ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینترنت به صورت ناخودآگاه ما را از صحبت در خصوص مسائل حساس باز می دارد

اینترنت ممکن است برای فعالان و سازمان ها پلتفرم خوبی باشد تا بتوانند کمپین های تبلیغاتی یا آگاهی رسان را بهتر به آگاهی همه برسانند. برای مثال کمپین Ice Bucket Challenge که برای حمایت از ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۰

اینترنت ممکن است برای فعالان و سازمان ها پلتفرم خوبی باشد تا بتوانند کمپین های تبلیغاتی یا آگاهی رسان را بهتر به آگاهی همه برسانند. برای مثال کمپین Ice Bucket Challenge که برای حمایت از بیماران سرطانی و آگاهی رسانی در خصوص بیماری ALS ساخته شد، با اقبال بسیاری از کاربران و افراد مشهور روبرو شد که نشان از موفقیت این کمپین بوده است. اما در کل، همه کاربران همیشه اینترنت را جایی مفید برای نمایان کردن دیدگاه های خود نمی دانند.

شبکه های اجتماعی مثل توئیتر و فیسبوک، تبدیل به جایی شده اند که نظرات کاربران را در زمینه های گوناگون می توان در آنها مشاهده کرد. اما نتایج تحقیقی که در روز گذشته توسط مرکز تحقیقاتی Pew و دانشگاه Rutgers منتشر شده می گوید این در نهایت باعث شده کاربران این سایت ها علاقه کمتری به گفتن دیدگاه های خود در خصوص مسائلی مانند سیاست داشته باشند.

محققان در این بررسی متوجه شدند افرادی که به صورت مداوم از این سایت ها استفاده می کنند، تمایل کمتری به مباحثه یا ارائه دیدگاه هایی دارند که در فضای آفلاین بدون دغدغه به آنها می پردازند.

به گفته Keith N. Hampton پروفسور ارتباطات در دانشگاه Rutgers و نویسنده مقاله منتشر شده در خصوص نتایج این تحقیق در این باره می گوید: افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند به دنبال راه های تازه ای برای شرکت در مباحث سیاسی هستند اما تفاوت زیادی بین مشارکت در سیاست و تامل در آن وجود دارد. کاربران این شبکه های مجازی علاقه کمتری به توضیح دیدگاه های خود نشان می دهند تا از سوی جبهه مقابل به چشم نیایند.

این محققان همچنین روی تاثیر اینترنت بر تئوری مارپیچ سکوت نیز تحقیق کرده اند. این تئوری می گوید اگر افراد فکر کنند با دوستان، آشنایان یا حتی خانواده خود متفاوتند، ترجیح می دهند دیدگاه های خود را کمتر بروز دهند.

این تحقیق نشان داده که اینترنت حتی روی رفتار افراد در فضای آفلاین هم تاثیر می گذارد. افراد بیشتری سعی می کنند به افراد هم نظر با خود نزدیک شده و با کشیدن حفاظی دور خود از افرادی که نظرات مخالف دارند دوری کنند. البته این تا حدودی ریشه در ذات ما دارد، اما در این تحقیق مشخص شده که تاثیر این عملکرد به واسطه اینترنت و مشکلاتی که اشاره شد، در فضای واقعی نیز افزایش پیدا کرده است.

در این تحقیق محققان از ۱۸۰۱ شرکت کننده خواستند نظرشان را در خصوص جاسوسی های سازمان امنیت ملی آمریکا که توسط ادوارد اسنودن -کارمند سابق این سازمان- افشاگری شد بیان کنند. اغلب افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند مایل به بحث در این رابطه با گروه دوستان یا خانواده یا حتی همکاران خود بودند. اما اغلب آنها تمایلی به بیان نظرشان در رابطه با موضوع بحث در فیسبوک و توئیتر نداشتند.

27up-agree-articleLarge

با این حال مشخص شد اغلب افراد اطلاعات مورد نظر خود در مورد موضوع جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA)، را پیش از اینکه در شبکه های اجتماعی پیدا کنند، از طریق رادیو، تلویزیون و سایر رسانه های جمعی به دست آوردند. البته این نتایج، حاصل از تحقیقی بر روی جامعه نسبتا کوچکی به دست آمده و تنها یک خبر خاص را برای انجام بررسی ها پوشش داده است. شاید مساله در خصوص سایر اخبار مانند تظاهرات ضدنژادپرستی در شهر فرگوسن آمریکا متفاوت باشد.

نظر شما چیست؟ آیا فارغ از جایی که در آن زندگی می کنید، حاضر به ارائه نظرات خود در خصوص برخی مسائل حساس در سیاست، اقتصاد، ورزش یا مسائل اجتماعی در شبکه های مجازی هستید یا ترجیح میدهید نظرات خود را بیشتر با افرادی که شناخت کافی از آنها دارید و در فضای آفلاین مطرح کنید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • amirftma (طرفدار هیچ برندی نیستم!!!)
    amirftma (طرفدار هیچ برندی نیستم!!!) | ۷ شهریور ۱۳۹۳

    من اگه تو یه موضوعی دانش و آگاهی کامل داشته باشم از بحث نمیترسم حتی اگه طرف مقابل من نظرش مخالف باشه از کسی هم نمیترسم و دور خودم هم حصار نکشیدم.

  • Leo Plus
    Leo Plus | ۶ شهریور ۱۳۹۳

    تا الان که 17 سالمه، اصلا تا تو هیچ شبکه ی اجتماعی نبودم!
    یه آی دی نیمباز دارم 6 ساله، که با دوستام اونجا مشغول صحبت میشم و یه نفر دیگه!
    در کل تجربه ی اینجور چیزا رو نداشتم، اصلا هم میلی ندارم بهش، حس میکنم یجورایی وقت تلف کردنه... البته استفاده درست ازش هم میتونه مفید و سرگرم کننده باشه

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۶ شهریور ۱۳۹۳

    ممنون آقای صادقپور میدونید یه دونه هستید اونم واسه نمونه هستید
    قدیما ک دلم میگرفت یکیرو پیدا میکردم تو دنیای مجازی و براش حرف میزدم اصلا،برام مهم نبود سنش ، جنسیتش ، چی باشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی