ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا از فاصله ۲۰۰ میلیون کیلومتری به رفع اشکال حافظه مریخ پیمای خود می پردازد

مریخ پیمای Opportunity هنوز و پس از یازده سال گذشتن از آغاز ماموریت ۹۰ روزه اش بر روی سیاره ی سرخ حاضر است و به نظر می آید با گذشت این همه سال رفته رفته در ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۱:۰۰

مریخ پیمای Opportunity هنوز و پس از یازده سال گذشتن از آغاز ماموریت ۹۰ روزه اش بر روی سیاره ی سرخ حاضر است و به نظر می آید با گذشت این همه سال رفته رفته در حال گرفتار شدن به نقص های نرم افزاری باشد. از همین رو ناسا تصمیم گرفته است به صورت کامل از حافظه ی آن پشتیبان تهیه کرده سپس این حافظه را پاکسازی و ریبوت نماید.

به گفته ی ناسا عملیاتی که قرار است صورت پذیرد دقیقاً مشابه پاکسازی حافظه ی دچار اختلال یک کامپیوتر و رفع اشکال آن پس از این امر است، با این تفاوت که کلیه ی مراحل یاد شده قرار است توسط اپراتورهایی که در زمین ساکن هستند بر روی ماشینی که در سیاره ی دیگری است پیاده سازی شود.

هر دو مریخ پیماهای Spirit و Opportunity به حافظه های فلشی با ظرفیت ۲۵۶ مگابایت مجهز شده بودند و از آن برای ذخیره سازی و آپلود داده ها به زمین استفاده می نمودند. پس از چندین سال مداوم استفاده از این حافظه ی فلش و پیاده سازی پیوسته ی دیتا بر روی آن به نظر می آید عاقبت سلول های حافظه ی مذکور دچار اختلال شده و سبب گشته اند مریخ پیمای Opportunity چندین بار در طول ماه جاری با نقص فنی روبرو شده و به صورت ناگهانی ریبوت شود.

جالب است بدانید هر بار ریبوت شدن این مریخ پیما یک روز کامل زمینی طول می کشید و این مسئله سبب می گردد وظایف تحقیقاتی آن به شکل جدی از برنامه ی زمانبندی تعریف شده برایش عقب بیافتند.

بر مبنای آنچه گفته شد ناسا قصد دارد یک نسخه ی پشتیبان کامل از کل اطلاعات حافظه ی Opportunity را به زمین منتقل کرده و سپس با پاکسازی این حافظه به بررسی مشکل و رفع آن بپردازد، در سال ۲۰۰۹ جفت دوقلوی این مریخ پیما یعنی Spirit نیز دچار مشکل مشابهی شده بود و مهندسین ناسا با همین شیوه موفق به رفع آن گشتند.

جان کلاس (John Callas)، مدیر پروژه های پژوهشی ناسا در رابطه با مریخ، می گوید فرمت مجدد این حافظه و رفع اشکالش عملیاتی با ضریب خطر نسبتا پایین محسوب می گردد زیرا نرم افزارهای اصلی و کلیدی Opportunity بر روی حافظه ی دیگری پیاده سازی شده اند.

فاصله ی حال حاضر بین مریخ پیمای یاد شده و زمین چیزی در حدود ۲۰۱.۱۶۸.۰۰۰ کیلومتر است و لذا عملیات مورد بحث که به صورت ریموت قرار است انجام شود به نوعی می تواند در زمینه ی فاصله ی بین دو محل اجرایی آن رکورد دار محسوب شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • پيمان
    پيمان | ۹ شهریور ۱۳۹۳

    بابا اين سامسونگو وارد رقابت با ناسا كنن يكم اين اعدادو ارقامو افزايش بدن اخه ٢٥٦ مگ حافظه يني چي؟
    جدا از شوخي واقعاً چرا؟؟؟ كسي اطلاع داره ما رو هم اگاه كنه

    • یونس
      یونس | ۱۶ آبان ۱۳۹۴

      از همون اول که حافظه های n گیگابایتی وجود نداشت.
      خوب که دقت کنی میبینی اون مریخ پیما در سالهای 2002-2003 طراحی و ساخته شده و در اون موقع بیشترین ظرفیت حافظه ها همین 256 مگابایت بوده است.

  • سامان
    سامان | ۹ شهریور ۱۳۹۳

    طبق متن، در حال حاضر فاصله زمين تا مريخ دويست ميليون كيلومتر است. لذا با توجه به سرعت نور و امواج راديويي كه حدود هزار ميليون كيلومتر در ساعت مي باشد، زمان رسيدن امواج راديويي از زمين به مريخ One Way Light Time حدود يك پنجم ساعت (12 دقيقه) و مجموع زمان رفت و برگشت امواج Two Way Light Time، حدود 24 دقيقه خواهد بود. يعني به فرض، اگر يك كامپيوتر Server در مريخ داشتيم، اگر همين حالا توسط Remote Desktop ماوس رو تكون مي داديم و روي منوي استارت ويندوز Server كليك مي كرديم، بيست و چهار پنج دقيقه بعد مي ديديم كه نشانگر ماوس حركت كرده و اين منو باز مي شود!. خدا رو شكر كه محل كار من (محل استقرار كامپيوتر Server) در مريخ نيست! البته اگر هم بود ترجيح مي دادم تمام كارها رو با ارسال يك برنامه بصورت Script يا Batch File انجام بدم تا اينكه از ماوس و كيبورد مستقيما استفاده كنم!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی