ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا ممکن است شما یک درایو هیبرید را به یک درایو SSD ترجیح دهید؟

به زبان ساده، دیسک های سخت هیبریدی ابزارهایی ترکیبی و تشکیل شده از سرعت سالید دیسک ها و ظرفیت ذخیره سازی هارد های معمولی هستند. این دیسک ها، بزرگتر از دیسک های سخت SSD بوده ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۶ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۴

به زبان ساده، دیسک های سخت هیبریدی ابزارهایی ترکیبی و تشکیل شده از سرعت سالید دیسک ها و ظرفیت ذخیره سازی هارد های معمولی هستند. این دیسک ها، بزرگتر از دیسک های سخت SSD بوده و از یک هارد درایو قدیمی و ساده سریعتر هستند.

این هارد درایوها، گاهی SSHD (مخفف Solid-state Hybrid Drive یا درایوهای هیبریدی جامد) نامیده می شوند. دیسک های هیبریدی به صورت خودکار داده ها را در فضای سالید دیسک کش (Cache) می کنند که این کار سرعت دسترسی به فایلهایی که از آنها زیاد استفاده میکنید را، افزایش می دهد.

استفاده از درایو های مکانیکی و SSD هرکدام مزایای خاص خود را دارد

درایوهای جامد بسیار سریعتر از درایوهای مکانیکی هستند. قیمت آن ها نیز رو به کاهش است. بنابرین شما خواهید دانست که چرا باید به سمت دیسک های SSD بروید. اما این درایوها که اکنون ارزان تر هستند، ظرفیت ذخیره سازی کمتری نیز دارند. سالید دیسک ها قیمتی معادل 0.58 دلار در ازای هر گیگابایت دارند، در حالیکه هر گیگابایت در هارددیسک های معمولی حدود 0.06 دلار قیمت دارد.

یک سالید دیسک با قیمتی معقول باید ظرفیتی حدود 256 گیگابایت را ارائه دهد، در صورتی که با همین قیمت، درایو های مکانیکی ظرفیتی حدود 2 تا 3 ترابایت را عرضه می کنند. ممکن است سرعت درایوهای مکانیکی کم باشد اما حجم بسیار زیادی را با قیمتی بسیار کمتر برای ذخیره سازی فراهم می آورند.

برای بهره مند شدن از مزایای هر دو درایو مذکور، کاربرانی که با رایانه، کارهای سنگین انجام میدهند و PC گیمرها، در سیستم های خود از درایوهای جامد و مکانیکی به طور همزمان استفاده می کنند. سالید دیسک برای فایل های سیستمی، برنامه ها، داده های اپلیکیشن ها، و هر چیز دیگری که برای افزایش سرعت مفید باشد، استفاده می شوند. از هارد دیسک های حجیم تر نیز نیز می توان برای ذخیره سازی فایل هایی که نیاز به دسترسی سریع و همیشگی به آن ها نیست، استفاده نمود. برای مثال: ذخیره سازی کلکسیونی از تصاویر و یا ویدئوها.

hy2-disk-98592856

البته برای اینکار نیازدارید هر دو درایو در رایانه نصب کرده و تعیین کنید هر فایل و برنامه در کدام درایو قرار داده شود. اگر شما قصد انتقال یک فایلی را به درایو دیگری دارید، باید این کار را خودتان انجام دهید. اما اگر می خواهید برنامه ای را به درایوی دیگر منتقل کنید، باید ابتدا برنامه را حذف نموده و دوباره آن را در درایو مورد نظرتان نصب کنید.
با این توصیف، تا اینجا قابلیت های یک درایو برای ذخیره سازی فایل ها و اطلاعات حجیم و البته با امکانات سالید دیسک ها تا حدودی برای شما مشخص شد. برای دانستن دلایلی بیشتر جهت جایگزینی یک درایو هیبریدی به جای سالید دیسک یا هارد دیسک، ادامه مطلب را از دست ندهید.

دیسک های هیبریدی، درایوهایی مغناطیسی با ظرفیتی مشابه SSD ها هستند

یک هارد دیسک هیبریدی شامل یک درایو مغناطیسی معمولی و ظرفیت ذخیره سازی ای در حدود ظرفیت یک دیسک جامد کوچک است. نکته مهم اما، اینست که این هارد درایو به عنوان یک درایو واحد در سیستم عامل شما نمایان خواهد شد. در این حالت شما امکان تعیین مستقیم اینکه کدام فایل ها و برنامه ها در درایو مکانیکی و کدام ها در درایور جامد قرار بگیرند را ندارید. در عوض، نرم افزار داخلی (firmware) این درایوها، اینکه کدام فایل ها و برنامه ها در درایو جامد قرار بگیرند یا نگیرند را مدیریت می کند.

بخش SSD این درایو، نقش کش (Cache) را ایفا می کند. فایل هایی مانند فایل های سیستم عامل یا فایل های برنامه ها که نیاز دارید اغلب به آن ها دسترسی داشته باشید، توسط فریم ور درایو شما، در بخش SSD نگه داری می شود. اگرچه این یک حافظه ی نهان است، و در حافظه های غیر فرار جامد نگه داری می شود، اما این بدان معناست که در هنگام ریبوت نیز همچنان ادامه در دسترس است، بنابراین سرعت بوت شدن سیستم شما را افزایش می دهد.

hy2-disk-y28384672

هدف اصلی داشتن درایوهای هیبریدی، اینست که مانند درایوهای جامد دسترسی به فایل های سیستمی و برنامه ها با سرعت انجام شود، و در کنار آن ظرفیت ذخیره سازی بالای دیسک های مغانطیسی برای سایر فایل ها فراهم می گردد. همانطور که در بالا گفتیم، درایوهای هیبریدی به صورت خودکار تعیین می کنند که هر فایل یا برنامه ای در چه بخشی قرار بگیرد و نیازی نیست شما خودتان اینکار را انجام دهید.

 

درایوهای هیبریدی، به اندازه ی SSD ها فضای ذخیره سازی جامد ندارند

نکته مهم در مورد درایوهای هیبریدی، این است که فضای ذخیره سریع کمتری نسبت نسبت به درایوهای SSD دارند. در حال حاضر برترین دیسک درایو هیبرید دارای یک ترابایت فضای مکانیکی و تنها 8 گیگابایت حافظه جامد است. برای نگه داری فایل های سیستمی و برنامه ها، شاید 8 گیگابایت نسبتا معقول بنظر برسد، اما این فضا، درمقایسه با درایو هایی با ظرفیت های 128 و یا 256 گیگابایت که قادر به ذخیره سازی تمام فایل های سیستمی و برنامه های شما هستند، نیست.

البته Fusion Drive که تولید شرکت اپل است نیز از نوع هیبریدی بوده که 1 یا 3 ترابایت (با توجه به نیاز شما) فضای مکانیکی و تا 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی فلش جامد را ارائه می دهد.
چرا شما نیاز به یک درایو هیبریدی دارید؟

درایوهای هیبریدی میتوانند قیمتی ارزان تر از سالید دیسک ها داشته باشند، چرا که اینگونه درایوها از حافظه ی جامد کمتری نسبت به یک سالید دیسک بهره می برند. یک هارد درایو 2 ترابایتی هیبریدی با 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی جامد برای فایل های cache، از یک هارد درایو مکانیکی ساده با ظرفیت مشابه 2 گیگابایت، گران تر خواهد بود، اما خوشبختانه از یک درایور جامد 256 گیگابایتی که در کل فضای ذخیره سازی کمتری نیز دارد، ارزان تر است. تولید کنندگان رایانه، برای اینکه با قیمتی کمتر بتوانند سرعت درایوهای جامد را با ظرفیت ذخیره سازی بالایی به مشتریان ارائه کنند، دیسک درایوهای هیبریدی را بر روی رایانه هایی که می سازند قرار می دهند.

یک درایو هیبریدی، همچنین یک درایور فیزیکی تنها نیز هست، که این مورد یک مزیت بزرگ است. اگر شما دارای لپ تاپی که تنها یک درایو دارد، هستید، و می خواهید همزمان سرعت بالای درایوهای جامد را با فضای ذخیره سازی بسیار زیاد درایو های مکانیکی داشته باشید، بهترین گزینه برای شما، خرید یک هارد درایو هیبریدی است که مزایای ذکر شده را همزمان برایتان به ارمغان می آورد.

همه چیز به قیمت و فضای ذخیره سازی مربوط است. اگر درایوهای مغناطیسی و درایو های جامد اکنون به ازای هر گیگابایت قیمتی یکسان داشتند، اصلا نیازی به درایوهای هیبریدی نبود. در هر حال یک سالید دیسک می تواند بهتر باشد. تنها برتری دیسک درایوهای هیبریدی نسبت به درایوهای جامد، اینست که در ازای ارائه ی هر گیگابایت فضای ذخیره سازی، قیمتی ارزان تر دارند.

اگر سرعت بالای یک سالید دیسک را در کنار مقدار زیادی فضای ذخیره سازی نیاز دارید، داشتن یک درایو هیبریدی می تواند بهتر باشد. زیرا همانطور که قبلا اشاره کردیم، اینگونه درایوها خودشان به صورت خودکار فایل ها و برنامه ها را برای شما در بخش های مرتبط قرار می دهند و دیگر نیازی نیست شما خودتان برای تک تک فایل ها و برنامه ها تعیین کنید که هرکدام در چه درایوی و در کجا نگه داری شوند و علاوه بر این ها، به جای داشتن دو درایو مجزا، شما یک درایو واحد در سیستم خود خواهید داشت.

hy1-479827492

 

آیا درایوهای هیبریدی سریع تر هستند؟

درایوهای هیبریدی به میزان قابل توجهی از درایوهای مکانیکی سریع تر هستند. که این سرعت به دلیل الگوریتم کش کردن فایل های سیستمی و فایل های برنامه ها در بخش حافظه جامد، اینگونه درایو هاست که سرعتی نزدیک به درایوهای جامد را در دسترسی به فایل های cache شده، ارائه می کنند.

در هنگام شروع کار، درایوهای هیبریدی سرعت کمی دارند، زیرا وقتی برای اولین بار قصد استفاده از درایوهای هیبریدی را داشته باشید، هنوز هیچ فایل کشی (cache) در حافظه جامد شان ایجاد نشده است، بنابرین در هنگام شروع کار، تقریبا مانند درایوهای مکانیکی سنتی، سرعت کمی خواهد داشت. ولی به مرور وقتی با این درایوها کار کنید، با ذخیره کردن فایل هایی که درایو دسترسی سریع به آن ها را تشخیص داده، سرعت به تدریج افزایش می یابد.

حاصل ترکیب یک سالید دیسک به صورت جداگانه به همراه یک هارد درایو مکانیکی در یک رایانه ی شخصی، البته اگر فضای کافی برای قرار دادن هر دو آن ها در اتاق وجود داشته باشد، یک هارد درایو هیبریدی است. هر چیزی که در یک سالید دیسک وجود دارد، دقیقا سرعتی مشابه با بخش کوچکی از یک درایو هیبریدی است که این نتیجه استفاده از کش (cache) در هارد درایوهای هیبریدی می باشد. با نصب سیستم عامل و برنامه های مورد نظرتان بر روی یک هارد درایو جامد، شما مطمئن می شوید که فایل های مورد نیاز، با سرعت هر چه تمام تر در دسترس قرار خواهند گرفت. مدیریت اینکار، اگر توسط خودتان انجام شود، کارایی و بهره وری بهتری را برایتان به ارمغان می آورد.

از آنجایی که قیمت هارد درایوهای جامد در حال کاهش است، انتظار داریم تا شاهد هارد درایوهای هیبریدی کمتری نیز باشیم. به خصوص اینکه واقعا، همه به 2 ترابایت فضای ذخیره سازی در رایانه های رومیزی و یا لپ تاپ هایشان نیاز ندارند. ولی در نهایت یک سالید دیسک با صدها گیگابایت حجم کمتر، ولی با سایزی کوچک تر و همچنین سرعتی بسیار بیشتر، می تواند انتخاب بهتری باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • علي
    علي | ۱۸ فروردین ۱۳۹۵

    سلام من يه لب تاب ايسوس گرفتم ، ا ترابايت HDD داره و 8 گيگSSD درايو C رو 150 گيگ گرفتم و بقيه رو براي درايوهاي ديگه تقسيم كردم حالا يه حافظه 8 گيگ كه براي SSD هستش رو مي خوام كش هاردم باشه بايد چكارش كنم؟ يعني اون 8 گيگ رو هم يه پارتيشن كنم؟

  • روباه آبی
    روباه آبی | ۷ شهریور ۱۳۹۳

    ۱۲۸گیگ لپتابم ssd ای لا مذیثب خیلی قویه اما کمه رفتم ۱ ترابایت بگیرم گفت ۱ و ۹۰۰ منم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی