ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه Apple Watch به غنی تر شدن بازار ساعت های هوشمند کمک خواهد کرد؟

شما کدام یک را انتخاب می کنید؟ نیمی از یک بازار 100 میلیون دلاری؟ یا 10 درصد از یک بازار یک میلیارد دلاری؟ سوال بالا قدری روشن می کند که چرا دیگر تولید کنندگان ساعت ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰

شما کدام یک را انتخاب می کنید؟ نیمی از یک بازار 100 میلیون دلاری؟ یا 10 درصد از یک بازار یک میلیارد دلاری؟

سوال بالا قدری روشن می کند که چرا دیگر تولید کنندگان ساعت های هوشمند از ورود Apple به این حوزه خوشحال هستند. مراسم معرفی Apple Watch تاثیر زیادی بر توجه هر چه بیشتر به محصولات پوشیدنی خواهد داشت. شاید باورش سخت باشد که چند دقیقه صحبت مدیر عامل Apple بتواند بر قیمت لوازم داخلی ساعت های هوشمند تاثیر بگذارد و باعث کاهش آنها شود. با کاهش قیمت قطعات این محصولات حاشیه ی سود افزایش خواهد یافت. یک فایده ی دیگر مراسم دیشب این است که مصرف کنندگانی که قدرت خرید بالایی ندارند و تکنولوژی های مورد استفاده ی خود را خارج از کوپرتینو جست و جو می کنند، می توانند منتظر محصولات خوب و با کیفیتی باشند. این همه تاثیر، به واقع باورش کمی سخت است.

دقیقا همانند خبر ورود Apple به دنیای پرداخت های موبایلی، خبر ورود این شرکت به دنیای ساعت های هوشمند هم از قبل پیش بینی شده بود. خیلی ها تخمین می زنند که ساعت های هوشمند فروشی در حدود 700 هزار عدد را در سال 2014 تجربه کنند. سامسونگ سهم زیادی را (تا به حال) به خود اختصاص داده است، چیزی حدود 70 درصد. سونی و Pebble هم هر کدام 11 درصد از این بازار را در اختیار دارند و بازار مذکور به زودی با ورود Apple Watch داغ تر خواهد شد و به اعتقاد خیلی از تحلیل گران این شرکت به سرعت بیشترین سهم را از آن خود خواهد کرد.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا تحلیلی دقیق تر از تاثیرات حضور اپل در بازار ساعت های هوشمند بدست بیاورید.

18

طبیعتاً Apple Watch مصرف کنندگان خود را با اکوسیستم Apple گره خواهد زد و آنها را مجبور به استفاده از خدماتی مانند Icloud خواهد نود، دقیقا همانند شرکت هایی مانند مایکروسافت، گوگل و آمازون که تلاش می کنند تا پلتفرم انتخابی مصرف کنندگان باشند. تاثیر Apple Watch بر استفاده ی مصرف کنندگان از iCloud حتی از آیفون هم بیشتر خواهد بود، زیرا این محصول تعاملی تر است. این ساعت مشتری ها را بسیار بیشتر و سریع تر در دریای خدمات Apple غرق خواهد کرد.

شرکت های کوچک تر این بازار (مانند Palo Alto سازنده یPebble) دلایل دیگری برای خوش آمد گفتن به اپل دارند. در حال حاضر ساعت Pebble با قیمت 149 دلاری اش ثابت کرده نه تنها خوش قیمت است، بلکه در دنیای واقعی محصولی مفید هم هست. پلتفرم دوجانبه ی این محصول (جفت شدن با IOS و اندروید) و توانایی انجام فرامین متعدد بدون استفاده از دست، سابقه خوب شرکت و محصولa در بین مصرف کنندگان و عرضه کردن کیت توسعه دهندگان همه و همه آن را به ساعتی ایده آل بدل کرده اند.

هیچ کدام از برتری های بالا کم رنگ نخواهند شد (یا حداقل تا قبل از 2015 این اتفاق نخواهد افتاد)، اما ورود اپل به بازار ساعت های هوشمند نگاه به این بازار را تغییر خواهد داد. ساعت های هوشمند دیگر وسیله سرگرمی بچه ها نیستند، بلکه محصولاتی واقعی برای استفاده ی مصرف کنندگان حقیقی اند.

19

خیلی ها منتظر ساعت هوشمند اپل خواهند ماند. این در حالی است که رقبا در ویترین ها دلربایی می کنند و همین الان در دسترس هستند. البته بسیاری هم حوصله ی صبر کردن ندارند. اکنون که پرده افتاده و همه ی مشخصات Apple Watch معلوم شده است، مصرف کنندگان می توانند یک قضاوت درست در مورد ساعت های هوشمند و این که می خواهند کدام یک را بخرند داشته باشند.

قیمت Apple Watch از 349 دلار شروع می شود. برای عده ی کثیری چنین قیمتی برای یک ساعت هوشمند بسیار زیاد است. بسیاری از این محصولات (متعلق به دیگر شرکت ها) قیمتی در حدود 100 دلار دارند. قیمتی که می تواند هر کسی را وسوسه کند. واقعا سخت خواهد بود تا با قیمت 350 دلاری Apple Watch و ورودش در سال بعد میلادی، دست از خرید ساعت های هوشمند رنگارنگی که قیمتی درحدود 100 تا 300 دلار دارند کشید.

کارآمدی محصول هم یک فاکتور مهم در تعیین قیمت خواهد بود و اپل در این زمینه وقت زیادی را صرف کرده سیستم پیام کوتاه بی نظیری را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد، محدوده ای که برای مصرف کننده ها قدری جدید است. این بخش ممکن است بزودی در دیگر محصولات بازار هم دیده شود، اما اپل برتری اول بودن را در این زمینه دارد. خیلی ها هنوز هم به جمله ی "اولین بودن از بهترین بودن، بهتر است" معتقد هستند. موارد دیگری همچون قابلیت شخصی سازی در ظاهر ساعت، نرم افزار های سلامتی و دست بندهای متنوع و قابل تعویض امکاناتی هستند که در دیگر ساعت ها هم یافت می شوند و چیز جدیدی نیستند.

20

در حالی فروش اولیه دیگر ساعت های هوشمند خوب بوده است، اما آنها نمی توانند محصولاتشان را تنوع زیادی بخشند، زیرا این امر مستلزم داشتن زنجیره تامین قوی و صرف هزینه ی زیادی می شود که قیمت نهایی محصول را بالا می برد. با ورود اپل به بازار ساعت های هوشمند، قیمت قطعات داخلی این محصول کاهش خواهد یافت. سنسورها، صفحه ی لمسی، سخت افزار های داخلی و به طور کلی تمام قطعات در حجم بیشتری تولید خواهند شد. که همین امر موجب کاهش قیمت در این حوزه می شود.

این اتفاق تاثیر مثبتی بر دیگر شرکت های تولیدی در این زمینه خواهد داشت. آنها حاشیه سود بیشتری خواهند داشت، و همچنین به دلیل بزرگ تر شدن بازار، حتی با سهم کمتر فروش بیشتری را تجربه خواهند کرد.

21

تا همین دیروز همه فکر میکردند "شرکت اپل با ساعت هوشمندش تمام محصولات دیگر در این زمینه با خاک یکسان خواهد کرد" اما ما اینطور فکر نمی کنیم. اپل درک کرده است که یک ساعت هوشمند از پس چه کارهایی بر خواهد آمد، اما Tim Cook هدفش را بیشترین حاشیه ی سود قرار داده. او قصد دارد با یک محصول گران قیمت، خاص و سخت افزاری و نرم افزاری خوب، جیب مصرف کنندگان را خالی کند. همین امر موجب خواهد شد تا فضای مناسبی برای دیگر تولید کنندگان جهت مانور دادن در این حوزه باز بماند.

شرکت اپل چشم جهانیان را بر حوزه ی ابزار های پوشیدنی بازتر کرده است. دیروز، مراسم کوپرتینو همه ی دست اندر کاران ابزار های پوشیدنی را خوشحال خواهد کرد تا امید به این داشته باشند که با بازاری بزرگ و پر رونق و البته پر چالش طرف هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • Arash
    Arash | ۱۹ شهریور ۱۳۹۳

    فعلا میتوان گفتت موتورولا تاثیرگذارترین محصول را در این حوزه معرفی کرده است

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی