ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مریخ نورد Curiosity هدف بلند مدت خود در رابطه با طی مسافت را برآورده کرد

اندکی پس از دو سال مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) موفق گردیده است یکی از اهداف مهم و بزرگی که برای آن در نظر گرفته شده بود را محقق نماید. ناسا اخیراً اعلام نموده این مرخ نورد ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۸

اندکی پس از دو سال مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) موفق گردیده است یکی از اهداف مهم و بزرگی که برای آن در نظر گرفته شده بود را محقق نماید. ناسا اخیراً اعلام نموده این مرخ نورد به دامنه ی کوهی با ارتفاع ۵۴۷۱ متر که ماونت شارپ (Mount Sharp) نام دارد رسیده و البته شایان ذکر است Curiosity از سال ۲۰۱۳ در حال حرکت به سمت این کوه بوده است.

محل فرود اولیه ی مریخ نورد ناسا محلی با عنوان Gale Crater محسوب می گردد و فاصله ی بین آن با ماونت شارپ ۹ کیلومتر است، این عدد وقتی جذاب تر می شود که بدانید مریخ پیمای یاد شده به گونه ای طراحی گردیده که هر روز و در بهترین شرایط تنها می تواند مسافت ۲۰۱ متر را توسط ۶ چرخ خود طی نماید.

همچنین نباید فراموش کرد نسل پیشین این ابزار یعنی Spirit در طول ماموریت های خودش تنها ۷.۷ کیلومتر از محل فرود اولیه اش جا به جا گردید و البته مریخ پیمای دیگر ناسا با نام Opportunity که از سال ۲۰۰۳ بر روی سیاره ی سرخ حاضر است تا کنون توانسته رکورد طی مسافت تقریبی ۴۰ کیلومتر را به ثبت برساند.

Curiosity در ابتدا قرار بود از طریق دریل کردن نمونه هایی از صخره ای با عنوان Bonanza King تهیه نماید ولی دانشمندان ناسا به این نتیجه رسیدند سطحی که این مریخ نورد بر روی آن می بایست طی مسیر نماید ناپایدار بوده و به همین علت تصمیم گرفتند تا مسیر حرکتی به سمت کوه ماونت شارپ را دنبال نمایند.

یکی از اهداف عمومی ابزار یاد شده کمک به دانشمندان و محققان در رابطه با نتیجه گیری در مورد وجود حیات در مریخ در گذشته های دور یا حتی زمان حاضر است و اواسط سال ۲۰۱۳ در همین راستا گفته شد نمونه های تهیه شده توسط Curiosity از محلی که به نظر می رسید دارای اندکی رطوبت بوده ممکن است حاوی انواعی از میکروب ها باشد.

اکنون مریخ نورد یاد شده قرار است بالا رفتن از ماونت شارپ را آغاز نموده و از لایه های مختلف آن نمونه هایی را تهیه نماید، عملی که می تواند آگاهی ما را در زمینه ی گذشته و حال سیاره ی مریخ به شدت افزایش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • seedni
    seedni | ۲۴ شهریور ۱۳۹۳

    ببخشید یکی میتونه بگه ابر در آسمان این عکس واقعیت داره یا نه ؟
    ممنون

  • amirftma (طرفدار هیچ برندی نیستم!!!)
    amirftma (طرفدار هیچ برندی نیستم!!!) | ۲۳ شهریور ۱۳۹۳

    مرخ نورد = مریخ نورد
    پاراگراق اول خط سوم اصلاح شود.
    ممنون

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۲۳ شهریور ۱۳۹۳

    کاش زنده باشم و فتح مریخ رو به دست انسان ببینم ، فتحی که از همه چم و خم مریخ باخبر بشن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی