ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هفت نکته روانشناختی در شبکه های اجتماعی برای هوشمندتر شدن کسب و کار – بخش دوم

شبکه های اجتماعی ابزارهای نسبتا تازه برای برقراری ارتباط و گسترش نوع های روابط ما هستند. نکته جذاب این شبکه ها اینجاست که همچنان راهی جدید و تازه برای برقراری ارتباط محسوب می شوند. همین ...

سامه گل زاده
نوشته شده توسط سامه گل زاده | ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۵

شبکه های اجتماعی ابزارهای نسبتا تازه برای برقراری ارتباط و گسترش نوع های روابط ما هستند. نکته جذاب این شبکه ها اینجاست که همچنان راهی جدید و تازه برای برقراری ارتباط محسوب می شوند. همین ویژگی باعث می شود که با استفاده از آزمایش و تجریه بتوانیم نکات زیادی را از آنها یاد بگیریم.

نتایج مطالعات و تحقیقات جدید نشان می دهند که شبکه های اجتماعی چگونه روی برقراری روابط انسانها با یکدیگر٬ نحوه اشتراک گذاری اطلاعات و حتی شکل گیری شخصیت آنها٬ تاثیر می گذارند.

از مطالعه روانشناسانه بر روی شبکه های اجتماعی می توان به راهکارهایی دست پیدا کرد که منجر به خلاق تر شدن کسب و کار و پیشرفت های تجاری می شوند. در بخش اول این مطلب به برخی از این موارد اشاره شد، در ادامه سایر موارد مهم در خصوص این راهکارها بیان شده اند. توصیه می شود آنها را از دست ندهید.

۴ - اغلب ما اطلاعات را به صورت انتخابی به اشتراک می گذاریم.

نتایج به دست آمده از تحقیقات Ipsos نشان می دهد که تقریبا یک چهارم کاربر های شبکه های اجتماعی در سراسر جهان همه مسایل یا بیشتر آنها را در این شبکه ها به اشتراک می گذارند.

تقریبا ۱۹ درصد افراد نیز هیج اطلاعاتی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک نمی گذارند. البته این اعداد و ارقام به طور چشم گیری در کشورهای مختلف تغییر می کند.

واشنگتن پست می نویسند که رابطه ای کاملا روشن میان نسبت به اشتراک گذاری و دسترسی به اینترنت وجود دارد. در کشورهایی که در آسیا٬ آفریقا و آمریکای لاتین هستند و دسترسی کمتری به اینترنت دارند میزان به اشتراک گذاری اطلاعات بیشتر است. در حالی که در اروپا و آمریکا که اکثر مردم در بیشتر اوقات آنلاین هستند اطلاعات کمتری به اشتراک گذاشته می شود.

oversharing-1024x601-730x428

نکته کسب و کار: با توجه به گروه سنی و خلق و خوی مخاطبین تان میزان و نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات را مدیریت کنید.

۵ - هرچه فیدبک دریافتی از شبکه های اجتماعی بیشتر باشد احساس تعلق بیشتر است.

به نظر می رسد که استفاده از واژه 'جامعه' برای شبکه های اجتماعی صرفا یک شعار تبلیغاتی نیست. بلکه یک حقیقت است.

نتایج به دست آمده از یک تحقیق در دانشکده روانشناسی دانشگاه کویینزلند نشان میدهد که حضور فعال در شبکه های اجتماعی در کاربران ایجاد وابستگی می کند.

در این تحقیق٬ یک گروه از کاربران فعال شبکه فیسبوک انتخاب شده اند. از نیمی از این گروه خواسته شده که به همان روال سابق به فعالیتشان در فیسبوک ادامه دهند. در حالی که از نیمه دیگر گروه خواسته شد تا فعالیتی نکنند و فقط به تماشای فعالیت دوستانشان در فیسبوک بپردازند.

در پایان این تحقیق کاربرانی که دو روز نتوانسته بودند در شبکه فیسبوک فعالیتی داشته باشند اظهار داشتند که این موضوع بر روی حس و حالشان اثر منفی گذاشته است.

شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک که بیشتر از یک میلیارد کاربر در ماه دارند٬ به مردم درباره روابط اجتماعی شان تذکرات فوری می دهند و این امکان را برایشان فراهم می کنند که در هر زمان بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

در تحقیقی دیگر کاربران وادار می شدندکه مطالبی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند در حالی که امکان دریافت فیدبک یا جواب را برایشان ناممکن ساخته بود. این کاربران علاوه بر آن که اثرات منفی در حس و حالشان مشاهده کرده بودند، اعتماد به نفسشان نیز خدشه دار شده بود.

نکته کسب و کار: کاربران شبکه های اجتماعی از دریافت بازخورد و پاسخ لذت می برند. سعی کنید مقداری از زمانی را که برای توسعه کار خودتان اختصاص داده اید را صرف جواب دادن و شرکت کردن در مکالمات مرتبط کنید. همچنین با ارائه نظرات مفید و مفرح احساس خوبی را در دیگران ایجاد کنید.

۶ - برانگیختگی احساسات منجر به اشتراک گذاری اطلاعات می شود.

همانطور که احتمالا می دانید احساسات بر کسب و کار تاثیرات مستقیم دارد و حتی عوامل دیگری مانند سن و جنسیت نیز در موفقیت یا شکست یک کسب و کار تاثیر بسزایی دارند. بنابراین نباید فراموش کنیم که مطالبی که موجب برانگیختگی احساسات نظیر خشم یا ترس می شوند بیشتر در معرض اشتراک گذاری قرار دارند.

اما این که چرا چنین اتفاقی می افتد به صورت تئوری به این صورت توجیه می شود که برانگیخته شدن احساسات سیستم عصبی ما را فعال می کند. به اشتراک گذاشتن آن مانند راهی است که ما را از آن شرایط رهایی دهد.

در همین رابطه دو مطالعه بطور همزمان بر روی دو گروه شرکت کننده صورت گرفته است. در گروه اول عده ای از شرکت کننده ها یک ویدیو با صحنه های تحریک کننده احساسات و عده دیگر یک فیلم خنثی را تماشا می کردند. در گروه دوم تعدادی از کاربران در جای خود بالا و پایین پریدند و بقیه بی حرکت ایستاده بودند. سپس از تمام شرکت کنندگان خواسته شد که در مورد "منتشر کردن یک مقاله از پیش تعیین شده بر روی شبکه های اجتماعی" احساس و تمایل خود را بیان کنند.

سوژه های مورد مطالعه در هر دو تحقیق وقتی احساساتشان بیشتر تحریک شده بود٬ تمایل بیشتری به اشتراک گذاری اطلاعات نشان دادند. نمودار اول نمایانگر میزان برانگیختگی احساسات بر اساس ویدیوهایی است که تماشا کرده اند و نمودار دوم برانگیختگی فیزیکی کابرانی که در جای خود بالا و پایین پریده اند٬ را نشان می دهد.
سوژه های مورد مطالعه در هر دو تحقیق وقتی احساساتشان بیشتر تحریک شده بود٬ تمایل بیشتری به اشتراک گذاری اطلاعات نشان دادند. نمودار اول نمایانگر میزان برانگیختگی احساسات بر اساس ویدیوهایی است که تماشا کرده اند و نمودار دوم برانگیختگی فیزیکی کابرانی که در جای خود بالا و پایین پریده اند٬ را نشان می دهد.

در هر دو مطالعه شرکت کنندگانی که به گونه ای احساساتشان تحریک شده بود٬ تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن مطالب از خود نشان دادند. تمایل آن افرادی که تحرک فیزیکی داشتند برای به اشتراک گذاشتن به میزان دو برابر بیشتر از گروه دیگر بود.

دلیل این تمایل به اشتراک گذاشتن اطلاعات چنین بیان می شود: این افراد از نظر روانشناسی احساساتشان برانگیخته شده و انتقال اطلاعات و یا به اشتراک گذاشتن آن به نوعی ابراز احساسات به حساب می آید. برانگیخته شدن احساسات یک حالت ناخوشایند است و به همین علت مردم برای رهایی از آن٬ سعی در به اشتراک گذاشتنش دارند.

نکته کسب و کار: مطالبی که احساسات مخاطبین را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد بیشتر به اشتراک گذاشته می شود. مخاطبین خود را از بیهوده بودن بترسانید و یا با یک داستان فریبنده آنها را به هیجان بیاورید. حتی می توانید آن ها را وادار به فعالیت های فیزیکی کنید.

۷ - نمی توان جلوی اشتراک گذاری بیش از اندازه را گرفت.

ما عاشق حرف زدن درباره خودمان هستیم. در حقیقت٬ ما انقدر این کار را دوست داریم که دانشمندان اعصاب شناسی دانشگاه هاروارد اذعان داشته اند که چاره ای جز به اشتراک گذاشتن افکارمان نداریم. احساس خوشایندی که از این کار ایجاد می شود همانند لذتی است که از غذا و پول به دست می آید.

وقتی ما درباره خودمان حرف می زنیم عکس العمل مغز مشابه زمانی است که به غذا و پول و یا رابطه جنسی فکر می کنیم.
وقتی ما درباره خودمان حرف می زنیم عکس العمل مغز مشابه زمانی است که به غذا و پول و یا رابطه جنسی فکر می کنیم.

مطالعات نشان می دهد که شرکت کنندگان حتی حاضرند به ازای حرف زدن درباره خودشان از پول نیز صرف نظر کنند.

نتایج مشابهی نیز در شبکه های اجتماعی به دست آمده است. تحقیقات نشان می دهد که تا ۸۰٪ اطلاعاتی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند درباره تجربه ها و اتفاق های شخصی است.

نکته کسب و کار: این مساله که ما علاقه وافری به حرف زدن درباره خودمان داریم قابل انکار نیست٬ اما برای داشتن یک کسب و کار موفق باید بر روی قابلیت گوش کردن و پشتیبانی از توانایی های مشتریان تمرکز کنیم تا در نهایت بتوانیم کمتر درباره خودمان حرف بزنیم.

•••

برای مطالعه بخش اول به اینجا مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۱۱ شهریور ۱۳۹۳

    من یکی وقتی تو واتساپ یه مطلبی رو میخوام برای یه گروهی بفرستم سعی میکنم چیزی بفرستم که همه خوششون بیاد و فکر هم میکنم چیزی که من باهاش حال میکنم هم همه باهاش حال میکنن اما خب اینجور نیست ، وقتی بعد از مدتی وقت میرم فیسبوک و میبینم 30 تا نوتی برام اومده حس خوبی بهم دست میده قطعا جامعه مجازی جایی هست که اگر خوب ازش استفاده بشه میتونه مفید باشه تو هر زمینه ای که میخواد باشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی