ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساعت هوشمند اپل محصول خوبی است، اما ساعت های کلاسیک به این بادها نخواهند لرزید

شرکت اپل به صورت رسمی از ساعت هوشمندش یعنی Apple Watch پرده برداری کرد. با وجود این که خیلی از بزرگان تکنولوژی و همینطور صنعت مد این محصول را تحسین کرده اند، اما توقع نداشته باشید ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

شرکت اپل به صورت رسمی از ساعت هوشمندش یعنی Apple Watch پرده برداری کرد. با وجود این که خیلی از بزرگان تکنولوژی و همینطور صنعت مد این محصول را تحسین کرده اند، اما توقع نداشته باشید به این زودی ها بتواند جای ساعت های کلاسیک را بگیرد.

ساعت های پوشیدنی، چیزی در حدود 500 سال است که مورد استفاده قرار می گیرند، در طی تمام این سال ها، از لابه لای جنگ ها و مدل ها و تکنولوژی ها جان سالم به در برده اند. شاید در طول زمان از لحاظ سخت افزار به نهایت حد خود رسیده باشند، اما هنوز وقت آن نرسیده که Rolex هایمان را بفروشیم و ساعت هوشمند بخریم.

«Apple Watch تاثیر خاصی بر بازار ساعت های سوئیسی نخواهد داشت، چرا که سابقه و عظمت این محصولات با کالاهای لوکس گره خورده است.» این ها صحبت های David Sadigh موسس و مدیر عامل Digital Luxury  است. او ادامه می دهد: «مدیر عاملان شرکت هایی همچون Rolex ،Vacheron Constantin و Patek Philippe هنوز هم می توانند آسوده بخوابند.»

با هم بخشی از دلایل همین مسئله، یعنی عدم تسخیر بازار ساعت های کلاسیک توسط ساعت های هوشمند را بررسی می کنیم.

طراحی و استانداردسازی

اگرچه ساعت اپل دقیقا همان چیزی نبود که اصحاب تکنولوژی توقع داشتند، اما قطعا اپل دندان تیز کرده تا شرکت های ساعت سازی، دنیای مد و افکار عمومی را به سمت خود بکشاند.

2

ساعت اپل طراحی شده تا به عنوان یک ساعت مچی عمل کند. این ساعت به شکل همان ساعت های قدیمی و در حالت مربعی طراحی شده است و برای همزاد پنداری هر چه بیشتر از کلید چرخان سنتی -اما اینبار دیجیتالی- در کنار خود بهره می برد.

خب این محصول یک مدل نسل اولی حساب می شود، پس نباید زیاد از بر آن خرده گرفت. کمی بدقواره و کلفت است، این ساعت تمام تلاش خود را کرده تا شبیه همان ساعت های آنالوگ قدیمی باشد و هیچ نظری به ساعت های فضایی که طرف داران اپل منتظرش بودند نداشته است.

گذشته از ظاهرش، یک نگرانی دیگر، عمر باتری است. این ساعت مچی باید هر شب شارژ شود و این یعنی شما نمی توانید ساعت به دست بخوابید که خب شاید برای بعضی ها جالب نباشد.

Apple Watch برای شخصی سازی بخش های مختلفش چه فکری در سر دارد؟ ظاهر (سیستم عامل) ساعت تان را دوست ندارید؟ یک کلیک و دیگر هیچ، ظاهری جدید نمایان خواهد شد. بین انتخاب دستبند های فلزی و اسپورت مانده اید؟ ما راه حل را می دانیم، هر دو را تهیه کنید. این محصول بیشترین شخصی سازی را در میان محصولات اپل تا به امروز در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

کیفیت و قابلیت اطمینان بالا و حس نوستالوژِی

ساعت های مکانیکی سال ها و همان طور که گفتیم قرن ها است که روی مچ ها جا خشک کرده اند. دلیل اصلی این امر دقت بالا در ساخت و کیفیت عمل آن ها بوده است.

«ما در حد بسیار زیادی به دوربین ها، گوشی ها، کامپیوترها و تبلت هایمان گره خورده ایم. من فکر می کنم داشتن یک محصول آنالوگ می تواند تجربه ای لذت بخش باشد.» این های صحبت های  Stephen Pulvirent یک فعال در زمینه ی ساعت های مچی است. او معتقد است: «من گوشی آیفونم را سال بعد و یا سال بعد تر عوض خواهم کرد، اما یک ساعت مچی با کیفیت و لذت بخش، چیزی است که میتوانم برای چندین سال استفاده کنم.»

شاید نتوانند ظربان قلبتان را اندازه گیری کنند، اما ساعت های کلاسیک ده ها سال برایتان کار خواهند کرد.

شاید سال ها طول کشیده تا سازندگان این نوع ساعت ها به دقت و کیفیت کنونی دست یافته اند. این صنعت تا جایی پیش رفته که بخش های نتفرقه ای همچون مجموعه داران به آن اضافه شده اند. عده ای از 2 ساعت مچی برای کنترل اتفاق های مختلف استفاده می کنند. عده ای دیگر هم زمان می توانند زمان طول های جغرافیایی مختلفی را نمایش دهند.

خریداران ساعت مچی حاضرند که صد ها و شاید هزاران دلار را برای ساعت هایشان بپردازند و دلیل این امر این است که آنها توقع دارند این ساعت ها برایشان ده ها سال کار کنند.

هرگز قدرت گذشته و نوستالوژی را دست کم نگیرید. برند های ساعت سازی مدت ها است پی برده اند که ساعت های مچی چیزی فراتر از یک دست بند ساعت دار هستند. آنها بر روی مچ قرار می گیرند تا بخشی از شخصیت مصرف کننده شوند.

«من می توانم ساعتم را به فرزندم ببخشم و او هم آن را به فرزندش بدهد. ساعت های مچی محصولاتی هستند که می توانند سال ها کار کنند.» این حرف را یک مهندس سخت افزار می زند.

اما از طرف دیگر وقتی در ابتدای سال 2015 یک Apple Watch تهیه کنید، تنها یک سال بعد با ورود نسل بعدی این محصول، ساعت شما قدیمی و از رده خارج محسوب خواهد شد.

ساعت های هوشمند لوکس، نه ساعت های لوکس

شرکت Apple اعلام کرده که قیمت پایه ی این محصول 349 دلار خواهد بود. با این قیمت این ساعت مچی در رده ی کوچکی از این بازار قرار می گیرد.

به گفته Kelly Jasper از بلاگ HODINKEE: «ساعت اپل نخواهد توانست جای جلوه و جلال ساعت هایی همچون Patek Phillippe را بگیرد؛ در اصل این ساعت در بخش انتهایی ساعت های مچی قرار خواهد گرفت.»

شرکت های بزرگ ساعت سازی سوئیسی چندان احساس خطر نخواهند کرد، اما این ساعت هوشمند می تواند بازار ساعت های ارزان تری همچون Rado، Citizen و Fossil را در دست بگیرد (که چندان بازار کوچکی هم نیست.) در حالی که ساعت های لوکس سوئیسی در حال حاضر 20 میلیارد دلار ساعت تولید می کنند، رشد و کسب درآمد مناسب در انتهای این بازار، کار سختی خواهد بود. بلومبرگ در این رابطه این گونه می نویسد:

بازار ساعت های هوشمند یک بعدی است، در حالی که بازار ساعت های مکانیکی لوکس چندین و جند وجه دارد. در سال 2000 ساعت های مچی مکانیکی تنها 8 درصد از بازار ساعت های صادراتی سوئیس را تشکیل می دادند. این در حالی است که در سال گذشته این رقم به 27 درصد رسیده است. و شاید جالب باشد بدانید که این رشد در صادرات مربوط به ساعت های گران تر از 3000 فرانک (3400 دلار) می شود.

اقبال مصرف کنندگان به سمت ساعت های مچی لوکس در سال 2013 با 5.7 درصد رشد مواجه بوده است. در این میان کشورهای چین، هند و روسیه بیشترین رشد بازار را در این زمینه داشته اند. طبق پیش بینی ها این بازار در آینده نیز شیب رشد خود را حفظ خواهد کرد.

4

اپل در حال مبارزه با چالش های پیش رویش در انتهای این بازار است. طراحی ساعت می تواند وارد فاز جدیدی شود. همچنین با پیشرفت تکنولوژی عمر باتری افزایش خواهد یافت.

طراحان و افراد مشهور ممکن است به کمک اپل بیایند تا نسخه های جذاب تری از ساعتش را به بازار عرضه کند و باعث شود خواهان بیشتری در بین مصرف کنندگان داشته باشد.

Apple Watch یک بازیگر جدید در صحنه ی ساعت های هوشمند است و همیشه افرادی هستند که خواهان ساعت هایی باشند که سال ها برایشان کار کنند. محصولاتی که نیاز به شارژ شبانه ندارند و از آیفون بی نیازند. به واقع نام ساعت مچی با کلماتی همچون «کیفیت بالا» و «طول عمر فوق العاده» گره خورده است.

ساعت های کلاسیک تا الان دوام آورده اند. آنها قرار نیست عرصه را خالی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (80 مورد)
  • reza
    reza | ۲۶ شهریور ۱۳۹۳

    میشه خرید یه روزی؟

  • پنج جوک
    پنج جوک | ۲۳ شهریور ۱۳۹۳

    آدم اسم "پتک فیلیپ" رو میشنوه ، یاد لوکس بودن و کیفیت میفته .

    بشخصه مقایسه "اپل واج" یا هر ساعت هوشمند دیگه ای رو با اینها اشتباه میدونم .

    بنظر من فقط اسم پتک فیلیپ و رولکس ارزشش از کل تشکیلات اپل و سامسونگ و گوگل و مایکروسافت بیشتره !!
    ( البته قیمت یه Patek Philippe World Time از یه کروت بیشتره ، یعنی میشه باهاش بیستر از 200 تا اپل واچ خرید !! :))))) )

    بهر حال ، ساعتهای کلاسیک دنیای دیگه ای دارن
    و این مقایسه ها در کل غلطه .

  • MILAD
    MILAD | ۲۱ شهریور ۱۳۹۳

    فعلا هر چي ميگي ميره براي تايدد پس خودتون را براي جوابيه طولاني بنده حقير آماده بفرماييد!
    خوب : اول
    اينكه ساعتي كه هنوز نيومده از كجا ميگند كلفته و زشته
    از كجا ميگند هر روز بايد بزني به شارژ
    از كجا ميگند كاربردي نداره وقتي هنوز آزمايشي در دنياي واقعي رويش صورت نگرفته
    من نميتونم از رو عكس ساعت بفهمم قضنگه يا نه تا روي دست خودم يا يكي ديگه ببينم و وقتي روي دست تيم كوك ديدم فهميدم بسيار زيبا است
    همانطور كه نميشود با ديدن فقط قيافه يك محصول پوشيدني به اومدن يا نيومدنش رو بدن فكر كرد همانطور هم نميشه درباره يك محصول پوشيدني رو هوا نظر داد
    سبك جديد دنياي مد هم كارهاي كلاسيك هست حتي ماشينها هم به سبك دهه ٨٠ شدند و هميشه بعد از يك مدت مد و سليقه قطعا عوض خواهد شد چون
    در ذات بشر سكون بي معنا است و هميشه تنوع را دوست دارد

    • the one with mind
      the one with mind | ۲۱ شهریور ۱۳۹۳

      همون طور که شما می دونی آیفون 6 ای ک هنوز نیومده ته کیفیته.
      در ضمن یه چند تا آدم رفتن دست کردن تو کنفرانس اپل دیگه تقریبی می تونن بگن کلفته یا نه. معمولا (روش اپل) اینه که تو عکس ها و ویدیو های رسمی گجت رو زیباتر از حالت عادی نشون بدن ولی بازم می بینی زشته!همه رو ساعت های اندرویدی رو هوا نظر دادن شما اعتراض نکردی!

  • MILAD
    MILAD | ۲۱ شهریور ۱۳۹۳

    احتمالا تا صبح فردا نظرات تايد نكيشه متاسفانه ...

  • MILAD
    MILAD | ۲۱ شهریور ۱۳۹۳

    ساعت هوشمند=مانند تلفن هوشمند است
    يعني همانطور كه تماس صوتي شده جزو كارهاي ايتدايي پس نشان دادن ساعت هم ميشود كاري ابتدايي
    مدل بدنه استيل ساعت اپل حداقل ٣٥٠ دلاره
    مدلهاي ديگه بيشتره ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی