز در دامنه ی نرمال بوده و اتفاق خاصی رخ نداده باشد."

دکتر KAPILA ادامه می دهد: " بعضی از مردم ممکن است اطلاعات را اینگونه تفسیر کنند که آنها وضعیت مناسبی ندارند و این باعث دلواپسی شان گردد. در حالی که افرادی دیگر که بیش از حد به این اطلاعات و وضعیت سلامت خود اهمیت می دهند، خود را سالم تر از آنچه که هستند در نظر می گیرند.

اطلاعات و داده ی یک فرد را در بازه ی نرمال نگه داشتن شاید چندان هم کار سختی نباشد. در ارتباط با این گروه از افراد (کسانی که خود را سالم می پندارند در حالی که سالم نیستند) من فکر میکنم نمی توان به اطلاعات و داده ی نرم افزار در مورد فعالیت های مورد نیاز فرد اکتفا کرد. اعداد به تنهایی نمیتوانند تشخیص دهند چه چیزی برای فرد مفید است و چه چیزی نیست."

3

حریم شخصی

دکتر GUNASEKERA معتقد است: "یک مشکل دیگر حفاظت اطلاعات است. تمام اطلاعات پزشکی در یک وسیله دیجیتال نگه داری می گردد. درست است که داشتن تمام اطلاعات بصورت یکجا و قابل تفسیر، می تواند برای بیمار مفید باشد، اما قابلیت دسترسی به این اطلاعات باید به درستی بررسی گردد."

نباید فراموش کنیم که همه ی نظرات ارائه شده در مورد این سیستم منفی نیستند و نظرات مثبتی نیز وجود دارند.

فواید برای بیماران دیابتی و زنان باردار

دکتر GUNASEKERA می گوید: " یک وضعیت بخصوص وجود دارد که در آن HEALTHKIT بسیار مثمر ثمر است و آن کمک به بیماران دیابتی بوده. این دسته از بیماران باید به صورت دائم مقدار قند خون خود را اندازه گیری کنند. این عمل در حال حاضر بوسیله خراشی بسیار کوچک (سوراخ کردن انگشت با سنجاق) و چکاندن قطره ای خون بر دستگاه قابل حمل مخصوصی انجام می گردد. اما کیت های جدید و ریزی وجود دارند که می توان آنها را در زیر پوست قرار داد تا بصورت ممتد قند خون را اندازه گیری کنند و اطلاعات را برای HEALTHKIT بفرستند.

پیام هشدار از طرف آیفون برای کاربران دیابتی در مورد کاهش شدید قند خون می تواند یک تغییر تاریخی در سبک زندگی این بیماران باشد. دیگر نیازی نخواهد بود تا بصورت دستی مقدار قند خون را کنترل کنند. تنها نگاهی به موبایل کافی خواهد بود و یا فراتر از آن، منتظر ماندن برای دریافت پیام هشدار همه چیز را راحت خواهد کرد."

GUNASEKERA همچنین فواید بسیاری در این ابزار جدید برای زنان باردار می بیند: " زنان باردار باید در طول 9 ماه خیلی دقیق چیز هایی که می خورند و فعالیت هایی که انجام می دهند را کنترل کنند. نظارت بر ضربان قلب می تواند راهی باشد تا مادران از سلامت جنین خود مطمئن گردند. در حال حاضر راه هایی برای این کار وجود دارد، اما نیازمند معاینه های منظم در زمان بارداری هستند. ولی با HEALTHKIT تنها کافیست یک قطعه ی الکترونیکی خاص را به خود وصل کنند و منتظر پیام های هشدار آیفون باشند."

دکتر کاپیلا اضافه می کند که HEALTHKIT پتانسیل این را دارد که به بیماران انسداد ریوی، تنگی نفس و آنان که در هنگام خواب مشکل تنفسی دارند کمک کند تا مقدار اکسیژن خون خود را در کنترل داشته باشند.

3

آموزش

در آخر هر دو متخصص معتقدند که آموزش نقشی حیاتی را در موفقیت یا شکست HEALTHKIT بازی می کند.

در واقع این تکنولوژی هنوز به سطحی نرسیده تا بتواند جایگزینی برای دکتر های واقعی باشد.

دکتر GUNASEKERA معتقد است: "وقتی IOS 8 معرفی شود. اپل نیاز دارد تا به کاربران نشان دهد که باید به دنبال چه چیزی باشند. عدم موفقیت در تشریح توانایی های HEALTHKIT می تواند منجر به آن شود که بیمار و یا پزشک به کلی آن را کنار بگذارند.

در واقع این تکنولوژی هنوز به سطحی نرسیده تا بتواند جایگزینی برای دکتر های واقعی باشد. بدن انسان سیستم بسیار پیچیده ای است که می تواند در روزهای متفاوت وضعیتی متفاوت از خود نشان دارد. حتی ممکن است در طی چند ساعت شرایطش به کلی تغییر کند. این سطح از پیچیدگی نیاز به یک متخصص دارد تا همه ی مسائل را بررسی کرده و سپس تشخیص دهد که آیا مشکلی وجود دارد یا نه.

اپل باید این نکته را برای کاربرانش توضیح دهد که HEALTHKIT قرار نیست جای معاینه ها و چک آپ ها را بگیرد. در مقابل این نرم افزار راهی محسوب می شود برای کنترل کلی آمارها و اطلاعاتی از وضعیت بدن (فی مابین ملاقات ها و مراقبت های پزشکی) که می تواند بر سلامت شما اثر بگذارد."

سلامتی در مقابل تناسب اندام

یک نکته اینجا باقی خواهد ماند و آن این است که متخصصین معتقدند هرچند نام HEALTHKIT آن را نرم افزاری برای سلامتی نشان می دهد اما در حقیقت این نرم افزار ارتباط خاصی با این مقوله ندارد.

دکتر GUNASEKERA در این رابطه می گوید: " کلیت بخش های نرم افزار مذکور بیشتر در مورد تناسب اندام است تا مراقبت های پزشکی و سلامت. کنترل ویتامین های مورد نیاز بدن برای کسی که می خواهد رژیم غذاییش را کنترل کند بسیار مفید است، اما این امر کمک چندانی به پزشک نمی کند تا متوجه شود بیمارش در چه سطحی از سلامتی قرار دارد."

دکتر KAPILA می افزاید: " من قبول دارم که این نرم افزار برای کسانی که ورزش می کنند و یا به تناسب اندام اهمیت می دهند بسیار سودمند خواهد بود. ما سالیانه از خدمات پزشکی زیادی استفاده می کنیم، با وجود HEALTHKIT نیازمان به بسیاری از آنها مرتفع می گردد. مثلا فشار خون که نیاز به کنترل مداوم دارد، با وجود این نرم افزار جدید IOS 8 براحتی قابل کنترل خواهد بود."

در آخر دکتر GUNASEKERA معتقد است: " شاید بتوان اینطور نتیجه گیری کرد که HEALTHKIT مردم را تشویق خواهد نمود که به تناسب اندام خود توجه و رسیدگی دقیق تری کنند و همین امر سلامت بیشتر آنها را منجر شود."

گوگل فیت (GOOGLE FIT) هم در ماه های آینده با HEALTHKIT اپل همراه خواهد شد تا یک کنترل کننده ی شخصی برای وضعیت جسمانی باشد. این دو با هم تاثیرات زیادی بر پیشرفت تکنولوژی در زمینه سلامت خواهند داشت. نتیجه هر چه باشد، پیام روشن است : آنها هر چه هم بگویند، مراجعه به پزشک را متوقف نکنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • ایمان
    ایمان | ۶ شهریور ۱۳۹۳

    آقای صفایی ممنون از مقاله بسیار خوبتون، متن خوب و روانی داشت، فقط یک نکته ریز وجود داره و اونم اینکه iOS، iPhone، iPad و iPod همشون با حرف i کوچک نوشته می شوند و لازم نیست کل کلمه با حروف بزرگ نوشته بشه، در واقع ایت کلمات یه جور برند هستند و باید همیشه اینطوری نوشته بشوند...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی