ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی دقیق تر به هدست Gear VR و نتایج همکاری سامسونگ و Oculus در زمینه واقعیت مجازی

اگر ازCardboard  عینک واقعیت مجازی گوگل استفاده کرده باشید و مورد پسندتان واقع شده باشد، پس خودتان را کنترل کنید که گجتی جذاب تر در این زمینه در راه است. همین چند روز پیش در همایشی ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

اگر ازCardboard  عینک واقعیت مجازی گوگل استفاده کرده باشید و مورد پسندتان واقع شده باشد، پس خودتان را کنترل کنید که گجتی جذاب تر در این زمینه در راه است.

همین چند روز پیش در همایشی با نام  Samsung Unplugged و در جریان نمایشگاه IFA که به صورت زنده از یوتیوب پخش می شد یک محصول جدید را از سامسونگ شاهد بودیم. مدیر مسئول سامسونگ John Carmack به روی صحنه آمد و بالاخره در مورد پروژه سرپوشیده Gear VR که از سال پیش به سختی روی آن کار می کردند صحبت کرد.

Gear VR یک ابزار جانبی برای تلفن هوشمند گلکسی نوت ۴ سامسونگ است که به آن اضافه شده و کیفیت بالای هدست های واقعیت مجازی را به کاربران می چشاند.

تنظیمات این محصول شگفت انگیز است و گجت مذکور با رزولوشن تصویر 1440*2560 بر روی Note 4 ارائه می شود. این تقریبأ دو برابر رزولوشن 1080p Rift DK2 (مدلی اولیه از Oculus) محسوب می گردد.

Gear VR زاویه ی دید 84 درجه دارد که کمی کمتر از DK2Oculus است و زمان هایی که کاربر در حرکت یا جا به جایی است، با نرخ 60 فریم در ثانیه عمل می کند و از آن جایی که به هیچ چیز وصل نیست و کاملا بی سیم است، لازم نیست دیگر نگران قطع شدن کابل هایش باشیم.

Samsung-Gear-VR-hands-on (1)

در کناره دستگاه صفحه ای لمسی کار گذاشته شده تا بتوان به حالت video pass-through که به طور مستقیم تصویر دوربین را روی صفحه نشان می دهد، وارد شد تا این امکان را به شما دهد که محیط اطراف را بدون برداشتن هدست نظاره کنید. ردیابی اشیا نسبت به نسخه های قبلی گجت های واقعیت مجازی بهبود پیدا کرده است زیرا دستگاه داده های شتاب سنج تلفن هوشمند را نادیده می گیرد و به جای آن با سنسور حرکتی مخصوص Oculus واقع در خود گجت کار می کند.

Gear VR همچنین برتری دیگری نسبت به خانواده PC دارد: قابلیت تعیین دستور العمل های خاص.

به طور خاص، در بالای هدست چرخ دنده ای برای فوکوس تصویر تعبیه شده است. با تغییر فاصله بین لنز و صفحه نمایش و تنظیم سایه زن پیکسل که برای جلوگیری از خرابی تصویر استفاده می شود، این امکان را می دهد که بدون عینک از آن استفاده کرد. این یک راهکار بهتر و ساده تر نسبت به لنزهای قابل تعویضی است که Oculus قبلأ استفاده می کرد و می توان گفت تکنولوژی است که به مدل های آینده Rift راه خواهد یافت.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه شوید تا با جزئیات بیشتر و دقیق تری در مورد Gear VR آشنا گردید.

یک تجربه ی موبایلی

Note4 شامل دو اشکال عمده نسبت به نسخه رومیزی Rift است. اول اینکه هیچ دوربین ردیاب خارجی برای کنترل کردن محل مناسب هدست وجود ندارد، این یعنی هر حرکتی در بدنتان منجر به عدم مشاهده ی تصویر صحیح می شود، چیزی مانند Oculus Rift DK1. دوم اینکه هر چند Note 4 یک موبایل قدرتمند (پردازنده اسنپدرگن ۸۰۵ و 3 گیگ حافظه ی رم) است، اما هنوز یک موبایل است، به این معنی که دارای CPU و GPU محدود است.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Samsung-Gear-VR-hands-on.mp4"]

در تلاش برای کاهش بخش دوم معادله، Oculus افشا کرد که John Carmack در سال گذشته روی کیت توسعه ی نرم افزاری شان (SDK) کار می کرده است تا عملکرد اندروید را در این گجت ارتقا بخشد. طبق این قضیه، حرف های مرموز Carmack قدری روشن به نظر می رسد.

وی در سخنرانی مختصر خود در مراسم رونمایی از محصولش در مورد چند کار انجام شده برای آماده سازی اندروید به منظور بهره گیری سیستم واقعیت مجازی بر روی آن توضیح داد. تیم Oculus از کیت مخصوص توسعه ی نرم افزاری اش برای کمک گیری از تکنولوژی های متفاوت جهت افزایش عملکرد این محصول استفاده خواهد کرد، به خصوص برای هر چه بهتر کردن نمایش تصاویر در هنگام حرکت یا چرخش به اطراف. Oculus مدتها است از این تکنولوژی حرف می زند ولی این اولین باریست که در انظار عمومی از آن استفاده می نماید.

برای بهبود عملکردهای بعدی، اپلیکیشن های واقعیت مجازی بر روی نوت ۴ در حالت اولویت اول کار می کنند. این یعنی در هنگام کار با Gear VR نرم افزار های دیگر اجازه ی دسترسی چندانی به CPU ندارند. بدین گونه مصرف باتری کاهش می یابد و نوت ۴ قادر خواهد بود برای زمان بیشتری انرژی باتریش را در اختیار داشته باشد.

Samsung-Gear-VR-hands-on (6)

کیت نرم افزاری Oculus همچنین دارای ویژگی دیگری به نام racing the beam است به این معنی که به جای رندر فریم ها قبل از ارسال به صفحه نمایش (عملی که در صفحه نمایش های کنونی مرسوم بوده)، آنها را تنها در حدود چند میلی ثانیه قبل از زمان مورد نیاز تولید می کند. همین اتفاق است که به Gear VR قدرت نمایش 60 فریم در ثانیه را داده است. اگر به این 60 فریم در ثانیه نرخ 20 میلی ثانیه زمان بین هر فریم را هم اضافه کنیم، به چیزی معادل قدرت بینایی انسان می رسیم که بسیار فوق العاده است.

رئیس سامسونگ این پلتفرم را اینگونه تشریح می کند: <<جادوی هدست های واقعیت مجازی قابل حمل و بدون سیم زمانی برای شما روشن می شود که آن را یک بار تجربه کنید. ما قدرت خارق العاده ی کامپیوتر های مخصوص بازی را (هنوز) در اختیار نداریم، اما دلایل خوبی داریم تا در این زمینه فعالیت کنیم. واقعیت مجازی به معنی آزادی از محدودیت های دنیای حقیقی است. به همراه داشتن هدست واقعیت مجازی شخصی و ورود به آن در هر زمان و مکان تجربه ی لذت بخشی خواهد بود.>>

این نسخه از Gear VR که هم اکنون نمایش داده می شود Innovator Edition نامیده می شود و هنوز کاملا آماده نشده است. سامسونگ در تلاش است تا آن را در اواسط ماه اکتبر با قیمتی کمتر از 200 دلار عرضه کند.

عناوین همراه

2

در زمان معرفی این محصول نرم افزار های زیادی هم همراه با آن معرفی شدند. با تعدادی از آنها قبلا در کنفرانس Rift آشنا شده بودیم، اما در میانشان عنوان های جدیدی هم به چشم می خورد.

از بین این موارد می توان به بازی هایی از جمله Darknet (برنده بهترین بازی واقعیت مجازی)، Proton Pulse و DreadHalls ترسناک، یک بازی دلهره آور جست و جو در غارها اشاره کرد. همچنین بازی اسرارآمیز Land’s End محصول شرکت Monument Valley هم در میان عنوان های معرفی شده خود نمایی می کند.

این ها همه بخش اول نرم افزار ها بود که شامل سری نرم افزار های سامسونگ از جمله بازی Avengers هم می شد. اما خود Oculus هم برنامه های زیادی را معرفی کرد، که شامل محصولات بسیاری در زمینه ی واقعیت مجازی می شوند. یک فروشگاه نرم افزاری واقعیت مجازی و همچنین یک پخش کننده ی ویدیوی پانوراما هم در این مجموعه معرفی شدند.

3

Oculus و Samsung ، یک حرکت انقلابی

سامسونگ قدم به عرصه ای بزرگ گذاشته است، این شرکت کاری را آغاز کرده که احتمالا بزرگ ترین تغییر در صنعت واقعیت مجازی تا به امروز محسوب می گردد.

اما چه چیزی در این میان نصیب Oculus می شود؟ جواب این سوال احتمالا دو چیز است. اول اینکه Gear VR می تواند راه ارزانی برای تجربه ی محتوای واقعیت مجازی توسط کاربران نوت ۴ باشد و در اصل یک ابزار جانبی با ارزش برای این دسته از کاربران محسوب می گردد، دوم اینکه یک همکاری مناسب با سامسونگ می تواند نیاز Oculus را در بخش PC بر آورده کند، برای نمونه تقاضا برای تولید صفحه نمایش مناسب و سفارشی جهت بهره گیری از امکانات واقعیت مجازی را می توان یکی از این موارد دانست.

samsung-unpacked-gear-vr-2_2040_verge_super_wide-w600

Oculus کارهای بسیاری را برای تطبیق و استفاده از نمایشگرهای واقعیت مجازی کنونی انجام داده است. صفحه نمایشی که در مدل اولیه DK2 استفاده شده بود، با Note 3 سامسونگ هماهنگی داشت (در واقع نمایشگری بود که مستقیم از نسخه ی مصرف کننده ی Note 3 برداشته شده بود) و نباید فراموش کرد گجت یاد شده مشکلاتی زیادی در زمینه ی نمایش واقعیت افزوده را دارا بود. آنچه Oculus واقعاً نیاز دارد یک صفحه نمایش بزرگ سفارشی، با قطع و اندازه ای به خصوص است که به صورت اختصاصی برای واقعیت مجازی طراحی شده باشد. البته شاید خیلی دور نباشد زمانی که علاقه این شرکت به سمت نمایشگر های منحنی معطوف گردد. شرکت مذکور همچنین به تعداد زیادی از این نمایشگر ها (میلیون ها عدد) نیاز دارد تا بتواند رقم بالایی از محصولات یاد شده را به فروش برساند. دستیابی به این صفحه نمایش ها به معنی داشتن روابط نزدیک با سامسونگ است و به نظر می رسد که معامله Gear VR بخشی از همین داد و ستد بزرگ باشد.

oculus

این قضیه ما را به نکته ای مهم تر راهنمایی می کند: حتی اگر شما قصد خرید نوت ۴ یا محصولی از خانواده ی Gear را نداشته نباشید، احتمالا این اخبار قدری شما را هیجان زده کرده است. Gear VR به همان اندازه که برای دارندگان نوت ۴ خوشحال کننده است، کاربران کامپیوتر های شخصی را هم به وجد می آورد. هدست های خانواده ی Gear احتمالا تا چند سال آینده کامپیوتر های شخصی رنگ و رو رفته ی ما را با نمایشگر های زیبایی که فیلم های کیفیت 4K را با نرخ 90 فریم بر ثانیه پخش می کنند آراسته خواهند کرد.

طراحی نسخه ی نهایی احتمالا شباهت زیادی به نسخه فعلی خواهد داشت و نهایتا وجود سری Gear باعث یک رابطه ی خوب بین Oculus و سامسونگ شده است که حاصلش در آینده به نفع کاربران خواهد بود. اتفاقی که شاید منجر به آن شود که مشتریان محصولات واقعیت مجازی، با یک سری گجت های در خور میزبانی شوند.

شما چه فکر می کنید؟ آیا واقعا Gear VR محصولی جذاب است؟ آیا این هدست می تواند تکانی به دنیای واقعیت مجازی بدهد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • saeed
    saeed | ۲۲ شهریور ۱۳۹۳

    این چیزا واسه ما ایرانی ها خوب نیست چرا؟ چون با پول این میشه یه گوشیه دیه رو خرید.

  • LG Forever
    LG Forever | ۲۲ شهریور ۱۳۹۳

    خیلی دوست دارم بیاد ایران برم تجربه کنم چیجوریه ... ما که پول خریدشو نداریم :)

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۲۲ شهریور ۱۳۹۳

    تا قبل از خوندن این مقاله حس بدی بهش داشتم !! اما واقعا یه چیز خلاقانس ! درسته با نوت 4 فقط مج می شه و وزن نسبتا بالایی (+نوت4)داره اما دوست داشتنی و جالبه !

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی