ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تاریخچه ای کوتاه از نت بوک ها، تکنولوژی که از زمان خود عقب تر بود

زمانی تصور می شد، مردم عاشق نت بوک ها (Netbook) شده و برای خرید آن ها صف خواهند کشید. اما امروزه کمتر کسی به این گجت ها علاقه نشان می دهند. نت بوک های خریداری شده، اکثرا بلا ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

زمانی تصور می شد، مردم عاشق نت بوک ها (Netbook) شده و برای خرید آن ها صف خواهند کشید. اما امروزه کمتر کسی به این گجت ها علاقه نشان می دهند. نت بوک های خریداری شده، اکثرا بلا استفاده باقی مانده اند. اما ایده ای که در پشت نت بوک ها بود، در دنیای امروز نیز همچنان وجود دارد.

نت بوک ها نیز همانند بسیاری از تکنولوژی های قبل از خود، نظیر تبلت های ویندوز اکس پی مایکروسافت و تلفن های هوشمند ویندوز موبایل، از شرایط آن زمان عقب تر بودند. ایده ی اصلی نت بوک ها امروزه در مایکروسافت همچنان وجود دارد و چیزی نیست جز ساخت لپ تاپ های ارزان ۱۹۹ دلاری با سیستم عامل ویندوز ۸.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا با هم سری به تاریخچه ی نت بوک ها زده و در مورد این دستگاه ها اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

تولد نت بوک ها: لینوکس بر روی Eee PC شرکت ایسوس

دنیای نت بوک ها درست از زمانی تشکیل شد که شرکت ایسوس از اولین مدل Eee PC خود، در سال ۲۰۰۷ رونمایی کرد. این دستگاه وزن بسیار کمی داشت و تحت سیستم عامل لینوکس اجرا می شد. همچنین به همراه یک حافظه SSD و بدون ورودی دیسک نوری و نیز عمر باتری فوق العاده خوب -که البته در قیاس با لپ تاپ های آن زمان-  عرضه شد. Eee PC بسیار کوچک بود، صفحه نمایشی ۷ اینجی داشت و صفحه کلیدی بسیار جمع و جور و کوچک را در خود جای داده بود. اما این دستگاه از اکثر لپ تاپ های امروزی قابل حمل تر بود.

2

نت بوک ها به کامپیوترهایی کوچک با سیستم عامل ویندوز تبدیل شدند

نت بوک ها در نهایت تکامل یافتند و به سمت ویندوز و سخت افزارهای قدرتمندتر پیش رفتند. آن روزها ویندوز ویستا، جدیدترین نسخه ی ویندوز بود، که البته برای سخت افزار نچندان مناسب نت بوک های آن زمان، نسبتا سنگین محسوب می شد. مایکروسافت ویندوز XP را احیا کرد تا بر روی این دستگاه ها قابل اجرا باشد. تولیدکنندگان نیز شروع به تولید نت بوک هایی با مشخصات سخت افزاری شبیه به لپ تاپ های ویندوزی آن دوره کردند. البته بسیاری از نت بوک های اولیه دارای وزنی زیاد، هارد دیسک هایی با کم سرعت ورودی دیسک نوری و عمر باتری بسیار کمی بودند. همین باعث شد CNET در سال ۲۰۰۹ در این باره اینگونه بنویسد : «به غیر از قیمت ارزان تر و اندازه ی کوچک، نت بوک ها برتری دیگری نسبت به نوت بوک ندارند.»

ویندوز ۷ برای اجرا شدن در رایانه هایی که از سخت افزار قدرتمندی بهره نمی برند، بهینه شد و در نهایت نت بوک ها با نسخه ی Starter Edition ویندوز ۷ عرضه شدند. برنامه ی مایکروسافت این بود که در این نسخه بیش از ۳ اپلیکیشن به صورت همزمان، قابل اجرا نباشد. البته این شرکت، محدودیت مذکور را از بین برد ولی برای تغییر تصویر پس زمینه، کاربران همچنان محدود بوده و برای این کار راهی جز استفاده از نرم افزارهای جداگانه نداشتند. البته اگر کاربران برای تغییر تصویر زمینه ی دسکتاپ، بسته ی ارتقا به نسخه ی Home Edition را از مایکروسافت خریداری می کردند قطعا این کمپانی بیشتر خوشحال میشد!

نت بوک ها حتی با سیستم عامل روان لینوکس، همه ی کارها را بخوبی انجام نمی دادند. حتی مهاجرت به سمت ویندوز نیز به این مشکل کمک چندانی نکرد. همچنین با توجه به سنگین بودن ویندوز، تولید کنندگان از نصب نرم افزارهای آنتی ویروس به صورت پیش فرض بر روی این دستگاه ها خودداری کردند و در نهایت نتوانستند تجربه ی نرم افزاری خوبی را به کاربران ارائه دهند. صفحه کلیدهای نه چندان دلچسب و کوچک و همچنین ترک پد های ارزان نیز باعث نشد تجربه ای رضایت بخش در بخش نرم افزاری نت بوک ها برای کاربران فراهم شود.

به طور کلی، نت بوک ها باعث شدند برای PC ها رقیب هایی از لحاظ قیمت و اندازه پیدا شود. آنها سعی کردند کاری کنند که مردم فقط به قیمت و فروشگاه های مملو از لپ تاپ های ارزان و عمدتا بی کیفیت، توجه کنند.

3

مرگ نت بوک ها

افراد زیادی نت بوک ها را خریداری کردند زیرا برای اکثر آنها خریدی بسیار مناسب بود، بخصوص زمانی که می توانستند یک نت بوک ۲۰۰ دلاری را با ۱۰۰ دلار کاهش قیمت بخرند. اما این افراد از کار کردن با نت بوک ها چندان راضی و خوشحال نبودند. سخت افزار این دستگاه ها عمدتا محدود و ضعیف بود و سرعت کمی داشت. سیستم عامل ویندوز نیز برای چنین سخت افزارهایی نسبتا سنگین بود و برای صفحه نمایش هایی با سایز کوچک طراحی نشده بود و با چنین صفحه نمایش هایی، این ابزارها زیاد کاربردی به نظر نمی رسیدند.

در نهایت فروش نت بوک ها با سرعت زیاد، کاهش یافت. مردم به اندازه ی کافی این دستگاه را خریدند تا غیر کاربردی بودن و اساسا عدم نیاز به چنین دستگاهی مشخص شود. حتی با وجود قیمت ارزان و مناسب نت بوک ها، تولیدکنندگان PC ها نیز دیگر دوست نداشتند به فروش محصولاتشان ادامه دهند، زیرا باعث کاهش سود دهی آن ها شده بود.

ویندوز ۸ نیز به نت بوک ها کمکی نکرد. دیگر خبری از نسخه ی Starter Edition ویندوز ۸ برای نت بوک ها نشد. چرا که برای اجرای ویندوز ۸ نیاز به صفحه نمایشی با حداقل رزولوشن ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسل بود و صفحه نمایش اکثر نت بوک ها، کیفیتی با رزولوشن ۱۰۲۴ در۶۰۰ را ارائه می کرد.بنابراین آنگونه که ویندوز ۷ برای نت بوک ها نیز عرضه شد این اتفاق در مورد ویندوز ۸ روی نداد.

4

نت بوک ها نسبت به زمان خود عقب تر بودند

اینکه چه نت بوک هایی عرضه شدند هرگز از یاد نخواهد رفت. ایده ای که باعث به وجود آمدن این دستگاه ها شد، نسبت به زمان خود و زمانی که امکانات سخت افزاری لازم برای ساخت آن ها وجود داشت، بسیار عقب تر بود. نت بوک ها، در واقع عمدتا کامپیوترهایی با اندازه ی کوچک، وزن بسیار کم، دارای حافظه SSD پرسرعت، عمر باتری زیاد و فاقد ورودی دیسک های نوری هستند. دلیل نام گذاری نت بوک ها نیز این است که در اصل برای اتصال  به اینترنت و استفاده از سرویس های تحت وب ساخته شده بودند و نه برای اجرای اپلیکیشن های ویندوزی یا نگهداری از حجم زیادی رسانه و اطلاعات و یا اجرای بازی های ویدیویی. امروزه ما دستگاه هایی را در اطراف خود می بینیم که از ایده ی نت بوک ها الهام گرفته اند:

- تبلت ها: تبلت ها در واقع کامپیوترهایی کوچک و سبک با فضای ذخیره سازی سریع و عمر باتری بالا هستند. عمدتا مردم از این وسیله برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند. مطمئنا تایپ کردن با صفحه ی لمسی تبلت ها چندان ایده آل نیست، اما در مورد نت بوک ها نیز همینطور بود با وجود صفحه کلیدهای بسیار کوچک و دکمه های بهم چسبیده، تایپ کردن با آنها هم لذت بخش نبود. اگر شما به دنبال دستگاهی کوچک برای اتصال به اینترنت هستنید که بتوانید آن را در کیف خود جای داده و به راحتی حمل کنید، احتمالا تبلت ها برای شما گزینه ای مناسب تری هستند. تبلت ها تجربه ی کاربری بهتری را برایتان به ارمغان می آورند. برای مثال تبلت نکسوس ۷ صفحه نمایشی ۷ اینچی دارد که دقیقا مشابه اولین نت بوک یعنی Eee PC شرکت ایسوس است.

- اُلترا بوک ها: الترا بوک های ویندوزی و مک بوک ایر های اپل را می توان تکامل یافته ی ایده ی نت بوک ها دانست. این دستگاه ها طراحی شده اند تا عمر باتری بسیار بالا را با قابلیت حمل آسان برای کاربران فراهم سازند. سایز الترابوک ها نسبت به نت بوک ها بزرگ تر هستند، زیرا یک لپ تاپ باید دارای صفحه نمایشی مناسب و همچنین صفحه کلیدی بزرگ و راحت برای تایپ کردن باشد. شما می توانید در این دستگاه ها اپلیکیشن های دسکتاپی را بسیار بهتر از نت بوک های قدیمی اجرا کنید، اما برای کسانی که قدرت پردازش زیادی را برای انجام کارهای خود نیاز دارند، الترابوک ها چندان مناسب بنظر نمی رسند.

کروم بوک ها: در واقع می توان گفت کروم بوک ها، نت بوک هایی جدید هستند که به جای ویندوز، نسخه ای سفارشی شده از لینوکس را اجرا می کنند. درست مانند اولین نسخه های نت بوک ها. این دستگاه ها ارزانند وکمتر از نت بوک ها با لپ تاپ های بزرگ مقایسه می شوند. جای هیچ شک و تردیدی نیست که کروم بوک ها، به دلیل داشتن صفحه نمایش بزرگ تر، کیبرد راحت تر و بهتر، نسخه ی سفارشی شده و بهینه شده سیستم عامل شانو ترک پدی کاربردی تجربه ی کاربری بسیار بهتری را در وب گردی نسبت به یک نت بوک قدیمی ارائه می کنند.

همانطور که قبلا در دیجیاتو اعلام کردیم، مایکروسافت در تلاش برای ساخت لپتاپ هایی ارزان قیمت و رقابت با کروم بوک گوگل است. این شرکت اکنون در حال تبلیغ لپ تاپ ۱۹۹ دلاری HP است که از سیستم عامل ویندوز ۸ بهره می برد.  همچنین مایکروسافت قیمت لایسنس ویندوز را برای تولیدکنندگان رایانه های کوچک، رایگان کرده. کسی چه می داند، ممکن است شاهد حیات مجدد نت بوک ها، یا این کامپیوترهای ویندوزی ارزان قیمت که در حال حاضر کارایی بهتری دارند، باشیم.

5

درس بزرگی که می توان از نت بوک ها گرفت این است که تمرکز اصلی ساخت این وسیله بر روی قیمت کم آنها بود؛ مردم نیز به همین دلیل به خرید نت بوک ها علاقه مند شدند ولی در نهایت اکثرشان از این خرید پشیمان شدند. امروزه نیز می توانید تبلت هایی با قیمت ۵۰ دلار بخرید که ساخت شرکت هایی است که حتی نامشان را تا کنون نشنیده اید! ولی طبیعتا چنین تبلت هایی نمی تواند تجربه کاربری خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

به نظر شما بازهم شاید ظهور نت بوک ها خواهیم بود؟ یا تبلت ها، الترا بوک ها و یا کروم بوک ها جای آن ها را برای همیشه پر می کنند؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران در دیجیاتو به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • عبدالله
    عبدالله | ۱۷ شهریور ۱۳۹۳

    مقاله دقیق بود. همین الان یکی از این نت بوکها افتاده تو کمدم داره خاک می خوره! البته من چون معلم هستم برای درس دادن خریده بودم چون هم سبک بود هم باتریش خوب بود و هم می شد به پروژکتور نصب کرد. اما کند بود. الان هم از فبلت استفاده می کنم حتی برای تدریس!

  • علیرضا
    علیرضا | ۱۷ شهریور ۱۳۹۳

    اتفاقا برعکس من چندسال از نت بوک دل مینی استفاده کردم با cpu atom و ویندوز 7
    تو این چندسال هیچ کم و کاستی حس نکردم این نت بوک ها از پس انجام هرکاری برمیان به جز بازی کردن که منم هیچوقت روش بازی نصب نکردم
    از اتوکد و فتوشاپ گرفته تا انواع نرم افزارهای مهندسی مثل gis رو روش نصب کردم و کار کردم هیچوقت نه نگفت بهم و به راحتی کارهام رو انجام میداد
    درکل یه گزینه بسیار عالی برای مهندسان و دانشجویان هست
    به جز نرم افزارهایی که گفتم واسه برنامه نویسی هم عالیه هم تحت وب هم سیستم که خودم بیشتر برنامه هایی که نوشتم با همین نت بوک بوده
    البته اینو بگم که کیبورد دل مینی نسبت به نت بوک دیگه بزرگتره که دلیل انتخاب منم این بود
    الان تبلت و یه مک بوک دارم ولی با قاطعیت میگم نت بوکم یکی از بهترین وسایلی بود که تجربه کردم

  • محسن برجی
    محسن برجی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۳

    خود من فکر می‌کردم نت‌بوک برای کارهای مربوط سامان‌دهی نوشته‌ها و فایل‌های آفیس ابزار مناسبی باشد، ولی در نهایت تجربه کاربری خوبی با آن نداشتم و خیلی زود آدم را خسته می‌کرد.
    کیبورد کوچک فیزیکی چیزی نیست که بتوان به راحتی با آن کنار آمد.

  • steve
    steve | ۱۶ شهریور ۱۳۹۳

    فك كنم الان ديگه تبلت جاي نت بوك ها رو گرفته .راستي در جواب به كاربر ترول:نخير شيرازي نيستم ولي كاشاني هستم :)

  • فاميل دور
    فاميل دور | ۱۶ شهریور ۱۳۹۳

    تبلت ها واقعا جايگزين هاي شايسته اي براي نت بوك ها هستند
    از ارزان ترين قيمت تا قيمت هاي بسيار گران رو مي تونيد تو اون ها پيدا كنيد كه امكانات ، شكل و شمايل و سايز هاي متفاوت دارند
    به نظرم نت بوك ها نخواهند توانست جاي تبلت ها رو پر كنند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی