ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کتابخانه این دانشگاه، کتاب کاغذی ندارد

به نظر می آید با پیشرفت تکنولوژی کتابخانه ها رفته رفته از آنچه که به صورت سنتی مرسوم بوده فاصله می گیرند و دیگر به شکلی که تا به امروز از آنها به یاد داشتیم کتابها ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ | ۰۹:۴۰

به نظر می آید با پیشرفت تکنولوژی کتابخانه ها رفته رفته از آنچه که به صورت سنتی مرسوم بوده فاصله می گیرند و دیگر به شکلی که تا به امروز از آنها به یاد داشتیم کتابها را به اشتراک نمی گذارند. در همین راستا دانشگاه پلی تکنیک فلوریدا در پائیز امسال و با صرف هزینه ی ۶۰ میلیون دلاری قصد دارد اولین کتابخانه ی فاقد کتاب کاغذی خودش را راه اندازی کند.

در کتابخانه ی مورد اشاره دیگر خبری از قفسه های سنتی که در آنها کتاب های کاغذی با دسته بندی های گوناگون چیده شده باشند نخواهد بود و در عوض فضای بیشتری برای حضور دانشجویان و پرداختن آنها به مطالعه تخصیص یافته است. در این فضا تعداد زیادی میز برای انجام کارهای مختلف و همینطور تعداد قابل توجهی از ابزارهای گوناگون مانند لپ تاپ، دسکتاپ و تبلت در اختیار مراجعه کنندگان به کتابخانه ی مذکور قرار خواهد داشت.

در طول سالهای اخیر چندین دانشگاهدیگر نیز این رویه را در پیش گرفته و با حذف کامل کتابهای کاغذی هزینه یی که قبلاً برای تهیه این نوع از کتاب ها صرف می شد را مستقیماً به ناشرین می پردازند تا دسترسی دانشجویان به عناوین دیجیتالی امکان پذیر گردد. بر مبنای قرار داد دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا با چندین ناشر مختلف، دانشجویان می توانند برای یکبار به عنوان موردنظر خود به صورت رایگان دست پیدا کنند و وقتی تعداد زیادی دانشجو به یک عنوان ابراز تمایل نموده و بخواهند از آن استفاده کنند دانشگاه به صورت کامل آن را خریداری و به مجموعه ی دیچیتالیش می افزاید.

کتاب های کاغذی کماکان نقش بسیار مهمی را در آموزش ایفا می کنند و حذف یکجای آنها امکان پذیر نیست، نباید فراموش کرد ماهیت اصلی دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا در عملی شدن طرح فوق بسیار موثر بوده است زیرا تمرکز رشته هایی که در این دانشگاه تدریس می شوند بر روی علوم تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات است و حجم اعظمی از کتب مرتبط به رشته های یاد شده پیش از این به صورت دیجیتال درآمده اند.

در رشته هایی مانند ادبیات و موارد مشابه آن حجم محتوای دیجیتالی ارائه شده به شدت پائیین تر و کمتر بوده و حرکت به این سمت در حال حاضر شاید چندان امکان پذیر نباشد ولی آینده مسلماً در اختیار کتابخانه های دیجیتالی خواهد بود.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • somi
    somi | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

    کتاب کاغذی یه چیز دیگس...
    اصن بوی کتاب هم به آدم آرامش میده :)

  • LG Forever
    LG Forever | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

    ولی خدایی کتاب کاغذی یه چیز دیگه اس... خوندن کتاب به صورت پی دی اف خسته کنندس

  • سیب کوچولو
    سیب کوچولو | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

    کتاب خانه دانشگاه ما هم اصلا کتاب نداره

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

    راحت میتونن تو مصرف کاغذ صرفه جویی کنن و دیگه اینهمه صدای کاغذ هم نمیاد که حواسشون پرت بشه اما من یکی اگر کتابم کاغذی نباشه نمیتونم بخونم ، تازه تستشم کردم یه بار یه درسی کتابش گیرم نیومد کتاب دوستامو گرفتم اسکن کردم و شروع کردم به خوندن اصلا چیزی حالیم نمیشد ، به زور پاس شدم

    • عــــــامـــــــــر
      عــــــامـــــــــر | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

      در ادامه صحبتم اینجور کتابخانه ها برای خوندن کتاب های با محتوای داستانی و کلا غیر درسی خیلی خوبه و میتونه مفید باشه

    • Mehdi Mizi
      Mehdi Mizi | ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

      آره منم موافقم ، اصلا کتابهای کاغذی یه حس دیگه ایی رو به فرد میدن و البته در مورد کتابهای درسی حس خواب آلودگی رو بیشتر میکنن :) ولی خب به هر حال باید خودمونو با شرایط جدید تطبیق بدیم وگرنه با این روند قطع درختان دیگه زمین جای زندگی کردن نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی