ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اشک ها و لبخندها: تلاش های پشت پرده برای خلق ساعت هوشمند موتو ۳۶۰

من یک دست بند چرمی قهوه ای برای Moto360 می خواهم، اما فعلا این رنگ برای فروش گذاشته نشده است. " صبور باش!" این حرف را Jim Wicks در حالی که به کاتالوگ بند های ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

من یک دست بند چرمی قهوه ای برای Moto360 می خواهم، اما فعلا این رنگ برای فروش گذاشته نشده است. " صبور باش!" این حرف را Jim Wicks در حالی که به کاتالوگ بند های چرمی رنگارنگ نگاه می کند به من می گوید.

به نظر می رسد صبر چیزی است که Wicks به خوبی با آن آشنا است. به عنوان نایب رئیس  بخش طراحی، او کسی است که در طی دو سال گذشته زبان طراحی موتورولا را زیر و رو کرده است و این طور که به نظر می رسد، موتو۳۶۰ نهایت این زبان طراحی است. این ساعت ساده، گرد و زیبا است و راهی طولانی را از درون طرح ها و نقشه ها پیموده است تا اینک در درون ویترین ها خود نمایی کند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/moto360story.mp4"] حجم ویدئو: ۳۰ مگابایت

تیمی از Google و Motorola با هم تلاش کردند تا یک ساعت هوشمند غیر قابل ساخت را بسازند.

دلایل زیادی برای این طراحی وجود دارد. در درجه ی اول ساختن یک ساعت هوشمند گرد باعث می شود که این محصول هیچ گوشه ای نداشته باشد و یکپارچه باشد. این پیامی است که ما در طول یک هفته حضورمان در مقر اصلی Motorola در شیگاگو بارها و بارها دریافت کردیم.

«ما قبلا هم محصولات گرد ساخته ایم.» این حرف را Iqbal Arshad نایب رئیس بخش عملیات مهندسی می گوید. منظور او Motorola Auro است. یک موبایل زیبای گرد غیر عادی و البته دو هزار دلاری که Motorola به سختی توانست چیزی از آن را به فروش برساند. Arshad هنوز هم بعد از نیم دهه، نسبت به ساخت آن محصول احساس غرور می کند و شاید هم باید مغرور باشد. چرا که این موبایل اولین تلفن همراهی بود که با صفحه نمایش گرد و تراکم پیکسل بالا تولید شد. اما چالش اصلی در ساخت یک محصول الکترونیکی گرد این است که چگونه بدون نیاز به اتصال سیمی قطعات، یک محصول گرد بسازیم.

در ادامه مطلب جزئیات بیشتری در خصوص روند ساخت موتو۳۶۰ مطالعه کنید.

نمونه های اولیه ی ساعت مچی Motorola نمایشگر مستطیل شکل داشتند.
نمونه های اولیه ی ساعت مچی Motorola نمایشگر مستطیل شکل داشتند.

همینطور که آقای Arshad در حال صحبت کردن است، ما به مدل باز شده ی موتو۳۶۰ نگاه می کنیم، به لایه های مختلفی از مدارها، شیشه و فلزات. او طوری صحبت می کند که گویی در مورد یک اثر هنری ناب حرف می زند. وی به شکلی از این صفحه که از یک پنجاه سنتی کوچکتر است تعریف می کند که گویی یک معمار در مورد یک سازه ی خارق العاده اظهار نظر می کند. یا مانند همتایش Jim Wicks  ممکن است روی کاتالوگ های بند های چرمی میخ کوب شود. او توضیح می دهد که حذف گوشه ها در محصول چه قدر کار ناشدنی و دشواری بوده است. قرار دادن تمام اتصالات بین اجزا در دل بوردها -به جای منتقل کردنشان به گوشه ها- و همچنین تبدیل کردن قاب فولادی به آنتن واقعاً دشوار بوده است.

moto360reveal-10

موتورولا معتقد است تمام این تلاش ها برای این بوده که موتو۳۶۰ گرد -یا حداقل نزدیک به گرد- باشد. چرا که گرد بودن ساعت از دوران خردسالی بر ذهن مان نقش بسته است. در واقع در نظر اکثر انسان ها زمان گرد است. مدیر ارشد بخش طراحی Dickon Isaacs اضافه می کند که وقتی شما در حال نقاشی کردن یک خانه هستید، به طور غریزی سقف آن خانه را گرد می کشید. وقتی که یک ساعت را می کشید شما یک دایره با بندی در دو طرف آن می کشید. «چطور ما وسیله ای را طراحی کنیم که نه تنها دایره ای شکل است، بلکه الهام بخش تمام گجت های گردی است که ساخته یا طراحی شده اند؟ این مفهوم زمان است و زمان همیشه با چیزی دایره ای همراه بوده است.»

motorola-moto-360-behind-the-scenes-sg-4-600x313

وقتی که یک ساعت را می کشید شما یک دایره با بندی در دو طرف آن می کشید.

با وجود تمام تفسیر ها و تعریف ها در مورد زمان و مظهر فیزیکی اش، سخت افزاری که بر روی این ساعت قرار دارد تقریبا کاربردی در نشان دادن زمان ندارد. «در بحث های اولیه مان در مورد این ساعت تقریبا متقاعد شده بودیم که شاید بهتر باشد که این ساعت مچی زمان را نشان ندهد.» این حرف را David Singleton مدیر بخش مهندسی Android Wear در Google می زند. «در واقع شاید مضحک باشد که ساعت مچی تان به شما زمان را نشان ندهد. اما واقعاً ما به دانستن این که الان ساعت 10 است احتیاجی نداریم. چیزی که ما نیاز داریم این است که اگر ساعت نزدیک 10 شده پس باید خود را به محل ملاقات مان برسانیم. در واقع خود زمان اصلا مهم نیست.»

Singleton می گوید: «ایده ی این قضیه که ساعت نیازی ندارد زمان را نمایش دهد، خیلی وقت است که شکل گرفته است.» به اعتقاد او این قضیه بسیار جذاب است که 'زمان دقیق' چیزی است که اصلا اهمیتی ندارد البته تا زمانی که تلفن یا ساعت هوشمند شما در جریان تمام برنامه های شما قرار دارد. اما دیر یا زود تیم Google مدعی خواهند شد که به واقعیت پیوستن این قضیه با Android wear اتفاق افتاده است. «ما تصمیم گرفتیم برای سوال 'آیا می دانید ساعت چند است؟' یک پاسخ مطرح کنیم: تا زمانی که بدانید چه قدر تا برنامه ی بعدی مانده، بله می دانید که ساعت چند است.»

این چیز خوبی است. چون یک ساعت مچی گرد بر روی مچ که نتواند زمان را به شما بگوید واقعاً چیز عجیب و غریبی است.

David Singleton و Brett Lider از بخش Android Wear گوگل در حال بازی با موتو 360 هستند.
David Singleton و Brett Lider از بخش Android Wear گوگل در حال بازی با موتو۳۶۰.

موتو۳۶۰ از روز اول گرد نبود؛ این را زمانی فهمیدیم که در حال گشت و گذار در نمونه های اولیه ی آن بودیم. تعداد زیادی از طرح های مختلف در بخش نمونه های اولیه به تولید رسیده بودند تا طراحان ببینند کدام نمونه بهتر است. نمونه های زیادی از ساعت های مستطیل شکل و دایره شکل در اینجا موجود است. البته در آخر نمونه ی گردی که همه  با آن آشنا شدیم به بازار عرضه شد. مهم ترین فلسفه ی این ساعت، گرد بودن زمان است. اما یک مسئله ی دیگر هم در دایره ای بودن این ساعت مچی تاثیر گذار بوده است.

حقیقت این است که ساعت مچی با صفحه ی مستطیلی و یا مربع گوشه گرد چندان زیبا و شکیل نیست و به طور عامیانه روی دست نمی نشیند، اما ساعت مچی دایره ای جلوه ی خاصی دارد. در ابتدا تیم طراحی آن چنان قاب دور صفحه نمایش Moto360 را ضخیم در نظر گرفتند که بتوان سنسور نور سنج را در گوشه و کنار آن جای داد. اما در نهایت مدت باریکتر و جمع و جور تری که در پایین صفحه نمایشش یک تکه ی سیاه رنگ دارد، برنده ی رقابت شد و به تولید انبوه رسید.

Moto360 نمی توانست مربعی یا اساسا چیزی غیر از دایره باشد

moto-360-smart-watch

در مصاحبه هایمان با تیم Google گرایش نسبت به دایره به عنوان یک شکل طبیعی تنها ظاهر قضیه بود. «در واقع طبق تحقیقات ما یک شیء دایره ای خیلی بهتر روی مچ قرار می گیرد. اگر خوب به مچ دست نگاه کنید، یک استخوان را مشاهده خواهید کرد که در بعضی از افراد شکل خاصی دارد. این افراد در هنگام به دست کردن چیزی غیر از دایره احساس ناراحتی می کنند.» این ها حرف های Lider است. او معتقد است ادغامی از مواد مختلف، طراحی زیبا، و همچنین فعالیت هایی که با تایمر معکوس به کاربر نمایش داده می شوند همه و همه از جذابیت های Moto360 است.

وی می افزاید: «ما در تلاش بودیم که همه ی این ادغام ها در جلوی چشم کاربر باشد و از همان ابتدا در این مورد بسیار هیجان زده بودیم. واقعاً حس جالب و متفاوتی است که ساعت مچی همیشگی خود را در قالب همان تجربه ی کاربری Android به دست داشته باشید.»

Motorola در ابتدا قاب دور نمایش گر را ضخیم تر در نظر گرفته بود. اما بعدا تصمیم گرفت سنسور ها را به قسمت پایین نمایشگر منتقل کند و قاب دور صفحه را باریک تر کند.
Motorola در ابتدا قاب دور نمایش گر را ضخیم تر در نظر گرفته بود. اما بعدا تصمیم گرفت سنسور ها را به قسمت پایین نمایشگر منتقل کند و قاب دور صفحه را باریک تر کند.

Matias Duarte نایب رئیس رنگارنگ بخش طراحی گوگل، اعتراف کرد که ترجیح بر این بوده که موتورولا اولین تولید کننده ی Android Wear باشد. «موتو۳۶۰ همانطور که می دانید در چرخه ی ورود به بازار اولین ابزارهای Android Wear کمی دیرتر به بازار آمد. اما در طول این چرخه این ساعت تنها دستگاهی بود که تعداد زیادی از توسعه دهندگان ما از آن استفاده می کردند. حتی زمانی که عمر باتری موتو۳۶۰ تنها دو ساعت بود، کارکنان دوست داشتند از آن استفاده کنند.»

motorola-moto-360-behind-the-scenes-sg-6-600x350

هیچ کدام از این ها در صورت عدم موفقیت موتورولا در زیر پرچم Lenovo ارزشی نخواهد داشت. اگر موتورولا نتواند میلیون ها عدد از تلفن ها و ابزار های پوشیدنی ش را به فروش برساند، همه ی این ها تلاشی بیهوده بوده است. Wicks می گوید که از انتقال Motorola به Lenovo هیجان زده است. زیرا Lenovo علاقه ی خاصی به سخت افزار دارد.

او همچنین می گوید که در موتورولا است تا خواسته های مردم را به واقعیت و چیزی قابل خرید تبدیل کند. «در یک مقطع زمانی به این نتیجه رسیدم که لعنت به من! من اینجا نیستم تا برای خودم طراحی کنم. من آمده ام تا برای مردم طراحی کنم و حالا لوازم و امکاناتی که من به عنوان طراح و ما به عنوان یک شرکت در اختیار داریم، به من این اجازه را می دهند تا این تفکر را عملی کنم. واقعاً چرا این کار را برای مردم نکنیم؟»

هیچ کدام از این ها در صورت عدم موفقیت Motorola در زیر پرچم Lenovo ارزشی نخواهد داشت.

در آخر همینطور که در حال قدم زدن با Dickon Isaacs هستیمدر مورد آینده ی این محصول صحبت می کنیم. بازنده یا برنده، چیزی در درون ما زمزمه می کند که این همان شرکتی است که دوباره به خودباوری رسیده است.

Wicks می گوید: «اگر به شرکت و برند های موفق و به محصولاتی که تولید می کنند نگاه کنید، درخواهید یافت که چیزی که تولید می کنند در واقع خیلی شبیه به اهداف شرکت است، چیزی است که برندشان را سرپا نگه داشته و همینطور بسیار نشانگر روشی است که کمپانی شان اداره می شود. برای من قسمت جالب ماجرا همینجاست، همین قسمت است که روحیه بخش است. یک محصول عالی، چیزی است که به شما اجازه می دهد از همه ی مشکلات گذشته فاصله بگیرید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • انتقاد سازنده
    انتقاد سازنده | ۱۸ شهریور ۱۳۹۳

    نظرات اپلی ها را دیدم خنده ام گرفت. دور خودشون را خط کشیدن و تو یه فاز جداگانه ای برای خودشون هستن. هنوز هیچی از آیواچ لو نرفته. هنوز معرفی اون قطعی نیست. دارن برای بقیه خط و نشون میکشن. حتی اسمش هم معلوم نیست چی باشه. بعد دوست عزیزی میگه بعد از آیواچ همه شون دستگاههای کپی را روشن خواهند کرد!!!!! قصاص قبل از جنایت میکنی؟ اپل تا حالا کپی نکرده؟ یه کم صبر کن ببینیم اپل چی معرفی میکنه بعد شاخ و شونه بکش. خدا شاهده طرفدار هیچ برندی نیستم. افتخارم هم فقط همینه.

  • سامان
    سامان | ۱۸ شهریور ۱۳۹۳

    من هم از گرد بودن اين ساعت خيلي خوشم مياد، اما طبق معمول، ضخامت زياد و عمر باتري كوتاهش آزار دهنده است. آخرين باري كه به موتورولا اعتماد كردم، بابت خريد تبلت موتورولا زوم يك بود كه عليرغم تبليغات زياد، حتي در بسياري از موارد (مثلا ورق زدن فايل هاي PDF) از رقبي تبليغاتي خودش (آيپد يك) كه تنها يك هسته داشت، چندين برابر كندتر بود و صفحه نمايش IPS و با زاويه ديد كم داشت.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی